Annons:
Etikettraser
Läst 1276 ggr
hund_katt
7/20/16, 1:44 PM

framtida gårdshund(rashjälp)

hej! undrar om någon skulle vilja hjälpa mig lite med framtida rasval! 😃 detta är inte förrns om kanske 15 år eller ännu mer. När jag bor på en gård så kommer det införskaffas en gårdshund. men vilka raser bör jag kolla på?

jag har kollat lite på Maremma, och den verkar typ som jag letar efter, om jag inte har missuppfattat rasen. tålmodig, lugn. lojal men självständig.

även centralafrikansk ovtjarka. men är lite rädd att det är en för "tuff" hund. eller nån som har mer erfarenhet om rasen som vill utveckla den lite?

det jag söker är:

- En hund som ska fungera med övriga hundar i familjen oavsett kön. även andra djur på gården.
- En hund som inte kräver så mycket aktivering. promenader dagligen, lite småaktiviteter för hjärnan nån gång i veckan men annars nöja sig med att strosa runt och vakta gården.
- Ingen allt för "svår" hund. ska inte kräva en hundinstruktör till ägare vad gäller träning och uppfostran.(jag kommer dock utbilda mig väldigt mycket inom hund, och då även som hundinstruktör, men känner, iaf nu, att en allt för krävande hund vill jag inte ha).
- Inget "terrier-humör", om ni förstår hur jag menar.
- Stor ras, helst runt 60cm minst. päls spelar ingen större roll. helst lite mer päls så den klarar vara ute en del på vintern. alltså ingen tunn päls.
- Så frisk som möjligt, såklart.

gärna lite "lugnt" humör, som en leonberger och liknande raser. som gärna tar det lite lugnare istället för att rusa runt.

någon som kommer på någon ras som skulle kunna passa? :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Belliszz]
7/20/16, 1:49 PM
#1

pyreneerhund, Pyreneisk mastiff, Kuvasz.

De tror jag skulle passa. Iaf Pyreneerhunden. En underbar hund som vaktar men extremt barnvänlig.

Lejonkvinnan
7/20/16, 3:02 PM
#2

Leonberger :)

Lona
7/20/16, 3:52 PM
#3

Tänkte också på just leonberger :-) . Maremma, ovtcharka med flera raser kan det vara ganska tufft psyke på och inte alldeles lätta att ha. I synnerhet om ni har/planerar att få barn så skulle jag tänka mig för lite extra. Hunden är säkert snäll mot de egna barnen - men kompisar kan det vara svårare med. Det är rätt skönt att ha en hund som visserligen har en imponerande och smått avskräckande storlek (jag har haft engelsk mastiff) men ändå är godmodig så man inte behöver ha stenkoll om det kommer folk på besök. Berner sennen och Grosser schweizer sennenhund finns ju också. Tyvärr är väl inte någon av de raserna så friska, bernern har rätt mycket problem med cancer. Lederna är nästan alltid något av en akilleshäl hos de riktigt stora raserna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hund_katt
7/20/16, 3:53 PM
#4

#1 #2 tack! ska kolla upp dom :)

kom på att jag glömde tibetansk mastiff, den har jag också varit inne på lite. någon som har erfarenhet av denna rasen får också gärna skriva! :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lona
7/20/16, 3:57 PM
#5

New foundland, Landseer och St Bernhard kan också vara vettiga att titta på. Kan du tänka dig en hund som inte är riktigt lika "vintertålig" så finns även bullmastiff, (engelsk) mastiff och lite andra raser att välja på. Grand danois?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hund_katt
7/20/16, 4:10 PM
#6

#4 #5 tack för lite funderingar!

jag kommer inte skaffa egna barn. möjligtvis adoptera eller fosterhem. visst, jag är bara 16 nu men jag tror inte mina tankar om det kommer ändras. har aldrig vari intresserad av barn, inte ens när jag var liten, lekte aldrig med dockor och när någon släkting eller liknande kom på besök med sin bebis så var jag aldrig intresserad. tror inte jag har förmågan att ta hand om en bebis heller.

så skulle det komma in ett barn i familjen i så fall så får jag vara beredd på att det kan komma kompisar. har man då en hund som inte skulle gilla det så får man vara med eller ha hunden i en annan del av huset/hundgård.

eller en hund som kan liksom tänka själv att "ok, matte har bjudit in denna personen, då är hen okej för mig också". men sen får man ju såklart tänka på att inte lämna hund och främling ensamma tillsammans.

grand danois är en ras jag gillar.. dock är det ju pälsen som blir problem.

leonberger, berner, landeer osv är också raser jag kanske skulle kunna tänka mig, men dom faller liksom inte i smaken på samma sätt som t.ex maremma, kuvasz osv. haha, jag har lite svårt för raser, och saker över huvud taget, som är lite "mainstream", lite vanliga och oftast ses som gulliga sällskapshundar. men det är säkert något jag skulle kunna tänka mig, en landeer är ju inte lika vanlig, och inte lika sjuk, som t.ex berner är.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Vattnadal
7/20/16, 4:58 PM
#7

De skarpaste herdehundarna är inte så lämpliga som gårdshundar. De är avlade för att ta egna beslut, och kan faktiskt skada inkräktare riktigt illa. Det är ju vad hunden anser är inkräktare som räknas, och det kan förvisso vara tjuvar, men även försäljare, bärplockare, grannen, påskkäringar ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Achatina
7/20/16, 7:04 PM
#8

Mycket kan och kommer hända tills det blir aktuellt, en sån simpel sak som att flera av förslagna raser kan bli förbjudna i Sverige eller att nya raser blir godkända och börjats föda upp här till exempel. Eller att du visst kommer skaffa barn - och då är det ju bra om dessa kommer kunna ta hem kompisar utan att kompisarna blir attackerade (eller om du har syskon som får barn som inte kommer på besök så ofta). Om du skaffar en ny pojk/flickvän under tiden du har en sådan hund, och ska fira någon högtid med hela tjocka släkten hos er aka många nya människor som kanske aldrig mer kommer komma på besök men som hunden ser som inkräktare. Fast om du planerar att ha gården någon annanstans än i Sverige så går det kanske lättare att planera i förväg. Vi har ju allemansrätten här, men det är väldigt unikt för Sverige (och Norden?).

Hur som så skulle jag nog rekommendera något mildare än de nämnda gårdsvaktarna, det är ju kanske inte så att du har behov av att ha en hund som ska vakta 2000 får från björn, varg och boskapstjuvar. Newfoundland, Landseer, Berner Sennen och Leonberger är rätt milda (även om man får vaska runt i linjer eftersom endel av dem kan ha mentala problem, sjukdomar och dylikt). Broholmer om du vill stödja nordiska raser, det är en dansk gårdsvaktare vilket kanske är bra för den bör ju vara avlad efter "skandinaviskt behov". Grosser schweizer sennenhund eller Rottweiler. Svart rysk terrier (det är inte en terrier) fast de kanske är lite för bruksiga, Akita inu/American akita kanske uppfyller kriterierna… Men sen beror det väl på vilken typ av vakt du är ute efter, Rottweilern ser inte så trevlig ut om man är hundrädd, är man hundvan blir man kanske inte så rädd, men deras vakt sätt är att släppa in inkräktaren och sen inte låta personen lämna det den vaktar förrän ägaren är på plats. I vilket fall som helst så är jag rätt säker på att man måste ha en hundkoja där hunden kan krypa in och värma sig, undkomma störtregn och så vidare så pälslängd är kanske inte så mycket att hänga upp sig på i slutänden 🙂

hund_katt
7/20/16, 8:19 PM
#9

#8 självklart ska hunden få ha en liten egen hydda, när den inte är inne i huset. men jag vill inte ha en hund som får köldkramp etc. av att springa i snön för att mota bort inkräktare.

hunden kommer vakta på gården, inhägnad. och allemansrätten säger att man inte får gå in på andras tomter hur som helst.

den ska mota bort inkräktare, både människor och vilddjur. den ska se respektingivande ut, vilket de flesta stora hundar gör. och ska inte vara rädd att behöva försvara om det behövs. den ska avskräcka genom att skälla.

en gårds-/herdehund som inte släpper in utan att ägaren är med. har för mig att det är så t.ex Kuvaszen gör? eller om det var en annan hund. jag vet iaf att det finns raser som kör på det(det har jag hört och läst så många gånger när jag läst olika personers beskrivningar på hundar så jag hoppas inte jag misstar mig om det), att inte släppa in förrns ägaren säger ok. och har ägaren sagt ok så ska det va ok för hunden. sen behöver den inte gilla främlingar, men bara att "ok, matte tar hand om det nu, jag har gjort mitt jobb".

en ren och skär gårdshund är det jag vill ha. en brukshund som rottweiler lär knappast nöja sig med vad jag kan ge.

ovtjarkan, tm, och maremma sa jag ju upp för att kolla vad det var för något och om någon hade erfarenhet av dom. Centralafrikanska ovtjarkan verkar dock inte jätteskarp. har pratat med en uppfödare till rasen och det lät nästan precis som vad jag söker.. Cao är jag mest intresserad av som det ser ut nu. men det kan ju såklart ändras på 20 år :) så just nu är det mest att få lite mer info om raser som verkar intressanta.

kollade runt lite och hamnade över en ras som heter Cao da serra da estrela. vad jag hitta så verkar det ju vara en inte så skarp ras? någon som har erfarenhet av den?
skulle finnas en uppfödare inom mitt län också, så funderar på att åka och kolla och träffa rasen. Fanns en maremma uppfödare ~1,5 timme bort också. så det var ju passande :) så kan jag åka och träffa raserna och få en egen uppfattning, också få information från kunniga inom rasen.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

tiger tok
7/21/16, 9:29 AM
#10

Jag tänker,tosa, bergamasco, kommandoraden,bullmastiff eller vanlig mastiff?

tiger tok
7/21/16, 9:35 AM
#11

Det låter nästan som att du tror att hunden börjar vakta och vara precis som du vill att den ska vara när den eventuellt kommer hem till er ts? Bara det jag fick uppfattningen av och det behöver inte alls stämma! Men tänk på att man måste träna hunden och,men det vet du säkert! Inget illa menat! 😊

[Forest]
7/21/16, 10:27 AM
#12

New fondland (felstavat) är mitt tips kolla efter bra uppfödare.

hund_katt
7/21/16, 11:25 AM
#13

#11 självklart vet jag att jag måste träna den :) men sen går det liksom inte ta vilken ras som helst och få den till det jag vill ha, så då söker jag en hund som i grunden, med eventuell träning(som med alla hundar), kan bli det jag söker. 🙂

när detta köpet sker så kommer jag ha gått färdigt hundgymnasium, utbildningar inom det mesta vad gäller hund(jag kommer att läsa etologi och utbilda mig som hundinstruktör, men kommer säkert ta de flesta kurser jag kommer över), jag kommer bo på en gård med inhägnad tomt.

så detta kommer inte bli någon "svensson-hund", utan jag kommer veta vad jag gör.

lite skärpa i hunden vill jag ha, inte överdrivet dock. men lite skärpa lär behövas om den ska kunna avskräcka vilddjur och mördare 😉

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
tiger tok
7/21/16, 4:22 PM
#14

Komondoren ska det stå i #10

[Forest]
7/21/16, 7:50 PM
#15

13 då passar någ inte nuffe för dom har inte så mycket skärpa😎, mer luffsa på och dom jag har lärt känna genom åren älskade alla andra djur. Visst kunde dom varna när folk kom och en släppte inte in folk förren man själv godkänt främmandet 😉 Men  efter det var hon en stor kelgris 🐶

hund_katt
7/21/16, 11:27 PM
#16

haha, jag gillar new foundlands. en kompis hade en när jag var liten :) dock gillar jag att dom är lite reserverade av sig. inte att dom håller sig undan efter att man har "ok:at" gästen men bara att dom inte ska vara speciellt intresserade.

skaffade ju en sheltie nyss, och en sak jag gillade med rasen var att den larmar när nån kommer t.ex, men är inte intresserad av andra människor. en larmare har jag fått, men reserverad.. njaaa xD men han är ju bara valp så allt är ju kul nu enligt honom 😃 så det lägger sig sen kanske.

shelties kommer jag nog alltid ha. men vill på det, när jag har gård och tamdjur, ha en hund som kan försvara och tar jobbet mer på allvar. kommer nog bo mer norr ut i framtiden där vilddjur kommer finnas lite mer av, så då känns det tryggare med en hund som kan försvara. haha jag vågar knappt gå ut här på kvällen för att jag tror det ska komma något och anfalla, och här är det farligaste vi har ett par vildsvin, som säkert bor en bra bit ifrån vårt hus och som knappast skulle komma så nära vårt hus xD

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wellcraft
7/21/16, 11:31 PM
#17

Kolla på sennenhundarna, finns en del skarpare men sällan av samma mått som otvtjarka mfl.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
7/22/16, 9:49 AM
#18

Sarloos wolfhound?

hund_katt
7/22/16, 10:36 AM
#19

#18 skulle knappast säga att dom är bra vakthundar 😂 vad jag har erfarenhet av så springer dom och gömmer sig om någon kommer 😉 dessutom har dom väll stor jaktinstinkt? vilket inte är så bra när jag kommer ha andra djur på gården. och jag har också för mig att dom kräver ganska mycket stimulans, vilket jag inte söker heller.

#17 läste lite om sennenhundarna, men de verkar behöva mer mental aktivering än vad jag kan ge, förutom berner sennen då.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

tiger tok
7/22/16, 1:44 PM
#20

Jag tycker du ska kolla på hundraserna jag listat i #10,om du inte redan gjort det vill säga! 😊

Annons:
Lejonkvinnan
7/22/16, 3:07 PM
#21

Om man tänker lite utanför ramen. Irländsk varghund? Avskräckande och vaktar sisådär lagom. Min kompis hade en sån i många år. Men alla raser måste man ju se hur aveln sett ut och vad de satsat på. Som leonberger, vissa har vakten vissa inte. Men brukar räcka att en sån står och skäller för att avskräcka personer iallafall. Rovdjur däremot vet jag inte. Grävling och räv håller mina leonberger och kompisens varghund borta. Stimulans ska ju för den hund du väljer vara att vakta. Det är en aktivering i sig.

Lunatic
7/22/16, 3:14 PM
#22

Broholmer? Verkar som härliga hundar som inte är allt för tuffa och samtidigt besitter vakten du är ute efter. Enda nackdelen kan ju vara pälsen då de är korthåriga och beroende på var i Sverige du kommer bo kan det ju bli riktigt kallt under vintern.

hund_katt
7/22/16, 3:43 PM
#23

#20 aa jag har kollat dom 🙂 bergamasco och kommendor skulle vara häftigt, men pälsen gillar jag inte tyvärr 😃 de andra är ett alternativ om jag bortser från att pälsen är kort. det är för hundens skull jag vill ha tjockare päls så den inte fryser när den är ute.

#22 broholmer verkar vara något också, bortsett från pälsen då. men den kommer också ligga i åtanke

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lona
7/22/16, 4:20 PM
#24

Alltså, hundar som tosa, ovtcharka, maremma med flera kan det slå REJÄLT snett med när det gäller vakt och skärpa. Även hundmänniskor med mycket erfarenhet kan få stora problem med de bitarna. Faktum är att flera av dessa och liknande raser inte är särskilt lämpliga i Sverige överhuvudtaget. Om man absolut känner att man måste skydda sig är det sannolikt bättre med ett rejält staket (vilket du bör ha i vilket fall om du har den typen av hund) och ett bra larm… Även om folk inte ska eller har rätt att komma hem till dig/in på din gårdsplan så händer det ändå - och då skall det mycket till för att du inte skall åka på skulden om hunden angriper. Att få en vakthund att vakta precis "lagom" kan vara väldigt, väldigt svårt och kräva fingertoppskänsla för rätt träning och även om rasen har de rätta förutsättningarna så kan det bli helt fel ändå.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
7/22/16, 5:01 PM
#25

Komondoren kan du raka ner och borsta så bildas inte snörpälsen,samma på bergamasco! Om du vill ha en riktigt väktare som inte tål någon annan en familjen så kanske sarplaninac vore något?

hund_katt
7/22/16, 8:49 PM
#26

#24 men självklart vet jag att det kanske inte blir perfekt ändå, men genom att välja rätt ras kanske jag ökar chansen att få den hund jag vill ha… Jag skaffade ju en sheltie nyligen, jag förväntade mig den lite reserverad mot främmande, och tar lätt åt sig av tillsägningar. istället har jag en jävlig kaxig liten herre som inte respekterar när man säger ifrån, inte ens när de andra hundarna säger ifrån. slutar med att jag får plocka bort honom. så jag vet att det kanske inte blir vad jag vill ha, men det ska väll inte hindra mig från att skaffa den ras jag vill ha? man går ju inte och skaffar en ras man vill ha, och förväntar sig att den inte kommer vara rastypisk. icke rastypisk kan den bli, men det är väll knappast något man ska gå och förvänta sig…

och jag vet att jag bör ha staket, det hade jag tänkt ha även innan tankarna på en vakthund kom… och har man ett ca 2 meter högt staket, grind och med varningsskyltar så lär ju knappast någon ta sig in.. går ju även sätta lås på grinden, kanske även en eltråd överst på staketet.

ingen har rätt till att gå in på någon annans gård/tomt så om jag inte vill ha någon på min gård så ska det inte vara nån där. skulle det mot förmodan hända så får jag väll stå för kostnaderna - simple as that. tänker inte stänga tankarna på en vakthund bara för att det KAN hända en olycka. en olycka kan hända med vilken hund som helst, behöver inte vara en vakthund. min sheltie skulle kunna bita om han vill. med det tänket så skulle man inte kunna skaffa hund över huvud taget.

jag vill ha en hund som är kapabel till att försvara om någon skulle komma in med onda avsikter, då vill jag inte ha en hund som springer fram, skäller, men sedan bara hälsar. eller en som tror att den kan försvara men är mållös för den inte har rätta skärpan. jag vill kunna sova tryckt på nätterna, kunna gå ut på gården tryggt på både dag och natt. JA, jag är kanske paranoid. men det är inte så konstigt i dagens samhälle. och inte mitt fel att jag är rädd heller. så låt mig vara det

centralasiatiska ovtjarkan verkar ju dock inte lika skarp som de andra varianterna. 

https://ancientspiritscao.wordpress.com/about-the-breed/om-rasen-2/

här är en av sidorna där jag läst om den. samt vet jag vem hon är som äger kenneln och jag vet att hon vet vad hon pratar om.

asså ni kan ta det lugnt. jag vet vad jag gör, och vet jag inte det nu så kommer jag veta det INNAN jag skaffar en ny hund/ras. samma gäller vilken ras jag än skulle skaffa. detta är ca 20 år in i framtiden, kanske ännu mer. kanske inte ens händer.

varför är alla så negativa så fort någon frågar om en lite skarpare vakt/gårdshund? läst flera andra trådar där folk tror man inte kan något när man vill ha en vakthund..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

tiger tok
7/22/16, 9:28 PM
#27

Ber om ursäkt för att jag lät som om att du inte kunde någonting i ett av mina tidigare i,det var inte alls så jag menade!! Säger fortfarande Sarplaninac om du vill ha en riktigt utpräglad vakthund,eller kanske en malinois,det är trots allt många malinoier som används till skydds! Hjärngympa och motion kan du ju hitta på allt möjligt!!!!!

Annons:
tiger tok
7/23/16, 10:42 AM
#28

Anatolisk herregud?

hund_katt
7/23/16, 4:31 PM
#29

#27 det var inte direkt menat mot dig, utan mer allmänt. 

Du frågade ju först för det var så du trodde, men förstod när jag svarade hur det låg till. men sen fortsätter någon annan ändå som att man inte har någon kunskap alls, eller ska skaffa en skarp hund utan att veta ett skit om rasen. tror inte ens jag skulle komma över en sån ras, iaf från en svensk kennel, utan att veta något. tror knappast någon av de få uppfödarna som finns här skulle sälja en valp till någon utan tillräckligt med kunskap.

Sarplaninac verkar ha lite väl mycket skärpa. och mallen är ju en brukshund så den kommer nog inte må så bra som endast gårdshund med daglig promenad.

anatolisk herdehund har jag kollat lite på, tror dock den är i det skarpaste laget jag skulle kunna tänka mig.

är fortfarande lite fast på centralasiatisk ovcharka, Kuvasz, Estrela och Maremma. Har fått kontakt med folk av alla raserna, så ska läsa lite djupare och möjligtvis träffa dom inom snar framtid också :) Estrelan och Kuvaszen verkar "lättast", gillar dock Cao:n lite mer, den fastnar jag lite mer för. Estrelan kommer väll tvåa. Aja, får se om 20 år vad det blir för något :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: