Annons:
Etikettraser
Läst 2836 ggr
[Ninji]2
2016-07-30 10:44

Vilken ras var din första hund?

En liten fråga..
Vilken ras var din första hund? Och hur gammal var du då?

Annons:
Fisherling
2016-07-30 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Alltså familjen har ju haft hund sen jag var 6 år, men Tinja är min första "egna" hund som jag har allt ansvar för, förutom försäkring och akuta kostnader. Vi köpte henne förra året när jag var 23, och hon är en Australian Shepherd :)

astridn
2016-07-30 10:50
#2

En schäfertik, jag var 14 år då. Fast hunden var/är inte bara mitt ansvar utan hela familjen tar ansvar.

apportbocken
2016-07-30 10:50
#3

Min första hund är en bearded collie, han är cirka 3 och en halv månad gammal så jag är rätt ny inom hundägandet. Är 13 år och vill tävla och träna så Beardisen känns som en alldeles perfekt hund för det ändamålet för mig eftersom jag är så ung och inte har särskilt mycket praktisk erfarenhet av hundar även om jag läst mycket om dem.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Vizzla
2016-07-30 10:51
#4

Tax och jag var 28

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Herveaux
2016-07-30 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag är uppvuxen med familjens olika hundar, men den första hunden som var min helt egna var en Skotsk Hjorthund vid namn Rufus. En stökig omplacering som vart en underbar, trygg gentleman. Jag köpte Rufus på min 20-årsdag.
Tyvärr drabbades Rufus av hjärtproblem och vart bara 4,5 år.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Rebornlady
2016-07-30 10:59
#6

Schäfer/ Flat coated retriver och jag var 20 år.

Annons:
Jamie+Engla
2016-07-30 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min första riktiga tävlings hund köpte jag när jag var 9. Hon är kvar än i dag hos mig och vinner fortfarande! Jag är 18 år gammal idag, Engla är 9 år Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno Bild från någon vecka sedan där Engla blev BÄST i Rasen på specialen i Tånga Hed

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fransu
2016-07-30 11:24
#8

När jag var 16 år köpte jag min första hund med egna pengar. Världens underbaraste newfoundlandshane. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Agafia
2016-07-30 11:29
#9

Uppvuxen med min mormors hundar ( jag bodde där från 8 månader - ca. 5 års ålder ) en vallhund Toddy och en Chow-Chow Karo .

[tk1971]
2016-07-30 11:40
#10

Vi hade en drever när jag var barn. Min första egna hund var av en ras som folk inte brukar rekommendera som första ras: jack russell terrier. Jodå, jag lärde mig mycket av henne kan jag säga. Jag blev kvar inom den rasen, har en annan JRT nu och har starka planer på att skaffa den tredje av samma ras.

Anibaz
2016-07-30 11:41
#11

Jag var 16 år och hunden var en amstaff/rottweiler.

Jetaime
2016-07-30 11:51
#12

Jag var 20 år när jag skaffade min första egna hund och det var (är) en australian shepherd.

[Rhonda]
2016-07-30 11:51
#13

Svart labrador när jag var barn. Första egen hund när jag var 25 var en Skotte.

Annons:
[Belliszz]
2016-07-30 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#14

Är uppväxt med en "Labrador/Schäfer/Irlänsk röd setter" Väldigt mycket labrador i henne och lite setter. Hon på bilden. Jag var två när vi fick henne. När jag var 4 fick vi 11 valpar Pappa var Retriver mix och då Mia som var mesta dels labrador. Valparna fick max 15% schäfer i sig typ. Gick då under Retriver blandras. 

Sen kom en Schit szu (hur dom nu stavades) när jag kan ha varit 15 år kanske. Min mamma hade tiken och hennes bror som min syster ägde med flyttade sen hem till min pappa. 

När jag var 16-17 något skaffade jag en Alaska Husky. Sen efter henne blev de en schäfer/rottweiler valp när jag var 18. Men den fick jag tyvärr ta bort. Efter henne blev de Zenta en Labrador Rottweiler. Hon tränade jag upp och sålde till en man som bodde på landet. Efter henne kom Amber Schäfer/labrador/border collie. Som tyvärr fick somna in i Februari i år med min vinthund båda blev 5 år :'( 

Med henne hade jag en Briard Althea och en Schäfer/Gråhund/Kungs Pudel Theluz som fick vid 1,5 års ålder somna in efter grova problem med öronen som blev behandlade. Men då behandlingen inte hjälpte och försäkringen vägrade betala den stora delen av hans operation. Så ville jag inte utsätta han från med lidande. Och så hade jag Bus. En Schäfer/Rottweiler. 

För 2,5 år sen hade jag en Rottweiler/Pitbull hane Aroz.

2015 Augusti var vi med om en brand. Efter de tog en kompis min lilla hund och jag tog hennes vinthund. Då min lilla hund blev tagen av branden och de hade skurit sig mellan vinthunden och henne. Detta är samma vinthund som Amber fick somna in med.

Bild 1. Mia (Barndoms hunden)
Bild 2. Min älskade Amber ( De är inte amstaff eller bull i henne)
Bild 3. Min Althea Briaden (hon är nerklippt på bilden)
Bild 4. Min älskade Theluz
Bild 5. Bus, Amber och Thluz. Bus lever
Bild 6. Älskade Aroz
Bild 7. Min William

Agda
2016-07-30 13:38
#15

Norsk älghund, grå (gråhund). Jag var 18 år när jag köpte henne, det är 8 år sedan.

majhefsticar
2016-07-30 13:44
#16

Min första hund är en shih tzu, köpte henne när jag var 21 (är snart 23). Underbar nybörjarhund :) Förresten, vad små många av er är! x)

Growing Nerves
2016-07-30 13:56
#17

Min första hund var en amerikansk cockerspaniel som flyttade hit 2006, men avled strax därefter av cancer i hela buken. Mamma ägde henne då jag var väldigt ung, men min helt egna är en härlig Shih tzu tik vid namn Lola som är 5 år idag.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

hemul
2016-07-30 14:36
#18

Cavalier King Charles Spaniel och jag var 9.

mejamylove
2016-07-30 15:49
#19

Familjens allra första hund  var en boxer, då var jag 3. För sju år sen skaffade vi även en till av samma ras, då var jag 10. Nu så kommer snart den tredje när jag är 17 nästan 18 och det kommer bli så gott som min. Är jättetaggad 😂

FiffiD
2016-07-30 16:38
#20

Familjen köpte en Cairn terrier när jag var 7 ungefär tror jag. Min första helt egna hund var en blandras, osäker på raserna men golden/labrador/bc om man endast ska gå efter utseende o temperament. Det är ju dock lite osäkert. Det var en tik som jag tog över när hon var 4 år, då hon annars skulle avlivas.

Annons:
jenmjao
2016-07-30 16:45
#21

Köpte min hund när jag var 18år. En schäfer/labrador, "hade" en dvärgpudel sen 11årsålder, blev dock familjens.

Sugar Mist
2016-07-30 17:07
#22

Första hunden skaffade vi när jag var 13, och det var och är en mellanpudel :)

Första egna hunden skaffade jag vid 15 års ålder och det var en australian shepherd :)

-

Lona
2016-07-30 17:18
#23

Min första hund var en isländsk fårhund, jag var 19 år då. Raskva var en perfekt föeratagångshund och hängde med i nästan 16 år <3 .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Qepta
2016-07-30 17:26
#24

Min första hund köpte jag när jag var 16 år. Det var en Tervueren.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

panini
2016-07-30 19:20
#25

Min första egna hund är Kenzo, en chihuahua som i dagsläget är 1,5 år. Jag var 15 när jag fick honom och jag har nyss fyllt 17.

Lunatic
2016-07-30 19:31
#26

Min första egna hund är en rottis/amstaffhane som jag fick när jag var 14 år. Han bor numer hemma hos min mor efter att jag flyttade till studentrum. Han blev kvar där och lever pensionärsliv som gammal gubbe på 10 år.

Changrila
2016-07-30 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

När jag var 16 år tog jag hem min första hund, en f.d. avelstik från en kennel jag varit mycket på. Det skedde i samband med att jag började gymnasiet och bodde på skolans internat, så det var bara jag som hade ansvaret kring hunden då och så har det fortsatt.

Hunden i fråga var en saluki, en tik som hette Zala. Nu är det flera år sedan hon fick somna in, men lite kan sägas att jag har kvar henne ändå, för nu bor hennes barnbarn hos mig :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Ellen89
2016-07-30 23:41
#28

Familjen har haft papillon och hade/har pudel. Egna ar en Schafer/BC blandis som heter Tia. Skaffade henne nar jag var 20.

Turast
2016-07-30 23:43
#29

Första i familjen: blandras och jag var 7 eller 8 år

första egna är min korthåriga collie och jag hade precis fyllt 17 år :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

majhefsticar
2016-07-31 00:33
#30

Jag måste fråga; varför skaffade ni såpass "svåra" raser i såpass ung och oerfaren ålder och speciellt när det var er första egna hund? Vad är fel på en liten sällskapshund ur grupp 9 xD För man är faktiskt oerfaren när man är i tonåren. Även om man läst på osv. Det är bättre att "öva" på en mer lätt ras innan :) Men personligen tycker inte jag att barn ska få en "egen" hund faktiskt. Tycker man ska fyllt 18 och flyttat hemifrån och bevisat att man kan ta hand om sig själv och ekonomi i första hand innan man skaffar ett litet liv att ta hand om. Tycker faktiskt samma om att skaffa barn :)

majhefsticar
2016-07-31 00:36
#31

Jag har tyvärr sett massa oerfarna tonåringar i verkliga livet som tror sig veta allt som skaffar bruksraser och arbetande hundar för att dom är "fräcka" och jag bara skakar på huvudet. Det är därför jag skrev så. Men hoppas ingen tar det personligt :)

Turast
2016-07-31 00:44
#32

#30 gick hundgymnasium. är 19 nu och har en kh collie och en australian shepherd :) 

Jag kände att jag kunde "hantera" dessa raser och skulle inte alls blivit nöjd med en sällskapsras. Jag vill för mycket helt enkelt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

mejamylove
2016-07-31 00:45
#33

#30 vissa mognar fortare än andra. Du själv skulle kanske aldrig kunna klara av en brukshund oavsett ålder och erfarenhet medan en annan är som gjord för en. Tycker inte man aka börja med mesigare raser och kanske tillochmed förlora träningsintresset bara för att ens hund inte klarar samma träning…

Turast
2016-07-31 00:46
#34

#33 exakt! jag skulle inte alls tyckt det var roligt med en sällskpshund

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
mejamylove
2016-07-31 00:48
#35

#34 Nej samma här, gymnasietiden har för mig varit klippt och skuren till ett hundliv dessutom. Passar utmärkt med valp nu och unghund senare i livet :)

belliiboii
2016-07-31 01:39
#36

Perfekt läge för mig att inflika att vår första hund skaffade vi för 1år sedan och det är en Rottweiler hane😂 Jag tar väldigt väldigt mycket ansvar för honom och beroende på hur läget ser ut för mig när jag blir myndig och flyttar hemifrån så kommer antingen jag ta med honom eller skaffa en ny senare. Min önskan är iallafall att jag kan skriva över honom på mig när jag fyller 18 (är 17 nu)!

Tarotstollan
2016-07-31 04:03
#37

Min första hund var en Samojed som jag hade ihop med min mamma men jag hade huvudansvaret för honom och han var registrerad på mig. Jag var nästan 19, då jag köpte honom.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magrat
2016-07-31 07:47
#38

Jag var 18 år och min första hund var en Borzoitik. Tyvärr fick hon somna in för någon månad sedan då hon fick cancer i lymfkörtlarna.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Nalle-]
2016-07-31 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag var 13 när vi skaffade första hunden i familjen, han är en blandras med lhasa apso bland annat. Min första egna hund är en storpudel och honom skaffade jag när jag var 19.

NinniH
2016-07-31 10:29
#40

Jag var 19 när jag skaffade första hunden tillsammans med min sambo (nu man), och det var en rottweiler. Han är uppvuxen med den typen av hund. Han fick vi dock omplacera när han var 1½, men inte av den anledningen att vi inte klarade av honom, utan av andra skäl.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

panini
2016-07-31 10:40
#41

#30 Fast det är ju helt olika från person till person. När min syster var i tonåren hade hon knappast kunnat ta hand om någonting, hon var ute för mycket och festade mm. Jag själv gör INGET annat än att gå i skolan och vara med mina hundar, dom är mitt liv. Visst, sen har jag sällskapshundar ur grupp 9, men dom är inte så lätta bara för det. Den äldsta har jag kämpat med, och gör fortfarande, så att jag knappt vetat var jag ska ta vägen, han har aldrig varit en lätt hund. Innan jag fick hem mina hundar så var det en brukshund jag ville ha, men sen föll jag för två individer av en helt annan ras. Jag ångrar ofta mitt rasval men inte mina hundar.

Annons:
panini
2016-07-31 10:46
#42

#30 Sen så är man inte mer kapabel eller erfaren av att äga en hund bara för att man är äldre. Min mor och far som har levt med hund i hela sina liv kan och vet inte ens hälften av vad jag gör som "bara är sjutton".

majhefsticar
2016-07-31 11:33
#43

Ni har rätt :) Det är nog väldigt individuellt som ni säger

majhefsticar
2016-07-31 11:33
#44

#39 Din pudel är ju för snygg alltså! :D

Lunatic
2016-07-31 12:24
#45

#30 I mitt fall var det min bror som tog valpar efter sin hund (också rottis/amstaff). J*vligt dumt såhär i efterhand då det är MYCKET hund att handskas med, inte minst för en 14-åring.  Sen att han pysslade med blandrasavel är också något som jag idag tycker är helt åt skogen fel och ingenting som någonsin bör uppmuntrats.

nadilda
2016-07-31 18:10
#46

Min allra första egna hund är en schapendoes 😊

Snuffles
2016-07-31 18:16
#47

Har min första egna hund nu, han är blandras chihuahua och mops. Jag var 13 när jag fick honom.

immobilized
2016-08-15 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Siberian husky 🙂Köpte henne i början av 2013

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Annons:
Irmelinis
2016-08-15 11:54
#49

En Cavalier king Charles spaniel som jag fick när jag var 10 år. Vi hängde på alla de vuxna på brukshundsklubben och gick många kurser tillsammans.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Herseruds
2016-08-15 12:33
#50

springer spaniel, jag var vuxen och hade barn själv. #30. En tonåring kan vara väl så duktig med hundar, och många klarar krävande raser, men det kan vara smart att vara överens med föräldrarna om hundtyp. Risken är stor att man åtminstone i perioder av hundens liv kan behöva lämna den hos dem.

JoannaLi
2016-08-15 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag var 15 när jag köpte Arrak, vilket är preciiis ett år sen. Han är en labradoromplacering.

Soffatoffel
2016-08-15 16:13
#52

Är 14 nu och familjen skaffade en Bichon Frisé för bara 3 veckor sedan. :)

Estelle13
2016-08-15 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Den 14 september 2013 några månader innan jag skulle fylla 20 gick min högsta dröm sedan många många år i uppfyllelse då vi åkte och hämtade MIN alldeles egna hund, en vit storpudel tik❤️Dröjde inte ens 1 år efter det förens pudel nr 2 flyttade in, en svart hane.

Att just Estelle blev min första hund  kunde inte bli mer perfekt då hon är helt underbar på alla vis och jag känner mig otroligt lyckligt lottad att jag fick en hund som var så otroligt genom perfekt i temperamentet och överdrivet smart, hon kunde inte varit bättre för mig! Tanken har många gånger slagit mig att  chansen till att jag någonsin kommer äga en sådan top 10 hund igen känns väldigt liten.

Som barn växte jag upp med 3 chinese crested tikar( tre små divor❤️)varav vi tog två valpkullar på den ena.

Onyxia
2016-08-15 17:17
#54

Köpte min första egna hund som 17-åring. En himla underbar, one of a kind Kooikerhondje!

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Vattnadal
2016-08-15 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Mamma och pappa köpte familjens första hund när jag var 6 år, en golden retriever. När jag var 11 år fick hon sin andra kull, och jag fick behålla en av valparna som min egna. Första hunden jag skaffade själv som vuxen var även det en golden, omplaceringshund på 4 år. Första valpen som vuxen var även det en golden.

Sen råkade vi få polarhundssjukan, och har för tillfäller 10 siberian husky, 2 grönlandshundar, en gammal oregistrerad siberian och så, så klart Vittra, min golden. Kommer aldrig att vara utan guldhund. Har varit utan 2 månader sen jag var 6 år, och det var när min förra (som var första egna valpen jag köpte som vuxen) gick bort innan Vittra flyttade hem till oss.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
fridarebecka
2016-08-15 19:05
#56

En mudi-blandis som var 7 månader när vi fick honom, jag var 21. Helt fel val av hund, en intensiv unghane i sin värsta ålder… Det var skitjobbigt i början med nu 2,5 år senare är jag så lycklig över vi kämpade.

#30 Antagligen för att folk väljer den ras som passar en bäst och som kan uppfylla det man vill ha ut av sitt hundägande. Ser inte poängen med att köpa en lätt hund bara för att man ska lära sig, den hunden kommer bara bli bortglömd några år senare när man köper den "svårare" hunden som man egentligen ville ha från början och som lever upp till förväntningarna…

Upp till toppen
Annons: