Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1528 ggr
Hornslandet
8/23/16, 1:09 PM

Fysiska aktiviteter med mental aktivering!

Tjena!

Detta är nått jag är intresserad av. Dvs vi pratar ju mycket om mental aktivering av hundar för att de ska må bra, såväl som att de får röra sig fysiskt. Egentligen är det ju ett relativt vagt begrepp kan jag spontant känna, eftersom många saker kan innebära att hunden blir mentalt påfrestad, samt att det kan bero en hel del på individ. Allt från renodlade hundsporter till miljöombyten och lydnadsträningar osv.

Det jag dock har fundera på en del är aktiviteter som ger mycket både för människan och hunden. Jagar man med en jakthund så "aktiveras" ju även vi människor..jag vill göra lite samma för annan träning. Så jag tänkte bolla med er om ni har några tips eller ideer!

Min grundtanke är för oss som gillar att vara utomhus och träna, vare sig det är löpning, styrketräning, skidor och skridskor på vintern, ja allt som man gör för fysisk träning utomhus. Jag vill finna olika sätt att kombinera sin egna fysträning med att hunden får en uppgift och får tänka med hjärna och nos!

Drag är ju en bra kombination av just fysisk träning för både förare och hund, men det är väl inte så värst mycket tänka där, förutom den delen lydnad som jag förutsätter krävs förstås. Kanske vet nån mer om det, typ Immobilized ? :)

Har nån idéer om hur man kan utföra spår eller sök så att man själv får sig en dos pulshöjning också? Agility är tyvärr inget jag är särskilt intresserad av, och jag tycker inte riktigt det räcker till med den "löpningen" på sidan av hindrena som människan får där i träningssyfte. Kanske en variant av agility i skogen, terränglöpning med styrning och lydnadsmoment?

Som sagt, är bara ute efter tips och idéer !

Annons:
oh-la
8/23/16, 3:04 PM
#1

Viltspår… Hunden är helt färdig i skallen och jag svettas och har puls som jag vet inte vad, och då är jag verkligen inte otränad. Viltspår är ju inte på stigar, och både upp och ner i gott tempo. Annat spår, som personporträtt i terräng är också riktigt jobbigt. Bara man ger sig ut i terrängen blir det genast go träning även för den som är efter hunden :P

Hornslandet
8/23/16, 3:15 PM
#2

#1 Det låter absolut roligt! Jag som inte kört spår "på riktigt" tidigare visste väl inte riktigt vilken takt en hund spårar i.. men självklart, är det ute i skogen på allvar så är det ju bra träning för en själv med, är det för lätt får man väl lasta på sig en rygga som väger lite :D

Ska läsa på om personporträtt!

Det är så jag tänker med, allt man kan göra i terräng är ju perfekt! Jag är sån som verkligen gillar att träna, men har rätt svårt för gym..det är en av anledningarna till att jag skaffar hund, att det blir roligare att vara ute i skogen ännu mer. Och då gör jag gärna nått mer än bara promenerar, så spår känns rätt perfekt så hunden får kämpa lite mer också!

Hur ofta skulle du logiskt sett köra nån slags spårträning med din hund? Kör du annat också eller mest sånt? (vad har du för ras förresten?:D)

oh-la
8/23/16, 4:55 PM
#3

Min hund skulle kunna spåra flera dagar i veckan. Hon är lite ivrig i spåret vilket vi försöker jobba bort, det kan alltså gå riktigt snabbt! Ryggsäck har aldrig behövts, spåren läggs oftast i blandad terräng men aldrig över stigar, mer än eventuellt någon viltstig och någon till ett par km. Till på köpet blir det dubbelt jobb eftersom jag först lägger och snitslar spåret i terräng och sedan går det med hunden runt 12 h efter. Jag är däremot långt ifrån expert på viltspår. Vi kör för att det är kul :) nu har det blivit väldigt lite spår eftersom jag är gravid och inte ger mig ut i terrängen med hunden. Kroppen orkar inte hålla hennes tempo riktigt :p i övrigt kör jag nosework med henne, där kör vi dock mer seriöst. Också en sport jag verkligen kan rekommendera! Har en staffe, och förhoppningen, när jag kan röra mig igen utan att känna mig som en flodhäst, är att vi ska kunna utveckla hennes viltspårsteknik så att hon faktiskt kan göra eftersök på vilt. Hur som är det riktigt riktigt kul!

Zyloon
8/23/16, 6:16 PM
#4

Första tanken jag fick upp i huvudet va att ha hunden sittandes på ryggen när man gör armhävningar 😂 Fast det kanske inte är det du är ute efter.

Spår är annars ett riktigt bra sätt att träna på, både för människa och hund. Själv sprang man som en tok efter en av mina kompisars hundar, hon var så j*vla snabb rent ut sagt. Så fort har jag nog aldrig sprungit i mitt liv i skogen där (iallafall jag) kan snubbla på en kotte typ 😂

Tror inte det krävs så mycket lydnad för att springa och ha hunden i midjebälte, är väl typ höger och vänster som kan vara bra. Fast det beror ju förstås på hur mycket hunden drar. 

Lite halvkreativa ideer från min sida:
Köra intervall med hunden
   - Gå till en backe, be hunden sätta sig, eller lägga sig. Kuta upp för backen och ropa på hunden efter en stund och tävla om vem som kommer upp först.

Armhävningar med hunden
   - Ställ dig på alla fyra och be hunden hoppa upp på ryggen och sätta sig, lägga sig, eller stå upp.

Utfall med slalom
   - Gör utfall och låten hunden gå slalom mellan dina ben

Situps
   - Låt hunden sitta på din mage (mindre hund krävs annars blir det nog en väldigt rolig syn för folk som går förbi 😃) medan du gör situps.

Godissök och upphopp
  - Kasta ut godis i gräset och gör så många upphopp du kan innan hunden hittat alla godisar.

Benlyft
   - Gör vanliga benlyft när du ligger på marken och låt hunden sätta båda sina tassar på din fötter varje gång du kommer ner med benen. Blir nog extra svårt om du inte vill nudda marken med fötterna, eftersom hunden kan trycka ner benen lite till.

Plankan
   - Gör plankan och lyft ut armen och handen från din kropp och ge high five till hunden. Byt sida efter 5 upprepningar. (Vet inte alls hur svårt detta är men det borde vara jobbigt).

Gör hunden med hunden
   - Även kallat superman. Man står på alla fyra och lyfter upp en arm och ett ben på olika sidor av kropp och försöker hålla balansen. Låt hunden stå under. 

Trädövning
   - Göm godis i barken på trädet till hunden. Ställ dig på händer lutandes mot trädet ända tills hunden hittat alla godisar.

Den allra sista övningen: Släng dig ner på marken av utmattning och be hunden spela död! Gapskrattar

Detta i kombination med en längre promenad/joggrunda lär trötta ut både dig och hunden. Vet inte om det var detta du sökte efter men ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Hornslandet
8/23/16, 6:37 PM
#5

#4 Haha jag märker att du tänker lite som jag gör, många roliga idéer :D Det är ju alldeles för trist att köra samma övningar om och om igen….trots allt haha.

Hade inget särskilt i tanken alls, mest kul att lista ut olika saker man kan göra! Jag har faktiskt kört en del intervaller blandat med "lydnad" förut, det är inte alls dumt!  I huvudsak har jag dock tänkt mig andra aktiviteter än just att använda hunden som vikt (även om jag har testat köra knäböj med hund som vikt förut..hunden tyckte väl det var sådär kul och knappast väldigt givande för den=D)

Just spår i terräng är nog en riktig vinnare, så blir terränglöpning (eller vandring då) plötsligt lite mer intressant. 

Min andra idé var en (rätt jobbig) lek om man är två personer med en hund:

En person får försprång i skogen, men med nån slags handikapp (typ tung väska eller nått). Sen blir det rymling-jakt för hundförare och hund genom spårning, där man får x tid på sig när man måste ha kommit ifatt (annars vinner personen som man jagar) Detta får förstås anpassas efter hur bra hunden kan spåra, men det går ju att laborera med försprångsavstånd, handikappsvikt, och vad som ska utgöra spåret som personen lämnar. Nu är detta lite spekulation, men jag tänker att det kanske kan gå om hunden redan tränas i spår, särskilt om man man tvingar personen som "flyr" att "blöda" ett spår samtidigt?

Zyloon
8/23/16, 6:52 PM
#6

#5 Himla kul ide faktiskt att få jaga någon och spåra med hunden. Dock är det alldeles för svårt att göra det om man inte spårat "vanligt" innan. 

Fick precis upp ett scenario i huvudet när du sitter och pratar med någon kompis och bara: Du, jag har tänkt på en sak. Kan inte du ge dig ut i skogen och låta min hund jaga efter medan du blöder lite? Du får en ryggsäck med vikter på dig såklart, så hunden hinner ikapp dig. Lovar att det kommer bli skitkul! 😂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Hornslandet
8/23/16, 7:02 PM
#7

#6 
Jag insåg det, och det var menat som nått man kan göra med en hund som redan tränat spår förstås. Som en variant helt enkelt om/när hunden är på en nivå så det fungerar i så fall! Personen måste ju inte blöda på riktigt förstås :D, den kan ju vara tvungen att bära en flaska med hål i, som dräller ut nått som går att spåra. Jag är inte hemma på detta helt och hållet, men det kanske finns annat än blod man kan träna hunden med också?:) Oavsett vad så är det ju möjligt att den jagade personen helt enkelt måste lägga ett spår samtidigt som fungerar för hunden, poängen är ju att det ska finnas nått att följa.

Hahaha, och ja.. Jag är ju sån som skulle föreslå sånt för kompisar. I mitt huvud låter det skitkul, skulle lätt ställa upp! Men alla kanske inte tänker lika :D :D

Hornslandet
8/23/16, 7:04 PM
#8

#3 Aha! Så du lägger spåret 12h innan hunden ska gå det? Kan du ha med dig hunden när du lägger spåret, eller gör du det helt solo?

immobilized
8/23/16, 7:30 PM
#9

Spår är väldigt uppskattat. Även simning gillas här. Kanske inte av alla men två st älskar att simma.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
8/23/16, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Blir nog att köpa en flytväst till denna gädda 😅

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

JoannaLi
8/23/16, 7:53 PM
#11

Sök är också lite ansträngande, särskilt när du ska ut på påvis, och väldigt utmattande för vovven. Men för att göra det som nybörjare så bör man nog ta kontakt med en erfaren sökgrupp som kan guida 😀

Isalel
8/23/16, 8:14 PM
#12

https://m.youtube.com/watch?v=39oGCTAJ9Vw Tycker sånt här ser skitskoj ut men skulle inte ha motorik för att fixa det själv ;)

oh-la
8/23/16, 10:13 PM
#13

#8, spåret läggs alltid utan hund. Min är för ivrig och spårar mig om jag låter henne gå för snabbt så jag låter spåren ligga. När vi började var det kortare spår med 30-60 minuter liggtid, men som sagt… Då spårade hon bara i mina spår och sprang genom spåret :P

Annons:
Hornslandet
8/23/16, 10:15 PM
#14

#13 Okej! Anledningen till att det läggs utan hund, blir det lättare annars, att hunden på nått sätt skulle komma ihåg att "den här vägen gick jag förut" ?

hemul
8/23/16, 11:00 PM
#15

#12 Tänkte också på det klippet när Jazzyjeff nämnde "agility i skogen". Kallades inte parkour skogsagility eller nåt sånt förut?

oh-la
8/23/16, 11:15 PM
#16

#14, just, plus att du har fullt upp med blod och klöv och snitslar och dig själv att en hund hade varit ungefär katastrof i spåret. Hade varit mer blod på hunden än på marken, plus att jag hade fått kända kluven ur munnen på henne var tredje meter. Det är tröttande sim det är att lägga spår, tro mig, du vill inte blodbrottas med hunden också :p plus att du vill efterlikna ett skadeskjutet vilt så mycket som det bara går. Inte helt praktiskt med en jycke som troligtvis kommer springa som en tokig i blodet och lukten. Den förstör spåret, kontaminerar och springer sönder det. Spår läggs alltid utan hund. Du ska inte ens själv gå i spåret med risk för att förstöra det, så hunden med är lite kontraproduktivt :P

oh-la
8/23/16, 11:17 PM
#17

Inte "kända kluven" i ovan inlägg… Bända klöven :P

Hornslandet
8/23/16, 11:50 PM
#18

#16 Nej jag fattar att man ska lägga spåret själv, jag undrade mest bara om det var nån särskild anledning mer än som du säger att det skulle krångla till det ganska ordentligt! Min fråga var lite väl dum kan jag inse såhär i efterhand :)

Zyloon
8/24/16, 11:52 AM
#19

#7 Jag brukar lägga spår själv och går bara i skogen. Så man behöver inte ha klövar och blod för att spåra. Dock så tror jag att viltspår är något hunden blir mer taggad av eller vad man ska säga. Personspår brukar också vara kul. Då går någon annan spåret och sätter sig i slutet, när hunden hittar personen brukar den oftast bjuda på lite kamplek och/eller godis.

När du går i skogen så trampar du på växter som kan gå "sönder" lite och det doftar lite för hunden. Dina doftmolekyler hamnar också på marken eller i träd, buskar osv. Anledningen till att man låter spåret ligga lite är för att doften ska hinna landa på backen, och då är det troligast att det är där nere hunden nos hamnar. Man vill helst att dom ska ha nosen i backen. Man tar även hänsyn till väder och terräng. Blåser det mycket så kommer doften hamna en bit ifrån doftkärnan och det kan hända att hunden går på sidan om doftkärnan vilket man oftast vill undvika. Så kraftig blåst är inget att föredra för en nybörjarhund. Blåser det vill man oftast gå med vinden i ryggen. Spårar man med vinden mot sig kan hunden känna att det doftar jättemycket längre fram och då kan den springa framåt och skita i att ha nosen i backen, det vill man helst undvika. Spårar man på en äng, så är det lättare att doften "flyger iväg". Så en skog med lite buskar och träd, där det är lite skyddat från blåsten är ett bra ställe att börja. 

När du väl går spåret ska du trampa upp spåret där du vill börja och markera upp det med en flagga eller liknande. Du ska göra som du gör vid en dörrmatta typ när du torkar av skorna vid spårstarten. När du går sen får du gärna släpa med fötterna i marken, och så snitslar du med jämna mellanrum. I slutet brukar iallafall jag lägga en burk med godis som hunden får när den hittar den (har lite brist på medhjälpare haha).

Väldigt lång text nu känner jag. Men jag prata i timmar om spår och hur man börjar, vad man bör tänka på osv. Är absolut inget proffs inom ämnet, är dock väldigt intresserad av spår själv 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Zyloon
8/24/16, 11:55 AM
#20

Kan tipsa om boken "Alla hundar vill spåra" av Ulva Barvefjord. Står mycket bra i den boken om du vill börja spåra.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
immobilized
8/24/16, 12:17 PM
#21

Snor tråden för en fråga. Om jag vill använda blod och klöv, krävs tillstånd för detta då?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Hornslandet
8/24/16, 1:04 PM
#22

#19 tack så jättemycket för förklaringarna! Gör inget alls att du skriver mycket, jag läser gärna mycket så jag lär mig :)

Om jag förstår det rätt då så är det bäst och lättast att börja i skogen där det är mer lä i allmänhet helt enkelt.  

Är det viktigt hur man går, att man ska trampa till lite extra/släpa som du säger för att spåret skall vara "starkare" ? Går det att jogga ett spår? Vid vilken ålder på hunden kan man börja köra spår?

Ska kolla upp boken du tipsade om!

oh-la
8/24/16, 1:08 PM
#23

#21, inte för klöv samt blod från nöt med livsmedelskvalit. Köper du blod med livsmedelskvalit ska du ha det i två veckor tror jag så att man har möjlighet att återkalla om det skulle visa sig finnas smitta. Känner du någon som jagar får du använda blid från vilt helt utan några begränsningar så länge som viltet ansågs friskt. Sedan bör man ha pratat med markägaren om att man lägger spår, oavsett typ, framför allt nu i jaktlicens. Bockjakten är ju i full gång. Orange väst är ju också bra, så man inte misstas för rådjur om man befinner sig i de delarna av Sverige.

immobilized
8/24/16, 1:51 PM
#24

#23  Jag frågar då jag är lite orolig hur det lockar till dig vilda djur?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Zyloon
8/24/16, 2:09 PM
#25

#22 Du ska släpa fötterna för att lämna efter dig mer doftmolekyler. Eftersom dom hamnar nästan direkt på marken där du går då.

Om du tänker dig när man dammar av en matta typ. Så hamnar dammet längre ifrån mattan och lite av dammet flyger iväg en bit. Det är väl ungefär så man kan tänka med hur doften hamnar. Att jogga när du lägger ett spår sen när hunden är erfaren är inga problem. Tränade tjänstehundar kan lätt spåra upp en person som sprungit från en brottsplats eller liknande.

Jag skulle vilja säga att man kan börja spåra med sin hund redan vid 8 veckors ålder. Såklart får man ju anpassa avstånd och terräng efter hur liten hunden är.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Hornslandet
8/24/16, 3:33 PM
#26

#25 okej då fattar jag. Ska läsa på mer själv också, detta lär ju vara en superbra aktivitet för både mig och min hund (poängen med denna tråden). Klart det är en inlärningskurva och det förstår jag verkligen, men på sikt så ser jag hur detta kan bli en perfekt grej som kombinerar min egna konditionsträning med en givande aktivitet för hunden!  

Om man nu vill köra detta som en av "huvudaktiviteterna" med sin hund, finns det nån rekommendation om hur ofta man kan/bör göra det? Hur långt kan ett spår vara egentligen? Förstår förstås att detta beror mkt på individen och träningsnivån den ligger på iofs så det kanske är svårt att svara på..

reckon
8/24/16, 11:02 PM
#27

"För det första bör man lämna så lite material från sin fotbeklädnad som möjligt. Istället för att stampa, eller sparka sig fram i spåret, ska man försöka sätta ner fötterna så lätt som möjligt. Det betyder att foten ska sättas ner rakt mot marken och snabbt upp igen. Om man går och sparkar i marken, framför allt på hårda underlag, så kommer man att lämna massor av gummipartiklar från skosulorna. Risken finns då att hunden lär sig leta efter sådana partiklar istället för individdoften." Ur Spårhunden och lukterna. Kanske inte så noga om man bara hobbyspårar för skojs skull, men ändå! 🙂

Jag rekommenderar varmt den boken om man vill börja spåra. En av de bästa böckerna jag köpt faktiskt. 

Jag har själv tagit upp spårningen med mina hundar de senaste dagarna. Den ena hunden är noggrann och blir helt slut av 50 meter spår medan den andra bara öser på i full fart och hittar spårslutet på typ en halv minut. Han blir inte fullt lika trött… Måste försöka styra upp det där. 😛

Annons:
Hornslandet
8/25/16, 12:23 AM
#28

#27

Ska nog ta och beställa den boken sen :) Jag är lite nördig av mig, så jag uppskattar såna där detaljer även om jag inte nödvändigtvis har höga ambitioner.

Hehe. Men om man nu lyckas ha en nivå på spåret så att hunden tar ut sig rejält av det, hur ofta skulle du då köra ett sånt spår med hunden?

Zyloon
8/25/16, 5:21 PM
#29

Jag tror du kommer märka när hunden blivit för trött eller seg för att orka spåra. Men 3 gånger i veckan tror jag inte är några som helst problem.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Hornslandet
8/25/16, 5:52 PM
#30

Fattar. Mycket möjligt skulle jag inte göra det såpass ofta heller då det är andra saker jag gärna gör med hunden också, och tiden ska ju räcka till med. Man vet ju dock inte riktigt på förhand vad som det blir mest eller minst av, Och kanske kan man ibland köra lite kortare, ibland lite längre spår då med.

reckon
8/25/16, 7:32 PM
#31

#30 Då är vi nog lite lika. 😃Det där märker du nog rätt snabbt, hur ofta både du och hunden tycker att det är kul. Min terriergalning skulle förmodligen kunna spåra varenda dag och alltid vara superpepp, medan för min andra räcker det nog med ett par gånger i veckan. Lycka till med spårningen!

Janval
9/7/16, 8:26 PM
#32

Förutom vanlig spårträning, så får jycken köra "frispår". Väldigt enkelt men förutsätter en hund som tycker om att slita? Min hund får "nose jobba" i skogen tills han finner något han vill följa. Då han är tränad på vilt så blir det en himla fart med mig som bromskloss (pulling effekt) och det går bokstavligen över stock och sten (agility). Alltså; en form av triathlon med nose, pulling och agility i rå form. Jycken kan köra i 2-3 timmar och inte sällan stöter han fram något vilt. För någon vecka sen spårade han upp två svampplockare…jycken såg lika förvånad ut som de!😂 Lite svårt att beskriva, det är ju en träningsform som jag å jycken "hittat på".

Upp till toppen
Annons: