Annons:
Etikettraser
Läst 1168 ggr
Shireelin
2016-08-27 18:15

Vilken typ av person till vilken ras

Om ni skulle beskriva en person som passar ihop med raserna nedan, hur skulle ni beskriva den ideala personen för var ras? 

-Tollare

-Stabyhoun

-Berger des pyrénées à face rase

-Kooikerhondje

-Alaskan malamute

Om ni inte orkar beskriva alla kan ni ju välja en som ni känner ni har koll på ;)

Annons:
Herveaux
2016-08-27 18:38
#1

Om det är du själv som velar mellan dessa raser så ta dig en funderare över vad du vill göra med hunden och vilka egenskaper du vill ha, eller inte vill ha då det är stor skillnad på att ha en tollare och en malamute. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zyloon
2016-08-27 19:22
#2

Den ideala personen för vilken hundras som helst är en person som ser till att omfamna de egenskaperna som hunden avlats fram till och använder hunden inom det området som det är tänkt. Dock så är det sällan den mest ideala personen dom flesta hamnar hos, men de mår bra ändå.

Om du vill komma fram till vilken ras som du ska välja får du inte ut något av att jag förklarar den ideala personen. Du måste se till dig själv, vad du vill göra och inte försöka tillfredställa en hund som du inte passar med överhuvudtaget.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Irmelinis
2016-08-27 19:40
#3

Tollare (har själv haft en) - kräver en aktiv människa i en lugn familj (inte största småbarnsfamiljen alltså) som är bra på hundspråk och hundens signaler, som tränar med positiva metoder. 

Staby (vet ej) 

Berger - behöver en lite smågalen och intensiv ägare, en som aldrig tröttnar ;) även här är det viktigt att kunna läsa sin hund ordentligt då de precis som andra vallhundar (och även tollaren) är väldigt signalkänsliga. 

Kooiker - ungefär samma som Tollaren enligt min erfarenhet. Inte riktigt lika arbetskrävande dock. 

Malamute - En person som lever utomhus, äter utomhus, sover utomhus och som vandrar minst 2 mil varje dag. ;) Mer av en enmanshund, stor uthållighet och självständighet.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Shireelin
2016-08-28 15:42
#4

Nej det handlar inte om vad jag ska välja för hund, en till hund är inte aktuellt i nuläget^^  Om det hade handlat om att välja ras som passar mig hade jag skrivit det, tråkigt att det blev off topic.

Jag tycker dock om raserna och därför bara nyfiken och kul grej. Bara nyfiken vad folk anser vara den ideala ägaren för dessa raser då det nog anses vara ganska speciella och nästan lite extrema raser som kräver en viss typ av person. 

#3 Bra svar, älskar humorn! ;)

Zyloon
2016-08-28 17:08
#5

Novia scotia duck tolling retriever

Passar hos en person som:
*Sysslar med fågeljakt
*Bor nära vattnet
*Har god kunskap om hund sedan innan
*Gillar att promenera i skogen
*Kan aktivera hunden på det sätt som är stimulerande för rasen, dvs apportering eller liknande.
* Kan aktivera hunden mentalt på annat sätt som inte hör till rasens egenskaper

Stabijhoun

Passar hos en person som:
*Sysslar med fågeljakt
*Bor nära vattnet
*Har god kunskap om hund sedan innan
*Gillar att promenera i skogen
*Kan aktivera hunden på det sätt som är stimulerande för rasen, dvs apportering eller liknande.
* Kan aktivera hunden mentalt på annat sätt som inte hör till rasens egenskaper

Båda dessa raser är relativt lika om man kollar till den ideala personen.

Berger des pyrénées á face rase

Passar hos en person som:
*Bor på en gård med boskap
*Vill valla med sin hund
*Har stor inhägnad tomt där hunden kan gå lös
*Kan aktivera hunden mentalt på annat sätt som inte hör till rasens egenskaper
*Kan ha hunden inomhus och spendera mycket tid tillsammans
*Har god kunskap om hund sedan innan

Nederlandse kooikerhondje

Passar hos en person som:
*Vill träna/tävla inom olika hundsporter
*Har god kunskap om hund sedan innan
*Gillar att promenera i skogen

Hundrasens ursprungliga syfte var att locka till sig änder vid jakt och hålla undan diverse skadedjur. Dock verkar ingen använda den här hundrasen till det längre.

Alaskan malamute

Passar hos en person som:
*Sysslar med drag (långdistans)
*Är aktiv inom drag (tävlar, tränar, kör turer m.m)
*Har hundgård alternativt inhägnad trädgård
*Har mer än en hund av samma ras
*Har god kunskap om hund sedan innan
*Bor i ett kallare klimat
*Bor i hus helst ute på landet

Observera att detta är dom ideala personerna. Dom flesta raserna nöjer sig med alternativ träning och mental aktivering.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

hemul
2016-08-28 17:31
#6

Kul tråd!

Beträffande berger tror jag lite som Irmelinis. En lite knäpp person som går upp lika mycket i sin hund som en berger går upp i sin ägare. En person som har tid och låter hunden vara med på allt, låter den bli en kompis och Medarbetare i vardagen, inte bara tränar hundgrejer på utsatt tid.

Annons:
immobilized
2016-08-29 13:56
#7

Alaskan malamute
- Är införstådd med rasens beteende och temprament
- Vill ha en renodlad draghund som går främst på medel och ev långdistans
- Vill ha en flockhund
- Vill ha en hundras som trivs bäst utomhus i hundgård 
- En ras med mycket egen vilja och självständighet 
- Är mycket aktiv utomhus, främst på vintern 
Vill dra , åka skidor, klövja etc.
- Inte köper rasen för att den är fin utan har träffat x antal Malamuter innan samt diskuterat med uppfödare & aktiva Malamutefolk

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: