Annons:
Etikettraser
Läst 1711 ggr
SaraC
2016-08-17 22:39

Rastipstråd!

Har lagt in samma inlägg på Spetsar & Urhundar iFokus, men lägger upp det här med för att eventuellt få upp ögonen för raser utanför den gruppen 🙂

Vi är för tillfället hundlösa Ledsen Då vår hund vandrade vidare i samma veva som vi fick barn. Nu har vi börjat fundera lite på det här med hund igen. Men vad ska vi ha för ras? Funderar Vi har ju givetvis redan egna tankar och drömmar om det redan, men är nyfiken på vad jag kan få för tips. Kanske får upp ögonen för någon helt ny ras?

Vi bor ganska enskilt ute på landet med skogen bakom oss. Det är lugnt och stillsamt vad det gäller folk här (så gör inget om det är en hund som t.ex gärna larmar när någon passerar), men mycket vilt så vi vill ha en ras med låg jaktinstinkt. 

Vill gärna att hunden ska kunna hänga med oss ute på gården och "bara vara", har planer på att skaffa höns, ankor, getter och dylikt, så det får gärna vara en ras som skulle kunna ha intresse av att "vakta" dessa (vakta=typ hämta/larma oss vid "fara", jaga bort någon räv eller dylikt). Det är dock viktigare med låg jaktinstinkt än vad "vaktinstinkten" är. 

Har två små barn och vill ha en "familjehund", en hund som kan hänga med lugnt i barnens tempo i skogen, i soffan och så vidare. En hund som är lugn inne och inte hetsar upp sig så lätt. 

Kommer främst aktiveras med promenader, dagligen lös i skogen och hemma på gården om det funkar. Övrig aktivering vi tänkter oss är vardagslydnad, spår/sök, lite det hunden själv visar intresse för. En mysig, pigg och glad sällskapshund söker vi! Två barn och två katter finns i familjen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
hemul
2016-08-17 22:47
#1

Några tankar om storleken eller spelar det ingen roll?

SaraC
2016-08-17 22:53
#2

#1 Helst lite mellan, men storleken är inte prio 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hornslandet
2016-08-17 23:03
#3

Tänker nån slags mastiff som vakt/gårdshund på landet som inte är allt för yvig och fartfylld :) Hade jag bott som ni så hade jag velat ha en Broholmer. Men det är jag det, och detta är ju stora hundar som ni kanske inte vill ha.

En liten fin sällskapsras som däremot är med på det mesta, väldigt tålig och bra kondis mm är dvärgschnauzer. Om ni kan tänka er en liten ras. Men de kan ha lite jakt i sig iofs..även om det vad jag vet inte brukar vara alldeles överdrivet. Har haft en som kunde gå på fåglar om han fick chansen, men inget värre än så.

Changrila
2016-08-17 23:15
#4

Jag tänker på någon typ av spaniel/retriever.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ipopuma
2016-08-18 06:31
#5

#3 inte upplevt att ds jakt är stor. Tycker att dvärgschnauzern passar in perfekt. De har vakt o lätt till skall id vakt är min erfarenhet men skäller aldrig annars. Jo vid lek här hemma. För mig en perfekt familje hund. Pma om du har några.frågor :) men tyckrr att du borda slänga ett öga där

tiger tok
2016-08-18 07:06
#6

Corgi?

Annons:
Majken!
2016-08-18 10:25
#7

Min mamma lever precis på det viset, vid skogen med höns och barnbarn. Hennes hund håller koll, jagar bort räven, ligger på gräsmattan hela dagarna och är en mycket fin sällskapshund som också tävlas i lydnad, rallylydnad och spår. Rasen? Golden. Den ultimata allroundhunden i mitt tycke.

Hornslandet
2016-08-18 17:05
#8

#5 Nä jag håller med dig, men eftersom jag haft en som gärna dödade fåglar så ville jag inte säga att de är totalt utan jakt :) Jag tycker också de passar in fint!

SaraC
2016-09-27 21:18
#9

Lite segt svar men har läst alla tips och det var roligt att få blandade svar och lite annorlunda raser än de som jag känner är mina favoriter. Lät med flit bli att skriva något om vad jag gillar och försökte fokusera på vad vi kan erbjuda. Tack för alla svar! 🌺 Ska kolla upp även de jag inte tror passar oss ändå ett extra varv!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lona
2016-09-27 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Isländsk fårhund? Skall inte ha någon större jaktinstinkt och som gjord för att drälla runt på en gård. Talar om när någon kommer men är inte aggressiv utan hälsar glatt. Brukar dessutom varna för eller köra bort rovdjur mm. Vill gärna jobba också men har inte samma aktiveringskrav som till exempel flera av bruksraserna. En sund ras som ofta lever länge - och så är de ju sååå fina <3 !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

FiffiD
2016-09-27 22:37
#11

Någon gårdshund av ngt slag? Västgötaspets?

Wellcraft
2016-09-28 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Broholmer 😍
Fantastisk, fantastisk ras.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

SaraC
2016-11-09 22:50
#13

#10 Jo, den skulle absolut kunna passa och är en ras som varit med i mina funderingar. Jag gillar ju spetsar och isländsk fårhund är som sagt en av de raser jag varit sugen på länge :)

#11 Åh, västgöte har jag inte tänkt på! Dom verkar ju störtsköna. Måste läsa på mer! 

#12 Inte alls min typ av hund egentligen. Men har läst lite om den nu och den verkar ju uppfylla många av våra krav.  Svårt att hitta information om den dock, någon särskild hemsida eller så du rekommenderar att läsa på?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Upp till toppen
Annons: