Annons:
Etikettvalpar
Läst 4347 ggr
Persifone
8/22/16, 8:42 PM

I väntan på Liska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla på hundar.ifokus! Jag vill bara dela med mig av denna sötnos som jag ska få hämta i Tjeckien i början av november! Eftersom keeshonden inte är en stor ras i Sverige (och med få uppfödare som endast avlar på fria höfter och armbågar) så har jag fått leta efter min nya valp utanför Sveriges gränser. Tänkte ha denna tråden för att uppdatera med bilder och om hur det går, hoppas ni vill följa oss!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Persifone
8/22/16, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite fler bilder :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
8/22/16, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en till. Bilderna är tagna utav hennes uppfödare och jag har fått tillåtelse att använda dem.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

jenmjao
8/22/16, 8:46 PM
#3

ohmy, Så söt och fluffig! Gråter inombords! 😍

Persifone
8/22/16, 8:53 PM
#4

#3 Visst är hon 😊

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Irmelinis
8/22/16, 8:53 PM
#5

Wow, hon är ju alldeles rund 😃😍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ifoundnemo
8/22/16, 8:54 PM
#6

Sååå söt!:) nu saknar jag valp så grymt mycket x) minns när vi hämtade hem vår kees valp, en riktig fluffboll. Ett stort grattis till sötnosen!:)

Annons:
Persifone
8/22/16, 8:57 PM
#7

#5 I den åldern är de inte så mycket mer en en boll fluff ;)

#6 Tack! Det ska bli så roligt, synd bara att tiden inte går fortare.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

parsley
8/22/16, 9:01 PM
#8

Vilken liten skönhet! ❤️

tiger tok
8/22/16, 9:41 PM
#9

Klart vi vill se uppdateringar om din lilla fluff flicka!! Blir ju väldigt valpsjuk nu.. 😊 ☺ 😉 😍

Ellen89
8/26/16, 11:37 AM
#10

Jattesot!!

Fransu
8/26/16, 3:06 PM
#11

Åh, vilken söt! ❤️Måste kännas långt till november? Undrar varför keesond inte är populärare här i Sverige? Den är sund, vacker och verkar ha trevligt lynne. I alla fall dom jag träffat på. Rasen är i storlek som borde tilltala många också tycker jag. När jag pratat med kees-ägare har jag fått höra att pälsen inte är särskilt jobbig att sköta heller. Själv skulle jag lätt kunna tänka mig rasen, om jag skulle tåla den vill säga.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Persifone
8/26/16, 3:18 PM
#12

#8, 9, 10 Tack så mycket 😊

#11 Tack! Ja, det känns otroligt långt dit, men som tur är kommer jag under den perioden hålla på med min c-uppsats, så det blir en väldigt läglig tid för valp då :)

Jag vet faktiskt inte varför de inte är mer populära. Eurasiern har ju blivit ganska populär och som jag förstår det är de ganska lika keesen (kees finns ju i eurasiern), ändock något större. 

Jag har varit inne på att testa en ny ras i omgångar men keesen har många sidor som är så viktiga för mig. En av dessa är att de inte är särskilt intresserade av människor och djur utanför sin flock, vilket gör att de (med rätt träning också så klart) oftast kan gå lösa.

Min mamma är uppfödare och hon har sålt till ett flertal som haft allergi i familjen, i dessa fall har det fungerat bra, men tyvärr är det ju olika från person till person.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ifoundnemo
8/27/16, 4:32 PM
#13

Jag vet flera allergiker som tål keehonden, men även allergiker som inte tål den. Så an vara värt att prova! :) det är en underbar ras! Min hane är min första egna kees men familjen hade en hane när jag var barn, har även träffat många och än har alla varit helt underbara :)

Annons:
Persifone
9/5/16, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Lite nya bilder på Liska, igår fyllde hon 8 veckor, så nu är det bara två månader kvar tills jag hämtar henne 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
9/5/16, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

😍❤️

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fransu
9/5/16, 3:26 PM
#16

Fina tjejen. ❤️ Man riktigt ser vilka små sylvassa valptänder hon har. 😃

Har du fått höra något om vad hon är för personlighet? Är dom många i valpkullen?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Persifone
9/5/16, 3:42 PM
#17

#16 Tack! 😊

Ja, de där tänderna skulle jag inte vilja ha i hälsenan ;)

Hon ska vara glad, framåt och enligt uppfödaren den valpen med mest "show"-personlighet, alltså att hon visar upp sig. Min tanke är lydnad, agility, drag weight och utställning för henne, så självklart ett plus om hon gillar att visa sig från sin bästa sida :)

Hon har fyra systrar och tre bröder, så fanns några tjejer att välja mellan (jag fick välja först), uppfödaren tyckte att denna skulle passa bäst och det litar jag på. Sen älskar jag hennes uttryck, hon ser riktigt alert och framåt ut 🙂

Hon är också lite ljusare än sina syskon, och jag är så svag för de blekare keesarna 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Therese
9/5/16, 3:57 PM
ifoundnemo
9/5/16, 4:24 PM
#19

Fluffmonster :D finns inte mycket sötare än kees valpar ;)

Persifone
9/5/16, 4:40 PM
#20

Tack #18 😊

#19 Ja, visst är det något av det sötaste som finns!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Tjej1982
9/5/16, 6:22 PM
#21

Åh, så söt! Jag är väldigt sugen på en ;-) Håller på att kolla upp en massa raser som har dem egenskaper vi är ute efter. Denna är en av dem :-)

ifoundnemo
9/5/16, 9:54 PM
#22

#21 jag har också en keeshond (hade även en i familjen när jag var barn), det är en helt underbar ras :)

Persifone
9/6/16, 10:22 AM
#23

#21 Åh va kul! Har du några frågor så är det bara att skicka mig ett meddelande så ska jag försöka svara på dem :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ifoundnemo
9/6/16, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är min snygging 😎

tiger tok
9/6/16, 6:53 PM
#25

Så vacker #24 Himla fint när dem är mörka!!

ifoundnemo
9/6/16, 6:54 PM
#26

#25. haha jag tycker inte att han är så mörk :O tycker att de flesta jag ser är antingen mycket mörkare eller mycket ljusare, tycker att han är sådär i mitten :p

Han tackar för komplimangen 😎

Kapitulerar
9/6/16, 9:03 PM
#27

Men guuud vad söt

Annons:
tiger tok
9/6/16, 10:18 PM
#28

#26 Vet inte så mycket om keeshond, men tyckte han var fin i alla fall!!

ifoundnemo
9/8/16, 7:16 PM
#29

#28. Alltid kul att höra att man har en fin hund 😎 själv tycker man ju att ens hundar är finast i hela världen 😃

tiger tok
9/8/16, 7:33 PM
#30

#29 såklart man tycker det!!

Persifone
9/9/16, 12:14 PM
#31

#24 Oh vilken snygging! Jag träffar hans ena syster lite då och då, kan se likheten (min mamma har även en halvsyster till honom :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Twinnflower]
9/9/16, 12:22 PM
#32

Men lägg av 😭 Döööör ju sötdöden!! Gud vad söt!!

ifoundnemo
9/9/16, 8:57 PM
#33

#31 Tackar :). Ja, han och systern är väldigt lika :) Träffade henne på utställningen i Malmö! Haha, vilket sammanträffande! ;)

Tyckte det var kul, för vår hane (Kelvin heter han btw) brukar lek "hugga" mot en, t.ex. när han vill leka eller så (så absolut inget aggressivt!), vilket tydligen är ett släktdrag som både systern och mamman gör! :)  Dem låg tydligen och "högg" mot varandra x). Hinner jag imorgon på utställningen i Eslöv (om hon är där då), ska jag försöka hälsa, alltid kul att träffa trevliga keesar ;)

Persifone
9/15/16, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#34

Igår fick jag lite nya bilder på tjejen,  hon blir bara sötare och sötare tycker jag 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Twinnflower]
9/15/16, 10:55 AM
#35

Men Åååh 😍😍😍

Fransu
9/15/16, 1:58 PM
#36

Trodde inte hon kunde bli sötare. Men jag håller med dig, hon blir ju bara sötare. 😍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

ifoundnemo
9/15/16, 6:40 PM
#37

#34 Även jag håller med 😍

LinaK
9/15/16, 6:42 PM
#38

Följer gärna denna tråd :) så sjukt söt hon är, förstår att du längtar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Persifone
9/16/16, 9:53 AM
#39

Tack alla! Det känns lite tråkigt att jag missar den första valptiden, men hon kommer förhoppningsvis vara söt om en och en halv månad också 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
9/27/16, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#40

Idag fick jag nya bilder på min tjej, oj va fort de små växer!

Hon är inte sådär valpgullig längre, men tycker hon verkar utvecklas fint :)

Men va konstigt skurna de blir :(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

majhefsticar
9/27/16, 11:08 PM
#41

Åååh vad fin liten tjej!! Är det inte komplicerat att hämta sin valp i ett annat land? Bara nyfiken då jag själv har varit inne på att leta japansk akita i ett annat land då det finns så få av dom här i Sverige

Annons:
Persifone
9/27/16, 11:19 PM
#42

#41 Tack så mycket :)

Det är ju en del att tänka på såklart, den måste vara 4 månader och ha fått rabiesvaccinationen och ett pass. Sedan att avmaska när ni kommer hem, veterinärbesiktiga i Sverige för att ha till försäkringen (som ska ha startats en månad innan hemkomst, beroende på försäkringsbolag gissar jag?).

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fransu
9/28/16, 11:22 AM
#43

Oj vad hon har vuxit. Precis som du skriver har det där valpgulliga försvunnit. Nu kommer det fram en vacker ung tik fram istället. Hon ser jättefin ut. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Persifone
9/28/16, 2:24 PM
#44

#43 Tack :)

Känns lite tråkigt att missa första valptiden 🤐

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
10/21/16, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#45

Nu har jag fått lite nya bilder från uppfödaren!

Så nu är det bara drygt två veckor kvar tills jag får åka och hämta henne <3

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ifoundnemo
10/29/16, 9:35 AM
#46

Hon är väldigt ståtlig!!:)

Persifone
10/30/16, 8:39 PM
#47

#46 Tack!

Hon ser väldigt stabil ut, vilket är trevligt :) Nu åker jag på torsdag och håller på att ordna med det sista inför färden. Känner mig jättenervös och upprymd 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ifoundnemo
10/31/16, 2:50 PM
#48

# Åhh vad roligt! :D Håller tummarna för en smärtfri resa och att hon tar allt med ro ;). Jag kommer ihåg hur jag tyckte varje dag kändes som en evighet när vi väl valt valp innan det att vi fick hämta hem vår valp x) det är sååå plågsamt men det är ju värt det sen när man har sin underbara lilla valp ;)

Annons:
Fransu
10/31/16, 3:27 PM
#49

Tänk att du snart får träffa din fina valp! 🙂 Reser du själv eller har du sällskap med dig som hjälper till med valpen på resan?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Persifone
11/1/16, 5:13 PM
#50

#49 Pojkvännen följer med och hjälper mig att köra, så det ska nog gå fin fint :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
11/10/16, 11:34 AM
#51

Jag skrev ett jättelångt inlägg som självklart råkade försvinna, så får börja om :(

Valpen har varit hemma i Sverige i nu fyra dagar.

När vi kom till uppfödaren så hade hon tre tikvalpar kvar, den jag bokat och två till. "Min" valp hade dagen innan skadat svansen när hon lekt med sina systrar, den hängde bara och var inte ringlad över ryggen som de ska vara. Veterinären kunde inte lova att svansen skulle återgå och lägga sig rätt igen. Uppfödaren rådde mig att ta en av de andra två tikarna, en som var väldigt lik den jag från början bokat och en annan som var mörkare, grövre och större än sina två systrar.

Det här kändes jättejobbigt då jag hela tiden varit inställd på "min" valp. Jag funderade länge och väl, ringde även min mamma för att rådfråga. Tillslut valde jag den större tiken, hon verkade också vara lugnare och mer framåt än sina systrar.

Som tur var hade jag fått med mina två vänner från Prag för att hjälpa mig tolka då uppfödaren var riktigt dålig på engelska. Vi tog med valpen som istället för Liska fick heta Curie (efter Marie Curie).

På hotellet hade vi fått rum på våning sex och rummet hade heltäckningsmatta… Curie hade levt i hundgård och aldrig varit inomhus och har därför svårt för att gå igenom dörröppningar. Så jag fick bära henne ut och hon gillade inte att bli upplyft och visade det genom att streta emot och börja skaka.

Ungefär här tänkte jag: Vad f-n har jag gett mig in på?

Hon blev trots allt lugnare och tryggare varje dag och resan hem gick jättebra.

Väl hemma blev hon snabbt tryggare, tror det kan ha med att det luktar hund här?

Dagen efter vi kom hem kom min mamma hit med mina två vuxna hundar. Till en början var Curie ganska rädd för dem, trots att de ignorerade henne mest hela tiden.  Hon behövde ett par timmar och sen var den unga tiken Ripley hennes nya idol. 

På tisdagen tog jag med henne till veterinären för ett veterinärintyg till försäkringen. Jag var jättenervös för hur hon skulle reagera, men det gick bättre än vad jag hade kunnat hoppas på! Veterinären blev väldigt förtjust i henne och tyckte hon skötte sig galant. 

Vi har nu börjat promenera i skogen och Curie får vara lös med de andra och verkar trivas som fisken i vattnet, det finns så mycket energi i den lilla kroppen.

Först nu har jag lugnat ner mig och börjat inse att det faktiskt kommer bli bra, hon behöver bara lite tid att vänja sig :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
11/10/16, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52
Persifone
11/10/16, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Hon fick följa med på restaurang i Prag och uppförde sig exemplariskt :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
11/10/16, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54
Fransu
11/10/16, 3:35 PM
#55

Oj vad omtumlande att det måste ha varit att byta valp sådär, du var ju dessutom inte beredd på det. Det är ju trots allt ganska stort att skaffa hund, en familjemedlem som man förhoppningsvis ska leva med i många år framöver.

Men hon är jättefin Curie. 😍 Klokt att välja en valp som inte är defekt från början. För tänkt om du vill ställa ut och kanske ta valpar så småningom. Härligt att läsa att hon gör framsteg i sitt nya liv och att resan hem gick bra. Önskar dig all lycka till med henne. Och hoppas Liska hittar ett bra hem där hon får vara en familjehund.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Persifone
11/10/16, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#56

#55 Ja det var verkligen tufft! 

Jag är intresserad av bland annat utställning så vågade inte ta den andra valpen, sedan hade det säkert blivit krångligt med försäkring med mera. 

Som tur var så var faktiskt Curie den valpen som föll mig mest i smaken, rent personlighetsmässigt. Hon ser också väldigt bra ut. Så jag tror det blir bra ändå :)

Hon gör framsteg varje dag och har en väldigt positiv personlighet. Just nu verkar det som att hon ska ta slut på all energi hon bunkrat upp under sin tid i hundgård, så det är full fart här hemma, vilket jag tycker är skönt! Hon beter sig som en valp helt enkelt :)

Idag har hon haft besök av mammas två valpar och det var verkligen populärt!

Curie är hon i röd/svart sele, som badar i leran ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fransu
11/10/16, 4:48 PM
#57

Vad roligt dom ser ut att ha det! Uppfriskande med lerbad så här i november… 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Persifone
11/10/16, 5:16 PM
#58

Ja, men visst ser det lockande ut ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

MaaariaS
11/10/16, 5:23 PM
#59

Jättefin Grattis till henne 🌺

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Persifone
11/10/16, 5:55 PM
#60

#59 Tack! ❤️

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ifoundnemo
11/16/16, 8:45 PM
#61

#56 Dem ser riktigt lyckliga ut!

Persifone
11/16/16, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

#61 De hade riktigt roligt :)

En bild från igår när vi tränade lite target, alla ville så klart vara med :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Ambrose
11/17/16, 2:21 PM
#63

Jätteroligt att det löste sig och blev så bra efter all denna väntan! Hon ser ju superhärlig ut! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

UlrikaD
11/17/16, 3:16 PM
#64

Grattis till en jättefin valp!!
Lite nyfiken bara varför man måste vänta tills dom är 4 månader vid import?
Vid t.ex iller måste man vänta en månad efter man tagit rabies-sprutan men den tar man tidigt. Blev bara lite nyfiken på skillnaden.

Persifone
11/17/16, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#63 Tack! Ja, nu känns det mycket bättre när hon väl börjat vänja sig vid sitt nya hem :)

#64 Precis som på illrar så är det rabiesvaccineringen som ska tas och pass som ska fixas. Vet dock inte varför det bara är en månad på iller men två på hund.

En bild från idag, hon är så söt med två vuxenincisiver och resten valpincisiver 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

UlrikaD
11/17/16, 7:01 PM
#66

Tack för svar:)
Lycka till med sönosen!!

Persifone
11/17/16, 7:09 PM
#67

#66 Inga problem :) Tack så mycket!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
11/21/16, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

När vi är ute så ska hon hela tiden hänga efter Ripley och göra precis som hon :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Joyous
11/21/16, 3:05 PM
#69

Söt! Stort grattis :) En fråga, kommer ansiktet fortsätta vara så där mörkt eller blir det ljusare med tiden? Tycker det ser fruktansvärt gulligt ut när hon är ljus i övrigt men helt kolsvart i ansiktet!

Annons:
Persifone
11/21/16, 4:32 PM
#70

#69 Tack :)

Ansiktet kommer fortsätta vara mörkt och hela kroppen kommer bli mörkare. Nu är det nästan bara ull och inga täckhår så snart kommer hon få sina "riktiga" färger :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Hornslandet
11/21/16, 4:52 PM
#71

#64 För att vara exakt:

Rabiesvaccin ges inte innan hunden är 12 veckor gammal. Sen måste man vänta 3 veckor till, göra kontroll och sen får hunden importeras till Sverige. Så 15v måste hunden minst vara (strax under 4mån dvs).

Vad jag kunde läsa nu om Iller så går det inte att få tillstånd för valpar där heller längre..men jag kan inget om illrar så  :P

Persifone
11/21/16, 6:08 PM
#72

#71 Tack för förtydligande :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
11/21/16, 7:38 PM
#73

En video från idag :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

UlrikaD
11/22/16, 4:37 PM
#74

#71 Det var det jag inte visste, att rabies inte gavs förrän vid 12 veckor. Det går fortfarande utmärkt att importera iller till Sverige. Närmaste uppfödare i mitt län fick en valp från Ungern i somras:)

Persifone
12/4/16, 8:44 PM
#75

En video ifrån gårdagens promenad. Valpen ska göra precis som idolen Ripley, vilket inte alltid går så bra :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
12/26/16, 8:27 PM
#76

En video på Curie (i rosa sele) som leker med mammas två valpar :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Vixxen
12/27/16, 1:40 AM
#77

Urmysiga!

tiger tok
12/27/16, 7:30 AM
#78

Så söt!

Fransu
12/27/16, 8:50 AM
#79

Hon är en riktig lortgris! Dyker nästan ner i gyttjan.😃 Dom andra två ser ut att försöka undvika pölarna, men inte Curie. Verkligen fina hundar. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Persifone
12/27/16, 12:45 PM
#80

#77, #78 Tack! :)

#79. Ja, hon älskar att smutsa ner sig! Vet inte om det är nyhetens behag eftersom hon är uppväxt i hundgård eller om hon bara är en lortgris rakt igenom :P

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: