Annons:
Etikettövrigt
Läst 1219 ggr
Corgitok
7/24/16, 7:03 PM

Detta me ensamsträning!?

Säg gärna inget dåligt om mig eller hur jag skulle vara om ägare. Detta är undrande frågor bara. Vill inte behöva bråka eller försvara mig.SnopenTack!

Har funderat mycket över en sak jag vet kan variera från ägare till ägare men jag vill ändå fråga. Hur snabbt kan man börja ensamhetsträna, hur mycket kan man göra i taget? Kan det bli för mycket trots att valpen inte skulle bry sig? När (hur mycket träning, ålder) kan hunden vara ensam under längre stunder? Vet att det är individuellt men om ni har ett ungefär eller kan berätta utifrån era kunskaper / vad ni har vart med om skulle det uppskattas jätte mycket.

Jag har för mig att man inte får lämna en 4 mån valp mer än 2 timmar och en vuxen hund max 6 timmar helst. Sant/falskt? Är man en hemsk ägare om man inte gör exakt som en "svensk" ägare "ska" göra?

Allt går för oss att ha hund, vi är intresserade av en valp. Men valpen måste vara ensam 3 timmar när den är några månader äldre om det ska fungera för oss. Hur snabbt kan man gå? Kan det bli för mycket? Vad händer isåfall? Jag vill verkligen ha hund men om hunden liksom inte kan vara ensam någon timma tills minst 6 mån går det inte vilket gör mig osäker. Mamma kan inte vara hemma hur länge som helst så skaffar vi hund måste den vara ensam  3 timmar ish efter några månader för att det ska gå!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
jenmjao
7/24/16, 7:08 PM
#1

Jag har läst att det kan bero mycket på ras, och som du skrev individ, Min valp är 6månader och kan fortfarande inte vara ensam hemma mer än någon minut. Min tik var aldrig ensam innan hon blev över 1år, Min ena kompis hade en hund som aldrigkunde vara ensam, och min andra kompis lärde väl sin hund att vara ensam när den kanske var 9månader (tränade innan men ökade tiden då). 
Vissa hundar kan gå bak i träningen om det går för snabbt fram, Vissa inte, Det är svårt att svara på.
Man får fixa hundvakt eller något liknande om hen inte kan vara ensam, jag själv hade försökt ha det "planerat" ett år framåt ifrån att valpen kommer hem, Att någon kan se efter eller att man inte behöver lämna den så ofta förutom vid träning, Men det är bara vad jag själv skulle gjort.

Herveaux
7/24/16, 7:16 PM
#2

Det finns ingen möjlighet att någon (dagmatte tex) kan hålla puppen sällskap som en plan B?
Som du säkert vet så klarar vissa hundar aldrig av att vara ensamma trots tålmodig och "korrekt" träning.

Men vad spännande att det kanske är en hund på G!  🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Corgitok
7/24/16, 7:29 PM
#3

#1 Vad tråkigt att det inte går :( Tränade ni mycket eller gjorde ni inte det? Det är väldigt viktigt att valpen kan vara ensam några timmar i framtiden, för mina föräldrar vill helst inte betala för hunddagis trots att vi har ekonomin . Kan dock lösa sig då det är för hundens bästa om den inte klarar av att vara ensam.

#2 Oj, har inte kollat igenom texten så kanske skrev att det blir en hund. Det är lite osäkert då pga dessa ynka timmar. Annars går det bara med en vuxen ensamtränad hund trots att det är något ingen av oss i familjen egentligen vill börja med.

Dagmatte kan lösas men det vill vi helst inte ha, utan vi vill ju ha en corgi som kan vara ensam några timmar. Skulle nog inte gå så bra om den behöver sällskap varje minut i 12 år då det alltid finns någon gång den behöver lämnas lite trots dagmatte om det händer. 

Vad händer om man lämnar en lite tränad valp i tex 2 timmar trots att den "kan" vara ensam 10 min max? Skulle aldrig göra det men undrar bara. 😛

Jag hoppas verkligen att detta kommer att gå. Annars är det faktiskt kört med att skaffa just en valp..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Herveaux
7/24/16, 7:46 PM
#4

Om man lämnar en hund längre än vad den klarar av så kan den pipa, gny, skälla yla.
Ta ut sin oro och frustration på inredningen; gnaga, tugga. slita, gräva osv.
Kissa och bajsa inne.
Utveckla eller förvärra separationsångest som kan vara ett gissel att komma tillrätta med.  

Att träna ensamhet med en deadline låter väldigt stressande för alla inblandade och kanske inte den roligaste starten man vill ha över sig den första tiden med sin lilla lurv.

Vissa hundar får dessutom bakslag i sin träning och man måste backa lååångt i träningen, trots att det gott som på räls i början.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

jenmjao
7/24/16, 7:57 PM
#5

Min kompis tränade sin hund konstant hon kunde ändå aldrig vara ensam :( Jag tränar min valp, han kan i någon minut, ibland, jag måste ta väldigt specifika tillfällen för att han ska "lyckas". Annars hoppar han på dörrarna och tjuter.

hemul
7/24/16, 9:07 PM
#6

3 timmar vi sådär 4 månaders ålder låter lite väl optimistiskt tycker jag.

Försöka duger, men jag skulle se till att ha en plan B. Vet inte hur ni bor, men finns det äldre människor i området så är det kanske inte omöjligt att hitta någon som gärna har hunden nån timme då och då och de kanske inte ens vill ha betalt. Finns många äldre om älskar hundar men inte tycker de klarar av att ha en på heltid längre. Försök hitta en extrafarmor eller -farfar till hunden!

Även om de vill ha betalt blir det ju inte mycket för ett par timmar. 100 för en hel dag verkar vara normalt.

Jag föreslår en äldre person därför att det är troligare att de är intresserade av så kort tid som det är frågan om.

Annons:
Rebornlady
7/25/16, 9:02 AM
#7

Min hund fick vara ensam utan träning för jag blev akut sjuk, sen har det gått hur bra som helst.

Corgitok
7/25/16, 9:44 PM
#8

#4 Aha, det vill man ju inte. Bra svar!

#6 Bra ide. Det skulle fungera om morföräldrarna bodde i våran stad/ eller om vi kände någon äldre, men det finns säkert många äldre som vill ha hund några timmar om dagen!

#7 Toppen!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Underbarn
7/26/16, 1:19 AM
#9

Varierar jätte mkt och jag tror det är lite rasbundet också. Tex upplever jag det som att amstaff/bullhundar och sådana mixar verkar ha det svårt om de inte är jätte stimulerad och trött. Min Grand danois lärde sig jätte fort. Har ägt henne totalt bara två månader och när jag fick henne (hon var då 4 mån) hade hon aldrig varit ensam. Idag är hon 6 månader och kan vara ensam 4 timmar utan problem (inte provat längre, det är inte heller "lagligt"/rekommenderat?) men jag började med att duscha, gå till tvättstugan, slänga sopor, handla (20min) träna (30-60min), ibland absolut max två timmar under ca 1.5 månad ett par gånger i veckan. Hade hundvakt annars som kunde komma och gå 20-50min före/efter att jag gått/kommer hem och då vande hon sig också dagligen. Men första gångerna såg jag alltid till så hon var lugn och TRÖTT. Så hon märkte knappt av att hon blev ensam och sov på soffan hela tiden. Men nu kan jag lämna henne oavsett. Hon har aldrig tuggat sönder något (som min förra bullhund gjorde sekunden hon blev ensam). Övade även på att öppna och stänga ytterdörren så det inte ska betyda något, gå in och ut bara ändå. Sitta i trapphuset ett par minuter. Min äldre (7 år) chinese/shih-tzu ensamtränade jag aldrig (okunskap/min första hund) och han var aldrig ensam första året. Han har haft det svårt och lätt till och från under sina 7 år. Beror också på vart han blir lämnad ensam. I bilen går det bra, hos mamma/i villan går det bra, men inte hos mig/i lägenheten. Han tuggar inte sönder något men han gnäller, krafsar och är väldigt missnöjd/olycklig. Blir han lämnad ibland går det bra men om han lämnas regelbundet då mår han inte alls bra. Vissa är sån bara… Jätte jobbigt för någon som jobbar osv. Annars är han lätt att ta med på allt. Tycker det är ok att börja ensamträna en valp så fort den gjort sig hemmastadd och är trygg i hemmet, lärt sig rutinerna osv. jag tycker man ska börja tidigt, iaf några minuter per dag. Sedan märks det på hunden hur fort man kan gå, men även om det går bra ska man kanske inte utöka för mkt för många gånger. tex min valp går utmärkt att vara ensam 1-2-3 timmar men nu har vi provat 4 timmar en enda gång, gick bra men märktes på henne att hon sakna oss extra mkt (1-2 timmar brukar hon inte bry sig mer än att välkomna oss) och då bör hon kanske inte lämnas 3-4 timmar till EN gång till för snart inpå IFALL hon "faller tillbaka" och blir otrygg i att bli lämnad ensam.

Corgitok
7/26/16, 7:29 PM
#10

#9 Tack för ditt långa svar. Tur att det går bra för er. Hos oss behöver dock hunden vara ensam ca 3 timmar 5 ggr/v (kan komma mellan också på rasten) men det fungerar nog inte då fleras valpar, som din inte vill bli lämnade flera gånger i veckan. Nu fick jag en större bild av det hela

Vi ska fråga uppfödaren om vi kan få valpen när den blivit äldre. Då löser det sig om uppfödaren inte säger nej då. Annars får det bli en annan ras, en vuxen/unghund som är rumsren och ensamtränad. :/

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Honestyisdead
7/27/16, 3:27 AM
#11

3h är för länge för en så liten valp. Och det är väldigt kort tid ni kommer ha för ensamhetsträningen. Och som skrivet finns det inga garantier på att den kommer klara vara ensam.

Även om ni tar en äldre hund som klarat vara ensam i andra hemmet kan man få börja om från början när hunden kommer till ett nytt hem.

Corgitok
7/27/16, 12:06 PM
#12

#11 Ja, det har du rätt i men jag tror att det blir enklast på det viset.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Underbarn
7/29/16, 12:15 AM
#13

#10 låter klokt!

Annons:
Corgitok
8/11/16, 8:17 PM
#14

Uppdatering:

Uppfödaren säljer tyvärr inte valpar på det viset så det var antingen en 8v valp eller ingen. Tufft att säga nej till de finaste valparna, men som en ganska så seriös blivande ägare får man tänka med hjärnan och inte hjärtat den här gången. Vi letar fortfarande efter en hund, en vuxen corgi. Medans vi letar är vi deltidsägare till en pudel. Hoppas att vi får vår corgi snart…<3

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: