Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 818 ggr
dundeer
7/23/16, 12:46 PM

Vilken hundras passar mig?

Jag sitter och funderar på nästa hundköp (som är några år bort) och tänkte bara för skojskull kolla vad ni hade tipsat om som ni tror skulle passa mig! Hunden jag är ute efter är av mellanstor/stor (kunna matcha bus min schäfer på 40 kg) ras. Päls är inte viktigt men gärna lite halft långhårig, inte ett jätte fan av pälsvård. Hunden jag söker ska ha en "självgående" arbetsvilja, dvs den ska inte behöva en större övertalning eller ge upp direkt (mycket beror på uppfostran såklart). Jag vill gärna kunna ställa ut utan bruksmeriter men vill träna och tävla bland annat lydnad och spår men även ha lite kul hemma med agility osv. Hunden får gärna vara mer flockmedveten och "en persons hund". Hunden jag söker ska somsagt ha ett riktigt GO när det väl gäller men ska inte klättra på väggarna efter några dagars inaktivitet. Har ni nån ras ni tänker på direkt? 😄

Annons:
tiger tok
7/23/16, 1:17 PM
#1

Mellan pincher,Australien Shepherd,springer spaniel eller varför inte en till schä

tiger tok
7/23/16, 1:17 PM
#2

Schäfer?

dundeer
7/23/16, 1:50 PM
#3

Självklart så finns schäfern med på listan, men jag tänkte utvidga mina vyer 😀

dundeer
7/23/16, 1:51 PM
#4

Sen kommer dedär med utställningen in, självklart kan man ställa schäfern, men krävs bruksmeriter för att komma nån vart. Vill helst inte ha det som krav :)

tiger tok
7/23/16, 2:18 PM
#5

Dalmatiner?

Ellen89
7/23/16, 2:34 PM
#6

Kanske schnauzer, stor pudel, kelpie?

Annons:
juliabellini
7/23/16, 6:15 PM
#7

Staffordshire bullterrier?

[Nalle-]
7/23/16, 8:23 PM
#8

Storpudel hade jag inte rekommenderat om man vill ställa ut och inte gillar pälsvård, krävs väldigt mycket pälsvård för att hålla en pudel i utställningspäls. 

Jag är dåligt insatt i vilka bruksraser det krävs bruksmeriter för att kunna utställningsmeritera, men annars tänkte jag också på både aussie och kelpie. Om du har schäfer antar jag att du vill ha någonting i samma aktiveringsklass? Berger kanske också skulle kunna vara något men de är ju mindre, men verkar rätt tåliga ändå.

Achillcs
7/23/16, 11:21 PM
#9

Både Kelpie och Aussie behöver någonting mer om inte jag minns fel. Kollar man SKKs utställnings dokument står det om man vill bli champion då: 

Kelpie: a) Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller godkänd mentaltest vid korning eller tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande eller IPO I med betyget tillfredställande eller VPG I med betyget tillfredställande.

b) Två certifikat på utställning i Sverige utdelade av två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Ett certifikat på SBKs bruksprov eller ett certifikat på dragprov

Aussie: a) Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande. 

b) Två certifikat på utställning i Sverige utdelade av två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Ett certifikat på SBKs bruksprov eller ett certifikat på dragprov.

För bergern behövs Godkänt vallanlagsprov om man vill att hunden ska kunna bli internationell champion om jag inte minns helt fel där heller..

Men jag skulle nog föreslå dalmatiner och korthårig collie! 

Edit: Såg nu att collie kräver samma som Vit Herdehund.. Alltså någon slags bruksmetir så den går ju bort..

tiger tok
7/24/16, 4:47 AM
#10

Jag tycker att dalmatiner passar perfekt! Om du vill ha lite liknande dalmatiner finns ju även dobberman!

dundeer
7/24/16, 4:01 PM
#11

Ja dalmatin har jag vart inne på men har inte haft några i närheten så har aldrig direkt fått "grepp" om men de är kanske värt att kolla lite närmare på 😄

tiger tok
7/24/16, 5:49 PM
#12

Fråga uppfödare om ni kan träffas snart så kan du ju få ser hundarna är,gå på utställning och kolla och prata med ägaren? 😊

dundeer
7/25/16, 1:41 AM
#13

Har inga uppfödare här uppe… eller jo en men flera mil ifrån :( Har bara en större utställning kvar iår och dit ska jag inte då jag går mh med schäfern 😝 får hålla på det till nästa år kanske :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: