Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1732 ggr
mejamylove
2016-07-22 09:01

Hundfoder

Behöver lite hjälp i foderdjungeln. Min tik går just nu på RC efter byte till och från Profine och Pondus färskfoder. Hon smalnade av groteskt mycket på profine och håller gott hull nu när vi bytt tillbaka till RC några månader sen. När jag har sommarlov så får hon inte pondus längre eftersom hon jag köper hos har hunddagiset på skolan, hon har även slutat så det blir nog inte mer färskfoder för vår del. Jag har kollat lite på magnussons och doggy proffesional, tankar om dom? Tycker DP innwhåller lite väl mycket råprotein, eftersom jag tänkte ge henne högenergivarianten, hon har grymt snabb förbränning och vi tränar lite hårdare träning varannan dag så hon behöver allt hon kan få. Lite input, vad tycker ni? Vi ska även skaffa valp lite senare i år och uppfödaren hade som krav att ingen valp ifrån henne skulle gå på RC så i slutändan vill jag kunna ge dom båda samma foder :)

Annons:
tiger tok
2016-07-22 09:47
#1

Jag tycker mycket om Magnussons,labben var riktigt risig i magen men det var som att knäppa med fingrarna när hon började äta Magnussons! Toppen foder verkligen! Det finns ju olika varianter också, active, adult, puppy, light!

Vinternos
2016-07-22 10:23
#2

Har tidigare provat Magnussons Work till tiken, men det var inte tillräckligt för henne trots att jag även tillsatte färskfoder. Hon kräver däremot ett mycket energitätt foder eftersom att vi kör bikejoring flertalet ggr/veckan… Positivt med fodret är dock att det är varsamt tillagat vilket bevarar fler näringsämnen ifrån råvarorna, enligt tillverkaren når fodret i sig enbart en temperatur på 100 grader och bakas i en timme(har mailsvar om någon vill läsa det). Ger det fortfarande som godis.
DP innehåller tyvärr majs(vilket de benämner i innehållsförteckningen som vegetabiliska biprodukter) och är helt uteslutet för min del. Vad menas med att fodret konserveras med antioxidanter godkända av EU? Vilka antioxidanter är detta?  Hmm.. låter misstänksamt. Hursomhelst, lycka till i ditt val! :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

mejamylove
2016-07-22 16:45
#3

Jag läste en review på magnussons som gjorde mig lite skrämd, deras hund hade blivit grymt sjuk pga fodret och var tvungen att gå på mediciner, den var fortfarande inte helt återställd efter byte av foder men det hade blivit mycket bättre när dom bytte till carrier nånting :/ då blir man ju genast lite osäker

Changrila
2016-07-22 16:49
#4

Hur kommer det sig att det är just de fodren du funderar på?
Jag tänker nämligen att det borde finnas många foder som är bättre och tack vare hemsidor som det går att beställa hem från så är det ju inte heller svårt att få tag på fodren.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[tk1971]
2016-07-22 16:52
#5

Kan nån säga varför Magnussons är så populärt? Ett foder som innehåller så mycket vetemjöl och t.o.m. har "biscuit" i sitt namn skulle jag inte köpa.

Själv ger jag Brit Care venison & potato till min hund. Det gillar hon och mår bra av.

tiger tok
2016-07-22 16:58
#6

För att det är svensktillverkat med alla ingredienser från Sverige? Och ugnsbakat utan att vara doppat i fett!

Annons:
[tk1971]
2016-07-22 17:00
#7

#6: det finns det flera som är.

tiger tok
2016-07-22 17:04
#8

Jo men det är även lätt att få tag i då det finns i dem flesta matvaruaffärer,och på många andra ställen!

mejamylove
2016-07-22 17:10
#9

#4 För att dom är svensktillverkade och jag har fått dom rekommenderade till mig, min hund behöver spannmål för att hålla vikten så Taste of the wild, Orijen och Acana är inte riktigt det jag söker. Var det några speciella foder du tänkte på? #5 jaa, det var lite oroväckande, men folk har ju sagt att det ska vara så bra så då börjar man ju undra…

Vinternos
2016-07-22 18:52
#10

Standardt är också svensktillverkat om du enbart söker efter sådana foder. Dessutom innehåller det ris som enda spannmål och finns även en variant för aktiva hundar. Vi har det på tiken och hon mår utmärkt :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Estelle13
2016-07-22 19:36
#11

Standardt är ett bra foder med hög kvalitet, har gett det till mina hundar under en lång period och blandar fortfarande i det i råmaten till ena hunden. Dom har alltid funkat kanon på det fodret. Anledningen till att jag gillar standardt så mycket är för att jag vet att de som har gjort fodersammansättningen från grunden är väldigt duktiga och kunniga som hjälpt mig en hel del privat med min ena hund. Fodret har en bra sammansättning när det kommer till både protein, fett, vitaminer och mineraler. Det är tack vare standardts foder som min ena hund är fri idag från sina jobbiga hudproblem, innan jag bytte till standardt åt hon RC från uppfödaren vilket gjorde henne riktigt sjuk. Så jag förstår vad din uppfödare menar när hon säger att ingen av hennes hundar ska äta RC. Det skulle jag också haft som krav. Fel foder kan ge SÅ mycket problem.

tiger tok
2016-07-22 19:54
#12

Juste standardt Finns ju också! Det fick rekommenderat från en expert på foder! Innehåller lite spannmål men mycket kött, toppen på tiken som behöver båda,om du bor runt Täby finns även en butik med experter som ge råd till just din hund,tror även man kan ringa?! 😀 ☺ 💞 hundhälsa tror jag butiken hette?!

mejamylove
2016-07-22 20:25
#13

#10 Ska kolla på standardt!
#11 Jag vet vilket skitfoder RC är egentligen, det var därför vi bytte till profine från början men eftersom vår tik gått på RC hela livet började hon må dåligt på profine. Skulle därför vara skönt att hitta ett foder som dom båda kan äta senare :)
#12 Bor mellan gävle/uppsala så blir nog lite långt att åka, tack för tipset dock!

Annons:
tiger tok
2016-07-22 21:30
#14

Gå in på deras hemsida där borde mail och telefonnummer stå!

Estelle13
2016-07-22 21:42
#15

#13 Du kan annars kontakta standardt direkt på antingen telefon eller mail. Dom vet vilket av fodrena som passar för just din hund/hundar utifrån deras behov.

mejamylove
2016-07-23 09:00
#16

#1 yes, får ta och göra det

lizton
2016-07-25 00:55
#17

Magnussons Meat & Biscuit fungerade jättebra på våra hundar då de åt det tidigare. Nu har de det som godis. Magnussons har enbart svenska råvaror. Vet ej om det idag finns något annat än Magnussons torrfoder med enbart svenska råvaror. Tidigare fanns det inte det. Färskfoder finns med svenska råvaror.

Jag skulle inte vilja ge foder som innehåller ris pga den arsenik som finns i allt ris. Det är extra farligt för valpar och hundar av små raser, men ingen, vare sig hund eller människa ska äta ris varje dag. Cancer, speciellt i hud, i urinblåsan   och lungcancer, men även  diabetes, lever- och njurskador riskerar den som äter ris för ofta. Standardt innehåller massor av ris och är inget jag skulle vilja utfodra med. 

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

Herveaux
2016-07-25 08:16
#18

Av ren nyfikenhet #17, finns det studier som visar på att hundar har utvecklat cancer som en följd av just arsenikhalten i riset från sitt hundfoder?

Andra som är skeptiska mot den stora ris-skräcken:
http://www.svd.se/risatare-lever-langre-och-har-mindre-cancer

TS: Jag är också väldigt nöjd med Standardt,
prisvärt och enkelt att få tag i (jag beställer hem från Hemfoder.se).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Estelle13
2016-07-25 10:21
#19

#17 Å där kom det, den ökända standardt hataren/arsenik fantasten suck! Du kan ju gärna länka till rapporterade fall av hundar som blivit sjuka och dött av standardts foder. (Fodret har funnits i snart 30 år) Jag och många fler börjar blir trötta på dina ris inlägg som helt saknar grund till att hundar skulle bli sjuka/döda. Finns nog inte en enda tråd här på iFokus om standardts foder som inte är bombaderade med dina ris inlägg. Suck suck suck!

lizton
2016-07-25 13:59
#20

#18 Vet ej.  Mediciner för människor testas på hundar först, så det säger något om att vi får skador av samma gifter. Det finns ingenting som säger att hundar skulle tåla arsenik bättre än människor. Det vi vet är att ju mindre en levande varelse är desto farligare är giftet. Barn och kvinnor tar större skada än storvuxna män.

Valpar och hundar av småväxta raser och dräktiga tikar är känsligast. 

Hundar äter samma foder varje dag i många år. De varierar inte maten som vi människor gör. 

Varför mata med ris som vi vet innehåller arsenik,  ett av jordens farligaste gifter, när vi inte måste? Det finns massor av foder med andra spannmål än ris och spannmålsfritt att välja på. Vi ger ju inte choklad till hundar, fast vi vet att en liten bit inte är farligt.

Läs gärna chatten med toxikologen från livsmedelsverket.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/las-chatten-om-arsenik-i-ris

Här om hur akut arsenikförgiftning påverkar hundar: 

http://www.petmd.com/dog/conditions/digestive/c_dg_arsenic_poisoning#

Arsenik i ris dödar förstås inte akut, men på lång sikt skadar det.

Annons:
Herveaux
2016-07-25 14:17
#21

#20 Men att blanda in djurförsök tycker jag blir att snurra till allt lite väl.
Det har väl inget alls att göra med hur en hund påverkas av att under en livstid äta en råvara som har en viss halt av ett ämne?

Ja, om ett litet barn får i sig samma mängd av ett farligt ämne som en vuxen karl så är det klart att det är mycket farligare för barnets hälsa,
men en Chihuahua äter ju inte på milslånga vägar lika mycket foder om dagen som en Grand Danois?

Näe, jag köper inte din skräckpropaganda.
Nu ska jag inte dra tråden mer OT.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Joyous
2016-07-25 14:30
#22

#7 Vilka då? Det är stor skillnad på om fodret innehåller råvaror från Sverige eller om det enbart är svensktillverkat. Det senare kan innehålla råvaror från hela världen.

Estelle13
2016-07-25 14:58
#23

#20 Men snälla vad har det med standardts foder att göra? Fodret har som sagt snart funnits i 30 år och ätits av både 1 kg hundar och 90 kg hundar och det finns inga rapporter på att någon hund skulle ha insjuknat eller dött pga riset i fodret vilket du själv vet med dig av eftersom du inte länkat till några rapporter, lägg ner!

lizton
2016-07-25 19:24
#24

#23 Vem har sagt att det handlar om Standardt specifikt? Det handlar om att man ska vara medveten om att ris inte är bra att äta varje dag oavsett var det finns - i torrfoder för hundar eller hemlagat.

Det finns massor av  foder med ris, men många tillverkare har idag också alternativ utan ris. Carrier är ett svensktillverkat foder som också har spannmålsfria sorter. 

Ingen vet hur hur många hundars liv som har förkortats pga fodret de ätit. Arsenik finns i både ris och i kycklingfoder från USA. Kycklingar i USA föds upp med arsenik i fodret för att de ska bli större,  skyddas mot insekter och att köttet ska få fin färg.

Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar. Varför öka risken att hunden ska dö i förtid genom att mata med ris? 

Arsenik i ris dödar långsamt och är inget akut. Att ge lite risfoder som godis är en sak, men att mata varje dag 3 gånger om dagen med ris blir väldigt ofta. Det blir 21 gånger i veckan eller mer än 90 gånger i månaden.  Dogfoodadvisor skriver om det här:

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/

lizton
2016-07-25 19:54
#25

#21 Ris är farligare att äta för en liten hund därför att den äter mer foder i förhållande till sin vikt än vad en stor hund gör.

Herveaux
2016-07-25 20:00
#26

Let´s agree to disagree.

Nu tycker jag att vi låter tråden handla om vad den ska handla om.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Estelle13
2016-07-25 20:01
#27

#24 För att det var standardts foder det handlade om och även det som du direkt började kritisera (se inlägg #17) För att göra det kort arsenik finns i allt både i spannmål och kött. Skulle vi människor vara så rädda för all skrämselpropaganda om vår mat som vi läser dagligen så var vi nog tvungna att svälta ihjäl. Dina länkar säger mig ingenting då det inte har något med standardts foder att göra.

Annons:
Linnea
2016-07-25 20:20
#28

Varför inte färskfoder längre?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

mejamylove
2016-07-25 20:26
#29

Haha, där kom arseniken, den har jag sett några gånger i andra trådar här ;) Ska kolla in standart och carrier också :) vart beställer ni era foder ifrån? Jag har fått ett svar, hemfoder. Men är ju bra att ha fler att välja på :)

Estelle13
2016-07-25 21:05
#30

#29 Jag beställer antingen från hemfoder eller animail, får hem det direkt till dörren. Kan säga att jag tröttnat ur en del på animails sega leverans så kör oftast med hemfoder.se Finns nog inte så där jätte många internetbutiker som säljer standardt tyvärr, vet bara dessa två.

mejamylove
2016-07-25 21:26
#31

Aah okej, men det är ganska dyr frakt va?

Herveaux
2016-07-25 22:17
#32

#31 Jag stämmer in med #30. Handlade tidigare av Animail (fd Foderbilen) men leveranserna vart så galet sega, så de senaste åren har det bara varit Hemfoder.
Här är Hemfoders fraktkostnader:
http://www.hemfoder.se/fraktkostnader/
Ett extra plus jag tycker Hemfoder har är att man får bonuspoäng när man handlar som sen kan nyttjas som rabatt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

lizton
2016-07-25 22:21
#33

#27 Ris tar åt sig gifter ur jorden effektivare än andra grödor. Ris har t o m använts av forskare för att rena jord från arsenik. Ris står i vatten medan det växer. Arsenik  från bekämpningsmedel finns kvar i jorden och ris suger upp det+  att ris tar upp arsenik från berggrunden. När det gäller andra tungmetaller som tex kadmium är ris också effektivare på att ta upp det än andra grödor.

Återigen det handlar inte om Standardts foder specifikt utan generellt om riskerna med ris i hundfoder.  Du är extra känslig när det gäller det foder du säljer, det förstår jag, men tro inte att allt handlar om ditt fodermärke. ( Om du vill att det ska överleva måste det också börja tillverka ett spannmålsfritt alternativ. )

lizton
2016-07-25 22:40
#34

#29 zooplus.se är billigast att beställa från, men de har nog inga svensktillverkade foder. De har ett mycket prisvärt brittiskt foder som heter Simpsons Premium.  Det har  brittiska råvaror av livsmedelskvalitet. 12 kg från 469 kr och du behöver inte ge så mycket av det. En av våra hundar fungerar jättebra på Simpsons Premium Adult Sensitive Lamb & Potato.  zooplus.se har gratis frakt från 499 kr. Betala med kort eller banköverföring.

Av svenska leverantörer gillar jag VetZoo.se bäst. Fri frakt från 500 kr och du kan välja att de lämnar paketet utanför dörren om du inte är hemma. De är billigare på Magnussons än animail och hemfoder. Animail och Hemfoder har inte längre gratis frakt och de har blivit så långsamma, så jag tar inte därifrån längre. Du kan välja gratis faktura hos VetZoo.se

Här omdöme om ett av Simpsons foder. Betyg 5 av 5 möjliga:

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

Annons:
Herveaux
2016-07-25 23:05
#35

#33 Lägg ner anti-ris-diskussionen i den här tråden nu tack!
Att gå på personen istället för personens argument tycker jag är riktigt dålig stil.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Estelle13
2016-07-25 23:34
#36

#33 Beror mycket på vad för sorts ris man använder också och om det är kontrollerat vilket det är i detta fall. Hahaha skulle jag sälja standardt foder, varför då? Jag har redan ett kanon jobb och behöver inte ett till. Jag är bara en väldigt väldigt nöjd kund eftersom min ögonsten Estelle har fått sådan otrolig hjälp av Lena och fått henne 100% frisk. Så därför värderar jag både Lena och hennes företag HÖGT! Vilket för mig är självklart då mina hundar betyder ALLT för mig. För dig verkar det viktigaste vara att vinna en diskussion. Lena är aktiv på hundmats grupper på Fb och det var inte alls länge sen som hon skrev att deras produktion av foder blir bara större och större för varje månad. De vinner många kunder genom att vara generösa, kunniga och hjälpsamma, någon reklam är dem inte i behov av.

Lona
2016-07-26 07:43
#37

Jag kan också rekommendera Simpsons, tror dock att bitiba.se ligger snäppet bättre i pris än systerföretaget Zooplus. Det finns inget foder som funkar på ALLA hundar, själv är jag avskräckt från Standardt för tid och evighet - och det beror inte på riset. Magnusson är som sagt det enda fodret som har enbart svenska råvaror. Det har blivit en hysteri runt foder, jag har skrivit det förut och skriver det igen, jag har två enkla "regler" när det gäller hundarnas mat; 1, De ska äta det (hur bra mat det än är så hjälper det inte om det blir liggande i matskålen eller måste slängas) och 2, De ska funka bra på det. Det spelar ingen roll hur bra innehåll ett foder har om det ändå inte passar hunden. Standardt som är så poppis har varit ren katastrof för våra hundar medan de nu äter ett "skitfoder" - och funkar klockrent på det. Alla åtta hundarna äter samma foder, dock olika varianter då de är i olika faser i livet (valp, aktiv jakthund, sällskapshund osv). TS; Ja, RC är väl inte direkt det bästa fodret men om din hund funkar bra på det och det är svårt att hitta ett vettigt alternativ så hade jag fortsatt så länge. Jag förmodar att valpen ändå ska ha eget foder i början och sen är det ju inte ens säkert att de KAN ha samma fodersort när valpen är vuxen heller.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2016-07-26 07:56
#38

Lizton & Estelle13 - Sluta tjafsa inför öppen ridå.
Ni kan ta er fortsatta diskussion via PM, tack.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

lizton
2016-07-26 10:37
#39

#37 Samma här. Jag är också avskräckt från Standardt för tid och evighet, precis som du. Våra hundar fick grön avföring när de åt av fodret för några år sen. ( Det var då fortfarande inte allmänt känt om att ris innehåller arsenik. Forskarna hade sett det, men det var inte spritt  i media förrän FDA  i USA slog larm)

Många hundägare såg  då grön avföring av Standardts foder, kraschade hundmagar mm. Nu läser man inte det så ofta, men jag läste det häromdagen någonstans. 

Jag tror att det kan bero att det är ganska få som ger Standardt nuförtiden. Arsenik i riset avskräcker förstås, men också att  folk  helst inte vill ge spannmål alls. Det som är inne nu är spannmålsfritt torrfoder eller färskfoder. 

Hundägare i Sverige och i hela västvärlden har blivit mer noga med vad man matar hunden med. Man vill att hunden ska äta foder av livsmedelskvalitet och spannmålsfritt. Sidan petfoodindustry.com har artiklar om det här. Spannmålsfritt av livmedelskvalitet fortsätter att öka i försäljningsstatistiken. 

petfoodindustry.com har massor av läsvärda artiklar. Man blir medlem enkelt och kan då läsa allt som de publicerat.

Länk till sidan som är en guldgruva för fodernördar    :)

http://www.petfoodindustry.com/

Herveaux
2016-07-26 11:16
#40

#39 "Jag tror att det kan bero att det är ganska få som ger Standardt nuförtiden."
Märkligt att företaget bakom Standardt då ökat sin omsättning för varje år…
Källa: http://www.allabolag.se/5567334635/SP_Standardt_Produkter_AB


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Estelle13
2016-07-26 11:24
#41

Visst fungerar hundar på olika foder :-) grön avföring brukar dock inte bero på att det är fel på själva fodret utan att hunden har svårt för att bryta ner fodret och ta upp näringen ifrån det, då blir avföringen grön. (Näringslära är bra att kunna) Standardts foder har numera små kulor på alla sina foder just för att det smälter lättare i magen och mer näring kan tas upp. Annars är blötlagt foder att rekomendera om man har hundar som inte kan bryta ner fodret ordentligt. Har gett/ger standardt åt våra tre vovvar och ingen av dem har haft problem med vare sig grön avföring eller kassa magar :-) däremot får tiken rediga kast spyor på orijen, räcker med att jag ger tre kulor så sätter det igång.

Annons:
lizton
2016-07-26 12:53
#42

#41 Grön avföring kan bero på att fodret innehåller tungmetaller eller att det är svårmält av andra orsaker. 

Hög andel fett påfrestar bukspottkörteln och kan då ge grön avföring. Om det blir inflammation i bukspottkörteln (pankreatit)  är det allvarligt och kan bli kroniskt. Allt fett kan utlösa det; ett fett märgben är en inte ovanlig orsak till akut bukspottkörtelinflammation.

Ister (grisfett) anses vara extra svårsmält för hundar och många hundägare och veterinärer i USA tycker inte att man ska ge det överhuvudtaget  till hundar. Standardt har högre andel fett i sina foder än andra jämförbara foder och allt fett är ister (grisfett). En mindre del ister är nog inte så farligt, men om allt är ister så kan det bli för svårsmält för en del hundar. 

Googla på "grön avföring"  +hund ( eller "grönt bajs" )  +Standardt så hittar du nog en del.

#36 Spelar ingen roll om det är kontrollerat, eftersom det inte finns något sätt att avlägsna arsenik från ris. Jag tror inte det finns någon tillverkare som slänger tonvis med ris på soptippen. Dessa mätningar är  också kostsamma och är inget någon gör regelbundet, inte ens för risprodukter för barn. 

Det är dessutom omöjligt att få ett rättvisande underlag, eftersom en risodling kan ha skyhöga nivåer arsenik medan odlingen intill har betydligt lägre nivåer.

Herveaux
2016-07-26 13:25
#43

Jag låser tråden då moderatormärkta inlägg är oläsliga för somliga och ännu en tråd kapas för diskussion om för/emot Standardt, för/emot ris i hundfoder.

TS, hör av dig till någon av oss i admin om du vill att vi låser upp tråden!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: