Annons:
Etikettbeteende
Läst 8695 ggr
Troja2012
2016-08-08 19:27

AKUT behöver hjälp!! Min hund är rädd och stressad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle behöva ha er hjälp..

Jag har en tik på snart 5 år hon är jätte snäll och den lugnaste hunden jag träffat.

Dock har hon fått ett beteende som började för snart ett år sedan, visste inte vad det kunde bero på. för ens till förra veckan.

När vi är hemma är hon jätte lugn och anpassar sig till vad jag gör. Men på senare månader har hon från att ligga och sova tryggt till att  börja skaka, gå runt i hela lägenheten och hyperventilera. Detta är inte varje dag men när det väl händer så är det extremt.. 

Anledningen till detta är för att hon har blivit rädd när det knarrar eller låter i fönstren när det blåser ute och det finns ingenting jag kan göra för att undvika att fönsterna låter så när det blåser. 

Hon går från att sova tungt till att bli nervös, rädd, skaka, hyperventilera och springa runt.. 

Hon vill upp på mig och jag låter henne ibland lägga sig vid mig (tänkte att hon skulle känna sig tryggare om hon var nära mig när hon är rädd) men det fungerar inte. Hon ligger kvar ett tag men då skakar hon ändå och hyperventilerar. 

Hon vägrar också lyssna på mig om jag ber henne lägga sig på sin plats, istället för att springa runt och bli mer nervös. Hon lyssnar på kommandon väldigt segt och när hon väl ska lägga sig om jag har bett om det så är hon stel och seg på att lägga sig för att hon inte vill eller vägrar (allt detta för rädsla av att fönstren låter när det blåser ute). Men det slutar alltid med att efter 1 min så springer hon runt och gör samma saker igen..

Har testat att gå ut på promenader och låta henne leka av sig men det är samma sak så fort vi kommer in, ifall det fortfarande blåser ute.

Hon har aldrig reagerat på detta vis innan, när det är storm ute, hon är inte ens rädd för raketer.
Vet inte vad som har gjort att hon har börjat med detta beteende eller blivit rädd för fönster när det blåser ute.. Har haft henne sen hon var 12 veckor och idag är hon 4 ½ år gammal.

Behöver verkligen eran hjälp, vet inte vad jag ska göra. Jag mår inte bra av att se min hund på detta sätt, känner mig hjälplös. Ignorerar henne men det hjälper inte. Känner mig förtvivlad över att inte kunna hjälpa henne på något sätt och jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Vet att man kan träna bort detta beteende och få henne att inte vara rädd för detta längre men jag har ingen aning om HUR jag ska träna bort det, hur jag ska göra eller på vilket sätt och taktik jag ska använda mig av. Är rädd att detta ska ta kål på henne, för detta är extremt när hon väl blir rädd för detta och jag ser på henne hur dåligt hon mår och hur rädd hon är och ingenting jag gör för tillfället hjälper på något vis.. 

Skulle betyda så mycket om någon av er har haft samma problem eller vet hur jag ska träna bort/hjälpa henne för att hon ska bli som vanligt igen.

Tack på förhand!

Annons:
jenmjao
2016-08-08 19:36
#1

Jag kan inte svara på hur man tränar bort det, Men min tik är 5½år och började för något år sedan bli rädd för flugor.. Ibland reagerar hon och springer iväg när hon ser dom och ibland börjar hon skaka och får nästintill "panikattacker", Jag får inte säga ordet "fluga" hon har kopplat det ordet till obehag. Jag brukar peka på flugorna när dom flyger omkring och försöka döda dom själv, Ibland hjälper det och ibland inte. Hon är även livrädd när fönster är öppna och det blåser (så fönstret stängs,öppnas,stängs,öppnas), Där har jag bara fått stänga igen fönstret helt, eller lägga föremål mellan så det inte låter.. Annars blir hon livrädd.
Sådana här problem kom med hennes ålder, hon var inte rädd för något som yngre så jag förstår inte varför hon börjat fjanta nu, Jag har försökt ignorera det, Som jag skrev med att notera problemet är det ibland det funkar och ibland inte.. Hon föredrar att hoppa in i badkaret och gömma sig om det blir för stressigt, Egentligen vill hon upp i mitt knä och helst klättra över hela mig när hon ser en fluga/hör ett fönster. Jag tror dock inte det hjälper hunden att vara nära än i en sådan situation, Jag kan inte hindra ljud eller insekter ifrån att existera, Jag vet inte vad som kan hjälpa, Men kanske att försöka notera problemet,eller försöka/kunna skapa ljudet vid träning kan hjälpa?

Troja2012
2016-08-08 19:42
#2

För min hund så spelar det ingen roll om fönstren är stängda eller öppna, hon blir lika rädd ändå..
Vet inte hur jag ska notera eller träna bort det, vet inte hur jag ska gå till väga

jenmjao
2016-08-08 19:45
#3

#2 Kan du försöka hitta liknande ljud på youtube? ELLER om ljudet uppstår (det blåser) spela musik (finns "lugnande hundmusik" på youtube) för att testa om det funkar, eller hör hon över alla ljuden och har bara fokus på "stressen"?

Herveaux
2016-08-08 19:49
#4

#0 Hon har inte fått problem med öronen?
Har hört om flera hundar som börjat reagera på ljud som aldrig varit läskiga tidigare som haft öroninflammation eller annat krångel med öronen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

AnneN
2016-08-08 19:49
#5

Rädsla som uppstår plötsligt utan någon synbar orsak kan ibland bero på smärta, även om hunden inte visar symtom på smärta i övrigt. Då det är rädsla för ljud så skulle jag i första hand misstänka problem med öronen, men kan även vara leder, rygg, osv… 

Mitt råd är att ta hunden till veterinär för en grundlig genomgång, kolla öronen även längre in i hörselgången, halsen, leder, mm.

Även hundar som hör dåligt kan bli rädda/stressade av ljud som de inte känner igen eller inte kan lokalisera vart det kommer ifrån.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lona
2016-08-08 19:55
#6

Har du kollat henne hos veterinär? Jag tänker främst på öronen, att de är ok, men egentligen hela hunden. Smärtpåverkan kan leda till olika former av rädslor eller vad som tolkas som "konstigt" beteende hos en hund som annars varit trygg och stabil. Även fästingburna sjukdomar kan yttra sig såhär. Om ni inte hittar något uppenbart fel så kan man testa en kortare period med smärtstillande. Blir hunden bättre då så indikerar det att den faktiskt har ont någonstans, "bara" att försöka hitta var. Sen vet jag att det är kontroversiellt men det finns ett läkemedel för hundar, Clomicalm, som kan vara en hjälp tillsammans med vettig träning. Det är inte ett lugnande preparat utan från början en antidepressiv medicin för människor (heter då Klomipramin/Anafranil). Skrivs ut av veterinär och skall bara användas en kortare period för att man skall kunna "bryta igenom" bättre med träningen. Jag har bekanta vars hundar har blivit hjälpta av det, tyvärr så föll ett par av dem tillbaks till det gamla beteendet när medicinen sattes ut. Värt att pröva ändå kanske?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
crins
2016-08-08 20:22
#7

Tänkte också gå till veterinären, det kan t.om vara ögonen. Det finns många ärftliga ögonsjukdomar som tex ger golv rädsla, din hund kan absolut ha ont någonstans, kontakta också hundpsykolog alt brukshundsklubb, finns så mycket fel man gör utan vara medveten om det, kanske har det"smällt" någonstans som gör att hunden nu visar rädsla! Får man in 1stycken rädsla är det tvvärr inte ovanligt att det eskalerar och man får flera rädslor, som yttrar sig på olika sätt.

Troja2012
2016-08-08 21:09
#8

Tack för svar! Jag ska absolut gå till en veterinär och få henne undersökt! Inte vad som märks eller syns så är det inget med öronen men det kan ju vara något längre in i öronen eller något helt annat.

Kan ju kanske ha med fästingar och göra, för jag har skog precis bakom där jag bor.

Ska även testa och sätta på musiken och se om det ger någon effekt.

Kan ju också tillägga att när hon blir såhär så duger varken godis eller lek, därför har jag svårt att veta hur jag ska belöna henne samt träna bort det, men först och främst ska jag ringa veterinären imorgon. 

Men det är ju det att just nu är det storm här hos mig, vi var nyss ute och när det blåser som mest så kollar hon konstigt på mig. Vi är inne nu och hon har lagt sig i soffan, när fönstren inte låter ligger hon ner och verkar vara som vanligt men så fort det låter i fönstren så kollar hon runt o börjar sitt beteende och så håller det på så.. Så det får mig ju och tro att det är ljudet det beror på men jag ska ta henne till veterinären ändå.

AnneN
2016-08-08 21:17
#9

#8 Jättebra att du ska ta henne till veterinären 👍 det är oftast där man brukar börja utredningen vid alla slags problem med beteenden.

Berätta gärna hur det går för er hos veterinären så kanske vi här kan komma med fler tips om inte orsaken hittas där.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Joyous
2016-08-08 22:16
#10

Bra att du tänker ta henne till en veterinär!

Visar det sig att hon är frisk så kanske du kan få lite hjälp och tips här:

https://www.youtube.com/watch?v=_bAXyW3YTCE

Det är en videoblogg i flera delar som tar upp ämnet rädslor hos hundar och hur ni kan hitta verktygen för att jobba med detta.

FiffiD
2016-08-08 23:36
#11

Spela in ljudet på mobilen o börja träna på väldigt låg volym? För att sedan höja vartefter tills du är uppe i riktigt hög volym. Träna = sätt på ljudet - klicka (eller annan markör) belöna med godis, något riktigt riktigt gott.

Herseruds
2016-08-09 10:37
#12

Du har fått flera bra svar redan. Jag håller med; kolla att hon är frisk och ta sen kontakt med en bra hundtränare/psykolog som kan observera er båda och förhoppningsvis ge tips om hur ni kan bryta en ond cirkel. Håller tumme att det löser sig, låter jobbigt!

hemul
2016-08-09 15:27
#13

#4 Det där läste jag också om nyligen. Eller hörde var det kanske. Var nog på Vår bästa vän de ratade om det. Tydligen vanligt att vissa ljud orsakar smärta/obehag om de har problem med öronen.

En annan sak som jag tänkte på. De kan inte ha hänt något som har skrämt hunden när ni inte varit hemma? Typ skummis som varit fram till fönstret och försökt ta sig in eller så? Barn som retat och djävlats med hunden därinne?

Annons:
Joyous
2016-08-09 17:01
#14

#13 Jag tänker också att någonting kan ha hänt och det behöver inte ens vara kopplat till fönstren och ljudet i sig. Kanske har hon kopplat ljudet med en helt annan stress eller rädsla, hur är hon tex när ts lämnar henne ensam? Hon kan också haft smärtor tidigare (exempelvis problem med öronen) som nu har gått över men där vissa saker kopplas ihop med den tidigare smärtan. Sen är ju rädsla väldigt lurigt på så vis att hunden kan lägga på sig under lång tid. Ts hund kanske har tyckt att ljudet från fönstret har varit lite obehagligt tidigare, men såpass lite att det har varit svårt för ts att upptäcka detta. En hund som ständigt utsätts för någonting som stressar den och som kanske har svårt att släppa det och lägga det bakom sig bygger ju upp mer och mer, tillslut blir det för mycket för hunden. Det ställer verkligen till det att det är i hemmet, en plats där hunden ska kunna slappna av och bearbeta saker som händer. Jag lider med dig ts och hoppas på att ni kan få hjälp med det här!

Gronstedt
2016-08-09 17:41
#15

TS, det KAN vara så enkelt som att vinden i fönstren skapar en ton som människor inte kan höra, men som hon hör. Det kan vara en ton som ändrats i och med att fönstren och tätningslisterna har åldrats. Som att höra en sådan där "ljudlös hundvissla" hela tiden. Kan du prova att sätta nya tätningslister i fönstren? Det kan ändra både låga och höga frekvenser i ljudet.

hemul
2016-08-09 18:02
#16

Förr tejpade de ju igen fönstren på vintern med någon slags pappersremsor. Kanske det funkar också? Kunde ju prova i rum där ni inte brukar öppna.

Troja2012
2016-08-24 15:38
#17

Var hos veterinären och det var ingenting fel på henne 🙂 men jag ska testa tejpa/fixa till fönstren så gott det går, tack så hemskt mycket för svar!

hemul
2016-08-24 20:07
#18

Skönt att veta ivf. Hoppas det löser sig. Låter hemskt jobbigt, speciellt för hunden så klart, men för dig också.

Upp till toppen
Annons: