Annons:
Etikettbeteende
Läst 4955 ggr
belliiboii
6/29/16, 11:33 PM

Slyngelåldern

Nu är det så att min "lilla" vovve har kommit in i en slyngelperiod och ni alla som har haft/har en valp kan förstå min frustration. Jag vet inte hur jag ska beskriva men han är liksom nödvändigtvis inte olydig, han bara lyssnar inte och bryr sig inte. Nu känns det värdelöst att lära han något nytt, han kan knappt "bete" sig. "I am holding on for dear life" när det kommer till ALLT han kunnat innan.

 Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg men vill bara ha motivation eller höra hur andra upplevt det eller om ni har någon speciell berättelse när eran hund nästan fick en blocketannons. Jag har inte så många bekanta med hund så jag antar att jag inte vill känna mig ensam i detta, om ni bara vill berätta hur underbara era hundar är nu efter slyngelåldern så får ni gärna göra det! Haha, ja jag vill bara ha lite sällskap och lite motivation till att ta  mig igenom detta :)

Annons:
amandatherese
6/29/16, 11:47 PM
#1

Känner igen mig ;) Min har just nu bara öronen som dekoration, haha! Vissta dagar är han jätteduktig och gör vad man ber honom om men de flesta dagar så hör han inte ett skvatt >.<

poodlelicious
6/29/16, 11:53 PM
#2

Hade ingen jättejobbig period med förra hunden så nu trodde jag att jag hade gjort något allvarligt fel. Har gått och skämts på kurserna för att jag inte har någon som helst kommunikation. Han har rymt, dragit i koppel, stulit saker, vägrat äta, ätit blöja osv osv. Hundelände. Helt plötsligt vände det. Han går vid sidan och stirra upp på mig och äter sin mat och lyssnar när jag säger nej. Fattar inte vad som hände.

Herveaux
6/30/16, 12:35 AM
#3

Ja herregud, dom vet precis hur dom ska göra för att testa ens psyke dom små liven…

Jag och maken har inte fått hjärnblödning bara en gång utan två gånger har vi skaffat hund av ras XXL, i slyngelåldern, med lite extra olater som grädde på moset.

Det är bara att ta ett par (hundra) djupa andetag, välja sina strider och inte ställa några större krav på framgångssagor i träningen.

Men, precis som med monster-piraya-valpar så går det över. 🙂

Sakta men säkert har även min nuvarande best lugnat ner sig och vips kommer du på dig själv med att tänka "men shit, vad lugn han har blivit (iaf jämfört med värsta tonårs-perioden…), kottarna i öronen ramlar ut och se på sjutton, hundrackaren kommer ihåg att den där klumpen i andra änden kopplet som förser med mat och vatten är en rätt kul typ som vill hitta på roliga saker. 😛

Kämpa på!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

lisa90
6/30/16, 8:33 AM
#4

Ja, det är ingen rolig tid! Min ena hund vaknade en dag och hörde ingenting jag sa. Tidigare hade jag haft honom lös med perfekt inkallning, nu var det långlina på. Vi gick en kurs i allmänlydnad och jag kände mig så kass. Min hund verkade inte kunna nånting, han skulle bara fram till de andra hundarna. 

MEN ett och ett halvt år senare kunde jag ha honom lös på agilityplan bland andra hundar :) Ju mer vuxen han blev, desto mer intressant blev jag igen. Idag är han nästan fem år och vi har utmärkt kontakt. Så de blir vuxna, jag lovar ;)

Corgitok
6/30/16, 12:15 PM
#5

under hur lång tid är slygelåldern?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Herveaux
6/30/16, 12:23 PM
#6

#5 Generellt så räknas väl unghundstiden och slyngelåldern från ca 6 mån till 2 års ålder, men vissa raser mognar tidigare än andra.
Min egen hund räknas som vuxen vid ca 4års ålder tex.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Corgitok
6/30/16, 12:31 PM
#7

#6 Åh nej! Att det kommer vara så under en sån lång tid. Visste inte det. :P

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Herveaux
6/30/16, 12:34 PM
#8

#7 Vissa raser och individer blir mer döva och stökiga än andra. 🙂
Vissa märker knappt av att hunden gått igenom sin "tonårstid" medans andra hundägare har lust att slita av sig håret vissa dagar.

Men hur som helst, det är helt klart värt mödan! ❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Corgitok
6/30/16, 12:48 PM
#9

#8 Det har du rätt i.! Vill  man ha en hund som är fin får man lite lite pin :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: