Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1396 ggr
Emma.karlsson
2016-07-28 22:09

Fästing hjälp!

Hej! Jag har en liten hund, som alltid varit så duktig på att sitta still när jag tagit fästingar på honom.. nu har han blivit helt mättad förmodligen. Han har en fästing i ljumsken, den är död men hela kroppen är kvar.. han låter mig inte komma nära den, tillslut va vi två och försökte men han trodde nog att han skulle slå för sitt liv. Och använder sina lungor på allra bästa sätt! 😁 Tro ni den kan sitta kvar? Så jag slipper fajtas med honom något mer.. kommer den ramla av tror ni? Ett riktigt fästingår i år! Så jag hämtade ut bravecto till honom idag och hoppas att det kommer att hjälpa honom! Tacksam för svar.

Annons:
Herveaux
2016-07-28 22:18
#1

Det funkar inte om din medhjälpare har vovve på rygg i famnen och distraherar med nåt smaskigt medans du tar dig an den vidriga fripassageraren?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emma.karlsson
2016-07-28 22:23
#2

Vi försökte det! Har fungerat förr.. men denna gången gick han verkligen inte på det…

crins
2016-07-28 22:28
#3

Trix fästingplockare, kan jag rek. I bland brukar fästingar gå sönder, och huvudet blir kvar!!!, det kommer i alla fall ut av sig själv! Är fästingen stor? Annars tror jag den ramlar bort av sig själv om den är död! Se bara till och håll rent, med jod och pax eller asolsprit att badda med!

Emma.karlsson
2016-07-28 22:31
#4

Jag har både snara och kofot.. Den är liten, har inte hunnit suga i sig nått.. tror han har fått död på den själv.. det ska jag införskaffa imorgon och badda med! Tack! Hoppas verkligen den ramlar av.. vidriga små saker!

Lona
2016-07-28 22:44
#5

#3, Jodopax är inte att rekommendera då det är cancerogent och även förstör celler på andra sätt. (Dessutom kan det lämna rejält fula fläckar men det är väl inte den viktigaste anledningen att skippa det.) TS; Döda fästingar brukar trilla bort av sig själva men håll koll så det inte blir inflammerat. Se också till att hunden inte slickar en massa på området då även det kan irritera och leda till sår och inflammation. På med krage om det behövs! (Fästinghuvuden som blivit kvar brukar jag "gräva bort" med en kanyl, de är bättre än en nål eller dylikt eftersom de är ihåliga och dessutom snett slipade i spetsen, men då krävs det ju att hunden sitter still :-) .)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Melvin011
2016-07-29 03:03
#6

Jodopax är helt ok att använda om det blivit ett litet sår. Att fästingen sitter kvar är ingen fara den kommer ramla bort med tiden. Sedan om den fört över virus/bakterier är ju en annan fråga men den risken ökar inte för att en del av fästingen fastnar.

Annons:
Emma.karlsson
2016-07-29 09:20
#7

Tack för era svar! Jag gav ju honom en Bravecto igår.. en fantastisk tablett! Fästingen i ljumsken hade lossnat så det va bara för mig att ta lite försiktigt så den lossnade.. hittade samtidigt två till i ansiktet, båda döda. Hund och Matte är nu väldigt nöjda! :)

Lona
2016-07-29 09:26
#8

#6, Jodopax bör inte användas överhuvudtaget, vare sig huden är intakt eller inte. Det påverkar cellerna oavsett om det är i ett sår eller på hel hud.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2016-07-29 13:42
#9

#7 Så bravecto hindrar inte att fästingar sätter sig utan dödar dom först när dom sitter fast? Är inte risken för fästingsjukdomar stor då?

crins
2016-07-29 15:41
#10

#8 hur som helst har jag badat med jodopax på fästingbett i många år, det är bakteriedödandande! I bland kan man använda utspädd jodopax också! Går tvätta bort med tvål och vatten som för övrigt är mycket bra att tvätta sår med samt även koksaltlösning som är det mest vävnadsnälla som finns att tillgå, har bara positiva erfarenheter av jodopax! Det kan vara att det inte går att korsa flera medciner tillsammans med"jod" då den andra medicinen blir verkningslöst! Men i stället för antibiotika anser jag att jod är bra!😇😁

Lona
2016-07-29 17:01
#11

#9, Ja, fästingen måste sätta sig så att den får i sig Bravecton via blodet för att den skall dö. Enligt uppgift dör den innan den hunnit sprida eventuell smitta (den måste ha suttit ett visst antal timmar innan smittan sprids) så Bravecto skyddar trots allt mot fästingburna sjukdomar i nuläget. Till skillnad från de flesta andra fästingmedel är Bravecto alltså inte repellerande även om en del av användarna upplever den effekten ändå.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2016-07-29 17:08
#12

#10, Fast att du har använt jodopax på dina djur i många år utan problem säger ju inte ett dugg - det finns många gifter som en stor del av en population inte blir påverkade av men som är fatala på andra. Nästa gång du använder det kanske är droppen som får bägaren att rinna över? Det har inte ett dugg att göra med interaktioner med andra ämnen utan att jodopax i sig, vare sig det är utspätt eller inte, ÄR cancerogent och cellförstörande. Förr visste man inte detta och jodopax användes flitigt inom vården, både när det gällde människor och djur, men nu vet man bättre. Använd jodopax på DINA djur om du vill men det är ganska dumt att rekommendera ett medel som är direkt olämpligt och rent av farligt i en tråd på ett diskussionsforum på nätet…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

crins
2016-07-29 23:15
#13

12# nej jag anser jodopax är bra! det är för hud och sår! ska man vara rädd för cancer, kan man inte göra någonting, då den "mesta" kan man få cancer av i dag!alla besprutade frukter t.ex, gå i stan andas i avgaser o.s.v, större sår ska man däremot inte ha jodopax på! varje sår ska skötas på rätt sätt!

Annons:
hemul
2016-07-30 14:40
#14

#12 Vad är det i jodopax som orsakar cancer? Eller menar du att det är joden i sig?

Problemet är att det är omöjligt att hitta någonting om detta. Bara forumtrådar där det varnas för Jodopax, men ingenting trovärdigare än så. Jag lyckas inte ivf. Har du kanske en länk?

Lona
2016-07-30 19:56
#15

#14, Hmm, jag tycker själv att det är frustrerande när man inte hittar vettiga källor. Nu har jag inte kurslitteraturen här (apotekar/läkarprogrammet) men ska se om jag hittar något vettigt. Har även jobbat med genetik och cellbiologi men det är ju inte heller en källa i sig :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: