Annons:
Etikettbeteende
Läst 2727 ggr
jenmjao
2016-07-26 11:22

Biter folk som hälsar på

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min malle valp har blivit 6månader gammal, Och nu har han börjat med något jag och mina vänner inte uppskattar, Han biter/nafsar ALLA som hälsar på.
Kommer mina vänner så nafsar han dom överallt när han får chansen, inte när dom bara "existerar" utan när HAN vill hälsa, Så om dom går ut för att röka och kommer in igen kommer han igång med bitande, Kommer dom hit, då blir det bitande, Hela hans hälsningsprocess är att istortsätt bita/nafsa, Jag har försökt leta efter hur man ska göra och vad man ska göra i dessa situationer, Jag behöver tips på vad jag OCH mina vänner kan göra.
Jag har sett väldigt lite av det här beteendet för jag hinner inte se när folk hälsar och han bara nyper till, Eftersom han alltid hälsat med "öppen mun" och dunkat munnen emot folk och inte bitit så har jag inte hunnit reagera, Jag brukar säga ordet "ajaj" när han biter mig och min pojkvän och det funkar otroligt bra, Men det är oftast i vardagssituationer och när kaoset inte är i full gång (alltså att någon kommer in eller är ny för honom).
Kan tillägga att han inte nafsar på barn av någon anledning? Kanske om dom springer och leker, men inte när dom går fram och hälsar, Min granne är ett par med en 3årig pojke, Dom gick fram och han nafsa/hoppa och hade sig emot paret, Men såfort ungen kom fram luktade han och bara hälsade helt normalt. Kan det ha något med att han vill "nå upp" att göra? Att folk är för högt uppe?
Har någon haft samma problem och hur har ni då hanterat det?

Annons:
Herveaux
2016-07-26 11:54
#1

Visa honom vad du vill att han ska göra i situationen.
Det låter som att det blir en slags överslagshandling (kanske som du säger av frustration att dom spännande människorna är för högt upp) och att han inte vet hur han ska hantera det positiva stresspåslaget när det kommer roliga människor.

Något som har hjälpt flera med nafsiga hundar är att hunden får ha något i munnen redan innan besökaren kommer in genom dörren alternativt att du/besökaren ger hunden något att ha i munnen under hälsningen.

För andra fungerar det bättre att lära hunden att den ska sitta/ligga på en speciell plats tills den har hunnit varva ner och sen får hälsa.

Förstår verkligen att det inte är det roligaste olaten för er vuxna,
men vad skönt att han inte gör så mot småttingar. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

jenmjao
2016-07-26 12:01
#2

#1 Tack,Kan även godis hjälpa tror du? Om personen kommer med godis i handen och ber hunden sitta och ger godis ?
Jag har aldrig sett han riktigt ha leksaks intresse på det sättet att han ska bära omkring på saker, Så det kan bli svårt att fixa, + Att det skulle ordna en riktig smäll mellan han och min tik eftersom båda hälsar och tiken har föremåls intresse kan det leda till att tiken blir hetsad och dom börjar kampa varenda gång någon kommer förbi.
Han är så jäkla snabb, och en riktig ål så jag hinner inte få tag på honom när han kutar runt människan han vill hälsa på och nafsar här, nafsar där, slutar nafsa, Börjar nafsa, slutar, börjar, Det är ju förhoppningsvis ett slags överslagsbeteende.

Det är otroligt skönt att han redan har sådan respekt för barn, Annars hade det varit otroligt jobbigt om han skulle hoppa upp på dom som är mindre än honom, Tur att han har lite positiva sidor så man står ut 😂

Herveaux
2016-07-26 12:14
#3

#2 Ajdå, nä, då låter en leksak eller annat intressant att bära på som en dålig idé.

Hur tror du han skulle reagera om du sätter på honom koppel innan besökaren får stiga in, och att du lär honom att sitta stilla vid din sida tills han är nere i vardagspuls igen?
Blir det kalabalik då, om han kanske tror att ni ska ut på promenad mitt i allt?
Eller kan tiken bli förnärmad av det?

Godis skulle säkert kunna fungera,  tex om det finns en godisskål redan utanför med en lapp på dörren som förklarar situationen för besökaren.
Beroende på hur ni bor då förstås…

Men godis skulle säkert kunna fungera, att tugga (på något tillåtet) brukar ju ha en lugnande effekt. 🙂

Haha, ja, han verkar vara en riktig gentleman runt barn! ❤️
Förhoppningsvis kommer den här tossiga idén om att tugga på besökare att växa bort, men tills dess kan man ju försöka hjälpa honom att hantera all energi som spritter i kroppen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Majken!
2016-07-26 12:17
#4

En väldigt duktig hundförare uttryckte sig om sin malle och mallar generellt på detta vis: "mallar bits ända tills man förklarar för dom att det är absolut förbjudet att bitas". Sök hjälp av en duktig tränare, hunden behöver styras upp.

jenmjao
2016-07-26 12:23
#5

#3 Jag har faktiskt aldrig testat att ha honom kopplad närhan ska hälsa (inomhus), Han är van vid koppel utan att det gäller promenad, Jag bor så jag har loftgång precis utanför min ytterdörr så jag kan sätta en skål med godis och jag har även ett koppel där så han kan sitta fast när jag kissar tiken, Så han kan se, men inte vara med varenda gång.
Han är väldigt svårt att lugna ner sig när någon ny kommer, Det kan vara för att alla hittills sagt hej och hans namn och liksom förmodligen omedvetet "hetsat" upp beteendet som inte är det man vill ha, Jag har hållt fast han i kanske 2minuter (utan koppel) och energin har inte ens varit i närheten av över när jag väl släppt honom, Den har snarare blivit värre. Det har blivit som att släppa en bomb på folk istället för att låta det gå.
Han har suttit fast ute på loftet på balkongen när grannarna kommit ut och då har han knappt slappnat av även efter 30minuter,Bara stundvis lagt sig för att se dom igen och komma på "åhh har inte hälsat" och börja studsa och skälla igen. Däremot märkte jag igår, Som var en underbar dag för första gången på länge, Att på kvällen när han var trött och slutkörd hälsade han SÅÅÅ fint på grannarna och inget hets, inget nafs.
Det kan nog bero mycket på hans energi och att det är så varmt ute så man blir handikappad, Igår hade jag släppt dom i 8minuter och låtit dom leka och sedan tagit två underbara promenader där båda två skötte sig fint (vilket inte skett på över 1månad), Promenaderna var korta eftersom det var varmt, Men dom båda blev trötta och lugna efteråt, även fast vi bara gick i ungefär 10minuter (förmodligen kortare).

Han var jätte duktig nyligen, inge tugg och ett "ajaj" räckte, Nu har jag glömt bort att säga ajaj eller så har människan som inte hälsat gjort det, och det har blivit värre och värre, Så han har visat bra beteende innan, Det här har varit den senaste veckan, och självklart var han likadan vid tandbytet, men då var det väl lite mer accepterat att han bet och inte förstod något.

Herveaux
2016-07-26 13:33
#6

Där får man vara stenhård på folk att inte tilltala hunden eller ens titta på den
innan den är lugn. Att ge en exalterad hund den minsta uppmärksamhet är ofta som bensin på elden.

Hur ser det ut med mental aktivering?
Nu kanske han börjar blå så stor att det krävs mer mentala utmaningar för att han sak känna sig balanserad?

Nosarbete är en lugn aktivitet som kräver mycket fokus från hunden.
Billigt att börja med och enkelt att erbjuda på hemmaplan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
jenmjao
2016-07-26 15:39
#7

#4 Jag är inte så orolig för alla "malle" tendenser, Som han inte ännu visat, Bitande dök som jag skrivit upp nyligen bara när han är upphetsad, Han visste innan exakt hur man skulle hantera det och då var han yngre, Så jag tänker träna själv först, Och senare söka hjälp om det så behövs.

#6 Jag träffade min pappa idag, en av dom värsta människorna man kan träffa med mina hundar, BÅDA blir helt galna, men jag lyckades avbryta både pappas och valpens beteende 😉 Jag tror jag får gå in mycket nu i början och visa väldigt klart och tydligt att det är bitandet jag är emot, Inte hälsandet.

Vi tränar mentalt inomhus ganska mycket, Utomhus är fokuset på att gå fint i koppel och söka kontakt ganska mycket övning redan, Jag kör "vanliga" aktiviteter som fot, sitt, ligg, kontakt, här, tass m.m. När jag endast håller i hans koppel, Och i olika miljöer för att han inte ska bli fast i att vi bara tränar inne. Jag brukar kasta ut godis åt båda hundarna till och från under dagen att "söka" men jag ska nog gömma och låta valpen söka ifred så han kan utnyttja sitt nosande. 
Han får väldigt mycket olika aktiviteter varje dag, Ibland är det mer mentala biten, och ibland är det mer fysiska biten (med fysiskt är det alltså lek med den andra hunden). Han brukar visa tydligt själv vad som saknas och vad han behöver så jag brukar utgå ifrån hans behov på aktivering på dagarna. Däremot kan jag tillägga att när mina vänner kom (väldigt tajt) så hade jag och hundarna precis kommit hem ifrån att varit borta ett tag, och jag själv hade inte hunnit landa, och hundarna ännu mindre, Eftersom jag själv inte var lugn. Det kan också påverkat mycket, Dom hade inte gjort annat än åkt bil den dagen/dagen innan (minns inte riktigt om det var samma dag som jag kom hem eller inte). Han lyckades gå förbi mina grannar + två grannar till nu idag utan att ens försöka nafsa och bita, Så jag får nog se över att träna han innan möten eller låta honom leka av sig.

Qepta
2016-07-26 16:00
#8

Jag skulle trötta ut honom mer ordentligt. Att leta efter godis på en gräsmatta ser inte jag riktigt som som aktivitet. Gå ut och lägg spår till honom. Kör uppletande, shejping. Tricks och sånt tränar jag inomhus när jag är mer uttråkad. Ser det inte riktigt som uttröttande heller. Inte för mina hundar iallafall.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

jenmjao
2016-07-26 16:10
#9

#8 Jag får testa att lägga ut spår. 
Jag kör väldigt mycket lydnad inne, tränar in så han vet vad jag menar för att sedan köra med störningar utomhus.
Vad kör du för att trötta ut hundarna? Motion, träning ute, spår?

Han släpptes idag i ungefär 15minuter med min tik, Nu ligger han och sover, Igår släpptes han i ungefär 5-8minuter, väldigt kort stund, Han var totalt fokuserad på all annan träning och allt annat direkt efteråt.
Som jag sa innan, När han bet dessa människor fick han ingen speciell träning öht inte de dagarna, och båda människorna kom samma dag, Och jag insåg inte problemet förns min ena vän sa "han bits" jag visste alltså inte ens om att han nöp dom, Jag såg inte det alls, Eftersom det gick så snabbt. Han biter inte mig alls, Oavsett om jag går ut och kommer tillbaks, Min pappa har han bitit konstant och min pappa har varit ganska dålig på att säga ifrån på rätt sätt.

Qepta
2016-07-26 16:30
#10

Jag lägger IPO-spår till mina och även lite skogsspår när vi är i skogen. Lydnad, springpole och lite nosework i dagsläget. Cyklar intervaller med ena tiken där hon skiftar mellan trav och skritt. Så får dom även springa lösa ihop också då och då. Nu är det inte lika ofta då jag vill att dom ska kunna leva ihop utan att konstant leka. Så kanske 1 gång om dagen får dom springa fritt på en större yta. Med denna aktivering håller sig mallen lugn och fin till vardags. Hon hade problem med bitandet förr och lyssnade inte när jag fipplade med godis osv. Fick säga till henne på skarpen och upplysa besökare att inte låta henne hoppa på dom eller låta henne hälsa förrän de kommit in och satt sig och jag märkt att hon är lugn. Jag hälsar aldrig på hundarna när jag kommer hem. Hur glad jag eller dom är. Just för att dom hoppar och vill smaka på mig. Så dom viftar på svansen numera och gör ingen grej av att jag kommer hem. Så hälsar vi när jag kommit in ordentligt. Holländaren jag har blir dessvärre inte lika trött av aktiviteterna. Men hon får finna sig i det och hålla sig någorlunda nöjd. Hon har slutat bita på saker under tristess så det är jag nöjd över.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

jenmjao
2016-07-26 16:37
#11

#10 Tack då vet jag :)

Jag låter hundarna leka med varandra lösa istortsätt varje dag, Inte varje dag men för det mesta. Det är mest för tiken dock, Eftersom hon inte får lika mycket motion när jag är ensam (hon är dock inte krävande fysiskt så har inte varit några större problem).
Jag hälsar inte heller på hundarna när jag kommer hem, Jag har börjat stänga in dom i ett rum varenda gång jag ska hämta något, post, mackor, gå på toa, Dricka m.m. Så dom vet att jag bara är borta en stund, Tiken kunde jag hälsa på rejält innan mallen kom, spelade ingen roll hur mycket jag hetsade henne hon tog aldrig till med tänderna, som mest hämtade hon en leksak som hon visade upp för hon blev så glad. Men nu kör jag att jag kommer, ni accepterar, ni kan vara glada, vifta på svansen, gå runt mig, men jag noterar inte förns ni lägger er ner, Och då noterar jag bara med lugnt klappande (och självklart inte om dom kastar sig över mig liggandes och fortfarande hetsar). Valpen är något otroligt duktig emot mig, med mig, men det är väl "alla andra" som är problemet just nu.

Min kompis kommer snart för att hjälpa mig, antagligen en kort stund, En av de två han bitit innan, Så får se hur det går nu.

sophiac
2016-07-26 23:22
#12

Om hunden har lärt sig plats. Lägg honom i hans bädd där han känner sig trygg och låt han inte hälsa fören han "frågat om lov". Gör så med min schäfer då jag har vänner som är hundrädda. Mycket smidigt att platsa hunden så behöver det ute bli stoj när folk kommer på besök. Säger också samma som ovanstående, jag hälsar aldrig på mina hundar när jag kommer hem så de är vana vid att det inte blir någon uppståndelse när folk kommer och går.

jenmjao
2016-07-27 08:53
#13

#12 För mig spelar det ingen roll om jag inte hälsar på honom, Eller om mina vänner inte gör det, Han älskar seriöst alla räcker med att någon säger "hej hunden" så är han helt tokig och vill hälsa, Han har dock inte bitit folk han hälsat på ute (det var ett tag sen dock). Jag lät honom hälsa på min vän igår och bad han sitta och vänta varenda gång han började nafsa på henne, Söka kontakt, sen varsegod, och så vidare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: