Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 738 ggr
parsley
2016-08-16 07:09

Valpen föredrar torrfoder

Valpen är 5,5 månader och har fått Mush färskfoder kompletterat med torrfoder både av uppfödaren och mig. Torrfodret använder jag mest som aktiveringsgodis i t ex aktiveringsleksaker eller sökrutor. Jag försöker ha en fördelning på ca 2/3 färskfoder och resten aktiveringsgodis och den får även en del annat träningsgodis.

Den senaste veckan har valpen inte varit speciellt intresserad av att äta sitt färskfoder. Lägger jag det i skålen bryr den sig inte. Har jag lagt det i en tom toarulle har det gått lite bättre, . Torrfodret som den kan leka med är betydligt roligare.

Jag föredrar att valpen äter Mush, framför torrfoder. Ska jag helt enkelt ta bort färskfodret om den inte äter och vänta till nästa utfodringstillfälle eller låta den äta mer torrfoder och ge ett mål färskfoder och ett mål torrfoder per dag, eftersom den verkar föredra det?

Jobbar även en del med andra belöningar, så den får inte bara godis.

Annons:
tiger tok
2016-08-16 07:54
#1

Gör det som valpen föredrar tycker jag!

Honestyisdead
2016-08-16 08:26
#2

Om du vill ge färskfoder, vilket är bättre än onaturligt torrfoder, så ta bort maten och ge vid nästa tillfälle.  Ersätt inte med torrfoder. Då blir han mer van vid det.

Kallaterrier
2016-08-16 08:32
#3

Jag hade gjort tvärtom, jag hade tagit bort torrfodret och bara gett färskfodret. En del hundar som inte har så stor matlust prioriterar helt enkelt det som det tycker är godast om det har något att välja på även om det inte är det som i teorin är bäst för dem. Många hundar tycker att det är roligt att få jobba lite för maten så din toarulle lek är en bra idé, man kan också lättfrysa färskfodret i en kong eller liknande någon gång ibland för att ge variation.

parsley
2016-08-16 09:09
#4

Nackdelen med att ha maten i toarullen är att det går åt fler än vad jag har. 😉

Någon som har fler idéer på hur man kan göra om färskfodret till aktivering? Mush säljs i frysta köttbullar som ska tinas innan servering.

hemul
2016-08-16 09:40
#5

Kan du inte ge annat kött som aktivering? Nåt som är lättare att hantera menar jag. Eller är du rätt att hunden ska föredra det också framför Mush då?

jenmjao
2016-08-16 09:59
#6

Testa ta bort torrfoder något dygn bara, Jag tror valpen just nu ser torrfodret som godis och att få en hel skål med godis eller en skål med "vanlig mat" ja, då brukar de flesta hundarna välja godis. 
Det finns blodmjöl/blodpulver(?) att köpa, Man kan blanda ut det med vatten och kanske i början ha i torrfodret för att sedan ha liiite torrfoder + blodmjöl i färskfodret, Så kanske det går ner på det viset?
Det finns kong om du vill ha aktivering, att stoppa in maten i, Annars finns det aktiverings"lådor", Tänker då på den här http://djurmaxi.se/hund-leksaker-dog-activity-poker-box-p-2683.html?cPath=1_37_192
3 av de 4 lådorna skulle mat kunna få plats i, Och beroende på ras/storlek/matintag kanske hela frukost/kvällsmat?

Annons:
parsley
2016-08-16 12:09
#7

# 5 Jag tror att valpen skulle äta t ex köttfärs, äggula, inälvor eller mina matrester samt någon form av BARF-ben utan problem (med reservation för att han ändrat sig de senaste dagarna), men jag vill gärna ge något färdigblandat med tanke på näringsinnehållet, därav MUSH-bollarna.

Kallaterrier
2016-08-16 12:40
#8

#4 Köp en kong och tryck in köttbullarna i den.

hemul
2016-08-16 13:00
#9

#7 Som GODIS, menade jag. Att godiset innehåller en massa tillskott kan väl inte vara så himla viktigt?

Changrila
2016-08-16 13:47
#10

Sådär är min valp också ibland, hon hade älskat att leva på "skräpmat" om hon fick, men jag är en dum matte som envisas med att barfa henne. Eftersom jag barfar kan jag i princip alltid erbjuda något som hon kan tänka sig att äta, men ibland blandar jag i lite godis eller något i maten för att få henne att äta. Ofta räcker det med att hon börjar äta för att hon ska få i sig en hyfsad mängd i alla fall.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Vattnadal
2016-08-16 14:03
#11

Jag växlar på våra, så att de ibland får torrfoder, ibland färskfoder och ibland egen barf. Kräsna hundar kan få kycklingdelar, tex klubbor, vingar, fötter, huvud, så att det blir lite att jobba med och tugga på. Det brukar få igång dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

parsley
2016-08-23 11:16
#12

En liten uppdatering. Jag tror vi löst det med Mush-bollarna. Valpen hittade en trasig innebandyboll ute och tyckte den var intressant nog att ta med sig. 

Jag lägger mushbollen i den trasiga innebandybollen och rullar runt den lite på golvet. Valpen får jaga sin mat och kan bära iväg bollen och får jobba lite med att få tag på bollen. Det fungerar även att lägga maten i något från förpackningsinsamlingen och låta den öppna paket.

Upp till toppen
Annons: