Annons:
Etikettraser
Läst 899 ggr
Kiwi2024
2016-07-28 17:44

Vad för hund?

Hej! Jag ska skaffa min första egna hund. Jag är tretton år och hemma har vi redan en flatcoated retriever. Om dagen skulle hunden få minst en långpromenad dag ca:1h eller mer och sen kortare promenader. Det jag vill prova på med hunden är först och främst agility och sen kanske jag skulle vela på lydnad, rallylydnad m.m. Sen så ska jag träna massa trix med hunden. Den ska även få söka godis, människor och leksaker. Jag har läst om många raser men kan inte bestämma mig. Jag är ganska ny här och har redan lagt ut 2 liknade inlägg men jag tackar i förväg för svar.

Annons:
majhefsticar
2016-07-28 17:53
#1

Skulle rekommendera en lättare hund eftersom du är så ung och det blir din första hund. Shih tzu Pudel Bichon frise (eller annan bichon ras) Kolla gärna de andra raserna i grupp 9 sällskapshundar :)

Kiwi2024
2016-07-28 17:57
#2

#1 Hej jag vet att det är min första hund men har läst på mycket. Med vår hund vi har hemma brukar jag träna och gå promenader med så jag vet hur man tar hand om en hund och självklart så får ju inte jag allt ansvar själv då min mamma har hunden på sitt jobb om dagarna. Av dom raserna du nämnde har jag aldrig riktigt fastnat för men tack ändå!

majhefsticar
2016-07-28 17:58
#3

#2 vilka raser är du intresserad av? :)

JoannaLi
2016-07-28 18:01
#4

Jag skulle också rekommendera grupp 9, men inte eftersom att du är ung och det är din första hund - utan eftersom att de verkar passa dina krav väl :) 

Lydnad, rallylydnad, tja, det klarar de flesta av. Du vill ha en något aktivare hund mentalt, som orkar med kraven. Väl en bra kennel så är det löst. Även agility, fast där lägger du kravet att rasen måste vara lite friskare och smidigare (t.ex. mops går bort). Tricks klarar alla av, det gäller bara att lägga sig på rätt ambitionsnivå. 

Söka godis, människor och leksaker ska precis alla hundar klara av. Vill du däremot köra t.ex. brukssök på hög nivå så sätter de väldigt mycket högre krav, men det låter inte riktigt som att det är vad du tänker :)

Jag hade spontant rekommenderat papillon, krohmfohrländer, pudel. Annars kanske en spaniel? :)

Herveaux
2016-07-28 18:02
#5

Sheltie eller Eurasier kanske?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kiwi2024
2016-07-28 18:02
#6

#3 Av dom jag har kvar på min lista är: Australian kelpie/ Australian shepherd/ Korthårig collie/ Pumi/ Schapendoes/ Shetland sheepdog/ Jaktlabrador då jag även vill apportera/ Portugisisk vattenhund. Jag vet att några av raserna nog är för aktiva men det är därför jag frågar.

Annons:
Kiwi2024
2016-07-28 18:04
#7

#4 Av raserna du nämde ur grupp 9 kan vara lite försmå då vi har en flatcoated retriever som sagt men en pudel finns ju olika storlekar men jag tycker det är för mycket pälsvård.

Kiwi2024
2016-07-28 18:05
#8

#5 Jag funderar mycket på en sheltie.

JoannaLi
2016-07-28 18:09
#9

#6 En sheltie kan nog också funka! Jag skulle inte rekommendera någon australiensare, collie eller labbe. De andra har jag ingen stor koll på. Spaniel-arna finns ju också i ett par olika varianter. 

Det jag också tänker på är att du är väldigt ung, och livet kommer att förändras enormt mycket den kommande tiden. Det kan bli enormt tungt att sitta med t.ex. en a.k. när du går i skolan 8-17 varje dag, men läxor, socialt liv, intressen, saker att göra etc, även om den kanske skulle funka nu. 

Jag är av åsikten att man alltid kan "trimma" upp en hund till en högre nivå, och få den att orka mer än vad rasen "ska", men fortfarande nöja sig med sin standardnivå. Det gjorde jag med min labbe. Däremot kan det vara svårt att strypa ner en svårare hund till en lättare nivå, och inte alls lika schysst mot hunden. :)

jenmjao
2016-07-28 18:09
#10

Sheltie tycker jag helt klart passar, Eller pudel som folk skrivit innan. Pudlar kan vara små men dom inger någon otrolig respekt, Min mamma har en dvärgpudel och jag en schäfer/labrador som är uppväxt med honom, Han bestämmer klart å tydligt.

Kiwi2024
2016-07-28 18:15
#11

#9 Det där med skolan tror jag inte blir några problem eftersom om du tänker längre fram planerar jag att gå på något typ av hundgymnasium även fast det är ca: 3 år bort och annars kan min mamma ta hunden medans jag pluggar. Sen undrar jag lite varför inte en collie eller labbe?

#10 En pudel tycker jag har för mycket pälsvård men annars så har jag heller inte fastat för rasen och om det inte känns rätt tror jag inte det är en bra ide.

jenmjao
2016-07-28 18:18
#12

#11 Det förstår jag, Du ska inte köpa en ras du inte kommer trivas med, Men många ger inte pudeln en chans, Jag "fick" en när jag var 11år, ingen tyckte pudel var något tufft eller roligt, Men han är världens underbaraste och otroligt smart och lättlärd, Efter han skulle jag gärna ha en till senare i livet. 🙂

Kiwi2024
2016-07-28 18:22
#13

#12 Ja som sagt tycker jag det är mycket pälsvård sen så har jag hört många som säger att dom är envisa och har ganska mycket jakt dock är det ju en träningssak. En till sak angående pälsen är att jag vill testa ställa ut min hund någon gång och om jag skulle ta en pudel tror jag att jag tar mig vatten över huvudet. Dock är dom väldigt vackra hundar.

Annons:
jenmjao
2016-07-28 18:26
#14

#13 Då passar nog en Sheltie otroligt bra, Kanske en schipperke(stavning?), Corgi (?). Hoppas du hittar rätt ras för dig! Kom ihåg att träffa hundarna, raser är alltid roliga att läsa om men man får inte samma bild som när man "känner" rasen.

Kiwi2024
2016-07-28 18:29
#15

#14 Jag tror en sheltie också passar bra då jag fått rekomendationer av andra och själ fastnat för just den hundrasen. Schipperke och corgi är lite för små tror jag men tack för all hjälp!

ifoundnemo
2016-07-28 18:36
#16

Jag tror en sheltie hade stortrivts hos dig!:) Jaktlabbar behöver träna jakt/apporteringen eller liknande för att må bra och collie kräver mer aktivering än vad du erbjuder. Detta är dock bara min uppfattning om raserna, det du kan göra är ju att berätta för uppfödare vad du tänkt göra med hunden så kan hen säga om rasen passar :)

Snuffles
2016-07-28 18:37
#17

Varför inte adoptera en hund? Det finns massor med hundar som behöver ett hem 🙂

Kiwi2024
2016-07-28 18:40
#18

#17 Jag har funderat på det men kanske någon gång i framtiden då jag nu vill ha en hund som jag vet lite mer om om du ens menar typ sådanahär hittehundar från typ irland eller så.

Snuffles
2016-07-28 18:43
#19

#18 Okej.

tiger tok
2016-07-28 18:44
#20

Kolla på hemsidan "hittehund" dem brukar ha renrasiga hundar enbart från Sverige!

Annons:
tiger tok
2016-07-28 18:45
#21

Dem har även två sheltisar!

JoannaLi
2016-07-28 18:48
#22

Jag går på hundgymnasium nu, och för att förklara hur jag tänker så kan jag visa på hur en dag ser ut. 

6:45 - uppstigning. Rastning och matning av hund. 

7:00-7:45 - vila med hund, pga separationsångest. 

7:45-8:00 - ta sig till lektion. 

8:00 - 11:30 - lektioner back to back. 

11:30-11:50 - Transport till lunch, hämta mat, ät mat, lämna bricka. 

11:50 - 11:15 - Transport till hund, rastning. 

11:15 - 11:25 - Vila med hund, pga separationsångest. Packa ihop material till eftermiddagens lektioner. 

11:25 - 11:30 - Spring fort som fasen till lektion. 

11:30 - 15:50 - Lektioner back to back. 

15:50 - 16:20 - Middag. Något mer avslappnat än lunchen. Om fint väder och ledigt, så tar vi med hundarna och sitter ute och äter middag, då kan vi lätt sitta i uppemot en timme för att faktiskt hinna prata och vara sociala. 

16:20-16:40 - Rastning av hund. 

16:40 - 19:58 - Plugga så mycket som det bara går. En rastning hinner jag med under den här tiden, men jag försöker bara hinna plugga allt jag möjligtvis kan. 

19:58 - 20:30 - Kvällsfika. Vara social med vänner. 

20:30 - 20:40 - Förbereda inför kvällens aktiviterer. 

20:40 - ca 22 - Aktivering av hund. 

22:00-22:15 - Stretchning, nedvarvning, trickträning etc. 

22:15 - till när jag är klar - Förbereda inför morgondag. Plugga det som inte blev klart är populärt. 

Då bor jag ändå på ett internat, på en bra dag har jag lektionssalen 30 m från matsalen, och 50 m från rummet, matsalen är 40 m från rummet. Jag läser naturbruksprogrammet med inriktning hund. Jag snittar ett C i betyg, ganska lätt. (Jag hinner sällan plugga ingående i något ämne, utan jag överslagspluggar, och så panikpluggar jag inför prov). Jag har alltså alla förutsättningar för att hinna med. 

Saker som inte kommit med under det här schemat? Duscha. Städa rummet. Handla. Shoppa. Göra något kul. Ringa hem. Eventuella transporttider, t.ex. buss till och från skolan. Utöva intressen utöver hunden. Lösa problem som uppstått. Åtta timmars sömn. Dessa grejer gör jag om jag kan kombinera med något annat (t.ex. ringa hem kan jag göra medan jag går med hunden, handla kan jag göra medan en kompis förhör mig muntligt inför prov, städa rummet kan jag göra med en vän och därmed skippa t.ex. kvällsfikat) eller om lektioner blir inställda, eller om vi har mindre att plugga än vanligt. 

Nu går jag också en naturvetenskaplig inriktning ovanpå själva hundlinjen som gör att jag pluggar mer än "vanligt" - men det här är sånt man inte kan räkna med. Jag är jättejättesugen på en mer "seriös" brukshund, som jag verkligen kan satsa inom söket och skyddet med, men jag inser att det skulle aldrig någonsin gå just nu. Jag orkar knappt med min ganska lättsamma labrador. (Vi tränar aktivt ca 2 kvällar under skolveckan, och så kör vi hårdare träning - gärna heldagar - på helgerna.) 

Vad jag egentligen vill med det här är att man aldrig helt kan förutspå hur framtiden kommer att se ut. 

Varför inte en collie eller labbe - jo, för att jag anser att de är mer brukshundar än vad du söker :) Spec. jaktlabben är ju inriktad mot sport och jaktapportering mot tävling t.ex., och collien är ju också mer inriktad mot sport och tävlan. Var du seriöst intresserad av bruksgrenarna (spår, sök, rapport) så hade jag kanske rekommenderat dem, men som dina krav ser ut så tycker jag inte att det verkar som att du behöver så "mycket" hund som de raserna :)

tiger tok
2016-07-28 19:43
#23

#22 OT m går du Forshaga akademin?

JoannaLi
2016-07-28 19:46
#24

#23, Nej, inte det! :D Ingelstadgymnasiet :)

tiger tok
2016-07-28 19:47
#25

Oki kanske pmar dig för att skippa trådkapning!

Kiwi2024
2016-07-28 19:52
#26

#22 Väldigt bra du har skrivit och jag förstår vad du menar och detdär med jaktlabbe och collie dock har jag hört att man kan ha collie som aktiv sällskapshund med någon typ av mental träning varje dag. Men är väldigt tacksam för svaret!

#20 Jag kollade men fanns bara tre hundar och eftersom jag vill ha en valp så blir det inget där.

Kiwi2024
2016-07-28 19:54
#27

#25 Menade du mig isåfall lite pinsamt att fråga men eftersom att jag är ny vad menas med pmar?😞

Annons:
JoannaLi
2016-07-28 19:58
#28

#26 Vad bra att du gillade det! Jag är starkt av åsikten att vi ska behålla våra bruksraser som bruksraser, och inte "vattna ur" dem, det är en stor anledning till varför jag inte rekommenderar en collie, även om du kanske skulle klara av den. 

PM är ett "privat meddelande", finns som en liten knapp uppe i högra hörnet, där det står "Meddelanden". Jag tror att #25 syftade på mig - hade hon syftat på dig hade det inte varit trådkapning eftersom att det är din tråd. 

Trådkapning = medlemmar "stjäl" tråden för att diskutera mellan sig själva, eller om andra ämnen än vad Trådstartaren (TS = du) ville diskutera :)

apportbocken
2016-07-28 19:59
#29

Om du är beredd att jobba med hunden en del (vilket du verkar) så rekommenderar jag bearded collie! Jag var precis som du inne på kelpie och aussie (då jag har tävlingsambitioner inom bruks) när jag funderade över rasval men det känns superhärligt att det blev en beardis tillslut, vår är bara en valp hittills men han är helt underbar! Så nu ska vi testa på allt möjligt och ha jättekul så får vi se om det blir en kelpie eller aussie (eller en annan brukshund) om några år istället om jag känner att jag vill hålla på mycket med brukset, då kommer jag förstås fortsätta att jobba och tävla med Chester (vår beardis) ändå. Beardisar är arbetsvilliga utan att kräva riktigt lika mycket som en "ordentlig" brukshund. De är glada, sociala, följsamma och lätta att ha lösa.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Kiwi2024
2016-07-28 19:59
#30

#28 Aha tack så mycket!

Kiwi2024
2016-07-28 20:02
#31

#29 Jag tänker bara att är det inte mycket pälsvård på en beardis dom släpar väl in ganska mycket sand och grenar och sånt från naturen.

Du kanske skulle kunna berätta lite om pälsvården.

tiger tok
2016-07-28 20:05
#32

Nej det är väl inget att tycka det är pinsamt, jag menade dock #24… Men pma/pmar betyder att man ski

tiger tok
2016-07-28 20:06
#33

Betyder att man skickar ett privat meddelande, ska det stå!

Lona
2016-07-28 20:06
#34

Sheltie är ofta ett bra val för ungdomar som vill pyssla med lite av varje :-) . Lättsamma, ställer upp på det mesta och har stor kapacitet för till exempel agility om man skulle vilja börja tävla och satsa lite mer. Funkar för det mesta med folk och andra hundar och har dessutom en behändig storlek. På minussidan är att de kan vara väldigt skälliga (ha en plan för hur du skall hantera det redan från början!) och att en del är lite väl veka mentalt och rent av rädda. Var noga med val av föräldrar och kennel, välj gärna från en uppfödare som uttalat satsar på mentalitet. Om uppfödaren hävdar att det inte finns några sådana problem i rasen - välj en annan. Jag har träffat väldigt trevliga shelties från bland annat Kråkeslottets, Brainpool's och Sobelkustens.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Kiwi2024
2016-07-28 20:07
#35

#32 A men 28 förklarade vad det betydde.

Kiwi2024
2016-07-28 20:10
#36

#34 Tack så mycket för informationen jag blir mer och mer sugen på en sheltie så nu blir det nog en del uppfödar letande tror jag det verkar som rätt ras för mig!

Tack så mycket till alla som skrivit och hjälpt mig kanske kommer fler trådar om jag blir osäker😃

Lona
2016-07-28 20:17
#37

Annars håller jag faktiskt inte med om att de flesta raser passar till lydnad, rallylydnad och tricks - i alla fall inte om man inte skall slita ihjäl sig i sina försök att motivera hunden. Visst kan man se en lite mer svårmotiverad ras/individ som en utmaning och som ett projekt i sig men personligen tycker jag att det är mycket roligare att träna och göra saker med en hund som har lite mer motor och även samarbetsvilja. Det behöver inte vara en superavlad bruks/arbetshund men i alla fall en hundras där det inte är helt ovanligt att folk jobbar med sina hundar. Dessutom KAN det faktiskt vara lättare att göra en hund med högre arbetskrav nöjd - de är ofta avlade på att vara lättmotiverade/belönade och med samarbetsvilja och ställer därmed upp på det mesta man hittar på medan en mer självständig och svårmotiverad ras/hund kan vara jobbigt att få med sig på vettig aktivitet. Å andra sidan är det inte speciellt kul att sitta med en hund med stor kapacitet och arbetsbehov och inse att man inte hinner eller orkar med att ge den så mycket stimulans som den borde få. Lite av en balansgång, det där :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kiwi2024
2016-07-28 20:34
#38

#37 Jag håller faktiskt helt med dig om v ad du har skrivit som sagt det är lite klurigt.

apportbocken
2016-07-28 20:49
#39

En beardis kräver en del pälsvård, tror du får avsätta någon timme i veckan åt borstning samt att de ska badas regelbundet, men det är inte överdrivet mycket tycke jag, de behöver inte trimmas riktigt. Dock drar de in en del skräp i pälsen, blir det och borstningen alldeles för mycket kan du klippa ned hunden, men då lyckas du inte på utställning direkt. Jag tänkte passa på att ställa ut Chester lite nu när han är valp och pälsen inte är superjobbig, och se om jag vill ställa ut mer. I sådana fall får jag väl stå ut med pälsen hahah.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Kiwi2024
2016-07-28 20:51
#40

#39 Haha ja jag tror dom har lite för mycket pälsvård för min smak men lycka till på framtida utställningar!

tiger tok
2016-07-28 20:58
#41

Jag tänker japansk spets,dem behöver "bara" borstas ca en gång i veckan 👍!

Annons:
Kiwi2024
2016-07-28 21:00
#42

#41 Det är inte heller en ras jag riktigt tycker om jag tror det kommer blir en sheltie.

majhefsticar
2016-07-28 23:06
#43

Sheltie låter perfekt 😀

Kiwi2024
2016-07-28 23:07
#44

#43 Det tycker jag med.

Upp till toppen
Annons: