Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 925 ggr
jenmjao
8/25/16, 4:26 PM

Skvallerträning

Jag har försökt skvallerträna med min valp i kanske 3månader nu, Jag förstår inte vad jag gör fel (min tik uppfatta mig rätt när jag gjorde likadant), Så jag skriver ut här för att få tips och råd.
När jag ser en hund brukar jag säga "yes" och backa tills han vänder sig om, då får han en godis, Om han inte vänder sig om brukar jag mata i han godis medan han tittar på den andre hunden. Det fungerar självklart bättre på längre avstånd, Att möta en hund med honom är omöjligt, Jag finns inte vad jag än har för godis eller leksak; vilket jag förstår när han inte uppfattat träningen rätt och vi hoppar över kanske 15steg för vi råkar möta en annan vovve.
Men problemet är att han inte uppmärksammar mig alls även om hunden är jätte långt borta? När han vänder sig om så ser han inte mig utan han vänder sig för att göra ett u och vända sig emot samma håll igen, Få gånger hinner jag få in ett yes/bra kommando och han går raka vägen fram till mig för godis.
I de lägena jag provat så har leksak inte varit lockande, Jag behöver leka med den tills hunden är utom synhåll innan han blir intresserad.
Jag tänkte testa att ta med mig en klicker ut, Men han tittar inte på mig vid kommandot att något är bra/rätt gjort, alltså en klicker kommer inte vända bort hans uppmärksamhet, och förmodligen kommer han inte heller förstå att han gjort rätt.
Ibland blir man så självblind, så jag hoppas att någon kan skriva och tydlig göra vad jag ska tänka på, vad jag kanske gör fel, vad ni behövt göra osv.

Annons:
Snuffles
8/25/16, 4:38 PM
#1

Har du testat att vända honom mot dig och träna tricks tills den andra hunden gått förbi? Det brukar funka på min när han fastnar sådär

jenmjao
8/25/16, 4:45 PM
#2

#1 Det går inte, försökte innan, Men jag finns som sagt inte om hundar kommer för nära. Jag kan inte mätas med lyckan av en annan hund.
Det är otroligt konstigt också, eftersom jag går valpkurs just nu och vi kan träna på valpkursen, men inte när hundar ska gå förbi..
Jag har försökt med leksak, leverpastej, hemmagjord kyckling, blodpudding, korv, hemma gjorda köttbullar, fiskgodis, dyrt 100% kött godis, Allt godis jag kommit över, Dom fluffigaste leksakerna, dom hårdaste leksakerna, hans favoriter i övrig träning.. Har t.o.m. provat med råa köttbitar!!

jenmjao
8/25/16, 6:56 PM
#3

Ingen som har något tips?

hemul
8/25/16, 6:57 PM
#4

Ingen som helst erfarenhet, har bara läst och funderat. Hur skulle det vara om du börjar med att klicka redan när han kommer lite långt bort ifrån dig utan att det är någon annan hund där? Typ klicka och kasta godis i början. Sedan klicka och vänta på att han kommer närmare och närmare dig innan han får nåt.

Det kanske är helt fel, men min tanke är att han först får lära sig att på löspromenad betyder klick att jag ska ska springa fort till matte så får jag godis. Och sedan lägga på olika utlösare som t.ex. att det kommer en annan hund, en joggare eller vad det nu kan vara.

Som sagt, jag är bara boklärd novis, så det jag säger kan vara helt bortitok! Vill mest testa mina egna tankar. ☺️

jenmjao
8/25/16, 7:04 PM
#5

#4 Det gör inget om man inte har erfarenhet, det behöver man inte alltid!
Jag kan inte kasta en godis, Jag tror inte han skulle märka det, Men jag kan ge han godis utan att han tittar på mig, Kanske bara är jag som har för höga krav för snabbt. Om jag ska se det positivt tar han iaf emot godisar när jag ger dom, Sålänge inte hunden är för nära då för då är det ju som sagt bara hunden som existerar.
Jag kör ju "YES" på promenader, inomhus eller dylikt och oftast brukar det få hans uppmärksamhet så han vänder sig emot mig och stirrar/gör rätt, Klicker har jag inte hunnit använda ute vid skvallerträning ännu, Är svårt att komma ihåg att ta med sig dom, Men jag får absolut testa, Och kanske nöja mig i början med att han inte ser mig bara tar emot godis, Kanske kan testa backa och kasta godis när han väl ser? 🤪

Majken!
8/25/16, 9:16 PM
#6

Jag ger inte hundar som är reaktiva det utrymmet att titta. Kontrollerar du vart hunden tittar så kontrollerar du hela hunden. När jag lär in hundmöten så görs det i kort koppel i fotposition, där tvångsmatar jag hunden. Den ska vara i positionen, inte titta någon annanstans. När det funkar, då får hunden mer och mer spelrum. Det är lättare att ge frihet när man satt ramarna än vad det är för hunden att förstå ramarna utan att fått de förklarade för sig.

Annons:
jenmjao
8/25/16, 9:57 PM
#7

#6 Låter logiskt, Men skvallerträna är ju bara att ge godis direkt när dom se rhunden för att dom ska förstå att hunden betyder godis och godis finns hos husse/matte. Och senare förstå att vid klicket ska dom vända, Men jag får väl testa det du skrev, är dock svårt när jag inte vill tvinga han in i en position, Jag vill att han ska välja att gå dit, inte rycka/dra dit han. Däremot har jag svårt att se vad han tänker göra på kroppsspråket om han är bredvid, Därav kan det bli en felaktig kamp mellan mig och vovven, Jag kanske uppfattar något fel för jag inte ser hans kroppspråk bara hans huvud. 
Nu är han dock inte aggressiv, Han är världens snällaste, Han skäller inte, han vill bara hälsa på allt och alla som lever och rör sig, Så kanske inte blir så svårt att uppfatta hans signaler ändå.

[Majbot]
8/26/16, 1:57 AM
#8

Min staffe var som låst på saker och ting när han var mindre. Väldigt osäker, spänner sig och vill "vara beredd". Han är inklickad som valp och vi har kört klick-godis rutinen. Han är jätteduktig i nutid dock, så i dagsläget tar båda vovvarna fint kontakt samt går fot så fort det dyker upp något. Vare sig människa, cykel, bil, hund. Jag började med att gå promenader med honom själv)har två hundar(, går rundor där jag vet att han kommer "spänna upp sig" och låsa sig. Så fort han visade antydan på att det kan fanns något läskigt(hur långt borta det än har varit) så har jag klickat och gett godis. Tittade han tillbaka på saken/hunden/människan så klickade jag igen(du kan gissa hur mycket godis det gick åt hahah).

Vizzla
8/26/16, 8:43 AM
#9

Har du provat med godis som luktar? Mina hundar klarar skvaller på långt håll (och då har vi tränat i några år) men inte nära. När de låser sig så viftar jag med godiset framför nosen (gärna korv eller köttbullebit då det luktar mycket) och vips så följer nosen efter godisbiten så jag kan vända hundens fokus mot mig.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

jenmjao
8/26/16, 9:11 AM
#10

#9 Jag ha rprovat med all belöning jag kan tänka mig, stinkande köttbullar, stinkande leverpastej (jag avskyr leverpastej), Det som funkar bäst är råa köttbitar vilket är det som är jobbigast för man måste skära upp för "tillfället" och inte kan spara i fickan/midjeväskan.

Jag kan dock uppdatera med att jag mötte en LUGN äldre hund idag, hunden var ändå ganska nära och jag fick min hunds halva uppmärksamhet, Han kom ju inte direkt och sökte kontakt men han vände sig om EMOT mig, vilket är ett stort framsteg! Det fick mig att fundera på om hundarna vi möter är det som avgör hur "roligt" det är och vad jag kan/inte kan belöna med? 
T.ex om det kommer en lugn hund, utan fokus på min hund, Eller om det kommer en hund med lite mer energi (utan fokus på min hund) så är det stor skillnad på hans beteende.
Jag funderar på om jag ska "börja jaga" dessa lugna hundar i området? Eller om jag kanske ska jaga alla hundar och låta han misslyckas några gånger?

Irmelinis
8/26/16, 11:05 AM
#11

Jag tror det är jättebra om du kan träna på lugna hundar enbart, så din hund får chans att lyckas varje gång, då kommer beteendet läras in och befästas mycket snabbare. Din hund måste ju få chansen att känna sig trygg i inlärningen, annars är det slöseri med tid, skulle jag säga.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

jenmjao
8/26/16, 5:44 PM
#12

Jag klickade han idag när jag sett hundar och han vände sig direkt! Hoppas det håller i sig! Dom har dock inte gått förbi idag.
Jagade två hundar som inte visade något intresse en bit också, Gick superbra, Nu får alla hålla tummarna att det fortsätter hahaha.

Upp till toppen
Annons: