Annons:
Etikettlydnad
Läst 1047 ggr
Snuffles
7/24/16, 11:30 PM

Stanna

Hur lär man sin hund att stanna när den är på väg någonstans? Han sitter kvar när jag ber honom att stanna och backar därifrån, men när han redan är på väg någonstans lyssnar han inte.

Annons:
Agafia
7/24/16, 11:33 PM
#1

Envishet ,träning och hundgodis 😉

Snuffles
7/24/16, 11:43 PM
#2

#1 jättebra svar 10/10 :^)

panini
7/24/16, 11:50 PM
#3

Har tränat in det genom att kasta godis/leksak (beroende på vad hunden tycker om) mot hunden och sagt stanna, ofta gör jag även ett handtecken. När hunden har förstått vad det är jag vill så har jag låtit det gå någon sekund innan jag kastat godis/leksak.

Kanske inte funkar på alla hundar men har funkat bra på min 😃

jenmjao
7/25/16, 11:51 AM
#4

Läste förut att om man använder lina kan man bara stampa på linan så det "tar stopp för hunden" och därav ska den koppla ordet till stanna, Annars att man ska lära hunden att benen är "fast i marken" så varenda gång man tränar stanna ska hunden alltså stå stilla, och du ska kunna gå runt. Jag tränar det med valpen jag använder ordet "stopp" och han ska stå stilla stående, Vänta/stanna är ofta i sittläge, Tränar även det i liggläge nu, Tiken kunde ordet stanna men inte på det sättet man ville, Jag valde helt enkelt att inte använda mig av just det kommandot, Det är lättare att träna hunden att "vända emot dig" och komma springande/gåendes än att få hunden att tvärstanna på kommando.

Lojs
7/25/16, 12:09 PM
#5

För mig har det fungerat väldigt bra att utgå från den här sortens träning: https://www.youtube.com/watch?v=UtllApbbLrw (kort video), hunden förstår fort och man kan använda detta till början av stanna kvar-träningen, öppen hand betyder att hunden gör rätt och det är en väldigt tydlig signal till hunden vad som är rätt/fel (man får dock tänka på att ta bort den här hjälpen med handen rätt fort, så att hunden inte blir beroende av att man visar med handen alltid).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: