Annons:
Etikettraser
Läst 1583 ggr
kajsajohansn
2016-08-16 12:17

Vilken ras?

Vi ska till vintern skaffa en till vovve och vill nu "uppgradera" oss lite från våra golden. 

Vi söker en hund som är mångsidig, ska vakta men inte för mycket, ska kunna träffa barn men behöver inte vara en familjehund då jag är yngst i familjen och nästan 16år då. Vi bor på en gård med hästar och får men är inte helt säkra på vallhund ändå. Vi vill ha en hund av golden storlek eller lite mindre. Men även gigantiska hundar funkar men inte nåt mellanting, antingen mellan eller xl så att säga. 

Vi har kollat på aussie som känns som en inte alltför svår hund jag går i skolan, mamma jobbar halvtid och pappa heltid men vi bor som sagt på gård så aktivering och motion är inget problem. 

Sankt Bernard ligger varmt i hjärtat också, Dalmatiner känns också bra. 

Vad rekommenderar ni?

Annons:
tiger tok
2016-08-16 12:28
#1

Vad mer ska ni göra med hunden, eller ska den bara lulla runt på gården? Keeshond Staffordshire bullterrier Tollare Kanske är hundar som passar?

immobilized
2016-08-16 12:32
#2

Undrar samma som ovan.
Hur vill ni aktivera hunden?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
2016-08-16 12:33
#3

Vad är det som gjort att ni fastnat för de raser du nämner? De är ju relativt olika hundtyper ändå.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

kajsajohansn
2016-08-16 13:00
#4

#1 #2 Nej då, jag älskar agility, lydnad m.m och tränar aktivt det men mina golden. Aussie fastna vi för för att det är en vallhund och vakthund, gillar att jobba och bra storlek. 
Sankt Bernhard för det alltid har varit en drömhund, att ha en hund som alltid går lös och vaktar gården. 

Dalmatiner då mentaliteten på den känns väldigt passande oss, att den är en "stallhund" gör det hela ännu bättre. 

Vi bara spekulerar än så länge :) 

Tollare passar också väldigt bra men vi vill nog lämna retrievers helt :)

Herveaux
2016-08-16 13:02
#5

Broholmer?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fisherling
2016-08-16 13:12
#6

Australian Shepherd är en arbetande bruksras och ska man ta sig an en sådan ras bör man vara väl införstådd i exakt hur mycket de kräver. De är intelligenta hundar med mycket motor och kräver definitivt sin förare. De är hundar som passar till de tränings- och tävlingsintresserade, eftersom de kräver rätt ordentligt med både mental och fysisk stimulans. De är inte heller speciellt förlåtande hundar och har naturlig skärpa, så blir det fel (i uppfostran eller mentaliteten) så kan det bli fel med råge.

Aussie, Sankt Bernard och Dalmatiner är ju extremt skilda raser, både fysiskt och psykiskt. 

Om ni vill ha en trogen familjemedlem som gärna hänger med på allt ni kan tänkas hitta på men även gärna ligger och latar sig i soffan så kan ni ju titta på Engelsk Springer Spaniel, otroligt trevliga hundar. Annars finns ju Labrador och Flatcoated Retriever, Eurasier har jag även hört mycket gott om. Pudel kan också vara ett alternativ, de kommer ju även i olika storlekar. Portugisisk vattenhund har jag träffat flera trevliga exemplar av.

Annons:
kajsajohansn
2016-08-16 13:17
#7

#6 Jo, jag vet att det är väldigt skilda raser. 

Och allt det där med aussien vill vi ha, att ha en hund som behöver mycket aktivering och som hänger med på allt, som jag kan tävla i agility och valla våra får. 

Men samtidigt kan vi tänka oss en lugnare ras men då ska den vara större, alltså sankt bernhard etc. 

#5 Broholmer var vi väldigt intresserade av men att få tag i en när vi har tid känns väldigt omöjligt tyvärr :)

kajsajohansn
2016-08-16 13:19
#8

#6 Alla de andra raser känns väldigt lika golden, vill vi antingen ha en större hund eller en vassare som jag skrev högst upp.

Herveaux
2016-08-16 13:20
#9

Om ni vill ha en stor lurv så kanske Leonberger kan vara något?
Inte till just agility eller vallning då, men annars brukar dom vara pigga på äventyr.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

immobilized
2016-08-16 13:22
#10

Hallelujah för dig Fishering!

Jag tycker ni ska sätta er ner igen och gå igenom.
En lugn lite mer ''lullande'' ras eller en aktiv, krävande ras.
Hur ser tiden ut nu och om några år?
Vem vill/kommer ta det största ansvaret?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Irmelinis
2016-08-16 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Schapendoes är också en "stall-hund", eller gårdshund, rättare sagt. Lagom vaktig, älskar att vara med sin flock, går gärna lös på gården/trädgården. Lite lagom aktiv och träningsvillig när man vill göra nåt. 

Och pälsvården är inte alls så hemsk som den ser ut, borsta igenom en gång i månaden. Eller hålla den nedklippt.
De blir ca 45-50 cm i mankhöjd, väger runt 16 kg.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kajsajohansn
2016-08-16 13:30
#12

#10 Det spelar absolut ingen roll om det är en lullande ras eller aktiv ras, jag skulle helst vilja ha en aktiv ras och det blir nog det i slutändan då vi kommer bara få mer tid med åren då våran familjesituationen ser ut så, när jag flyttar hemifrån så får vi se om vi har någon mer hund och den då stannar på gården eller hänger med mig, jag kommer ändå flytta tillbaka till gården inom ett par år.  Hunden är FAMILJENS men det kommer vara jag som tränar, går kurs m.m med den då jag har mest tid och intresse för det, men SJÄLVKLART kommer vi alla vara involverade. 

Vi kommer nog skaffa en aussie då vi kikat på den hunden i flera år och pratat med aussie-ägare och engagerat oss i den rasen. Vi vet vad vi får för hund och ska avsätta tid för det.

Men starta denna tråd för att få tips om andra hundar som aussies eller som sankt bernhards om vi skaffar en stor som vi kommer jobba lika mycket som en aussie, vi kommer inte satsa mindre på lydnad och aktivering för vi har en mindre aktiv hund.

jenmjao
2016-08-16 15:46
#13

Finns dock ganska stort utbud av Aussies vad jag vet, Jag har känt 2 och träffat fler, Sett folk som tävlar, Men även folk som bara har aussie som en sällskapshund. Jag tycker aussie är en ganska bra "första gångs bruks/vallhund" om man kollar på belgiskvallhund, Schäfer, dobberman, rottis eller border collie t.ex.
Beror nog mycket på linjer också, Precis som med alla raser, Men man får nog läsa om ALLT negativt som kan ske, sjukdomar, alla rasproblem, mentala problem m.m. Man får vara beredd på det värsta och sen utvecklas ifrån sin hund, Ge sin egna hund vad den kräver, Och man måste vara beredd på att offra lite påvägen, Eller ganska mycket ibland.

Annons:
jenmjao
2016-08-16 15:55
#14

Leonberger, Berner sennen, Landseer och Newfoundland, Finns också som stora raser.
Samojed, Finsk lapphund, Eurasier, Labrador, Flatte, Tollare, Pudel, Collie, irish softcoated wheaten terrier, Listan kan göras lång, Det som avgör är familjens personlighet, familjens tycke och tänke, familjens/ägarens krav på hunden, eller "icke krav" på hunden. Även personlighet kan spela in ganska mycket i val av hundras, Det är svårt att ta raser ut luften (alltid) och rekommendera till folk när man aldrig vet vad dom är beredda att ge, Eller vad hunden kommer vara till för, Vad för erfarenhet personen ifråga har, och vad personen tänker kräva av hunden.

apportbocken
2016-08-16 16:48
#15

Förutom det där med storleken kanske den lilla pigga vallhunden lancashire heeler kan vara ett alternativ.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

tiger tok
2016-08-16 16:57
#16

Vad tycker du om staffordshire bullterrier då?

oh-la
2016-08-16 18:27
#17

#16, att ha en staffe som vakthund är väl ungefär lika bra som att be en flock möss vakta din ostsamling :P kan nästan inte tänka mig en sämre vakthund, och det verkar ju vara något som efterfrågas. En tanke bara…

tiger tok
2016-08-16 19:23
#18

Haha ja, jag vet #17 Dem är ju alltid lika glada och trevliga straffarna! Men tänkte om #12 kunde bortse från vakten, och ha hunden till övriga planer?? Annars kanske den kan vakta med skall?!

oh-la
2016-08-16 20:37
#19

#18, hade ju kunnat funka om det vore en skallande ras, men staffen är väldigt tyst. Eller ja, tyst och tyst, dom kvittrar en hel del… Och piper… Och snarkar :P skäller gör dom däremot sällan. Min kan muffla lite som mest om hon ser en hund som går lite för nära balkongen. Har nog bara hört henne skälla en handfull gånger på de 2,5 år som vi haft henne. Inte ens andra, skälliga hundar får igång henne. Har en sheba som bästa vän som vaktar riktigt ordentligt och kan skälla och inte ens då går hon igång, blir mest förvirrad och fattar inte :P ingen bra vakthund som sagt :P lite ot, men om vakt är något ts vill ha är inte staffen rätt hund.

hund_katt
2016-08-16 23:04
#20

jag är själv 16 år, och har nyss skaffat min egna hund, en sheltie! om du vill bortse från storleken så skulle jag rekommendera den! de finns individer som blir av lite större modell. även de som fortfarande är dugliga i vallning 😃 finns uppfödare som avlar på vallande linjer, blackfalls t.ex har jag för mig vallar med sina.

jag skulle säga att dom är väldigt lika aussien, förutom att den inte har skärpan, vilket jag tycker är ganska skönt. men lättlärda, arbetsvilliga och glada hundar! perfekta för agility.

det är ju även en gårdshund, så den skäller om någon kommer.

ingen krävande pälsvård, även om det ser ut så. tikarna brukar även ha tunnare päls, samt beroende på linjer så finns det dom som har lite tunnare päls.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
tiger tok
2016-08-17 06:52
#21

#19 OT, jaha det visste jag inte! Men när jag tänker efter så har jag bara hört några Staffordshire bullterriers skälla, och det var när det ringde på dörren! (och sedan slängde dem sig på rygg och ville ha kli på magen,såklart) Men jag tycker dem låter som bra hundar till ts om hen kan överse det med vakten!?

kajsa_johansn
2016-08-17 10:22
#22

Jag är fortfarande samma person råka bara logga ut från de förra kontot har glömt bort både mailadress och lösenord

#14 Jag har sagt att den ska valla, agility även lydnad och spår, kan tänka mig att ställa ut. Mina föräldrar har haft hund i många olika perioder, jag har haft sen jag var 9 år.  

Hunden ska kunna valla, vara en aktiv gårdshund, hänga med på ridturer m.m

Så det ska vara en hund som är en liknande aussie om det inte ska vara en aussie

#20

Ja, men de känns lite små för vad vi kräver av hunden.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Fisherling
2016-08-17 11:53
#23

Tänk på att vallning är bra mycket mer än att släppa in en hund av vallhundras till en grupp får och så sköter den jobbet. Det tar månader att träna en hund till att valla ordentligt - och det är om individen visar sig ha rätt anlag och djurkänsla. Instruktörer för vallning växer inte på träd; man måste ofta åka långt, kurserna hålls relativt sällan, blir ofta inställda och är inte billiga. Sedan måste fåren vallas in för att de inte ska stressas av vallandet, även det tar tid och en instruktör behövs. Vill ni ha en riktig vallhund och har viljan att lägga ner all tid och alla pengar det kräver, så kör! Då kan ni sedan göra vallhundsprov, MH, alla hälsotester och så kanske ni har en värdefull avelshund. Hundar med vallningsmeriter är alltid välkomna inom vallhundsraser. (Om de inte har andra problem som gör dem olämpliga såklart.) Det skulle väl vara roligt, både för er och rasen i stort :D Vill ni egentligen bara ha en hund som föser en grupp får från en hage till lada eller liknande så skulle vilken annan vallhundras som helst passa, även Collie skulle klara av det. Fåren måste ju dock vara invallade ändå och hunden väldigt lydig, för man får inte stressa djur i onödan. Är fåren inte vana vid hund så blir de stressade, och beter sig inte hunden spelar det ingen roll hur vana fåren är. Man behöver inte värsta arbetsmaskinen för att få en bra gårdshund, speciellt inte om man lila gärna skulle kunna tänka sig en Sankt Bernard :)

kajsa_johansn
2016-08-17 20:42
#24

#23 

Ja, men just att utbilda en vallhund från sitt till att kunna dela på flocken är en dröm som är värd att satsa på.

Jag vill ha en hund som man ska kunna "hyra" ut (alltså vi som ekipage) och kunna ta sig ann stora flockar och kunna göra exakt vad vi kräver av den.

Vi har i princip bestämt oss för att satsa på aussie här hemma :)

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

kajsa_johansn
2017-07-03 13:12
#25

Vad kul det var att logga in här nästan ett år senare! 

Vi har nu ingen aussie, även fast den kommer komma när jag får bestämma själv. Vi har istället en finsk lapphunds hane som är 8 månader nu. Planen är att valla med honom också och vi tränar det mesta just nu.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Upp till toppen
Annons: