Annons:
Etikettövrigt
Läst 3965 ggr
Honestyisdead
2016-07-29 13:51

Fästingmedel på människor?

Det finns ju en hel del alternativ att välja mellan om man vill skydda sin hund mot fästingar. Giftiga halsband. Droppar. Tabletter. 

Något halsband vet jag att man ska ta bort vid bad eftersom giftet kan skada ekosystemet. Och man ska inte röra hunden utan att tvätta händerna om man rört halsbandet. Vet inte om det också avråda från att sova i samma säng. 

Några droppar var giftiga så man skulle placera dom där hunden inte kommer år att slicka och har man fler djur får inte de få i sig det.

Den nya tabletten bravecto vet jag inte mycket om. Men jag hoppas inte den är giftig för hunden eftersom den sväljs och sprids med blodet ut i hela kroppen.

VARFÖR finns inga liknande eller samma alternativ för människor?  Om vi ger våra djur det borde väl vi tåla det? Eller är hundar mer tåliga mot giftet än människan?

Annons:
JonasDuregard
2016-07-29 14:11
#1

Så här typ: http://www.fastinghalsband.se/skudo-human-fastingskydd.html

Sen om det fungerar eller inte låter jag vara osagt. De som säljer den verkar väldigt övertygade om det…

Här är en till: http://www.fastinghalsband.se/shoo-tag-manniskor-mot-fasting.html

Den kommer med en del tvivelaktiga påståenden, till exempel att den "innehåller ett unikt, tredimensionellt, elektromagnetiskt och statiskt fält som tillsammans med användarens naturliga, elektriska fält skyddar mot insekter".

Låter som en totalbluff, men det är nog många av djur-varianterna också.

Honestyisdead
2016-07-29 15:00
#2

#1 Se där.

Varför tror du att vi inte råds till att använda tex scalibor? Många mediciner ges både till hundar och människor ju.

crins
2016-07-29 15:31
#3

Jo tror det är så att hundar tål högre doser än vi, beroende på medcin förståss, för hundar och katter kan ju inte äta det som passar bara till människor! Du får inte ge alvedon till en katt, eller hund, en katt dör av det!, viss människo medcin kan ju även katter och hundar äta!Vi människor kan ju vaccinera mot TBE! Hundar kan man numera vacc mot borellia, har inte gjort det men har hört att det finns, men har läst det finns ultraljud kula som människor kan också använda! mot fästingar!

imsuchadiva
2016-07-29 16:42
#4

Fast den finns ju en rad olika alternativ även till människor. Varför människor och hundar inte kan dela på allt tror jag beror på att vi faktiskt är två olika arter och helt enkelt tål olika saker.

Honestyisdead
2016-07-29 17:22
#5

Inget av alternativen jag sett har varit effektiva när jag läst betyg. Och långt ifrån så giftiga att det skadar miljön i vatten eller är farligt att råka få i sig.

Att vi är olika arter är jag självklart medveten om. Men ingen kan få mig att tro att giftet är mindre farligt för dom. Tror bara det är så att djur värderas lägre än människan och därför är en del gifter godkända för djur och anses för farliga för oss. Biverkningar  och akuta förgiftningar hos hundar är inte ovanligt. Speciellt scalibor halsbandet har jag själv sett biverkningar och fått höra om förgiftning som bekantas hund råkade ut för.

Och vem vet vad nyare produkter kan komma att ge för eventuella biverkningar i framtiden om man använder det i flera år.

Och om det är så giftigt att det är farligt om dom får det i sig kan det i min värld inte vara ofarligt på utsidan heller.

Frosstis
2016-07-29 20:06
#6

Achillea kan användas på människa och den ska funka bra. giftfri

Annons:
jenmjao
2016-07-29 20:24
#7

Jag har många gånger funderat på (är rätt nyfiken) vad som skulle ske om jag knaprade i mig en Bravecto. Man är ju rätt sugen på att ta en tuggtablett som magiskt håller fästingar borta, Men dom är förmodligen inte anpassade för oss människor.. Men jag undrar verkligen vad som skulle ske, Och om något riktigt illa skulle ske, Kan inte det ske mina hundar också? Jag använde Bravecto i år, Eftersom det är det alla skrivit så bra om och sagt "att det är minst giftigt" m.m.

Honestyisdead
2016-07-29 20:39
#8

#7; Det håller väl inte borta fästingar? Det dödar väl fästingar som satt sig?

Ja. Vad hade hänt? Vi har ju samma organ fast olika matsmältingssystem.

[tk1971]
2016-07-29 20:56
#9

De flesta människor duschar minst en gång per dag med diverse duschcremer och tvålar. Därigenom torde de pådroppade fästingmedlen vara uteslutna.

russin
2016-07-29 21:15
#10

Vi har ju rätt mycket fästingmedel till människor, för att hålla väck krypen - så att det inte finns är är ju fel 🙂

En stor skillnad mellan de flesta hundar och människor, är att vi tvättar oss med tvål/schampo väldigt ofta vilket tar bort yttre skydd. Men själv använder jag en kombinerad fästingspray-och myggspray när jag går ut i skogen och det fungerar utmärkt 🙂

jenmjao
2016-07-29 21:37
#11

#8 Jag har hittat 2 döda fästingar på mina hundar, kollat igenom konstant och inga fler, Dom vill inte sätta sig av någon anledning. Innan bravecto tog jag bort kanske 7fästingar på båda hundarna. Så jag tror dom håller sig borta också

Lona
2016-07-30 08:59
#12

#11 På vissa hundar verkar det som att Bravecto även är repellerande men på andra så sätter sig fästingarna ändå, och följer med andra ord med in :-( . Vet inte om det beror på hunden eller om det är olika områden i landet där fästingarna reagerar olika? Min cairn får Bravecto i sommar och har aldrig med sig fästingar in - men å andra sidan har labben Scalibor så den repellerande effekten från halsbandet kan nog påverka båda hundarna (vilket faktiskt är lite läskigt).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: