Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 779 ggr
Urhasten
2016-08-19 11:10

Lystring och lösarbete

En sömlös natt leder till, som nybliven hundägare, att söka all information om hunden som djurart, hehe. Jag kom över lite teoretisk information om lystring och lösarbete. Direkt på morgonen när även jycken hade vaknat så körde vi till skogen som jag själv känner innan och utantill. 

Jag hade till en början 7,5 m-linan på för att känna in läget och efter lite uppvärmning släppte jag loss Ladie. Hon är i grund och botten otroligt medveten och klok individ, men jag vet också att hon behöver öva upp följsamheten. Att vi behöver kommunicera med varandra och vara uppmärksamma för vart vi har varandra. Detta övade vi massor på hela vistelsen i skogen. Eftersom vi knappt känner varandra (haft henne i ca. 3 v) så börjar vi på den nivå där vi helt enkelt tydliggör hur vi vill kommunicera med varandra. Ladie älskar mat, och det motiverar henne bäst - absolut. Individanpassat förhållningssätt!

Gav henne från början inga direkta utmaningar, utan belönade när hon själv hintade om ögonkontakt och kom mot mig. Sedan ökade jag "kraven", genom att be om lystring när hon hörde sitt namn. Beröm direkt hon svarade. Sedan kopplade jag ihop lystring + kommando "kom". Hon begrep direkt och vart så himla stolt och lycklig. Var även noga med att när hon tog initiativet att fara iväg igen - att vara snabb att befästa "Varsågod" i samma sekund. Till sist kunde hon ju detta med. 

Sedan ökade jag till en ännu svårare nivå. Att "plötsligt" vända om och gå in i skogen, byta stig, stanna, etc. Mot slutet följde hon uppmärksamt varje vink och vart lika lycklig varje gång vi fann varandra igen. Detta fina resultat ska vi befästa även inne i staden när vi promenerar. Med mycket övning ska vi få färdigheter.

Jag är helt övertygad att hundar kan, bara dem får rätt möjlighet och förutsättningar! Själv är jag så nära amatör och ringrostig när det kommer till att hållas med hundar, haha. Har inte haft hund sedan jag var barn. 

En film för er som vill se (som jag hoppas fungerar att länka så här nu, det är en länk till min FB-blogg Urhästen om ni undrar vart ni hamnar):

https://www.facebook.com/Urhasten/videos/1775941985996477/

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Lona
2016-08-20 02:33
#1

Även om det finns många skillnader mellan hästar och hundar, kanske främst att hästar är flyktdjur och hundar rovdjur, så finns det många likheter med tycker jag. Är man van att hantera hästar på ett juste sätt så är det mycket man kan applicera på hundträning. Dock tycker jag att man ofta har mer verktyg (bildligt talat, inte bokstavligt!) när man tränar hund - men det kan också bero på att jag är lite förlegad med hästträningen. Jag har mycket lättare för att hitta olika sätt att belöna en hund på, till exempel. Testa att belöna med dig själv; att DU blir väldigt rolig, till exempel springer iväg när hunden redan är på väg till dig och så vidare. Jobba med kroppsspråket! Precis som hästar är hundar otroligt duktiga på att läsa nyanser i vårt rörelsemönster :-) . Kroppen och rösten har man ju alltid med sig till skillnad från leksaker och godis. (Absolut inte fel att använda godis men det är bra att kunna variera belöningen :-) ). Vad är det för ras och ålder på din hund :-) ?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Urhasten
2016-08-20 09:35
#2

#1 Det roliga är ju att jag egentligen inte tränar mina hästar att vara på något sätt, utan vi mest umgås och har en vänskap, relation. Och med Ladie, som våran hund heter, så älskar hon att träna. Att få göra uppgifter, älskar att få godbitar och känns som mest nöjd när hon blir riktigt trött mentalt och fysiskt. Älskar att spurta och intervallträning. Ex har hon lärt sig sitta, stanna och rusa mot en från flera meters avstånd. Målet är att kunna göra detta från flera tiometers avstånd. Och utveckla allting annat också förstås. Jag upplever att mina hästvänner inte alls finner träning och utmaningar på samma sätt. Ja, behovet finns inte så att säga. Så otroligt svårt att förklara, men men.

Det är en liten Chihuahuatik på fyra år som vi har tagit över ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Zyloon
2016-08-20 09:38
#3

Så himla fin kontakt, trots den lilla tiden du har haft henne! Du borde va riktigt stolt 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Urhasten
2016-08-20 10:28
#4

#3 Åh, men tack för de fina orden! 🙂❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Vizzla
2016-08-26 08:40
#5

Låter som att ni hittat ett bra samarbete. Gå inte för fort fram bara. Jag har lärt av mina misstag.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Urhasten
2016-08-26 10:56
#6

Numera går hon lös hela tiden vi är ute i skog och mark. Hon går även lös på naturvägar inom city. Vissa gator inne i staden för att öva då det är lite svårare att hålla ordning på varandra. Däremot är hon en klippa verkligen. Man känner att vi har mer kontakt än någonsin. Även om vi tränar och övar mycket med godis är lyckliga blickar till utbyte även tillräckligt många gånger för att bekräfta och stärka varandras kommunikation.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Lona
2016-08-26 15:10
#7

#2, Fast jag kan tänka mig att det har varit bra "träning" med hästarna, att lära sig läsa och kommunicera med djur, vikten av rätt timing och så vidare :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Urhasten
2016-08-26 16:35
#8

#7 Jo, absolut. Kontakten med hästarna och andra djur har ju verkligen gjort att jag känner kontakt med även hundar. Så det har du verkligen rätt i! ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: