Annons:
Etiketthälsa
Läst 633 ggr
j.a
7/27/16, 11:16 AM

HJÄLP! Efter vaccination.

Hej! Bor i Spanien och har en liten Malteservalp. Hon har nu blivit vaccinerad, för andra gången. Här nere vart den någon spruta mot 7(?) olika, men bl.a. Kennelhosta, hepatit, valpsjuka och parvo. Min fråga nu: vi har inte fått ha ute henne och kommer inte få ha henne ute förrens om en vecka (efter vaccinationen). Denna gången sa dom att vi heller inte får bada henne förrens om 2 veckor? För mig låter detta konstigt, är det så nu att vi måste vänta ytterligare nen vecka tills vi tar ut henne? Och två tills vi badar henne? Första gången med hund, och det verkar inte vara riktigt samma här som i Sverige. Tacksm för svar! Kram

Annons:
Ambrose
7/27/16, 12:04 PM
#1

Det låter väldigt konstigt. Jag antar att det kan vara så att kroppens immunförsvar blir sämre direkt efter vaccination, speciellt när det är mot så många olika saker, och att hunden då inte bör träffa andra hundar, men att inte få gå ut är extremt, och kanske överdrivet av er veterinär? Gällande badandet så kan jag bara tänka mig att man inte vill att hunden ska bli nedkyld. Men är ni noga med att torka så borde inte heller det vara några problem.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Zyloon
7/27/16, 12:08 PM
#2

Låter mer som en säkerhetsåtgärd. Eftersom man ändå injicerar en liten dos av viruset. Sedan kan det vara som #1 säger att hundens immunförsvar kan bli sämre och kanske inte klarar av om hunden skulle råka ut för något annat. Det bästa skulle ju vara om du ringde/kontaktade de du vaccinerade din hund hos och frågade.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

hemul
7/27/16, 12:12 PM
#3

Eller fråga på ett spanskt hundforum kanke.

j.a
7/27/16, 12:51 PM
#4

#1 #2 jo men precis så vi tänkt… Tänkte ta henne till en park nära, och undvika kontakt med andra hundar nu i början då kanske! Känns ju tråkigt för henne att bara vara hemma, märks att hon växer och får mer energin. Tack för svar. #3 då vi inte pratar så bra katalanska och dom inte engelska är det svårt att göra sig förstådda, speciellt gällande hundar och vaccinationer då det inte är ett ämne jag vanligtvis pratar om, på annat språk än svenska… :)

odie
7/27/16, 1:07 PM
#5

Helt riktigt som #1 skrev.. jag hade nog lystnad på vad veterinären säger..  Bor själv 6 månader om året i Spanjen med min Malteser som är 13 år numera. Det finns många hundar där som inte har fått vacciner och då är din lille valp mycket känslig för valpsjukdomar det tar minst en vecka innan vaccinerna gör verkan :( 

Har ni inga vänner med privat trädgård där du kan släppa loss vovven ? Undvik parker där alla rastar för även om den inte kommer i kontakt direkt med hunden finns det ju kiss och bajs spår :(

Min syster hade en liten Malteservalp som fick valpsjuka fast hon hade fått  vaccin.. men hon gick ut med hunden innan vaccinet gjorde verkan .. 

Hur gammal är din valp ? 

Lycka till

j.a
7/27/16, 10:01 PM
#6

#5 jo precis, inte alls som hemma där alla vaccineras…. Vi har sagt det att vi avvaktar en vecka till! Hon är 12 veckor! Tack för svar

Annons:
Upp till toppen
Annons: