Annons:
Etikettvalpar
Läst 1074 ggr
LauesTrollWiggo
7/27/16, 4:23 PM

Valphjälp!!

Hej, ursäkta att jag gjort så många inlägg på senaste, men vill verkligen det bästa för min valp.

Hämtade min valp i Måndags och det har väl gått okej. Det är min första hund och han är en Bichon Frisé. Mina grannar har 2 st av samma ras och jag har hjälp hos de också, men vill ha lite fler svar.

*Vad är era bästa tips på att få valpen rumsren?

*Vad är era bästa tips på att koppelträna?

Min sista fråga är; uppfödaren till vår valp sa att han skulle ha maten framme hela tiden, men han rör knappt maten så vi tänkte prova med att ge fasta måltider istället och kolla ifall det funkar bättre, men vi har inte fått sagt till oss hur mycket han ska ha så om ni har några tips så får ni jättegärna skriva. (Han är somsagt en Bichon Frisé på 8 veckor.) Vi har provat blötlägga fodret men det gick inte mycket bättre, men hr hört att man kan blanda i filmjölk också, så då undrar jag hur mycket som ska blandas i! :)

Tack för svar!

Annons:
jenmjao
7/27/16, 4:29 PM
#1

Att göra valpen rumsren är ganska simpelt och otroligt tråkigt, Ut ut ut, Ut varje timme, ut varannan timme, backa i träningen såfort misstag sker, Lära sig när ens egna valp kissar, Gå ut efter lek, mat, sömn, Ut hela tiden.

Att träna den att gå i koppel beror väl på vad det är du vill träna, Att den ska gå i koppel normalt/är ovan vid koppel? Eller att den ska gå fint?

Min valp (dock större ras) har aldrig haft maten framme hela tiden, han äter 2gånger om dagen, Nu är han 6månaderoch det duger gott med godis/ben mellan måltiderna, Men när han var yngre kunde jag antingen träna med torrfoder eller kasta ut en "näve" så han fick i sig något mellan måltiderna. Angående filmjölk, använd helst laktosfri,och du kan ha i så maten "mjuknar upp och sväller" i det, Men jag själv skulle inte haft i det i onödan, Vissa hundar kan bli otroligt bortskämda väldigt snabbt, Och filmjölk är inte något jag skulle ge min hund varje dag.
Jag har blodmjöl som jag blandar ut med vatten till mina hundar för dagar då dom är extra kräsna, inte föratt valpen varit kräsen ännu. Är nog vanligare med att småhundar är det.

smellcaramell
7/27/16, 4:30 PM
#2

1. gå ut, ofta. När valpen sovit, ätit, lekt o.s.v. så gå ut direkt, innan det händer någon olycka inne. Berömm efter att valpen kissat/bajsat klart ute, direkt efter då(berömmer du under tiden kan valpen bli distraherad och sluta kissa innan den är klar o kissa inne sen istället). Skäll aldrig på valpen när det blir fin utan städa ordentligt och beröm mycket nästa gång när det blir rätt. 2. Beror på hur hunden är, vissa hundar sätter sig och vägrar gå med koppel på medan andra drar i kopplet konstant. 3. "Min" tik " är snart 11 år och hon har inte börjat äta riktigt förens de senaste åren, främsta anledningen till att hon börjat äta är foderbyte vi gjorde och att hon nu mer bara får två mål på fasta tider. Hade jag vetat bättre när hon var yngre hade hon fått 3-5 mål om dagen(beror ju på hunden) och jag hade nog börjat med att prova en "vuxenranson"(brukar stå på foderföroackningen) och sedan ökat/minskat beroende på hennes behov.

majhefsticar
7/27/16, 4:33 PM
#3

Hej och grattis till den lille valpen! :) Angående rumsrenthet - många mindre raser tar längre på sig att bli rumsrena. Min shih tzu (nu 20 måmader) blev helt rumsren vid 6 månaders ålder. Det bästa du kan göra är att ta ut valpen efter varje sovstund, varje måltid och precis efter han lekt. Och följa dom rutinerna. Var noga med att belöna varje gång han gör ifrån sig utomhus så han förknippar det han gör med något positivt. Om det händer olyckor inne så är det bästa att bara ignorera. Inte skälla på honom. Jag hade valp mattor (trixies puppy pads) inomhus ifall hon kissade inne. Men det går lika bra med tidningar. Du kan testa att flytta tidningen stegvis närmre ytterdörren och tillslut utanför på gräset. :) Lycka till! Och angående koppel träning. Det är nästan samma där - belöna, belöna och belöna! Positiv inlärning är bäst. Skippa straffmetoder. Om han inte är van vid halsband kan du träna att ha på honom det först. Min valp gillade inte halsband och koppel först heller och försökte slingra sig och komma loss. Men det funkade bra att ha med godis eller leksak och distrahera henne så hon förknippade promenaden i koppel med något kul. Det var inte alls länge hon hade problem med kopplet/halsbandet! Det gick över på en eller två veckor :) Lycka till med den lille! Jag vet precis hur du menar med att man bara vill dom små liven väl :)

majhefsticar
7/27/16, 4:35 PM
#4

Just det - angående maten. Jag tycker du kan ge honom 3 mål fördelat över dagen istället för att låta det stå framme. Min shih tzu valp var extremt kräsen från början och åt väldigt litet av royal canin fodret. Vissa dagar åt hon inte alls. Men sen började jag med mush vaisto som hon ätit med glad aptit sen jag började med det! Du får testa dig fram. Han kanske inte tycker om fodret, precis som min valp inte gjorde?

Herveaux
7/27/16, 4:39 PM
#5

Nu vill jag absolut inte låta oförskämd, men hur mycket har du läst på om valpar och valpuppfostran?
Dina inlägg handlar om ganska basic frågor, och självklart ska du fråga om det är något du är osäker på, men som sagt, det låter som att du är lite oförberedd.

Mängden mat är bäst att fråga uppfödaren om.

Många, många valpar (och omplacerade hundar) har dålig aptit den första tiden, även om dom inte är stressade så är det en ny miljö och en ny familj - massor av nytt att landa i helt enkelt. 🙂

Som sagt, jag vill absolut inte att du ska ta mitt inlägg som en pik på något sätt.
Alla var vi nybörjare en gång och det är jättebra att du frågar när du är osäker!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
7/27/16, 4:40 PM
#6

Som skrivet så får man gå ut ofta när man tränat rumsrenhet.  Och hålla koll på valpen när man är inne. Ofta ser man när dom börjar leta plats för att kissa eller bajsa.  Då gäller det att vara snabb och lyfta ut valpen och vara ute till den gör det den ska. Gå gärna till samma plats nära hemmet i början så valpen känner sig lite trygg. Och ge beröm i överflöd när den har kissat och bajsat ute.

Koppel träning kan du börja med inomhus. Hur ovan är valpen?

Jag har aldrig haft maten framme. Så jag rådet till att ge 3-4 gånger per dag till en början.

Annons:
LauesTrollWiggo
7/27/16, 4:40 PM
#7

Tack så mycket för svar,

men hur mycket mat tycker ni att jag ska börja ha i varje måltid? 1 dl?

och vilka tider passar det bra att ge måltiderna på? Ska man väcka valpen för att äta eller vänta tills han själv har vaknat?

majhefsticar
7/27/16, 4:42 PM
#8

Du får kolla på foderpåsen vad som rekommenderas till just din valp och ras. Och dela det på tre. Till exempel kan du ge kl 08, 12 och 16. Vänta tills han själv vaknat :) Det behöver inte vara exakt det klockslaget, men ungefär

Honestyisdead
7/27/16, 4:42 PM
#9

#7 Det beror ju helt på vilket foder det är och vad det står på förpackningen.  Där står alltid rekommendation på mängd mat. Läs där.

jenmjao
7/27/16, 4:43 PM
#10

#7 Det beror på vad du har för foder och vad din hund väger. (mängd mat)
Tider på måltider bestämmer man senare, Man väcker inte en valp för istortsätt något, Man ska vara glad att dom små liven sover! Låt valpen sova så mycket hen vill/kan och sedan ger ni mat och går ut när valpen är vaken istället.

Catta-
7/27/16, 4:44 PM
#11

#7 vänta tills han har vaknat :) börja med att ge enligt vad som står på foderförpackningen. Sedan måste du hålla koll på hullet. Blir han mager -ge mer. Blir han tjock -ge mindre.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

LauesTrollWiggo
7/27/16, 4:44 PM
#12

#5 Jo visst kan det låta som att jag är oförberedd, men tror egentligen det handlar om att jag har läst på lite för mycket och litat på opålitliga källor. Har fått så många olika svar och det är av den anledningen som jag frågar här. 

Kan ju svaren på frågorna i grunden, men man kan aldrig lära sig för mycket och jag vill ha så mycket kunskap som möjligt för att låta valpen få en bra uppväxt. Det är klart jag vet att valpen ska ut efter sömn, mat och lek men det finns alltid folk som har extra tips! :)

Honestyisdead
7/27/16, 4:45 PM
#13

Och självklart ska du inte väcka valpen för att ge mat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: