Annons:
Etikettövrigt
Läst 1635 ggr
mejamylove
2016-07-27 08:28

Andra människor och dina hundar?

Hej! Börjar bli lite nervös inför hundköpet om bara 5 veckor! :D inte för att det är nåt fel på hunden eller nåt kring hunden som är ofixat men det är just andra främmande människor på tåg och bussar. Speciellt med valp… Min vuxna hund klarar av lite skumma människor och vi undviker dom så gott det går, men när det kommer människor som bara lyfter upp hunden/lockar/ropar/hälsar fast man bestämt sagt att dom inte får det vad gör man då? Jag kan inte undvika att åka tåg/buss eftersom jag tar mig till skolan på det sättet. Vi åker tåg/buss två gånger i veckan, först tåg 40 min sen buss 20 min. Så vad gör man? Hur undviker man att hunden känner sig osäker bland folkmassor om folk inte respekterar vad man säger?

Annons:
Herveaux
2016-07-27 09:02
#1

Var beredd på att du får låta som en repig skiva.
Ladda med tålamod och bry dig inte om ifall det blir stel stämning på bussen/tåget.
Vill du inte att folk ska kladda på din valp, så ska dom banne mig lyssna.

Jag hade alltid haft ett "Rör inte valpen, tack." på tungspetsen.
Sen kan man ju tillägga nåt i stil med: "Jag vill inte att hen springer fram till allt och alla." för att släta över. Om man vill…😉

Jag blir vansinnig på folk som inte kan fråga först innan dom lockar eller klappar på min hund när vi åker tåg. Pitcher har inget emot främmandes uppmärksamhet, men på just tåget tycker han att det blir obehagligt och känner sig trängd.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mejamylove
2016-07-27 09:09
#2

#1 jaa du tålamod måste införskaffas här, har lätt att bli väldigt arg på människor som inte lyssnar :P tack för att det finns andra som också stör sig på det. Det är ju ofta dom kommer fram till min vuxna tik också och då vill man ju inte ens veta hur många det blir senare när valpen kommer… Tack för tipsen :)

jenmjao
2016-07-27 09:12
#3

När jag fick hem min valp stoppade alla bara fram sina händer innan man hann reagera, Var försent för att säga, Och när jag väl behövde hjälp med hunden och andra tog honom lät dom han hälsa på allt och alla vilket störde mig något otroligt. Folk kommer att ta på valpen även fast man säger till, det finns alltid någon utan respekt som bara flyger fram för att gosa med hunden, Konstigt nog har det alltid varit vuxna för mig.. Barn vet att man ska fråga.

Herveaux
2016-07-27 09:14
#4

#2 Om du hittar "tålamod" till ett bra pris, hojta gärna, här är det ofta en bristvara när det kommer till andra människor (som vill hälsa på min hund)… 😈

En klassiker är ju annars att säga att hunden har en smittsam sjukdom, som tex skabb, men jag tror inte folk köper det på en valp som reser i lokaltrafiken. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tibonnanj]
2016-07-27 09:53
#5

Sätt munkorg på hunden. Det skrämmer många. Nej, förlåt inte ett seriöst svar.

Det är din hund. Bara för att den lever, har en egen vilja och egna känslor betyder det inte att andra människor får bestämma själva om de ska klappa hunden eller inte. Jag har ingen hund själv men jag blir irriterad när jag ser människor på tex bussen som tar sig friheten och bara sträcker sig fram och hälsar på andras hundar. Har full förståelse för att hundägaren tappar tålamodet och säger ifrån. Nog för att hundar är söta men jag tycker inte det är normalt att ta på andras "egendom" utan att fråga om tillåtelse först. Du har all rätt att bli irriterad och säga ifrån sen får personen bli sur, det ska inte du bry dig om.

Men en smart sak att göra som andra sagt är att öva in en eller flera fraser i huvudet. Som du kan ta till när någon klappar/tar på hunden utan att fråga först.

Ambrose
2016-07-27 12:09
#6

Främmande människor är helt hopplösa när det gäller valpar, och oftast är det döva eller har problem med att förstå svenska språket. De kommer att hälsa, klappa och lyfta upp valpen om du inte säger till på skarpen. Jag skulke föreslå ett halsband, scar eller sele där det står "klappa INTE mig", "Jag bits" eller liknande. Och om de klappar ändå så säg idrån på skarpen. Valpar behöver träffa människor, ja. Men inte varenda en ute på stan, utan välj dina människor med omsorg, annars får hunden lätt flebeteenden som t.ex. att hoppa, eller låsa sig på folk.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
[AnimeV4]
2016-07-27 13:12
#7

Jag är också jätteorolig för sådana människor. Kommer ju att bli helt rosenrasande..🤐

Om någon håller på mot min hund ska jag börja kladda på dem så kanske det kopplar😈

Qepta
2016-07-27 14:30
#8

När Aryah var valp sa jag att vi tränade och att hon inte fick hälsa på människor då. Det respekterade många. Men när folk började kladda på henne utan tillåtelse så röt jag i att dom inte fick klappa hunden. Har även dragit "att hon har skabb".

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

AnneN
2016-07-27 14:39
#9

Ibland får man plocka fram "superbitchen" i sig mot folk som inte respekterar ett nej.

Då Velvet var valp så skulle alla vuxna klappa henne utan att ens fråga (aldrig haft problem med barn på det sättet). Velvet var livrädd för alla främmande människor så det var riktigt jobbigt för henne då folk bara gick fram och klappade henne på huvudet. En tant vägrade respektera att jag sa nej flera gånger så medan hon stod böjd över valpen och klappade på huvudet så gick jag fram och klappade tanten ganska bryskt på huvudet. Hon ifrågasatte vad f-n jag höll på med och jag svarade att eftersom hon klappade min hund på huvudet utan att be om lov så trodde jag hon tyckte det var helt oka att främlingar klappade henne på huvudet också utan att be om lov.

Tanten tog omvägar förbi mig efter det 😛

Mot andra har jag ibland fått ryta till ordentligt och ibland frågat om de envisas med att plocka upp, krama, pussa, klappa alla småbarn de ser också utan att först få tillåtelse av föräldrarna?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[AnimeV4]
2016-07-27 14:47
#10

#9 Haha, klockrent!😂Jag får träna upp mitt bitch tills det är dags att morra på sådant folk..

Joyous
2016-07-27 16:27
#11

Jag har ju en hund som inte gillar människor och när hon var valp visade sig detta genom överdrivet hälsande. Hon gav sken av att älska allt och alla och så här i efterhand fanns det nog rätt många signaler på att hon egentligen var osäker och inte visste hur hon skulle lösa situationen. Men där och då var jag bara glad över att jag fått en sådan glad och social malle. När hon sedan var runt 6 månader inträffade en situation som gjorde att det brast för henne och hon bet ifrån, och efter det var det också så som hon valde att lösa alla möten med nya människor. Mina tips till dig det är att vara uppmärksam på din valp och hur den upplever hela situationen, alltså redan innan människor vill hälsa. Är hunden redan lite stressad eller osäker över att exempelvis åka tåg eller gå på stan så fundera på om den verkligen behöver nya människor på det. Detsamma gäller när den redan hälsar på folk, försök att se signaler på vad valpen tycker om det hela. Många valpar blir ju väldigt glada när någon vill gosa och busa med den och det är väl jättekul. Men märker du att det blir stressigt för valpen, den slår över eller liksom inte verkar veta själv hur den ska avbryta det hela så var inte rädd för att själv gå in och avbryt. Skyll på att ni har bråttom, eller säg som det är att valp börjar bli trött nu. Men visa valpen tidigt att du hjälper valpen i såna situationer där det börjar bli jobbigt. Jag har med tiden blivit vad vissa skulle kalla en dryg eller otrevlig hundägare som säger i från på skarpen. Men det är ju i första hand för Humlas skull och i andra hand för att ingen ska behöva bli biten. Jag säger ifrån så mycket som det krävs, ibland frågar människor och accepterar då ett nej. Men det har hänt att idioter inte respekterar när jag säger att min vuxna malinois inte tycker om människor och ändå ska försöka ta sig fram, ibland med orden "jag har bra hand med hund". I såna lägen ställer jag mig i vägen, blockerar och ryter ifrån. Det har hänt att människor i förbifarten klappat på Humla och att jag då har vänt mig om och frågat vad f'n dem håller på med. Och det kan låta otrevligt men när någon väljer att kladda på min hund eller på mig då har denna människa visat att de inte respekterar oss och då finns det ingen anledning för mig att vara trevlig och visa respekt tillbaka. Men för det mesta går jag bara vidare och jag tycker nog att det är det som fungerar bäst. Går inte det, på exempelvis tåget, och någon kommer fram och kladdar och vägrar respektera ditt nej så ta fram en godis/leksak för att kunna locka med dig valp eller avleda. Gör ingen stor grej av det men stötta alltid din hund.

smellcaramell
2016-07-27 16:37
#12

jag är en sådan hemsk människa som vänligt men bestämt brukar säga "klappa inte hunden tack" fattar inte människan får denne sig en utskällning och skämmas för alla de som ser. är det barn är det föräldern som får en utskällning men de brukar respektera när man säger till, till skillnad från vuxna människor. Finns ju de som frågar varför de inte får klappa, då förklarar jag anledningen(vi tränar till exempel) så de förstår att jag inte bara säger det för "skojs skull"

Vattnadal
2016-07-27 16:40
#13

Orkar man inte, ropa snabbt att hunden har skabb eller nåt, så backar alla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
majhefsticar
2016-07-27 16:40
#14

Tyvärr är man med om såna människor som inte kan respektera… det är du som bestämmer över din hund och du som känner den bäst så du får låta hur bestämd som helst! Dom har ingen rätt att ta i din hund om du sagt nej!

mejamylove
2016-07-27 16:49
#15

Tack för alla svar och tips :) jag ska nog köra med skabbig aggressiv munkorgad valp och en superbitchig otrevlig matte på det, det är nog precis lagom! Vad tror ni om en reflexväst med texten "hälsa ej" ?

Herveaux
2016-07-27 17:24
#16

Tänk den dag då tekniken finns så att man kan göra en hund strömförande.
En rejäl elstöt kanske skulle få folk att tänka efter innan dom agerar. 😈


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

AnneN
2016-07-27 17:42
#17

#16 Ja eller ännu bättre, den dag då djurkunskap/djurvett ingår som obligatoriskt ämne redan i grundskolan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Herveaux
2016-07-27 17:46
#18

#17 Jo, det vore verkligen ett steg i rätt riktning! ☝️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

majhefsticar
2016-07-27 17:55
#19

#15 det hade varit bra! En jag känner har en julius k9 sele med texten "klappa ej!"

mejamylove
2016-07-27 19:19
#20

#19 Det hade ju nästan varit det bästa! Finns dom i fysiska butiker tro? Så man kan prova?

Annons:
Herveaux
2016-07-27 19:37
#21

#20 http://www.atlasgarden.se/julius-k9/ till höger på sidan ser du återförsäljare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mejamylove
2016-07-27 21:07
#22

#21 Tack :)

majhefsticar
2016-07-27 21:57
#23

#20 japp :) fick hem min igår! Jag beställde iofs men jag hade tur med storleken :P hon som hade "klappa ej!" Som märke hade specialbeställt av lyckliga bönan

My K
2016-07-27 22:02
#24

Min hund är väldigt osäker på människor och vill absolut inte bli klappad av främlingar. Jag går på internat och är tvungen att åka kollektivt långa stäckor med henne, och det är verkligen så många människor som vill klappa henne trots att hon sitter och morrar. Det är verkligen inte acceptabelt att folk går fram och klappar henne hur dom vill, så jag införskaffade mig ett täcke/väst där det står "klappa inte mig". Men trots detta, så var det fler som frågade ifall dom kunde klappa henne.. 

Förhoppningsvis så fungerar det bättre för dig, men jag själv känner att ingen läser på täcket eller helt enkelt skiter i vad det står. Så enligt mina erfarenheter så funkar det bättre att se otrevlig ut och ifall dom klappar berätta för dom att det är oacceptabelt beteende men helst säga till dom innan dom ens hinner närma sig. 🙂

Joyous
2016-07-27 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Humla har också en väst där det står att hon är under träning och inte får röras. Den har varit till hjälp för oss och jag upplever att människor förstår budskapet.

mejamylove
2016-07-28 07:06
#26

#23 Jag var inne på lyckliga bönan och tittade runt lite där, men jag undrar hur man sätter fast den? Har selen nån kardborrvänlig yta?

#24 Jag bor också på internat men min hund, så vi slipper ju åka buss och tåg varje dag men ändå så är det massa folk som springer fram och kladdar på henne när vi väl åker. Jag har en typisk boxer som älskar människor så när jag sagt att dom inte får hälsa så kommer dom med "men hunden vill ju hälsa" eftersom hon vrålviftar på svansen… Brukar då säga att hon inte alltid kan få som hon vill och då brukar dom flesta acceptera att dom inte kommer få klappa på min hund.

#25 Sjukt snygg! Hur mycket kostade den?

jenmjao
2016-07-28 12:18
#27

Om man inte har råd (att köpa dekal + sele sompassar till de)skulle jag kunna rekommendera en vanlig reflexväst man själv skriver "rör ej" på, Det ska jag testa såfort jag börjar komma hemifrån med valpen :)

Annons:
Underbarn
2016-07-29 00:08
#28

Jag säger till. "Låt bli, hon är osäker". Hon visar det tydligt (backar undan, boffar) men hon är stoor så inte alla som vågar sig fram! Så skönt. Vissa vill fram men de brukar faktiskt fråga, någongång har de bara kommit fram och vill klappa och då backar hon, då hukar de sig och lockar. Då kan jag säga till, men vill hon så får dom. Men ibland har någon ändå gått på och "tvingat fram en hälsing"?? Fast hon visar att hon är rädd/osäker. Har varit någon alkoholpåverka tex. Då har jag fått säga ifrån och de har då bett om ursäkt. Min andra hund (liten) bryr sig inte om folk och visar inget intresse i dom så det är hemskt sällan någon vill klappa han.. Min stora är lite mer iögonfallande och "unik" (färg och storlek) blir lite mer intresse hos henne.

panini
2016-07-29 00:37
#29

#27 Så smart! Hade tänkt att beställa ett dyrt täcke med den texten på, men jag har ju redan ett reflextäxke hemma! Alldeles för många som klappar min hund när vi åker stadsbuss, jag har ju en hund som hugger ifrån om han inte känner för att gosa.

mejamylove
2016-07-30 11:42
#30

#27 Tror nästan jag ska börja så eftersom dom växer så fort i början, billigare med reflextäcke än en ordentlig sele liksom. Sen när hon är färdigväxt ska jag nog köpa åt dom båda två :) Annars tror väl folk att en av dom är okej att klappa på och en är inte det…

Upp till toppen
Annons: