Annons:
Etikettövrigt
Läst 834 ggr
Therese
2016-08-06 14:58

Händelserika dagar

Igår var en händelserik dag minst sagt..

En dam måste träffa min hund för att hon älskar hundar - helt okej, hunden uppskattade det.

En tjej på spårvagnen får sig ett spel när hon ser min hund, eller något liknande. Börjar locka på hunden, pussar i luften, försöker klappa honom. Min hund vänder sig ifrån personen. Personen slutar inte och vi går längre bak i vagnen. Personen går av samtidigt som oss och fortsätter då vi går åt samma håll. Varför kan jag inte säga ifrån? "Min hund uppskattar inte det du gör", till exempel. Efter detta möts jag av personen i ett trapphus, på skateboard och hon låter sin hund springa fram till min. Jag hade en vän med mig som sa "De ska inte träffas!", de går vidare.

En liten flicka på hållplatsen vill klappa hunden och frågar sin mamma om hon får, mamman är upptagen med kompis i telefon så när barnet fått höra att hon ska vänta ett par gånger tröttnar hon och börjar vifta över hunden. jag säger till att hon inte ska göra så, min vän förklarar hur farligt det kan vara och mamman säger att de brukar prata om sådant. Hade barnet eller mamman frågat mig hade hon fått klappa min hund(om han hade velat det), han är snäll men oftast helt ointresserad av okända människor.

På ett fik kommer en liten flicka fram och säger att min hund är söt, flickan frågar mig och sin mamma om hon får klappa, det fick hon :) Däremot var hon hundrädd så mamman klappade först och jag förklarade hur ofarlig han är, sen vågade hon klappa lite.

Vad råkar ni ut för med era hundar? : )

Annons:
majhefsticar
2016-08-06 15:02
#1

Ja du… Man råkar ofta ut för människor som vill gulla och klappa sin hund :) Det är ju kul, och det är ju inte så konstigt att man vill hälsa, de är ju så söta! Så länge de kan ta ett nej och så länge min hund vill hälsa, så varför inte :) Vad har du för ras förresten? ^^

majhefsticar
2016-08-06 15:04
#2

Dock var jag och min hund med om en otrevlig man häromdagen. Han kunde inte svenska, vi gick förbi honom och han bara böjde sig ner hastigt och tog i min hund samtidigt som han var högljudd. Min hund hoppade till och började stormskälla. Undra varför! -.- (ironi)

jenmjao
2016-08-06 15:08
#3

Jag gick förbi ett par då började gubben prata med min valp "åhh ja vad duktig du är" och locka på honom typ, tanten blev skitsur på sin gubbe och bah "NEEE SLUTA NU! HON TRÄNAR JU" Jag skrattade bara och fortsatte gå, Var ett bra tillfälle för mig att träna med valpen, Någon lockar men han väljer att gå med mig.

Therese
2016-08-06 15:09
#4

Det händer faktiskt inte mig så ofta, det är väl grannarna i och för sig men de har lärt känna honom mer  :)

Ja precis, så länge hunden vill och de frågar är det ju så klart okej, men man märker ju om hunden inte vill det. Jag accepterar dock inte när folk bara släpper fram sina hundar till honom.

Jag har en Irish softcoated wheaten terrier, fick frågor om rasen igår med av de två vuxna, en trodde det var en Lagotto och den andra Pudel 😊 Vad har du för ras? =)

Herseruds
2016-08-06 15:17
#5

Många vill hälsa och klappa min unga pudel. Jag brukar avvisa vänligt men bestämt eftersom vår fokus på träning bland folk nu ligger på att kunna ignorera andra och ha kvar fokus på matte. Det brukar gå bra. Har mer problem med andras hundar, lösa eller i flexikoppel, som utan att fråga släpps fram till oss trots att vi ganska uppenbart tränar på just detta. Ägarna ser lite häpna ut men protesterar inte när jag säger ifrån. Jag försöker vara steget före så gott det går, det brukar synas på lite avstånd hur folk förhåller sig, så kan jag säga till vänligt i god tid. 😊

JoannaLi
2016-08-06 16:59
#6

#3 Haha, det hände faktiskt oss också förra sommaren! Äldre par, mannen hukar sig ner och börjar locka på Arrak, varpå frun (?) fräser ifrån att "men ser du inte att de tränar!?" 

Jag skrattade gott, och erbjöd dem att hälsa eftersom att Arrak hade uppfört sig så bra. De blev glada båda två :)

Annons:
Snuffles
2016-08-06 18:33
#7

För nån vecka sen var det ett barn som började springa efter min hund fast han tydligt visade att han inte ville hälsa, jag skrek åt ungen att sluta och då stannade han upp och såg livrädd ut muahahaha. Hans föräldrar gick bakom men de sa inget…

jenmjao
2016-08-06 18:38
#8

#6 Hahahah det är så himla kul när tanter säger åt sina män 🤐 Som att det vore deras "hundar" hahaha, eller barn.

lisa90
2016-08-06 18:47
#9

Jag träffar rätt ofta folk som vill klappa hundarna. Ofta säger jag typ "Det går bra, men de hoppar", de flesta vill klappa ändå. Då får de skylla sig själva om de blir skitiga :P Säger bara nej om vi har bråttom eller som häromdagen, när det var en grupp på 4-5 barn. Ett par av barnen var så små att jag var rädd att hundarna skulle hoppa och slå omkull dem.

Folk blir så glada när de får klappa och jag tycker om att de går därifrån med ett leende :) Mina hundar är ointresserade tills de inser att någon vill hälsa på dem (bor mitt i stan så vi ser mycket folk varje dag).

apportbocken
2016-08-06 18:57
#10

Jag har en fluffig valp= måååånga vill hälsa. Det jag stör mig på är att så få frågar innan de börjar gulla med honom. Visst, han älskar folk och jag signalerar inte att "nepp, inge hälsa" till dem. Men ändå. Jag ser det som en självklarhet att fråga innan en börjar klappa och prata med en annans hund.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

imsuchadiva
2016-08-07 10:52
#11

Ytterst få som vill hälsa, vilket jag tycker är otroligt skönt :)

Therese
2016-08-24 16:19
#12

I förrgår trodde jag att jag skulle få krupp.

Jag och min hund hade varit iväg i hundgård hela dagen, hunden hade gjort en kullerbytta och slagit i munnen. Min sambo hade släppt av oss utanför vår lägenhet med massa prylar så jag stod och väntade på min sambo.

Då kommer en man med en hund i flexikoppel. Han frågar om de får hälsa och jag sa att vi har varit iväg och orkar inte det nu och tillade att hunden skadat sig under dagen. Trots detta kommer hunden närmre. Jag frågar då om det är en tik eller hane varav ägaren säger att det är en hane. Jag säger att min hane inte brukar gilla hanhundar och ägaren fortsätter fram och säger "men han viftar ju på svansen :) och min är bara 8 månader " och han släpper fram hunden.
De vänder sen igen men jag förstår inte varför de inte kan lyssna. Min hund blev kompis med en hanvalp i våras men ju mer valpen växte upp desto mindre tyckte min hund om den hanen. Det blir så tråkigt om de kommer överens ett tag och sen får man sära på dem. Därför vill jag inte gärna att min hund ska träffa andra hanar och speciellt inte de som bor i mitt område då man ses så ofta.  Jag måste lära mig att stå upp MER för min hund. Det räcker ju tydligen inte med ett Nej, vi är trötta och han har skadat sig..

Ska man behöva dra "Han har skabb" "Han har valpsjukan"?
Det håller ju inte i längden heller.

Upp till toppen
Annons: