Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 948 ggr
[Fazenda]
8/23/16, 11:05 AM

Bruksraser, vilken?

Hej, tänkte fråga om era erfarenheter kring de olika bruksraserna. Det är nämligen så att jag ska söka jobb inom securitas (sedan utbildas till hundväktar eller liknande) om något år och tänkte därför letar jag efter en lämplig hundras att arbeta med i framtiden. Jag är så sugen på en malle, någon som arbetar med en sådan inom securitas/liknande arbeten? Är väldigt öppen för förslag dock, så skriv gärna alla erfarenheter ni har med olika bruksraser! Tanken är att jag ska köpa in en valp av bruksras om några månader och sedan träna lydnad, gå kurser men också ha med den när jag tränar fys och liknande i naturen (när hunden är äldre såklart).

Annons:
immobilized
8/23/16, 11:12 AM
#1

De vanligaste raserna är nog Malle och Schäfern.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Majken!
8/23/16, 11:12 AM
#2

Vilken erfarenhet har du sedan tidigare?

JoannaLi
8/23/16, 12:31 PM
#3

Gå med i "Bruks och tjänstehundar"-gruppen på FB. Vet inte vad den heter exakt, men något liknande. Där finns det en hel del väktare som går som hundförare.

Hornslandet
8/23/16, 12:38 PM
#4

Malle är väl den absolut populäraste rasen för sånt numera, tillsammans med (bruks)schäfer! Jag vet dock inte om folk själva utbildar sina hundar normalt sett..trodde det mer utbildades hundar som sedan gick vidare till polis/väktare när de är vuxna och tränade nog?

Sen finns det ju andra raser inom tjänstehundar vad jag vet, särskilt om det handlar om andra områden som spår och sök, brottsplatshundar mm.. Labbar och fågelhundar jag har sett å!

jenmjao
8/23/16, 1:11 PM
#5

Ska du äga hunden själv?
Vad har du att erbjuda hunden när du inte jobbar?
Om du inte får jobbet du tror (med hunden) vad gör du då med hunden?
Hur mycket tid är du beredd på att lägga ner på en hund?
Vad har du för erfarenhet av hundar innan?

Ambrose
8/23/16, 1:12 PM
#6

Som tjänstehund så är det nästan bara Malle och Schäfer som gäller. Du kommer att behöva vara väldigt noga med linjerna, för det krävs lite extra hos en hund om den ska kunna arbeta som tjänstehund. Du kommer att behöva ha tidigare kunskap och erfarenhet av bruks, eller problemhundar, för et tjänstehundämne är ingen enkel hund, och inte alltid så rolig att ha i vardagen :) Se till att 1 eller båda föräldrarna är L-testade och att kenneln (oavsätt ras du väljer) avlar med inriktning på tjänst.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: