Annons:
Etikettdebatt
Läst 1512 ggr
Ansan64
2016-06-30 10:26

Utslag nakenhund

Min lilla nakenhund (6 månader) har fått utslag på hela ryggen. När jag pratar med veterinären säger de att de är värme utslag. Har ni något tips på vad man ska göra. Hon har tratt på sig.

Annons:
Fridaaaa
2016-06-30 10:32
#1

HAde tagit av tratten.
Och sedan ha hunden i svalt och se till att den dricker ordentligt.

Min nakenhund ligger dock ofta på rygg utan att vara för varm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ansan64
2016-06-30 11:13
#2

Men hon slickar på utslagen , de ser ut som vattkoppor!?

Fridaaaa
2016-06-30 11:14
#3

#2 My bad jag läste fel, tyckte det slog utslagen, alltså utslagen som för varm haha! ber om ursäkt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
2016-06-30 13:18
#4

Har du varit hos veterinären eller bara pratat med de? :) De måste ju kunna tipsa om något som lindrar tycker jag. Hon har inte gått emot brännässlor eller så?


Underbarn
2016-06-30 22:34
#5

Min nakenhund har bara haft "eksem"liknande utslag som försvann med en salva jag hade hemma.. Vet inte hur man kan göra med vattkoppsliknande? Kanske försvinner av sig själv med tiden? Undvika sol om det är pga den.

hemul
2016-06-30 23:38
#6

Jag fick själv någåt som kallades soleksem på händer och armar ett par somrar när jag var i övre tonåren. Det blev just såna där blåsor + väldigt rött och irriterat för övrigt. Jag fick ett par vita glacéhandskar av en granntant som jag fick gå omkring i. Vet ju inte om det är samma, men om det är det så gjorde det förbålt ont om solen kom åt det allra minsta. Om jag tog av handskarna i solen så brände det direkt som eld, riktigt plågsamt. Så om det är nåt liknande försök täcka hunden med något som inte skaver. Kanske kan klippa till en t-shirt eller liten skjorta för bäbisar eller liknande.

Tycker placeringen på ryggen tyder på att det är solen och inte värmen i sig.

Annons:
[Wilbur]
2016-07-02 19:29
#7

Hur gammal är hunden? Vissa får valpfinnar när de är valpar, sen kommer "tonåren" och även då brukar nakisar få en del finnar. . Är det en vuxen hund kan det även då vara finnar såklart, men chansen är inte lika stor. Prova badda utslagen med lite alsolösning och smörj sedan på ett tunt lager aloe Vera. Får man fråga varför hunden har tratt?

[Wilbur]
2016-07-02 19:30
#8

Oj! Såg nu att den var 6 månader. . Ta gärna en bild på 'utslagen' så är det lättare att komma med tips :)

Upp till toppen
Annons: