Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 963 ggr
[babels]
2016-08-24 19:08

Min hund reagerade kraftigt på mat

Jag gav min hund vid två tillfällen idag en kongleksak fylld med någon blötmat från Pedigree som jag hade lagt i frysen innan (50g vid vardera tillfälle). Vid sista tillfället så märker vi att hunden efter en stund ligger ner på filten rak på mage och rycker lite i ena bakbenet. Vi går och kollar vad som händer och då börjar han kravla sig fram en bit, fortfarande liggande. När han strax efter lyckades ställa sig upp var han jättevinglig och skakig och föll pladask åt sidan. Hans ögon var stora. Vi trodde att han hade fått ett epilepsianfall eller liknande men efter att ha suttit i knät en stund så spydde han upp all mat och är nu som vanlig igen.

Han har aldrig reagerat så här på mat som hans mage har avvisat, utan bara spytt i sådana fall. Han har ingen tidigare sjukdomshistorik eller kända hälsoproblem.

Bör vi vara oroliga eller var det bara ett jättedåligt foder?

Annons:
AnneN
2016-08-24 19:15
#1

Kan vara att det var för kallt med fryst blötmat så att magen inte klarar av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[AnimeV4]
2016-08-24 19:18
#2

Pedigree är ju inte känt för att vara det bästa fodret med tanke på spannmålet, men att det blir ett sådant kraftigt anfall låter väldigt konstigt. Du borde höra av dig till deras kundservice och lämna synpunkter! Brukar han äta det märket?

[babels]
2016-08-25 08:23
#3

#1 Ja, det skulle kunna stämma. Jag kollade bara på videor på youtube och det varnades aldrig för att vissa hundars mage kanske inte tål fryst foder. Men det kan alltså vara så? Är det någon som har en hund vars mage inte tål fryst foder?

#2 Nej, han brukar inte äta Pedigree. Jag råkade bara ha en hemma (minns inte ens hur jag fick den). Men bäst-före-datumet hade inte passerat än. Kanske vore lite konstigt att kontakta dem om det faktiskt är så att hans mage inte klarar av fryst mat.

Finns det något skonsamt sätt att kolla om det är så att hans mage inte klarar av fryst mat?

[AnimeV4]
2016-08-25 13:37
#4

#3 Jaha, jag uppfattade det som att du hade fryst den för att bli av med eventuella bakterier innan men sedan tinat det innan du gett. Då tycker jag att det låter troligt att kylan skulle kunna vara boven till anfallet! Behöver du verkligen testa det?

hemul
2016-08-25 15:37
#5

Har för mig att jag läst att en lite större mängd iskallt vatten kan orsaka problem? Åt hunden fort och fick i sig bitar eller var den tvungen att slicka som på en glass?

jenmjao
2016-08-25 16:48
#6

Är det en större hund? Jag har läst att större hundar kan få magomvridning, då är det inte så bra att testa om han reagerar på kyla.
Testa gör samma sak med samma foder (mindre mängd kanske) utan kyla?

Annons:
AnneN
2016-08-25 17:53
#7

De flesta klarar av fryst mat i mindre mängder, men kan få ont i magen av för mycket kallt medan en del kan äta hur mycket djupfryst som helst nästan utan att få några problem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: