Annons:
Etikettraser
Läst 2485 ggr
[Castlevania]1
7/25/16, 10:53 AM

Vilken är den ovanligaste rasen du träffat?

Som rubriken lyder - Vilken är den ovanligaste rasen (för dig) som du har träffat?

När jag bodde i Uppsala var t ex. finsk lapphund en väldigt ovanlig ras, men när jag flyttade hem till Norrland igen så är finsk lapphund som att se en labrador ungefär :)

Annons:
fridarebecka
7/25/16, 11:16 AM
#1

Hm, har nog aldrig träffat någon superovanlig, men flera ggr träffat en ny ras för första gången och tänkt "cooolt, en sån, vad ovanligt….", bla: Beauceron och Norsk lundehund.

TjockaBerta
7/25/16, 11:18 AM
#2

Xolo

>>>Malum domesticum<<<

Herveaux
7/25/16, 11:42 AM
#3

Kunde inte välja en, så jag skriver ner ett gäng av dom som jag inte sett till eller träffat på så ofta:
Skotsk Hjorthund (min förra hunds ras)
Xoloitzcuintle, stor (Mexikansk Nakenhund)
Perro sin pelo del perú, grande (Peruansk Nakenhund)
Otterhound
Podenco Ibicenco (korthår)
Basenji
Faraohund
Grand basset griffon vendéen
Löwchen
Polski owczarek nizinny
Weimaraner


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tiger tok
7/25/16, 11:44 AM
#4

Bayersk viltspårshund!

majhefsticar
7/25/16, 12:24 PM
#5

Shar Pei och irish glen of imaal terrier förmodligen :) Sen är inte en snygg siberian husky en vanlig syn heller men jag har träffat några stycken och jag bara måste gå fram och fråga om jag får lov att hälsa :D Dalmatiner är fräcka att se också. Alla mer "utstående" raser är kul att se i vardagen

IngaTrnqvist
7/25/16, 12:57 PM
#6

Hrvatski ovcar (kroatisk vallhund). Halvt om halvt kände ägaren till ena, fanns bara två i landet länge, men tror det finns 3-4 nu. Vi har även en chodsky pes på gatan där jag bor. Berger des pyrénées är inte heller så hemskt vanliga, särskilt inte face rase. men tror jag träffat ca. 30 st :)

Annons:
tetri
7/25/16, 1:14 PM
#7

Kai, shikoku och Phu quoc ridgeback (ej erkänd av skk) är de jag kan komma på just nu

feral jesus

tetri
7/25/16, 1:16 PM
#8

Juste, också akbash och american hairless terrier!

feral jesus

Changrila
7/25/16, 2:23 PM
#9

Hm… De jag kommer på nu:
Azawakh (finns ca 15st i Sverige så de är utan tvekan ovanliga)
Rysk fläckig stövare. (Har reggats 20st i Sverige de senaste 10 åren)
Bayersk viltspårhund som någon nämnde har jag bara träffat en gång.
Magyar agar (knappt 30st reggade i Sverige senaste 10 åren).

Sedan finns det ett flertal vinthundsraser som många räknar som ovanliga, som jag själv tänker att är vanliga :p Där räknar jag tex sloughi, irländsk varghund, skotsk hjorthund och galgo espanol. Har även träffat podencoraserna, cirneco dell'etna och podengos.

Pekingese är en ras som jag tycker att man sällan ser, men det bodde en granne med mig förut. Nu har jag två chow chow som grannar, inte heller någon jättevanlig ras i mina ögon.

Har även träffat puli, dogue de bordeaux, airedaleterrier, xoloitzcuintle (stor) och basset fauve de bretagne. Vet inte hur ovanliga de raserna är, men i mina ögon är de inte vanliga (även om de tre förstnämnda nog är välkända).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zyloon
7/25/16, 4:28 PM
#10

De ovanligaste raserna jag träffat på är Shiba, Affenpinscher och korthårig Collie 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

tiger tok
7/25/16, 4:28 PM
#11

Bracco italiano!

Fransu
7/25/16, 4:41 PM
#12

Fila Brasileiro och Cesky terrier är nog bland dom ovanligaste jag träffat. Kanske kommer på någon mer.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sasmal
7/25/16, 5:35 PM
#13

Dandie dinmont terrier och faraohund

Annons:
Therese
7/25/16, 5:38 PM
#14

Briard skulle jag tro är den ovanligaste jag sett, var tvungen att fråga vad det var för ras då jag inte hade sett en innan :) Hur häftig som helst, men hon var så stor att min lille wheaten tyckte hon var läskig, men också rolig :P

Vixxen
7/25/16, 6:38 PM
#15

Oj! Det är så många…

Kanske en Karabash eller en Hollandse Herdeshond (innan det fanns nån i Sverige) eller Spinone eller Dogue de Bordeux  eller Cao da serra da Estrela (Estrela mountaindog) eller Sar Planina eller…

apportbocken
7/25/16, 7:31 PM
#16

Räknas de hundar jag träffat på Stockholm Hundmässa? 😉

Skojade bara, har sett (inte riktigt hälsat på då jag inte hade den möjligheten just då) shar pei, dandie dinmont terrier och en dogue de bordeuxvalp. Såg även en hollandse herdershond med en typ kamoflagueklädd person på centralen en gång, det var för mig suuuupercoolt att se en riktigt tjänstehund (vilket jag tror att den var?) på ett sådant ställe!

Som ni kanske märker har folk redan skrivit raserna jag nämnt nu, men det är för att jag inte kan komma vilka raser jag träffat själv utan måste läsa rasernas namn och tänka "just det, en sådan har jag ju träffat!" om ni förstår vad jag menar. 😃

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Emellaya
7/27/16, 10:57 AM
#17

Jag kommer på tre ovanliga raser som jag gått förbi och tänkt "wow, äntligen har jag sett dem i verkligheten!". Nyligen när jag var i barcelona såg jag en irish glen of imaal terrier och var tvungen att berätta för vännerna att det är något speciellt. :D Hunden gick lös i parken bland alla människor och klarade av att leka men också hålla fokus på var matte befann sig. I stan gick jag förbi en curly coated retriever som var kopplad. Det var en tik och hon var så smäcker i kroppen! Kändes extra kul eftersom rasen är en av raserna jag helst vill skaffa mig. För några år sedan träffade jag på en Löwchen på stationen. Hade ett intresse för rasen så jag var tvungen att fråga ägaren om det var en sådan ras. Den var full av energi och otålig och ville fortsätta promenera och busa, inte sitta still med husse. ;)

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Vizzla
7/27/16, 3:21 PM
#18

Tycker weimaraner verkar ovanliga här i Sverige. Sällan man stöter på dom.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Changrila
7/27/16, 7:57 PM
#19

Kom på att jag träffat Tamaskan också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Catta-
7/27/16, 8:23 PM
#20

Gordon setter kanske..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[Baltazar13]
7/27/16, 8:40 PM
#21

Lepraiolo (piccolo lepraiolo). En liten jakthund från Italien. Håller på att försvinna men man försöker bevara den. Det bodde en sån ngr år i Sverige, Säkert den enda av sitt slag här i landet.

russin
7/27/16, 9:21 PM
#22

Min ras lancashire heeler är inte speciellt vanlig. Förra året föddes 48 stycken i Sverige och ca 240 i hela världen.

Wellcraft
7/27/16, 10:28 PM
#23

De flesta. Ovanligheten varierar ju med tiden, jag träffade en av de första chodskys här i sverige.
Men på grund av att jag hängt på hundmässor (spec bland herdehundar + urhundar) och allmänt hänger bland hundkretsar så har jag träffat på de flesta ovanliga raser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

neko
7/28/16, 11:38 AM
#24

Afghanhund, spinone, clumber spaniel och affenpinscher.

Vattenskadad
7/28/16, 2:36 PM
#25

Träffade en tibetansk mastiff och det är ingen vanlig syn häromkring, så det vart riktigt roligt. Sedan finns det ju mängder av raser jag aldrig träffat, men som jag så gärna vill träffa. Jag vill exempelvis träffa en beauceron på närmare håll än att se den på andra sidan plan. Jag vill gärna träffa en berger picard då de ser urhäftiga ut! Det finns så många underbara raser, jag äger väl en relativt sällsynt ras..laekenois. Jag träffar ju på sånna ofta så för min del är de inte särskilt sällsynta.

tiger tok
7/28/16, 7:45 PM
#26

Breton

Sugar Mist
7/28/16, 8:05 PM
#27

#7 Valpis ❤️

Phu Quoc Ridgeback, Thai Ridgeback och Douge de bordeux.

Alpenländische Daschbracke också :)

-

Annons:
Growing Nerves
7/30/16, 2:30 PM
#28

Inte träffat men min moster har den - Tosa Inu, samt har jag träffat Podenco ibicenco. En udda ras man inte ofta alls ser.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Jamie+Engla
7/30/16, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#29

Jag äger själv Podengo Liso Pequeno och Médio. Médio är utrotningshotade. Och så har jag 1 av de totalt 10 Cimarrón Uruguayo i Sverige. Finns väl 100 i Europa kan jag tänka mig

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Mimmulih
4/6/17, 11:31 PM
#30

Käns underligt att folk tycker löwschen är ovanliga! Häftigt! Är uppvuxen i en liten stad med en familj med kennel så löwschens ser man överallt! Käns inte alls ovanlig för mig. Kul såntdär 😊 höm jag måste säga att den mest ovanlig jag sett är amerikansk nakenterrier!

amandatherese
4/7/17, 7:53 AM
#31

Hm, måste nog bli stabyhoun som är den ovanligaste jag träffat.

parsley
4/7/17, 8:19 AM
#32

Bergamasco. Det är en slags hund med päls som ser ut som garn. Ägaren sa att rasen är ovanlig.

Herveaux
4/7/17, 9:17 AM
#33

Igår träffade jag för andra gången i mitt liv en Mexikansk Nakenhund av den största modellen. 😍
En Peruanska Nakenhund (även den av den största varianten) har jag bara träffat på en gång.

Nån gång ska jag äga en nakenfis. Minsta en. Kanske två. Eller tre. 😇


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

SaraC
4/7/17, 10:46 AM
#34

Weimaraner, tibetansk mastiff, borzoi, hälleforshund, basenji.. Har nog inte träffat några superovanliga

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Kovus
4/7/17, 1:32 PM
#35

Hmm vet inte om alla är ovanliga men norsk lundehund, norsk buhund, kaukasisk ovcharka, dogo canario, amerikansk wolfdog(de räknas väl inte en som ras men iaf), boerboel, spinone, chesapeake bay retriever, lancashire heeler, miniature american shepherd, schipperke, västgötaspets, kromfohrländer(även släthårig), petit basset griffon vendeen, bracco italiano.. 

Vit shiba har jag stött på också, rasen är väl inte jätteovanlig men färgen blev jag glad över att få se, de är ju inte så vanliga. Tyvärr ej godkända, jag tycker själv de vita är så fina.

Paxxa
4/7/17, 1:49 PM
#36

Jag var bott ihop med en Posavski Gonic, förra året registrerades 27 st. Sen har jag träffat många ovanliga på utställningar.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

[Nalle-]
4/7/17, 4:56 PM
#37

Tränar ihop med en dogo argentino. Hade aldrig sett en tidigare annat på kanske någon utställning. Sedan har jag haft en luzernstövare på kurs, en sådan hade jag inte heller träffat tidigare. Ingen av raserna är väl superovanliga, men läste på avelsdata att det registrerades runt 30st av båda raserna under 2016. Lite skillnad mot tex storpudeln som låg på över 300st.

hemul
4/8/17, 12:16 AM
#38

Antingen Kuvasz eller Tibetansk mastiff. Vet inte men skulle tro mastiffen är mer ovanlig.

Jamie+Engla
4/8/17, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Äger en Podengo Português stor slät, en av ca 200 i hela världen. Utrotningshotade även denna variant

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

hemul
4/8/17, 1:54 PM
#40

Finns det så få! Det visste jag inte. Trodde faktiskt medio var den mest ovanliga.

Snygg hund på bilden. Är det din?

[Tuulikki]
4/8/17, 7:17 PM
#41

Borzoi, weimaraner, kromis och puli. Inte jättovanliga kanske men för mig var det något nytt😃

Annons:
Kovus
4/8/17, 8:41 PM
#42

Justdet, faraohund och podengo har jag träffat på :)

Sen en welsh corgi cardigan, den blev jag jätteglad att träffa eftersom jag varit nyfiken på rasen men aldrig träffat någon =) Helt otippat uppe på en parkering i Norrland.

HannaM
4/8/17, 8:43 PM
Jamie+Engla
4/10/17, 11:24 PM
#44

#40 Den stora podengon blir ofta förknippad till den spanska versionen, Podenco Ibicenco. Men dem har helt olika FCI nummer och är mycket annorlunda i sin jakt. Den stora blir mindre och mindre i antal då uppfödarna i Portugal inte bryr sig om att registrera hundarna och att jakten med stor podengo minskar. (Minskat intresse) Jag har även medio, och i hemlandet är den populär hon jägarna. Finns en betydligt större bas för medio än vad det finns för Grande. Även om den fortfarande inte är super stor så funkar den. Ja, jag har alla storlekarna av den släta varianten. Haft podengo sedan 2007. I dagsläget har jag 4 små, 1 mellan och 1 stor hemma.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
4/10/17, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Saknar den yngsta valpen på bilden, men hon kan inte sitta still xD Podengo Português Pelo Liso Pequeno / Médio / Grande Ägs av Team Fashion Star

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Mysisa
4/11/17, 2:16 AM
#46

När jag började med min ras för 8 år sedan var dom väldigt ovanliga och ingen hade hört talas om dom i princip, Fanns kanske 100 individer i Sverige då.
Sen sökte jag efter en stor hund som kunde passa mig och hittade mexikanska nakenhunden, ännu ovanligare än mina prazsky krysarik.
Nu har jag fått upp ögonen för en ny ras so det bara finns 3 individer av i Sverige. Om 11 dagar ska jag träffa en utav dom och om allt blir som jag vill kommer jag importera en inom en snar framtid och förhoppningsvis börja föda upp även dom

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: