Annons:
Etikettraser
Läst 3743 ggr
[Castlevania]1
2016-07-21 21:49

Har folk gissat din hunds ras?

Har du varit med om att folk kommer fram och gissar din hunds ras? Då undrar jag vad tror folk du har för ras? :)

Annons:
apportbocken
2016-07-21 21:53
#1

Hittills har folk gissat på engelsk springer spaniel, någon slags terrier, border collie (eller om de gissade det på hunden vi stod och "pratade" med) och old english sheepdog, från lite olika avstånd. Ett par stycken har gissat bearded collie vilket är rätt. Kanske ska lägga till att min hund är en valp så vi får se vad folk gissar på när han är fullvuxen. :D

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

-Cissi-
2016-07-21 22:09
#2

Ingen har försökt gissa vad jag har för ras men nästan alla frågar. Har en Chinese Crested eller kinesisk nakenhund på svenska.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

oh-la
2016-07-21 22:17
#3

Njuffe har en herre varit framme och gissat på min staffe, men han måste ha tappat det totalt för en stund :) annars är väl det klassiska amstaff eller pitbull… Labrador har jag hört också, men då är min staffe väldigt smäcker och långbent så inte riktigt staffeaktig heller. Helt fel päls, höjd och öron dock :P

Codswallop
2016-07-21 22:27
#4

Alla som frågat har gissat på Chihuahua. Jag har Mittelspitz.

bustjejen
2016-07-21 22:39
#5

Jag har fått gissningar på Cockerpoo och amerikansk cockerspaniel, av de som vågat sig på en gissning. Min hund är en Cockerpoo 😊.

Lojs
2016-07-21 22:40
#6

En kelpie ser tydligen inte ut som nånting, ingen gissar (utom de som känner igen rasen). ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Frida B
2016-07-21 22:49
#7

#6 ingen gissar som vi möter heller, förutom dom som själva är bekanta med rasen! Ganska tråkigt faktiskt, hade gissat på många labbe-gissningar… :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2016-07-21 22:55
#8

Min tik har varit en Malinois, eller en schäfer/lejonberger, Hon är en schäfer labrador. Och min Malinois har hittills vart schäfer en gång.

IngaTrnqvist
2016-07-21 22:56
#9

Räv. Det är förvisso ingen hundras, men varje dag får vi den kommentaren. Två gånger idag, hittills. Annars slänger folk hejvilt med gissningar. Schipperke, chihuahua, mittelspitz, lundehund, podengo, lancashire heeler, red heeler, finnspets, schäfervalp, med mera xD Han är blandras papillon/schipperke/chihuahua.

tiger tok
2016-07-21 23:15
#10

Labben är en golden,hon är ju gul! Och engelska bulldogen är en fralla eller en engelsk bulldog!

tiger tok
2016-07-21 23:17
#11

Eller amerikansk bulldog ska det ju stå!

Changrila
2016-07-21 23:18
#12

Det är jättevanligt. Många tror att jag har greyhound, whippet, afghan eller blandraser, helt enkelt för att de inte känner till saluki.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

panini
2016-07-21 23:18
#13

Vi har två chihuahuor och den minsta är ju ganska lätt att gissa på, han är en typisk chihuahua (dock är det många som frågar om han är en valp, vilket han inte är längre).  Den andra är inte rastypisk för fem öre och jag kan förstå att folk gissar fel, jag själv hade gissat på en blandning 😎 När han var valp fick jag ofta frågan om det var en schäfervalp och nu förtiden frågas det mest om han är en spets, vilket han är ganska så lik.

Annons:
mejamylove
2016-07-22 00:27
#14

Oftast gissar  dom flesta rätt men nästan lika ofta får man "nån slags bulldog", amerikansk bulldog och pitbull! Har en väldigt rastypisk boxer.

Honestyisdead
2016-07-22 00:35
#15

Har ingen hund längre.

Max som var en dansk/svensk gårdshund och långhårig blev både jack russel och cocker.

Magrat
2016-07-22 04:44
#16

Borzoien brukar antingen vara en Afghan eller en Saluki. Italienaren som vi har haft i tre dagar har än så länge blivit kallad tax och "vad är det för blandras?"

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

NinniH
2016-07-22 07:37
#17

När hanen var unghund var det någon som gissade på att han var någon form av mastiff. Tiken har ingen gissat på än faktiskt. Båda är staffordshire bullterrier. Sen har jag hört folk säga pitbull om dem och även mindre trevliga benämningar, men det är en annan diskussion.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[tk1971]
2016-07-22 07:54
#18

En del frågar vad det är för ras, några frågar om det är en jack russell terrier (vilket det är). Men den absolut vanligaste frågan är "den kan inte vara gammal va?" Väldigt många tror att hon är en valp och blir förvånade när jag säger att hon är 3 år. Jag tror hon alltid kommer att vara en "valp" : )

Herveaux
2016-07-22 08:35
#19

Många är duktiga på att gissa rätt ras - Irländsk varghund,
men det kan bli lite tokigt ibland också.
Dom vanligaste felgissningarna är:
Grand Danois
Gråhund
Borzoi / Rysk vinthund
Isländsk varghund
Irländsk fårhund
Kangal
Varghund (Saarloos wolfhond, Československý vlčák, Am. timberwolf)
Fang från Harry Potter (Grand Danois i böckerna, Napolitansk mastiff i filmerna)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

exitingsvillemo
2016-07-22 08:44
#20

Många har svårt med min Holländare (Holländsk herdehund) 

De flesta tror att det är en blandis med mallinois i =)

Annons:
Lona
2016-07-22 09:30
#21

Labben; rottweiler, dobermann, "det kan inte vara en renrasig labbe" - hon är av jakttyp och med andra ord mycket nättare (och mindre övergödd) än show/sällskapslabbar). Dock ser hon ut just som en jaktlabbe, definitivt inte som en rottis!! Cairnterriern; "men är han verkligen en labbe?!" - Någon frågade om våra hundar (åtta st) var samma ras och jag svarade att ja, de är labradorer. Jag trodde givetvis att de skulle inse det uppenbara; att Skroffan INTE var en labbe utan en liten terrier…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
2016-07-22 10:01
#22

Många gånger och i de 95% av gångerna så tror folk att det är helt andra raser (jag har fler hundar av samma ras, men med olika utseenden) 😃

Fransu
2016-07-22 12:20
#23

Shih-tzun har vi fått gissningar på lhasa apso, pekingese, mops. Kan säkert vara någon mer som jag inte kommer på just nu. Jo förresten, marsvin var det ett barn som sa. 😃

Storpudeln tror många är lagotto eller spansk vattenhund. Airedaleterrier är det någon som trott också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

ifoundnemo
2016-07-22 13:02
#24

Min keeshond har varit finsk lapphund och siberian husky :) när han var valp var han även pomeranian :p dock inte så många som gissar utan de flesta frågar :) Cavalierblandisen gissar dem cavalier och cocker. Han får oftast höra vilken fin flicka han är trots att jag sagt att han heter Nemo :p då tycker dem att det är ett konstigt namn på en tik x)

Fisherling
2016-07-22 14:25
#25

Idag gissade en kvinna att Tinja var en Border Collie. 😃 Nepp, Aussie!

tiger tok
2016-07-22 14:58
#26

Tvärtom mot min kompis då #25 då hon har fyra border collies varav en blue merle,då dem var i djur affären så var det en som hävdade bestämt att Bc kan inte vara merle,det är måste vara en aussie dem har "råkat" importera från Holland :,)😂😉

spaghettimonster
2016-07-22 15:20
#27

Har en Welsh Corgi Cardigan, Blue Merle med blå ögon. Då han var liten och örona inte rest sig trodde många att han var Aussie, t.om. vår tränare på valplekskolan gissade på Aussie. Efteråt har vi fått alla sorters gissningar, många tror att han är Husky enbart p.g.a hans ögon. Han har också blivit jämförd med Engelsk Setter. De flesta tror att han är nån sorts blandis dock, det verkar inte vara allmänt känt att Corgis kommer i fler format än brun Pembroke.

Annons:
Aribigga
2016-07-22 15:41
#28

Vi fick frågan häromdagen om han inte var bordercollie, han är norrbottenspets/wachtel :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

neko
2016-07-23 00:20
#29

Folk brukar oftast inte gissa men när dom gjort det har dom gissat på basenji, collie mix och räv. 😛

smellcaramell
2016-07-23 00:38
#30

Ingen som gissat faktiskt men många som frågar, men hon är ju inte direkt lik någon speciell ras heller min lilla fyrvägskorsning(shih tzu, lhasa apso, yorkshire terrier och perro de agua español). Sen håller vi henne kortklippt men sparar pälsen på svans och öron så det gör det väl ännu svårare, hade hon varit långhårig hade folk nog gissat på shih tzy/lhasa apso.

nadilda
2016-07-23 08:15
#31

Lagotton händer det ändå att folk gissar rätt på, eller åtminstone säger italiensk vattenhund eller tryffelhund. Det är nog ca 25% eller något. Schappen har nog faktiskt ingen som inte har rasen själv lyckats gissa rätt på faktiskt. Oftast försöker de inte ens😂 När hon var yngre vad det faktiskt fler som gissade på att hon var en lagotto än på att lagotton var en lagotto 😜

Fridaaaa
2016-07-23 09:02
#32

Roxy var det en som var övertygad om att jag ljög om vilka 2 raser hon har i sig. Höll på att bli tokig på människan. "Nej du har fel"; äh nej jag har inte fel, "jo det kan omöjligt vara det i", man bara suck

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
2016-07-23 11:12
#33

De flesta gissar på schäfer (schäfer, labrador korsning). Vissa kommer bara fram för att tala om att hon ser ut som en varg. En gång blev hon misstagen för en riktig varg av några av grannens kompisar som ringde honom för att tala om att det var "en varg vid brevlådorna". Grannen talade om i telefon att det är bara grannens hund😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zyloon
2016-07-23 12:42
#34

Folk frågar ofta om det är en valp jag har (hon är 8 år). Annars så har folk gissat på chihuahua. Molly är en blandning mellan Chinese crested powder puff och Jack Russell.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Temmy
2016-07-23 12:48
#35

Fick frågan om min samojed var en saluki en gång.😃 "Är det en samojed?" eller "Där kommer en samojed" är vanligast dock. 🙂

dundeer
2016-07-23 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Han är ofta en schäferblandis eller en gråhund 😂

Chinesecrestedlover
2016-07-23 14:44
#37

Min lilla Sookie (2 kg, naken blandning mellan Chihuahua/Chinese Crested Dog/Schipperke) brukar folk tro är Chihuahua…är ju i och för sig det i henne men hon är ju nästan spritt språngande naken så tycker att det är rätt kul 😃 annars har det varit de som trott att hon är renrasig (även uppfödare/kunniga inom rasen) Xoloitzcuintle (mexikansk nakenhund) av den minsta varianten, alternativt en valp av den minsta varianten- hon är jädrigt lik dessa måste jag ju säga, så det är inte så konstigt. 

Pudelbus
2016-07-23 16:30
#38

Min russkiy toy fick kommentaren av en man "Men herregud vilken fin schäfer valp!"

imsuchadiva
2016-07-23 17:13
#39

Fått frågan flera gånger om min hund är en boxer, hände mest när han var yngre och det var äldre människor som frågade. Han är en amstaff :p

juliabellini
2016-07-23 18:09
#40

Har stafforshire bullterrier och 99% av alla gånger så är det en sån där pitbull eller kamphund.

[Nalle-]
2016-07-23 20:29
#41

Jag har en storpudel, vilket de allra flesta brukar känna igen. När han varit helt nedrakad har det varit någon som trott att han var en curly coated retriever, men oftast om det är någon som gissar fel så är det mellanpudel folk tror att han är.

Annons:
parsley
2016-07-23 20:41
#42

Folk brukar tro att kleinspitzen är en dvärgspets. En ganska så bra gissning tycker jag.

Keeshonden har kallats varg, får, björn och lejon, bl a. De flesta som säger så brukar vara omkring 5 år gamla.

Kitten86
2016-07-23 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

I stort sett alla jag möter påpekar att jag har fina och trevliga hundar och sen kommer frågan vad det är jag har egentligen. Oftast gissar folk på BC men har även hört gissningen aussie och även aussie eller BC korsning. Men i själva verket är det sv/v shelties jag har 😂

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Candy123
2016-07-23 22:09
#44

De flesta frågar vilken ras det är men vissa frågar vilken blandning det är xD

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Yasmine_
2016-07-23 22:21
#45

Oftast frågar dem om det är en Berner sennen, eller en blandning av rottis. 
Men även fått frågan om det är en schäfer!
Men oftast gissar folk på Berner sennen. 

Har ju en Hovawart 😂

My K
2016-07-23 22:31
#46

Det roligaste jag har varit med om när folk gissar ras, var när jag skulle gå på kurs och det kommer fram en jätteglad man och säger.

 -Vilken fin Border collie du har! Hon kommer ifrån (någon kennel) senaste kull va?Han blev helt tyst och gick där ifrån när jag berättade att hon blandras mellan bc/aussie.  Jag vet inte vem det blev mest pinsamt för! 😂

Linnea
2016-07-24 16:22
#47

Har nog bara fått en gissning, stövarvalp. Har en beagle och hon var typ 2 år vid det tillfället.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Noa-Nisse
2016-07-24 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

95% av folk som undrar tror att hon är en dalmatiner :P

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Anibaz
2016-07-24 21:27
#49

Aussien misstas antingen för blandras eller border collie. Corgi cardiganen misstas för blandras eller drever. Terven jag hade trodde alla var collie/schäfer.

Herseruds
2016-07-24 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Labradoodle gissar många att min kortklippta storpudel är. Oftare än de gissar rätt faktiskt, av någon anledning… Väl marknadsförd blandras?

Snuffles
2016-07-24 23:22
#51

En man trodde att min var en griffon, han är mops/chihuahua

Jetaime
2016-07-25 10:21
#52

Ja, det är många som brukar både gissa, anta och fråga  vad jag har för ras.

TjockaBerta
2016-07-25 12:31
#53

Nej aldrig men de frågar ibland.

>>>Malum domesticum<<<

Shirokaze
2016-07-25 21:16
#54

Har inte haft min hund så länge ännu (1,5 månad) men min granne trodde att min (vita) akita inu var en japansk spets. Nån extremt packad gubbe i baren svamlade något om att vovven var en siberian husky…….????

Oftast så frågar folk bara vad det är för ras och när jag säger akita så blir dom ofta helt förvirrade, som om dom aldrig hört namnet förut. Å andra sidan är det ju en rätt ovanlig ras i Sverige och särskilt när jag lever så högt upp i landet; är bergis den enda i stan som har en sån. Vet dock att i grannstaden finns det en tjej som har amerikanska akitor… månne om folk frågar vad hennes vovvar är för något?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Ronja06
2016-07-26 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Min border collie har varit allt från husky, till aussie (känns mer rimligt iaf) till varghund. Märks att människor i sverige inte är vana att se grå border collies 😂

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Wick
2016-07-26 11:16
#56

Det har kommit frågor ifall min vita pudel har varit en bichon frisé och det kan jag förstå. :)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

WolfFire93
2016-07-26 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Nästan alla tror att han är en shäfer eller en korsning med det, men nu när han är fyra så hör jag mer och mer västgöta spets. Men han är en korsning med: Japansk spets, tibetansk spaniel, "schipperki"(XD), papillon, släthårig fox terrier. XD men han ser ju lite ut som en miniatyr shäfer X3 han är bara ca30cm i mankhöjd

Vizzla
2016-07-27 08:59
#58

Ja och 99% gissar rätt (TAX). En pojke frågade dock om det var en pudel ;-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jetaime
2016-07-27 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Folk brukar gissa på "en sån där får hund" (border collie), "en sån där som brukar vara svart/vit" (border collie), border collie, tollare, blandras (gärna blandrasvalp). sheltie. 

Eller miniaussie (då blir jag typ tokig och säger alltid att "Nej, jag har en RIKTIG aussie". 

Min hund är en australian shepherd.

Fransu
2016-07-27 15:01
#60

#59 Vilken ovanligt vacker hund! ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

majhefsticar
2016-07-28 01:39
#61

#59 tänkte precis säga som #60, vilken skönhet!

majhefsticar
2016-07-28 01:42
#62

De flesta frågar bara vad det är för ras och dom har aldrig hört talas om den :P Ett barn trodde det var ett lejon en gång! Man fick sig ett gott skratt. En del har gissat på pekingese, malteser och lhasa apso. Jag har en shih tzu.

Annons:
Jetaime
2016-07-28 09:46
#63

#60 #61 Tack så mycket :)

spacesheep
2016-07-28 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#64

För några veckor sedan hörde jag min hund bli beskriven som en "sheltie" mycket bestämt.. 😂Någon gång har jag hört collie också. Men vanligtvis får jag bara höra att han är en border collie. Har också fått höra att han "definitivt är från uppfödning X för hens hundar ser ut exakt sådär!" flera gånger. Lite lustigt med tanke på att hans svans 99% av tiden ligger som en båge över ryggen (Blandis med främst BC och Samojed)😛

tiger tok
2016-07-28 19:47
#65

Tibetanska spanieln är en pudel,såde så!

Vattenskadad
2016-07-28 19:50
#66

Min ena tik har någon frågat om hon var en chinesecrested puff, hon är en polski owzcarek nizinny. Min andra är en laekenois och där tror folk att hon är en blandning mellan schäfer samt irländsk varghund..men hon är lite för liten för den blaningen. Skoj ändå! Ofta kommer vi till att prata om rasen, alltid skoj!

Janval
2016-07-28 21:04
#67

Lite festligt att flera trott att jag har schnauzer eller schäfer, vilket jag tror hänger samman med att jag ses som mellanblond och/eller skäggig (och tyskt påbrå). Ännu festligare är att några förmodligen tyckt att jag har en hyggligt stor snok och är inte konflikträdd och gissat dobermann. Vilket inte är illa alls då jag har originalet…tysk pinscher. Vi har samma stil, hunden och jag.

alltidnordin
2016-07-28 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

När min var yngre frågade en äldre dam mig om det var en schäfervalp 😃

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

IngaTrnqvist
2016-07-28 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68 Han är så sjukt snygg! :o

Vi fick en hel del kommentarer när vi satt utanför Dollar Store idag, bl.a. var en man fast besluten om att Brownie är en kelpie, utan tvekan. Första gången jag hör det. Det var även en liten flicka som utbrast "titta mamma, en kanin!". Är det så svårt att komma fram och fråga? Varken jag eller hunden bits x)

I mean, titta vilken stilig kelpie. Riktigt rastypisk. Eller inte.

Annons:
Namiko
2016-07-28 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Den Bichon Frisé familjen hade blev allt som oftast kallad för pudel, vid något tillfälle blev han även en Goldenvalp och vår kastrerade Goldenhane, som dessutom var ett par år yngre, var tydligen hans mamma.

När det gäller Teffex får jag oftast frågor om vilken ras han är istället för gissningar, men när gissningarna väl kommer så är det alltid Jack Russell.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lona
2016-07-28 22:57
#71

Det är flera som varit helt övertygade om att min isländska fårhund var en korsning med räv i (en biologisk omöjlighet), annars sheltie eller welsh corgi. På den tiden var visserligen islandshundar väldigt sällsynta men det är ju i vilket fall en klockren spets. Ridgebacken trodde en del var pitbull - förutom några som trodde att det var en osedvanligt långbent tax :-P . Mastiff är det också någon som gissat på men det berodde förmodligen på att vi var på mastiffspecialen - Mulen var dock liten även för att vara en ridgeback så hon skulle med sina 28 kilon varit en extremt liten mastiff!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2016-07-29 08:48
#72

Vilka roliga gissningar många har på sina hundar. Jättekul att läsa. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tiger tok
2016-07-29 09:34
#73

#72 håller med!

Janval
2016-07-29 11:58
#74

Ok, nu förstod jag frågan🤔… De flesta tror att jag har en ung dobermann, även erfarna dobermann-ägare. Min pinscher är lite högrest och lång så jag förstår sammanblandningen. Stövare har någon dragit till med också.

Magrat
2016-07-29 13:07
#75

Dvärgpinscher gissar människor på när de ser italienaren numera. Blev näst intill utskälld av en man som ägt tre dvärgpinschrar när jag förklarade att hon var en Italiensk vinthund.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Growing Nerves
2016-07-30 14:00
#76

Fått frågan om min Shih Tzu är en lhasa apso.. Annars har jag inte hört något annat.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Annons:
[Lillmatten]
2016-07-30 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Jag har en gul jaktlabrador, vet inte hur många som har trott att han är en blandras… när jag väl sagt att han är en renrasig labrador får jag alltid frågor som "men labradorer är väll inte så där smäckra i kroppen??" Labradorer, är inte de svarta?"   😕

Jamie+Engla
2016-08-01 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Chihuahua eller Jack Russell Terrier, är i själva verket Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno Min mellan stora Podengo har kallats för Basenji

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2016-08-01 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#79

Bilder på när de står upp (Båda blev BÄST I RASEN på Roskilde CACIB utställning)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ipopuma
2016-08-01 14:53
#80

Labrador till riesenschnuazer :P

kitte94
2016-08-01 16:15
#81

Den hund jag har nu är en vit herdehund. Men hon får ofta frågan" är det en blandning av schäfer och golden?". Hon är väldigt gul i sin päls pga ålder. Någon har trott vit schäfer. 

Mina förra hundar kunde nog ingen gissa rätt. Iaf inte om de inte varit i kontakt med den. Svensk lapphund. blev oftast gissning på blandras.

FjantYoda
2016-08-01 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Chihuahua, Dvärgpinscher och Praszky Krysarik, han är en Russkiy Toy

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Marr
2016-08-02 09:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#83

Barn har frågat om det är en räv eller en liten björn. Jag har en Shiba. Fast de flesta frågar om det är en Finsk Spets…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Belimas
2016-08-02 16:12
#84

Otaliga gånger.

När jag hade min leonberger så var gissningarna, berner sennen, st. bernhard, new foundland eller schäferkorsning. Det var endast ett fåtal som visste vad det verkligen var för ras. Ibland gissade de inte ens utan berättade glatt för resten av sällskapet att det där är en sådan där st. bernhard när jag passerade på promenaden.

Nu när jag har tibetanska spaniels så brukar gissningarna vara pekingese eller mops, mestadels det sistnämnda p.g.a. färgen att mina sedan är både långhåriga och har nos verkar de inte lägga märke till.

Surpan
2016-08-04 15:10
#85

#83 Aldrig någon som frågat om det är en Doge? ^^

/Surpan

apportbocken
2016-08-04 16:22
#86

#85 hahahhahahahah

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

HannaM
2016-08-06 00:23
#87

Lundehunden här fick vara väldigt mycket jack russel som liten innan öronen reste sig, han var chihuahua ett antal gånger också mest pga storleken som litet valpknyte. Nu när han växt på sig lite och öronen står rakt upp har dom flesta ingen aning utan frågar bara vad det är, en dam undrade dock om han var "en såndär afrikansk" antar att hon syftar på basenji och det är ju ändå en rätt okej gissning.

Therese
2016-08-06 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Igår var han både en pudel och lagotto. Vi var ute och åkte spårvagn och hans ras ser man ju tyvärr inte hela tiden 😊 Han är en Irish softcoated wheaten terrier, och när jag sa att det är rasen och han är ingen pudel fick jag höra att jag skulle ta det på svenska. Annars när folk undrar vad det är för ras tror de att han är en blandras "oj vad många raser"..

tiger tok
2016-08-06 09:49
#89

När vi var på Stockholms hundmässa så hade vi gått från ringen där dem ställde border collies och då kommer det en kille i full fart, pekar på labben och vrålar "mamma mamma är det där en golden retriever!?":D

Engla1
2016-08-06 10:09
#90

Ja har väl mest hört Hjorthund, Stövare(?!) eller Grand Danois, Ja har en irländsk varghund! ;)

Annons:
Engla1
2016-08-06 10:09
#91

Ja har väl mest hört Hjorthund, Stövare(?!) eller Grand Danois, Ja har en irländsk varghund! ;)

batmanthebun
2016-08-06 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Oftast kommer små barn och frågar vart jag fick vargen från. Annars är ju standard raserna från vuxna husky, malamute, jämthund,  gråhund och folk som sagt "någon sorts spets/draghund". Har även till min förvånan blivit frågad flertal gånger om det är en vargkorsning. 

Hon är en jämteblanding

vapensyster
2016-08-07 19:03
#93

Min rottweiler/amstaff har blivit kallad schäfer och doberman…

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

MoaL
2016-09-03 01:56
#94

Rhodesian ridgeback, boxer, pitbull och "killerdog" har vi fått höra. 😕

Har amstaff.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

TypisktMaria
2016-09-03 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Många som sagt att min Bichon frisé korsning är en så fin renrasig Bichon frisé xD Han är iallfall liten, vit och fluffig xD Visst är han lite lik en Bichon frisé men hans kompisar är renrasiga och man ser ganska gigantiska skillnader mellan dem xD

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

TypisktMaria
2016-09-03 13:30
#96

Hade även en Engelsk cockerspaniel (Blue roan) som hade fina meriter i utställning, som ett äldre par trodde var en tax xD

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

$Emma$
2016-09-03 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Alla som har gissat har frågat om det är en collie valp, när han va mindre. Ärligt talat visste jag inte hur en collie valp såg ut. Så jag googlade.  Det visade sig att dom såg väldigt lika ut.

(Bilden är när han va lite äldre)

// Emma

Annons:
[Natchie]
2016-09-03 15:09
#98

Det vanliga är ju 'usch där kommer en sån där hemsk kamphund, en sån där mördar- pitbull'. Jag har renrasig American Staffordshire terrier. Det var däremot en äldre man som kom fram under en av gårdagens promenader och berättade för mig vilken otroligt fin 'golden retriver valp' jag hade :-))

Hanna.siri.saijo.
2016-09-05 07:30
#99

Många småbarn tror att mina hundar är rävar. Till och med hänt att nån trott jag haft en shiba. #83 (Finsk spets)

luckysheltie
2016-09-05 11:03
#100

Många tror att jag har en collie eller border collie. Har även vart med om flera olika barn som sagt: "kolla, en varg!"

Har en trefärgad shetland sheepdog. :D

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Emouse
2016-09-05 12:50
#101

Många gissar Aussie/Bc men har Am. wolfdog x Springer spaniel🤪

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

immobilized
2016-09-05 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Många har trott att Vilda är en gråhund, jämthund, blandras med nån jakthund eller Laika. När man berättat att nej hon är en Siberian så får man höra att ''Renrasig kan hon inte vara med dom färgerna!'' 🤔Hon är 100% renrasig för övrigt.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Marr
2016-09-06 14:15
#103

#85 Nej men Dingo däremot…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

DoroteaC
2016-09-19 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Fått höra allt från faraohund till pinscher. Har ju dock själv ingen anning vad hon är eftersom hon är adopterad från spanien.  Blir alltid ett långt samtal med förklaring😂 Avslutas dock nästan alltid med, ''ja, men hon är ju väldigt fin iaf'' 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: