Annons:
Etikettvalpar
Läst 956 ggr
Hornslandet
8/24/16, 5:31 PM

Valp & närområdets hundar

Så.. kanske kommer jag om nån månad få hem en valp. Jag är relativt nyinflyttad, men i ett område som faktiskt är riktigt bra för hund! Bor på nedersta våningen med en ganska stor park rakt utanför dörren, och har några hundra meter ner till skogsområden och inhägnade ytor.

En sak jag har funderat lite på, och gärna hör hur ni skulle gjort om, är om det finns nått jag borde tänka på med områdets hundar. Då jag är rätt ny känner jag inte till vilka som finns där exakt, eller hur de är.. Men jag vet iaf att det bor ett gäng hundar i husen runt gården. Har sett goldens, labbe, schäfer och x antal småhundar ute i parken/gården. Tror minst en av de större hundarna bor i min trappuppgång.

Hur skulle ni gjort när ni tar hem valp? Eftersom jag då kommer vara ut och in rätt mycket, och vara ute på gården / skogsdungarna/stigarna en hel del i närområdet i början så räknar jag med att träffa på dessa hundar och deras ägare rätt så mycket. Vet inte alls om de är såna som släpper fram sina hundar utan att bry sig eller ej, och ej heller hur jag bör ställa mig till dem. Det enda jag känner direkt är att jag är en sån som inte tolererar när folk inte visar hänsyn alls och antingen prompt ska fram till min hund utan att fråga om lov, eller släpper fram sina hundar utan att fråga om lov. Men det lär ju vara bra för min hund att känna grannarnas hundar kan jag tycka, jag vill inte göra fel och vara nån jäkla överbeskyddare. 

Men som sagt, då jag inte har haft valp förut så vet jag inte riktigt hur fort jag ska gå på med detta, så jag tar gärna tips om det.

Värt också att nämna är att några av dessa hundar brukar vara ute och gå med barn på gården, samt att det alltid är ungar ute och leker hos mig (jättetrevliga dock!!). Barn som antagligen säkert blir väldigt intresserade och lockade av en liten valp. Är det rätt att köra på i princip "ni får klappa valpen men bara om ni står still, tar det lugnt, och låter valpen komma fram till er" ? Dvs inte att de ska få göra det alltid varje gång, men jag ser ju gärna att hunden vänjer sig vid barnen och får lära sig hur de är också.

Annons:
jenmjao
8/24/16, 5:45 PM
#1

Av det jag upplevt är vuxna mer tröga än barn, Barn frågar alltid, barn lyssnar alltid, Det gör inte vuxna.
Vuxna släpper fram sina hundar, vuxna hälsar direkt, vuxna gör som dom gör för dom kan..
Var envis och stå ut, Säg ifrån om det behövs men glöm inte att tillåta hunden hälsa, PÅ DINA villkor! Det här är svårt, väldigt svårt speciellt med vuxna människor tyvärr.. Man kan dra att hunden har smittsam skabb eller dylikt, Men då lär väl grannarna bli upprörda över att hunden ens är där 🤐

Zyloon
8/24/16, 5:49 PM
#2

Att ta med valpen till gården kan vara en bra idé så att den får träffa dom andra hundarna. Men du får ju såklart ha lite koll så du inte har en stor hund som är väldigt på och kan råka trampa eller springa omkull din valp. 

Kommer någon fram med sin hund utan att fråga så kan du bara säga "Jag vill inte att han hälsar på andra hundar på promenaden".

Första gången barnen kommer fram så kan du säga att dom måste fråga innan dom får klappa och vara lugna. Ett tips är att ge barnen lite godis i handen att ge valpen.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Zyloon
8/24/16, 5:50 PM
#3

#1 Sant .. Barnen vi träffat på har till 99% alltid frågat om det är okej att komma fram och klappa. Vuxna människor går bara rätt fram.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Hornslandet
8/24/16, 6:33 PM
#4

Jag ska förtydliga, jag menade inte att barnen inte skulle förstå. Det verkar faktiskt vara väldigt fina o skötsamma ungar på min gård av vad jag kunnat se, sett själv att de artigt frågat om att deras hund en gång fick hälsa på mina grannars! Bra tips om godiset, då blir ju ungarna förknippade med nått bra för valpen med☺ De vuxna tror jag nog jag kan resonera med också. Tänker aldrig hitta på nått om min hund, de får lov att respektera mig om jag säger att de inte får hälsa eller släppa fram sin hund utan att jag behöver en anledning.😉 Men tycker ni valpen skall börja lära känna hundarna i området direkt om man träffas, eller är det vist att vänta några veckor eller nått? Valpen är av relativt storväxt ras iaf, men det är klart att den är betydligt pluttiga än en vuxen labbe eller golden☺

belliiboii
8/24/16, 6:56 PM
#5

Det är nog inte så viktigt att valpen ska behöva hälsa på människor och hundar UNDER PROMENADEN, och om du då säger att valpen får göra det tycker jag då ska få hunden att sitta vid din sida, kolla på dig, för att sedan på ett varsegod att hälsa! Det gjorde vi fel med våran hund och just med hundar man möter på promenad då drar han som tusan! Vi var inte alls konsekventa med hundmöten under hela första året och det kan jag verkligen säga att vi ångrar nu… Sen så ska du inte känna att hunden måste träffa andra hundar för att bli social, valpen kommer troligtvis precis som oss skaffa "kompisar" som den kan leka med när du bestämmer. Den kommer absolut inte bli "aggressiv" endast för att den inte träffat andra hundar under promenaden vilket var en feluppfattning som vi hade! Sen när barn och vuxna frågar om dom får klappa och jag vet att han kommer få överslag så brukar jag säga "Han bits". Dock har jag en 50kg hund så ingen vågar ens chansa då haha, men jag har fått det berättar för mig att när man gör det så växer även respekten hos valpen för en!

jenmjao
8/24/16, 6:57 PM
#6

#4 Det beror helt på vad du vill ha i din hund, Försök att låta den inte hälsa innan 12veckors sprutan, Det är väl det vissa har som regel.
När jag skaffade min valp kom vuxna fram med hund och utan, Spelade ingen roll vad man visade eller sa, Så det är något man får vara beredd på är det att folk är respektlösa.
Min valp fick hälsa på andra hundar innan 12veckors sprutan eftersom jag bor med loftgång och grannen bredvid har två hundar 😃

Annons:
Hornslandet
8/24/16, 9:16 PM
#7

#5 Nej huvudtanken med det jag menar är ju "grannhundarna" som man rimligtvis kommer stöta på massvis i framtiden. Men det kanske inte spelar nån roll om valpen "lär känna" dem när den är liten eller när den är lite äldre. Jag är absolut inte av åsikten att min hund ska eller måste fram och hälsa på hundar generellt sett. Och promenaden kommer ju bestå av kortare vändor i närområdet när valpen är liten, samt turer in i skogen och med bilen till stan eller whatever.. Men eftersom jag lär vara ute mycket på gården framförallt den första tiden så kan man nog inte hålla sig helt anonym.

Haha, tja, min kommer bli en gnutta mindre men inte mycket, men det tar ju ett tag innan den är fullväxt på bredden så att säga :)

#6 Tack för infon. Ja, nog vet jag att folk kan vara respektlösa.. jag kan vara ganska bestämd själv så tror ändå det ska gå bra, åtminstone med folket häromkring som är mest barnfamiljer och äldre. Men absolut kan man ju råka på riktiga spån som har väldigt svårt att förstå också. Vad är man rädd för innan 12v? Hade iaf inte tänkt avskärma mig en månad, men jag antar att du menar att den inte isf ska vara för närgången med just hundar då?

jenmjao
8/24/16, 9:35 PM
#8

#7 ifrån skk: 

Påfyllnadsdos vid 3 månaders ålder

Vid 12 veckors ålder tar du med valpen till veterinären igen för vaccination, då är det dags för en påfyllnadsdos. Många veterinärer passar på att samtidigt vaccinera mot kennelhosta, även om den sjukdomen sällan är livshotande.

hemul
8/24/16, 9:35 PM
#9

De har inte fullt immunförsvar förrän efter den sprutan.

Hornslandet
8/24/16, 9:42 PM
#10

Men eftersom de vaccineras före leverans, och 12v-sprutan är en "påfyllnadsdos"…så vilken smittorisk som hunden inte är vaccinerad mot förekommer mellan 8-12v?

oh-la
8/24/16, 10:04 PM
#12

#10, valpen har inget fullgott skydd förrän efter den sprutan så vänta hellre de veckorna med att låta valpen träffa grannskapet hundar som du kanske inte har riktig koll på. Jag lät min valp träffa hundar innan, men bara vänners hundar som vi kände och litade på. Jag bar tyvärr med om väldigt många med "snälla" hundar som absolut skulle få hälsa. Hade jag fått göra en sak annorlunda idag hade jag bara låtit henne vara med hundar jag kände och litade på. Dom behöver inte träffa alla hundar, och för att undvika problem kan det vara bra att hålla sig till hundar som man verkligen litar på. En sak man snabbt lär sig är att hundägare inte helt sällan har en väldigt romantiserad bild av sin hund… Min blev påflugen vid 5 månader av en "snäll" labbe som flög rakt på henne. Några dagar senare hände samma sak med två lösa settrar. Andra gången låg min valp på marken och skakade och var så rädd! Tack och lov inte skadad, men det tog månader innan vi fick bort hennes osäkerhet kring andra hundar. Dom behöver inte hälsa på alla. Det viktiga är att det är trygga och stabila möten med trygga stabila hundar.

Hornslandet
8/24/16, 10:12 PM
#13

#11 jag läste där, men det står inget på SKKs sida (vad jag kan se iaf?) om att man bör vara försiktig den första månaden, därför frågade jag :)

#12 Ok! Problemet är väl då att jag inte "känner" en enda hund i området. Det är ju en sak att de verkar schyssta och stabila när jag möter dem och deras ägare…men jag kan inte bara pga det säga att jag litar fullt på dem med en valp då. Klart jag kan prata med ägarna om deras hundar på förhand, men då jag inte känner dem heller så kan jag ju inte veta om deras billd av sina hundar är korrekta eller romantiserade som du säger..

Jag är nog lite skeptiskt lagd i allmänhet kanske :)

Samtidigt tänker jag ju att man inte kan skärma av sin valp från att träffa andra hundar bara för att man är rädd för att de kan bli påhoppade. Ett litet gissel för mig dock är att jag inte känner just någe mycket folk som äger hund, iaf inte nån bra vän.

Annons:
jenmjao
8/24/16, 10:22 PM
#14

från sidan :

Vaccination av valpen

När valpen är runt sju veckor gammal, alltså strax innan valpen hämtas, ser många uppfödare till att valpen grundvaccineras mot valpsjuka, parvovirus och smittsam leverinflammation (HCC, hepatit). Det är inte tre sprutor utan en enda, en så kallad trippelvaccination.

På det köpeavtal du får framgår det om valpen är vaccinerad eller inte. Om den är det ska du få veterinärens vaccinationsintyg tillsammans med köpeavtalet. Alla valpar vaccineras inte innan leverans, och det beror bland annat på att det finns många olika vaccinationsprogram. Fråga din uppfödare när just din hund bör vaccineras och mot vad. Du kan också vända dig direkt till en veterinär för att fråga om råd.

Påfyllnadsdos vid 3 månaders ålder

Vid 12 veckors ålder tar du med valpen till veterinären igen för vaccination, då är det dags för en påfyllnadsdos. Många veterinärer passar på att samtidigt vaccinera mot kennelhosta, även om den sjukdomen sällan är livshotande.

Hornslandet
8/24/16, 10:29 PM
#15

#14 ..ja? Är jag blind eller visst står det väl inget där tex om att valpen inte bör umgås med andra hundar mellan 8v-12v ålder? Är det kennelhostan du menar att man är rädd för, eftersom den då verkar vaccineras mot vid 12v? Jag bara menade i mitt föregående inlägg att SKK inte verkar säga något om att "undvik att valpen umgås med hundar innan 12v-sprutan"..om jag inte är totalt blind förstås :)

oh-la
8/24/16, 10:51 PM
#16

#13, jag är skeptiskt lagd och litar inte helt på folk :P kan säga att jag har 50 mil till vänner, så min valp träffade få hundar det första. Sedan ger det sig ofta. Vi har ett par, tre hundar i omgivningen som vi har som kompisar och som min tjej trivs otroligt bra med. Fler behöver vi inte. Ofta har det varit hundägare som inte propsat på att hälsa, utan personer som man stått och snackat hund med, gått en liten promenad och sedan har hundarna fått hälsa. Är inte alls för det där att släppa fram två hundar rakt på bara. Folk som vill göra så låter jag inte hälsa. Blir ofta väldigt intensivt och stressat på det viset. Mitt råd är ändå att vara väldigt selektiv med hundar man träffar. Hundar är inte byggda för att hälsa på alla andra hundar heller, precis som att vi människor inte springer och skakar hand med alla vi springer på. Ofta hittar man personer och hundar runt sig, precis som vi gjort, som verkligen fungerar och som man vet att ens egna hund funkar med. Sedan är det minst lika viktigt, som någon skrev ovan, att lära valpen att man inte behöver eller ska hälsa på alla hundar man möter. Risken med det är en hund som blir jättestressad vid hundmöten och ska fram till varje pris.

hemul
8/24/16, 10:57 PM
#17

Det är inget ovanligt att man måste ta flera doser vaccin för att få full effekt. t.ex.TBE-vaccinet (för människor) funkar också så.

jenmjao
8/24/16, 10:57 PM
#18

Valpen är inte skyddad för den får vid 12 veckor påfyllning av: "grundvaccineras mot valpsjuka, parvovirus och smittsam leverinflammation (HCC, hepatit)."

Samt, kennelhosta. Dom kan bli sjuka, men jag tror inte det sker ofta.

Tillägg:
Nej skk säger inget om att det är farligt här, Men dom visar vad för sprutor som ges emot vad, Och vad som kan ske om en ovaccinerad hund träffar valpen. Om Du träffar andra hundägare kan du säga "han har inte fåt 12veckors sprutan" då kanske dom svarar "våra är vaccinerade" eller "oj, ja då får vi låta bli att hälsa", Så upplevde jag det. Men du gör som du vill.

Hornslandet
8/25/16, 1:14 AM
#19

#18 jag säger inte emot dig, snarare är jag tacksam för bra råd ! :) Jag förstog bara inte från SKKs text att påfyllnadsvaccinet gav ett fullständigt skydd, om man enbart läser den texten så går det ju att lika väl tolka det som att 8v-vaccinet skyddar mot de ovan nämnda sakerna det också, men att det behövs en till spruta 4v senare för att ha fortsatt skydd. Ungefär som när man vaccinerar sig själv mot olika saker, där det krävs en uppföljningsspruta efter x tid men man ändå har "skyddet" redan efter den första sprutan.

Men struntsamma, såsom du sa ovan är nog lättaste att bemöta andra hundägare med !:)

jenmjao
8/25/16, 8:47 AM
#20

#19 Nej jag menade inte att låta försvarande/övertalande på något vis, försökte bara föra fram det och se om du missförstod mig, Blir lite stressigt på kvällarna innan man ska lägga sig.
Men som sagt det är superbra att säga att hunden är ovaccinerad (12veckors sprutan) för folk kanske själva är rädda för "hundsmittor" på sina hundar, Jag vet inte riktigt varför men hundägare brukar backa när man säger att valpen inte fått den sprutan ännu.

Annons:
fridarebecka
8/25/16, 9:02 AM
#21

Vi har jättemånga hundar i vårt område och jag har låtit Trassel hälsa på en bara, och det är en av dom som bor i samma trappuppgång. Har bara gjort det av den anledningen att vi ofta möter dom i trapphuset eller vid porten och då känns det bättre att dom känner varandra. Ser inte poängen med att han ska hälsa på fler🙂 Ser dom som träningsobjekt för våra hundmöten istället😉 Nu när vår valp kommer om 1,5 vecka så kommer jag vara stenhård med att han inte ska hälsa på någon grannhund innan 12veckorsvaccinet.

Om jag vore du så skulle jag använda de 4 första veckorna till att "känna av" de andra hundarna och hundägarna och se hur de reagerar på att du kommer med en ny hund, men säga att du inte vill att han hälsar förrän han är färdigvaccinerad 🙂 Du lär märka ganska snabbt vilka ägare och hundar som känns bra och vilka du träffar tillräckligt ofta för att det  ska vara värt att låta hundarna träffas.

För min del har det varit de hundägare som varit mest ivriga att låta hundarna få träffas som mötet sen inte funkar så bra med. Såna vars hundar får hälsa på allt och alla och har en sån skyhög förväntan på min hund att den flyger på honom av nyfikenhet. 🤔 Såna hundar skulle jag aldrig heller låta hälsa på min valp i början, ju fler de hälsar på desto större risk att de bär på någon smitta om de inte är fullt vaccinerad.

Upp till toppen
Annons: