Annons:
Etikettövrigt
Läst 1299 ggr
suur
6/30/16, 3:11 PM

Kastrera eller inte?

Hej! Jag har en blandras tik på två år, hon är inne i sitt tredje löp nu. Jag och sambon har diskuterar ifall vi ska kastrera henne eller inte. Frågan är, kommer hon att ändra på sitt beteende ifall man kastrera henne? Tacksam för svar

Annons:
jenmjao
6/30/16, 3:16 PM
#1

Vad är det för beteende ni undrar om hon kommer ändra?
Har hon problem med löp på något vis?
Blir hon skendräktig ofta?
Jag har en blandras tik på 5år, inte kastrerad, var skendräktig nyligen, kommer nog inte kastreras om hon inte får några "riktiga" problem med sjukdomar eller liknande, Det är ett stort ingrepp på tikar.

Kallaterrier
6/30/16, 3:26 PM
#2

Det är inte ovanligt att tikar kan bli skarpare i humöret efter kastration, men det händer inte alla.

Det finns en massa fysiska biverkningar som man också måste ha koll på innan man kastrerar tycker jag. Upp till en femtedel av kastrerade tikar får problem med inkontinens ( de flesta går att medicinera, inte alla), man kan få pälsförändringar-pälsen blir ullig och valpig, tiken får ökad matlust OCH får lättare att öka i vikt. Har man redan en hungrig hund kan det bli ganska jobbigt. Tiken kan, på grund av ökat matintresse, utveckla resursförsvar när det gäller ätbara saker.

Dessutom är det en stor operation om man inte gör en titthålskastration, men det är inte så många veterinärer som utför det.

Och, innan någon för för sig att jag är anti-kastration av princip, jag har en kastrerad tik själv, jag vill bara att man ska vara medveten om konsekvenserna. Det är inget man bör göra utan att vara informerad.

suur
6/30/16, 11:42 PM
#3

Vi är mest oroliga för att hon kommer bli som en "annan" hund eller tar skada utav en kastrering. Hon är väldigt lugn, social och lydig . Hon umgås väldigt mycket med en hane då de är hundvakt åt våran tjej, vill inte riskera att få valpar. Dock har hon aldrig låtit någon hanhund vara på henne under sitt löp, men man vet aldrig hur det blir nästa gång. Finns det något annat än kastrering som kan hjälpa ,som inte är skadligt för henne? Vill henne absolut det bästa

hemul
7/1/16, 12:08 AM
#4

Har du ingen annan som kan ha henne när det behövs när hon löper då? Tycker det verkar lite synd att kastrera en hund som verkar må så bra.

En av många sidor där man kan läsa om riskerna.

http://hvp.se/kastration_av_ti/

crins
7/1/16, 7:14 PM
#5

Jag tycker man kastrerar i medicinsk syfte! INTE ANNARS ,så vida det inte är beteende problem! Om en handling har problem med prostata och hanhundaggririsivitet, tikar problem med livmoder och juvertumörer och beteende rubbningar!

hemul
7/1/16, 7:29 PM
#6

Ja. Ni är ju nöjda med hunden som hon är nu. Hon kanske inte ändrar sig till humöret eller får fysiska problem eller förändringar, men varför chansa? Det är inte så många veckor per år en hund löper och om jag fattade rädd är det inte ens dagmatte det är frågan om, utan bara vakning ibland. Jag skulle inte chansa! Men det är jag det. 🙂

Annons:
fridarebecka
7/4/16, 9:42 PM
#7

Med tanke på hur pass vanligt det verkar vara att tikar blir inkontinenta när de kastreras så hade jag inte kastrerat om tiken inte lider av att vara okastrerad. I ert läge hade jag funderat över vad som är jobbigast, att ni får hålla extra uppsikt under löp eller att hon blir inkontinent.

jojmaj0314
7/4/16, 11:55 PM
#8

Jag har en 1.5 år gammal blandrastik som också är inne i tredje löpet och har länge haft beslutsångest vad som är bäst. Men jag har beslutat att inte kastrera. Det kostar mycket, är ett stort ingrepp och hon kan bli förändrad. Det känns onödigt att utsätta henne för det om hon inte ens får livmoderinflammation eller juvertumörer när hon blir gammal. Bättre att gå på årliga kontroller i samband med vaccination istället :)

Karolina-H
7/5/16, 9:01 AM
#9

Jag har en tik på 8 år som var tvungen att kastreras av medicinska skäl när hon var 4 år. Hon är nu inkontinent och det går inte att behandla utan hon läcker urin trots medicinering, Hon har även blivit förändrad i sitt beteende och är mycket skarpare mot andra hundar. Om er hund inte mår dåligt på något sätt av att vara okasterad så tycker jag ni ska låta henne vara, finns ingen anledning till att kastrera en hund om den inte mår dåligt och man måste.

Codeavalone.blogg.se

suur
7/10/16, 10:54 PM
#10

Tack för all hjälp! Vi har beslutat att inte kastrera henne, vi tar hellre risken att hon blir dräktig än att hon kommer få problem resten av hennes liv. Vi vill inte riskera att hon kommer förändras på något sett :)

hemul
7/10/16, 11:07 PM
#11

Låter vettigt.🙂

MonsterTrollet
7/11/16, 2:14 PM
#12

Fast att riskera att hon blir dräktig är ju inte heller ett alternativ, mycket kan gå fel med att få valpar om man inte är van uppfödare.
Se hellre till att nån annan passar hunden när hon löper.

Och att inte kastrera är nog ett jättebra beslut, har läst mycket om det och jag har valt att inte göra det på min hund trots att hon löper tre gånger per år och har det besvärligt, just för att hon är osäker och det kan förvärras.
Jag tar hellre att hon blir skendräktig och knasig och löper ofta, det är för många negativa saker som kan hända.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

[Forest]
7/11/16, 9:35 PM
#13

Är det bara en orsak att inte reskera att det blir valpar så finns det saker man kan göra för att det inte sker, är att ha 100% koll på hundarna vid löp. Är dom ensamma så stänger man in var o en i olika rum eller så får man skaffa annan hundvakt vid höglöpet.  Jag skulle inte kastrera om det inte är ett måste då med sjukdom eller att hunden verkligen lider vid löptider. Men det är upp till varje hundägare att ta sitt egna beslut kring detta :)

Annons:
suur
7/12/16, 6:27 AM
#14

Har tyvärr inte möjlighet att lämna henne hos någon annan under löptid , har inte råd att betala för det heller. :)

Underbarn
7/12/16, 9:57 AM
#15

Jag är för kastrering och kastrerar om man känner att man har råd. Min hane är kastrerad (pga revirmarkering/pink och när jag bodde hemma hade syrran en tik som han redan fått valpar med en gång). Min tik är för ung än, men jag kan tänka mig kastrera henne också för att slippa löp och blodfläckar (hon är stor, kommer väga 70kg så det blir troligtvis mkt blod i jämförelse med tex syrrans 7 kg tik) och vill inte ha blodig soffa och torka golv jämt. Så det är för min bekvämlighet plus att ingen i min närhet vill vara hundvakt när hon löper. Alla adoptionshundar kastreras oavsett kön tex.

[Forest]
7/12/16, 10:10 PM
#16

15  Ska jag jämföra våran ena tik mot grannens 2 tikar av stora raser (schäferblaningar) så kan jag säg att dom lämnar inte en droppe på golvet medans våran kan lämmna små spår på golvet och sin bädd. Stora hundar löper inte mer än små, det är helt olika hur mycket dom blöder men även hur renliga dom är😉

14. Valet är givetvis erat, nästa tips är ring runt o kolla vad det är för priser för kastrera tik sen läs på för o nackdelar med det hela.

Upp till toppen
Annons: