Annons:
Etikettbeteende
Läst 3641 ggr
Instabeliebeer
8/20/16, 5:46 PM

Jakthund, lös?

Hej alla! Jag ska snart skaffa en drever valp(ja, jag vet att det är en jakthund) utan en stamtavla alltså en blandras. Han kommer få mycket aktivering då jag inte jag ska avända han i jakt pga att tiken och hanen jobbade inte så mycket inom jakt så att valpar kan has i jakt eller bara sällskapshundar med mkt aktivering. Nu till saken, skulle jag kunna lära den gå lös? Har hört att de springer iväg m.m. Jag ska skaffa hämta honom 9/9 och de tänkte jag sitta,där bak och hålla Bruno sällskap? Min pappa kör(sträckan är 35-40min) och tänkte om jag ska ta med nåt speciellt? Inga hat tack, Tack i förhand!

Annons:
tiger tok
8/20/16, 5:51 PM
#1

Börja träna på stora inhägnade områden, och lägg mycket tid på träning av inkallning! Kände en jakthund som användes för jakt och gick lös hela tiden!! 😀 ☺

hund_katt
8/20/16, 6:01 PM
#2

vår kompis har en beagle. dom tänkte använda den till jakt men dom funderar på om det är rätt kört för hon springer lös i skogen och skiter fullständigt i spår och sånt. den är ca 8 månader endast dock.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Nalle-]
8/20/16, 6:48 PM
#3

Jag känner mycket folk med jakthundar, och ändå vet jag bara av en som kan ha sin hund lös utan att den sticker. Hon har jobbat stenhårt med inkallningen på den hunden sedan han var valp, men ändå har det hänt att han hunnit dra iväg om hon inte har stenkoll på honom. Samtliga jakthundar jag känner används dock aktivt i jakt.

Instabeliebeer
8/20/16, 6:51 PM
#4

Tack alla, okej jag ska träna på inkallning nu när han är valp så få vi se hur det blir!

[Nalle-]
8/20/16, 6:57 PM
#5

Såg att jag missade sista biten av ditt inlägg! När jag hämtat valpar har jag suttit med den i famnen, så det är ju toppen om någon kan köra :) Tror inte att du ska behöva ta med dig något särskilt. 

Lycka till med valpen! 🌺

hemul
8/20/16, 7:18 PM
#6

Filt eller ännu bättre stor frottéhandduk. Ifall han skulle läcka lite. Det gör han antagligen inte när han sitter i ditt knä, men bättre en frottéhandduk i knät än kiss efter benen.😉

Annons:
Instabeliebeer
8/20/16, 7:26 PM
#7

Tack återigen! Jag kommer uppdatera mer när jag har några andra frågor och med Bruno. Jag kommer sitta där bak med valpen med en filt hemifrån och mammas lukt filt, koppel? Tusen tack till alla!!

hemul
8/20/16, 7:32 PM
#8

Om de inte övat honom att gå lite i koppel redan skulle jag strunta i det. Han kommer inte att tordas tulta iväg från er ivf om ni stannar och rastar nånstans. Koppel kan vara läskigt för dem i början, så bättre att ta det under lugna former, tycker jag.

Instabeliebeer
8/20/16, 8:25 PM
#9

#8 jag har själv inte fått hunden ännu, men då den har bott i hundgård så har inte koppel använts, jag ska både ha koppel o utan? Är det en bra idé?

hemul
8/20/16, 10:25 PM
#10

Skulle som sagt undvika koppel då. Under hemfärden alltså. Han kommer antagligen att vara lite rädd och tycka det är rätt läskigt att lämna mamma och syskonen. Ingen anledning att späda på med mera obehag. Det kan du ta lite senare i lugn och ro när han är trygg med dig.

Lona
8/20/16, 11:24 PM
#11

#8, Var inte säker på att en valp inte sticker iväg på egen hand ens första dagen! Både min ridgeback och förra terriern var kavata små varelser som gav sig iväg på upptäcksfärd direkt efter hemresan, så fort de blev av med koppel/halsband. Tur att jag inte tog av det innan vi var på hyfsat säkert ställe. TS; traggla verkligen inkallning, det skall ALLTID löna sig att ta kontakt med eller komma till dig ute. Det är nu när han är valp som du har bäst chanser att lägga en riktigt bra grund. Tänk på att även om han är jätteduktig på inkallning som valp så brukar det klicka till i skallen på dem när de är runt 1,5 år (beror lite på ras och individ) och så är lydnaden puts väck. Det är jätteviktigt att han inte får möjlighet att sticka efter vilt - för varje gång han lyckas med det kommer det att bli mer befäst då det för den typen av hund är otroligt självbelönande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
8/21/16, 12:19 AM
#12

#8 Min förra hund stack iväg från sin mor + syskon första gången hon var utomhus, 5 veckor gammal. Det tog inte(!) många minuter innan hon for iväg som en liten raket, full fart över uppfödarens gräsmatta, genom häcken och ut på en enorm åker på andra sidan. Hon fick två syskon i släptåg och ett annat syskon sprang iväg åt helt andra hållet. Kvar på tomten stod jag och uppfödaren med mamma hund och undrade vad sjutton som hände innan vi rusade efter valparna. De hade skitkul, helt orädda och framåt.

Med andra ord: det är absolut inte säkert att valpar stannar nära i början. De flesta gör det, men absolut inte alla.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Em_
8/21/16, 12:39 AM
#13

Svårt att veta i förväg hur hunden blir. Även om varken föräldrarna eller valpen driver vilt på ett sätt som passar bra till jakt så är det inte säkert att själva jaktlusten minskat för det. Av de jakthundar jag känner så stämmer det rätt bra att ju självständigare hunden/rasen arbetar under jakten, desto svårare är det med inkallningen.


Annons:
Allumania
8/21/16, 9:20 AM
#14

Det är en jakthund som du har. Det blir SVÅRT att bryta naturliga benägenheter som rotats in i hunden under flera hundra år. Det är inte omöjligt, känner en som kan ha sin stövare lös. Med sten koll på hunden, inkallning, fyas på allt vilt och få uppmärksamheten till dig. Då KANSKE det kan lyckas. Men alla hundar är individer. Mina stövare sticker så långt från mig som möjligt. :'D

Janval
8/21/16, 11:10 AM
#15

Jag tror att du till viss del får ta ansvar för ditt hundval. Naturligtvis ska du träna inkallning och miljöförstärka genom inhägnade träningsområden, eller låta unghunden träna ihop med äldre hundar som är signalkänsliga. Men, du måste acceptera att hunden kan dra till skogs, och DET måste ni träna på! Du behöver bli trygg i den situationen och hunden behöver förstå att ni har ett "system" för det också - precis som vid riktig jakt. Mitt kortfattade tips är att ha ett speciellt ljud för dessa tillfällen, exempelvis en visselpipa, överljudspipa som bara används i skarpt läge: Något som sticker av, något som distraherar från jaktbeteendet. Om hunden blir säker på att backspåra ska du också tillämpa den strategin…det svåra med en oönskat lös hund i terrängen är den egna oron, att våga/orka vara lugn.

Honestyisdead
8/21/16, 11:25 AM
#16

Ts hur kommer det sig att du valde jakthund när du inte tänker jaga?

Estelle13
8/21/16, 11:54 AM
#17

Min mormor har haft två irländska settrar som båda hade mkt jakt och motor, hon bor på en gård så hundarna var lösa jämt, skogspromenaderna bestod av att de sprang lösa fritt i skogen i timmar och bara öste, och ja de sprang iväg och jagade själva men kom alltid tillbaka och visade sig titt som tätt, inte det mest optimala kanske med tanke på alla djuren och deras ungar i skogen. Ett tips är att redan när du ser att din hund börjar att vädra med nosen är att försöka avleda den med annat. Gör man inte det så sticker hunden ganska så snart iväg. Min storpudelhane är ju förvisso ingen jakthund men har en hel del jakt i sig och distraherar jag honom inte i tid så kan han sticka iväg och då spelar det sen ingen roll hur mycket jag står och ropar och försöker locka med köttbullar eller korv, jaktinstinkten blir så stark och tar helt över. Det gäller att avbryta i tid innan hunden får upp lukten/spåret och sätter fart.

Honestyisdead
8/21/16, 11:57 AM
#18

#17 Nej precis. Allt annat än optimalt och dessutom inte lagligt.

Estelle13
8/21/16, 12:13 PM
#19

#18 Nej jag ser därför att det är rätt ologiskt att skaffa jakthund när man inte ska jaga aktivt med den eftersom att de behöver få ut av det som den är avlad till att göra dvs jaga. Blir nog rätt svårt annars med en helt nöjd hund.

Janval
8/21/16, 5:26 PM
#20

Det finns många sätt att hålla en jakthund (eller hund med mycket jaktinstinkt) nöjd och tillfreds. Att arbeta med viltspår, drag eller löpning kan vara fullt tillräckligt, vilket är min erfarenhet. Men jag menar att man inte ska ta det rasspecifika ur hunden, då blir den förmodligen besviken till slut. Därför är det lönt att tidigt låta den "dra" under något så när kontrollerade former för att just träna skarp inkallning. Min hund (jakthög pinscher) får fullt utlopp av att söka, spåra och fånga skanker. Han har avvikit flera gånger men "backar" tillbaka när han tröttnat, förmodar jag. Jag har även präglat honom på en speciell skogsjacka (samma fenomen som en snuttefilt) som jag kan kasta av mig i mitt eftersök och som han kan backa på.

Annons:
Isvind
8/21/16, 5:44 PM
#21

#20 det är dock skillnad på en pinscher med jakt och en hårt präglad jaktras. Självklart finns det individer med mindre jaktlust som omplaceras till aktiva hem men rent generellt är ju drever ingen ras man ska ha om man inte jagar. Jag antar dock att ts hund är oreggad såvida föräldrarna inte haft tillräcklig jaktlust för prov iaf. Önskar dig lycka till dock ts med din valp:)

Instabeliebeer
8/21/16, 5:56 PM
#22

som sagt så va den bara en fråga, om jag känner att hans jaktintresserad sida är mycket stark får han spåra o så. Andledning till varför jag ska köpa en drever är för att ägare sa att det är jakthund som man kan ha som bara sällskapshund om man aktevera den. Inget mer om det tack!

Instabeliebeer
8/21/16, 5:56 PM
#23

som sagt så va den bara en fråga, om jag känner att hans jaktintresserad sida är mycket stark får han spåra o så. Andledning till varför jag ska köpa en drever är för att ägare sa att det är jakthund som man kan ha som bara sällskapshund om man aktevera den. Inget mer om det tack!

Underbarn
8/21/16, 6:03 PM
#24

Min fd partners föräldrar hade en drever blandras som kunde gå lös, promenader vet jag inte men iaf på tomten (utan staket osv, bara en kohage på ena sidan) så det är nog möjligt. Deras andra drever kunde inte vara lös, bara som valp. Men då la dom inte tid eller träning på den heller

jenmjao
8/21/16, 6:50 PM
#25

Jag vet om jakthundar/draghundar och hundar som har lättare till jakt som kunnat gå lösa från dag 1, Men jag tror inte man ska ha inställningen att ens hund kommer kunna gå lös oavsett vad det är för ras.
Ingenting är omöjligt, Men vissa saker är otroligt onödiga att lägga ner tid och träning på, Speciellt med individer som inte alltid kan hantera vissa saker.
Även om du börjar träna ifrån dag 1 med valpen är det inte garanterat att det kommer hjälpa, Det beror helt på hunden i sig.

Vizzla
8/22/16, 8:48 AM
#26

Jag har två taxar, varav den ena jagar. Första frågan är vad är målet med att ha din hund lös? Att slippa koppel? Att ge hunden mer frihet?
Tycker frågan om att ha hunden lös är komplicerad. Mitt svar är en duktig hundförare vet på vilka platser och vid vilka tidpunkter hunden kan vara lös. Att ha hunden lös hela tiden är inte att vara en duktig hundägare, de har oftast tur med att ingen störning dyker upp (talar om jakthundar här). 

mina taxar kan vara lösa, men bara på vissa platser eller vid vissa tidpunkter. Jag släpper aldrig lös dom i skymning t ex då vilda djur gärna är i farten. Så träna mycket inkallning med långlina men framför allt - tänk till - din hund behöver inte vara lös hela tiden över allt. Kontrollera omgivningen och gör det på ett säkert sätt. Mina får vara lösa och springa å busa och vi leker en stund, men inga längre stunder då de tappar fokus å börjar spåra istället.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

immobilized
8/22/16, 11:29 AM
#27

#26
 Tycker Vizzla har mycket bra poäng där! 👍

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Annons:
Instabeliebeer
8/22/16, 2:10 PM
#28

#26 Jag ville ha hunden lös lite då och då. Vill ju att hunden inte behöva koppel varenda gång vi är ute att lite då och då är ok

Janval
8/22/16, 4:04 PM
#29

Och som sagt, en jakthög hund kan vara betydligt svårare än en utpräglad jaktras, det är en fråga om individualitet och domesticering av blodsband; fördelen med jaktraser är just att de är signalkänsliga och relaterar till människan under jakt. Du har alla möjligheter att lyckas om du utgår ifrån mycket träning, tålamod, kompenserande aktiviteter och en gnutta mod.

Allumania
8/22/16, 6:09 PM
#30

Rekommenderar att du dock för sekerhets skull skaffar en hundpeil som är billig. Det är ändå en försäkring åt hunden. :)

Lona
8/23/16, 3:25 PM
#31

Jag vet att det inte var vad du frågade efter - men varför skaffa en hund av utpräglad jaktras om du inte vill jaga? Även om föräldrarna inte var duktiga jakthundar och valpen räknas som blandras eftersom den inte är reggad så finns naturligtvis väldigt mycket av jaktlust och jaktegenskaper kvar. Du köper givetvis vilken ras och hund du vill, men man kan göra det lite lättare för både sig och hunden genom att välja en ras vars egenskaper stämmer med det man vill göra. (Ta inte illa upp, jag har själv gjort missen för många år sedan att välja "fel" ras, även om det var på goda grunder. Givetvis var hon en högt älskad hund men nu har jag insett skillnaden när man har en ras/individ som är perfekt matchad.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
8/23/16, 4:34 PM
#32

Jag hade börjat med långlina (10-15 meter) tämligen omgående. Jag gjorde själv misstaget att ha min valp lös lite överallt till en början, vid 3 -4 månader drog hon iväg första gången efter vilt. Hade linan suttit på då så hade det antagligen besparat mig mycket jobb. Nu drog hon som sagt iväg, jag hade inte en chans att få stopp på henne och efter detta lärde hon sig två saker. Springa efter vilt är superskoj och det finns inte mycket matte kan göra åt saken. Linan i sig lär inte hunden att gå lös men du kan få stopp på den och hindra påbörjad jakt. Själva träningen att gå lös består av flera delar. Först och främst ska du se till att ha en bra belöning. Bygg upp ett värde i lek och godisbelöning. Detta är inte något som alltid kommer gratis, utan det kan komma att krävas mycket jobb från din sida för att få en hund som älskar sin belöning och är villig att ta den i alla typer av situationer och miljöer. Det finns kurser i lek och belöningsutveckling, har du möjlighet att gå en sån kurs vore det jättebra. Lek handlar inte bara om att leka med hunden, det handlar om hur man leker och med vad, har man en hund som är ointresserad av lek så får man försöka hitta andra vägar men ju tidigare du börjar lekträna din valp desto större chans att leken kommer fungera även som vuxen. Godisbelöning kan bli så mycket roligare och mer värt om du varierar hur du ger hunden godisen, kasta på marken, jaga din hand, lägg godis i en Kong eller liknande, hoppa efter godis, fånga i luften, det finns mycket man kan göra för att öka värdet. En fungerande belöning, både lek och godis, är guld värt. Jag tycker du ska ha inställningen att din valp antagligen kommer vilja göra det som den är avlad för. Börja tidigt med spår och sökövningar, kanske kan du gå en kurs i viltspår? Tycker valpen om jakt och att förfölja föremål så är jaktlek oftast väldigt uppskattat. Får hunden lite av sitt jaktbehov tillfredsställt minskar behovet av att göra det på egen hand. Aktiviteterna kopplas också ihop med dig och det är du som sätter upp reglerna. Ju tidigare du börjar, desto bättre. Träning och lek bygger upp relationen, och intresset för dig kommer öka om den vet att du har mycket att erbjuda. Kontaktövningar, följsamhetsövningar, trickträning, lydnad tillsammans med nosövningar och mycket lek, det är grunden. Lägg också tid på förbudsövningar! Sen handlar det väl om att bygga upp ett värde i inkallningsordet, spontaninkallning när valpen är på väg mot dig eller då den har tråkigt. Jaktinkallning, kurragömma osv, övningar som bygger upp ett värde i att få vara hos dig. Det finns nog mycket du kan göra men som flera är inne på, det kommer krävas mycket jobb från din sida!

Vizzla
8/24/16, 9:10 AM
#33

#28 träna olika inkallningar med långlina, börja i inhägnade områden när du släpper för första gången. Så länge hunden tycker du är rolig så kommer den agera med dig. Men blir du tråkig tar nog jakt/spår lusten över :-) Det är min erfarenhet.

Jag har ett alfabet med olika inkallningsövningar som du hittar här: http://www.echosierra.se/arkiv/6601

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: