Annons:
Etikettbeteende
Läst 1072 ggr
rumpenstiltzkin
2016-08-27 18:15

Yorkshire Terrier drar i koppel

Frågar för min far, som skaffat en liten terrier som nu är 1 o ett halvt år. Han e väldigt snäll o lugn när han är hemma, men så fort man går ut med han så drar o hänger han i kopplet, skäller o gör utfall mot alla andra hundar, känns som han aldrig riktigt slappnar av ute. På valpkursen gick allt bra o han visade inget sånt här beteende. Vad beror detta på o hur kan man träna han att gå lugnt, måste vara enormt stressande för hunden?

Annons:
Zyloon
2016-08-27 19:12
#1

Vilka andra aktiviteter håller hunden och din pappa på med förutom promenaderna?

För min mamma och hennes hund Nicke så funkade det att stanna varje gång kopplet sträcktes, och be hunden ställa sig vid hennes sida varenda gång. Det tog väl kanske 2 veckor innan han hade fattat grejen helt. Då hade han knappt gått i koppel innan heller. Knepet är att göra detta varenda gång, oavsett vad.

Skvallerträning vet jag många som blivit hjälpta av, du kan googla själv för att få en förklaring för hur det går till.

Men det viktigaste tycker jag, om din pappa inte aktiverar hunden ifråga så borde han testa att göra det. Eftersom han på valpkursen inte hade samma beteende så kan det tyda på att han behöver mer mental aktivering. 

Halti eller vgw sele har också hjälpt många med själva dragandet. Det är en sele där man knäpper kopplet fram på bröstet på hunden, vilket gör att väldigt många hundar slutar dra, eller att dom inte drar lika mycket. Har din pappa bara ett vanligt halsband kanske han ska överväga att skaffa en sele istället, så hunden slipper strypa sig själv så att den börjar hosta osv.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Moast
2016-08-28 08:38
#2

Precis, undrar också om han gör något annat för att aktivera hunden än att promenera? Man kan ha som en liten övning att man sätter sig på t.ex en parkbänk med hunden. Ber hunden att t.ex lägga sig ner, om hunden söker ögonkontakt så ska man inte möta den, då det är aktivitetshöjande. Den här övningen går alltså ut på att hunden ska kunna stanna i den position ägaren gett och kunna vänta tills ägaren ger klartecken på att dem ska gå. Jag tycker att det brukar funka om man lite då och då "puttar" tillbaka hunden bredvid sig när den drar. Kanske ha en belöning att ge när hunden går bredvid. Prova lite skogsagility, jag tycker det brukar hjälpa för att få hundens kontakt. Det verkar ju vara en hund som vill att det händer något, därför är det bra att överraska hunden med att den t.ex ska hoppa upp på en sten/stock lite då och då. Sen håller jag med om vad #1 skriver, att han borde nog byta till sele, om han har halsband alltså. Lycka till!

rumpenstiltzkin
2016-08-30 14:16
#3

Jag borde skrivit lite mer info inser jag. Han har sele till hunden och vad jag förstått det tar ganska långa promenader med hunden också. Dessutom brukar dom stanna vid en skogsglänt fär han kan springa runt fritt lite där min pappa leker mycket med hunden, springer o jagar o kastar pinnar, det är väldigt mycket energi i en liten förpackning :p Dom ggr jag vart med så verkligen hänger han framför i selen o dom försöker dra han bakåt lite för att visa att han ska gå brevid men verkar inte funka. Ska föreslå lite mer mentala övningar kanske och tipsa om agility i skogen.

jenmjao
2016-08-30 14:24
#4

Min valp drar i kopplet, Det är galet jobbigt, men jag kan inte bli sur när det väl sker, Det är ett inlärt beteende.
Min hund drar inte ALLS lika mycket med halsband, Men rycker sönder i ett VGW sele (alltså ett stopp/inte dra sele). Så själva verktygen är inte det viktiga, Och hjälper inte alls i träningen om dom inte hajar.
Det man kan göra är att vända, eller stanna, om och om igen, Inte hela promenaderna, Men man kanske kan fokusera på det 10minuter av en 40-60minuters promenad. Sen utöka tiden/fin promenaden.
Jag tror inte dragande i kopplet har med något annat att göra än att det är just ett inlärt beteende, Precis som att gå fot är ett inlärt beteende.

Zadeira
2016-08-30 15:05
#5

Jag tror på det du beskriver att de behöver jobba mer med huvudet än med kroppen. De aktiviteter du beskriver de gör är dessutom väldigt energiska: att springa fritt, kasta pinnar, mycket lek och stimmande. Man driver liksom upp energin på hunden och om det är en mycket fysiskt energisk ras kan den hålla på i alla evighet och ändå inte bli trött i hjärnan, utan bara mer stressad.

Jag tror att om de börjar göra mer saker som aktiverar huvudet på hunden blir det lättare att jobba med den i koppel.

Upp till toppen
Annons: