Annons:
Etikettbeteende
Läst 2277 ggr
npfutredning
2016-07-27 21:45

Sitter och tittar på mig, suckar och piper

Hej, Min hanhund, Amstaff, 1 år och 4 månader, sätter sig och tittar på mig, så där som att han vill gå ut. När vi varit ute. Han går omkring då och då, kommer inte till ro, suckar och piper då o då. Vad kan detta bero på?

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Annons:
Fisherling
2016-07-27 21:49
#1

Understimulerad?

JoannaLi
2016-07-27 21:49
#2

Stress, skulle jag tro. Är det ett helt nytt beteende som kommit plötsligt kan det vara sjukdom eller smärta. 

Men kan nästan sätta en femma på att det är stress. Hur mycket har ni passivitetstränat? :)

isblixt
2016-07-27 21:50
#3

Löptik i området?

Agafia
2016-07-27 22:44
#4

Uttråkad och vill leka ?

npfutredning
2016-07-28 06:16
#5

Vi går ca 1 mil år dag, men det betyder ju inte att han är nöjd såklart. Jag vet inte, men en tik i området finns. Han gnäller när vi kommer ut och tittar sig omkring. Så det kan nog vara så. Vad är passivitetsträna? 😊 Tack för svar!

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Agafia
2016-07-28 11:50
#6

Passivitetsträna är när hunden lär sig att " chilla" att sitta lugnt o titta på omgivningarna utan att bli stissig för minsta lilla .

Annons:
jenmjao
2016-07-28 11:55
#7

Min tik kan bli stimulerad till 1000 och ändå sitta och pipa och tjuta såfort det är stilla, Hon blev aldrig passivitet tränad, Och hon är en pratglad hund (hon snackar konstant). Det kan bero på att han vill ha en uppgift (att ligga ner är också en uppgift), Att han inte vet vad han ska göra, Löptik, Att han helt enkelt inte är van vid miljön eller vad det är ni gör. Det finns många anledningar. Ha tålamod och kör på det som ger er framsteg..
Jag var själv på en hundkurs förra året om jag minns rätt med min tik, hon var då 4år, och värst i kursen, Skulle man lyssna på vad dom pratade om så fick man träna tricks med henne eller be henne göra något innan för att hon skulle vara tyst, Annars pratade hon gärna över instruktören.. Hon kunde tjuta såfort jag stannade på promenader och bara prata utan anledning, Men det är mycket bättre nu, nu när hon förstår lite mer. 🙂

Wellcraft
2016-07-28 14:23
#8

För det första så behöver din ras oftast mer än bara promenader (promenader tröttar sällan ut).
Spår, sök, lydnad, agility, parkour, nosework m.m kan vara värt att testa på.
Sen låter det som att du bör läsa på om passivitetsträning, det är otroligt viktigt för alla hundar - men jag upplever det som extra viktigt hos bland annat amstaff.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JoannaLi
2016-07-28 16:13
#9

Att en hund som sitter och piper för att den är understimulerad är inte okej, i mitt hushåll. En understimulerad hund ska ligga lugnt och sova, tills jag säger till. Det är ändå jag som bestämmer när vi ska göra grejer, så att hetsa mig genom att tjuta uppskattas ej.

npfutredning
2016-07-28 16:14
#10

#6 Okej tack, anade det. Men bäst att fråga.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

npfutredning
2016-07-28 16:16
#11

#7 Intressant. Så mycket låter han inte, men det är ju olika från hund till hund. Han började för någon vecka sen, tror det handlar om tik i området. Mötte henne i morse och han blev alldeles tossig.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

npfutredning
2016-07-28 16:20
#12

#8 Det får han, vi tränar på en bana 2 km bort, men också bara trädgården. Men även inomhus. Vi ska ev vara med på en hundkurs i höst,vilket jag ser fram emot. Då har vi nog tränat passivitetsträning utan att veta vad det hette. Men jag ska kolla upp det närmare. Parkour, spännande.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

npfutredning
2016-07-28 16:22
#13

#9 Det är min uppgift att se till att han är tillräckligt stimulerad. Om det inte är okynnespip, för då kan jag hålla med dig..

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Annons:
JoannaLi
2016-07-28 16:46
#14

#13 Fast det är fortfarande jag som bestämmer det. Jag vet ändå när min hund är understimulerad, för jag kan räkna ut det via vad vi gjort och hur länge sen det var. Jag behöver inga påminnelser från hunden själv. 

T.ex. måste hunden kunna vänta på aktivering medan jag lagar mat, duschar, tankar bilen, städar, sover etc. Allt kommer inte NUNUNU bara för att hunden vill det. Då vill jag att hunden lugnt och stressfritt tar en tupplur medan han väntar, tills jag berättar att det är dags att göra något. Det skapar minst stress för mig, hunden och omgivningen.

npfutredning
2016-07-28 16:54
#15

#14 Okej 😊

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Joyous
2016-07-28 18:11
#16

När man har en aktiv hund som älskar aktivitet går det inte att försöka få bort den aktiva delen och det vill vi ju inte heller. Men det man kan försöka göra är att lära hunden hur den ska uppföra sig mellan aktiviteterna och vad det är som lönar sig. Det du kan göra är att köra passivitetsövningar. Dels kan du träna på att passivitet leder till aktivitet. Alltså invänta lugn innan ni ska gå ut, innan han får springa lös, innan ni leker, innan han får hälsa på andra osv. Helt enkelt innan han får vara aktiv så ska han kunna vara passiv. Till en början kommer det antagligen vara en spelad passivitet. Hunden kanske sitter ner, den är tyst och ser lugn ut. Men sanningen är att han väntar och han har full fokus på dig. Med tiden kommer förhoppningsvis vetskapen om vad det är som gäller göra att han börjar slappna av på riktigt. Ni kan också köra en lek som kallas gas och broms som i korta drag går ut på att du leker upp honom i en hög aktivitetsnivå och sen pausar du leken, låt honom gå ner i aktivitet innan du drar igång leken igen, upprepa. Här lär du hunden att styra sig själv och att snabbt kunna växla mellan att vara passiv och aktiv. En annan övning som ofta rekommenderas är att ta med dig din hund ut, sätt dig någonstans med en bok eller din telefon och bara va där. Han kommer antagligen göra allt för att få din uppmärksamhet och för att någonting ska hända men målet är att ni går därifrån när han tar det lugnt. Detta är en övning som jag ärligt talat aldrig har kört, tycker det låter svintråkigt. Men testa! Det nämns alltid i såna här trådar så den fungerar säkert. Googla på passivitetsträning hund och du kommer hitta en hel del. Inomhus skulle jag nog helt enkelt ignorera hans försök till uppmärksamhet. Kom ihåg att även en tillsägelse kan upplevas som uppmärksamhet för hunden. Det kan låta hårt att ignorera sin hund men för hundens skull är det nog skönare att inte ständigt behöva gå runt och förvänta sig att någonting ska hända, det ökar bara stressen. Sen tycker jag också att du måste vara ärlig mot dig själv och din hund. Får han tillräckligt med aktivitet? Det är inte rättvist mot hunden att bara köra passivitet utan att se över den aktiva biten. Många hundar behöver jobba med hela kroppen. Alltså mer fysiskt arbete, exempelvis drag, backträning, promenader i svår terräng och mer mental aktivering i form av spår, tricks, lydnad. Någon nämnde parkour och det är en bra träningsform både för kropp och knopp . Kanske att du tar en eller ett par dagar i veckan iaf där du kör slut på honom ordentligt, där han verkligen får använda hela sin kropp och övriga dagar promenerar ni, kör enklare tricks osv. Jag är säker på att du får en mer harmonisk hund om du blandar passivitetsträning med hårdare aktiv träning.

Joyous
2016-07-28 18:15
#17

Borde läst hela tråden. Började det för en vecka sedan kan det säkert vara en löptik i området!

npfutredning
2016-07-28 19:58
#18

#16 Bra inlägg ändå 👍 #17 Misstänker det ännu mer nu.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

npfutredning
2016-07-28 19:59
#19

I vanliga fall har han inga problem med att vila och ta det lugnt.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Upp till toppen
Annons: