Annons:
Etiketthälsa
Läst 672 ggr
Vattenskadad
7/26/16, 11:49 AM

Diarré och magsjuka

Som det låter faktiskt. Min lilla pälskling belgare är kass i magen blodblandad diarré samt kräkningar då hon äter gräs. Vi har varit hos vetten och fått utskrivet flagyl 200 mg i torsdags. Men än så länge har det inte stoppat upp. Vi kan lägga till matvägran på listan och i vanliga fall är hon en gottegris. Hon är aldrig lös då hon gärna spökar upp vilt. Och samtidigt så känner jag mig som en skit då jag vill ut och träna med min tös, men att hon verkligen inte kan det. Har ju andra hundar att träna med, men luften har liksom gått ur mig och kvar är jag med panikångest. Jag antar att jag behöver vänta lite till då allmäntillståndet i övrigt är gott, pigg och glad samt att hon dricker. Fina slemhinnor samt välhydrerad.

Annons:
Vattenskadad
7/26/16, 2:16 PM
#1

Vad ska man komma ihåg att göra mer? Några tips eller erfarenheter? Vi ska in till vetten imorgon.

AnneN
7/26/16, 3:06 PM
#2

I början av sommaren fick min labbe rejäl magsjuka, gav då diarsanyl i 3-4 dagar, tog bort allt foder helt och gav lite A-fil tillsammans med morotspuré, tog ca 1 vecka med denna kost innan han kunde börja få lite foder igen och under några dagar sakta återgå till normal fodermängd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Nalle-]
7/26/16, 5:59 PM
#3

Se till att hunden får i si vatten också, de kan snabbt bli uttorkade om de har både diarre och kräkningar- särskilt i den här värmen. 

Hoppas det går bra hos veterinären och att det vänder snart!

Vattenskadad
7/26/16, 8:09 PM
#4

Tack för råden, man blir ju hemskt orolig för sitt hjärtegull. Vi får höra vad de säger imorgon och i vilket fall som så provar vi diarsanyl. Hon får och dricker mycket vatten så på den fronten är det lugnt. Vi har privat canikur, stomax samt ngt annat i en oral spruta. Vi har fastat henne i omgångar och sedan börjat med kokt ris och fisk…men inget hjälper. Vi hoppas på mirakel av vetten, de brukar kunna leverera.

Hanna
7/27/16, 8:40 AM
#5

Min hund var magsjuk för ungefär en vecka sedan. Såg till att han drack mycket, åt överkokt ris med lite kokt kyckling i samt gav Pro-Kolin+ efter inrådan av veterinär. Såg även till att han tog det lugnt på promenaderna och gick inte lika långt som vanligt. Nu är han helt bra i magen igen och äter sin egen mat. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Vattenskadad
7/27/16, 9:31 AM
#6

#5 Va härligt att höra! Har problem med kokt ris, min hund hatar det och brukar smälla till matskålen med tassen, men vi trugar. Nu har vi kört med uppblött sensitive foder och skiten är inte blodröd längre. 😁

Annons:
Vattenskadad
7/28/16, 8:31 AM
#7

Tänkte bara skriva att allt är bättre nu, vi har fått ett dietfoder samt avmaskat för säkerhetsskull. Ser ut att vara på uppgång. Skulle på en inoff på lördag, men vi får nog hoppa det. Nu satsar vi på att bli bra till höstens kurser.

Upp till toppen
Annons: