Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 708 ggr
Frida B
6/29/16, 10:42 PM

Lära han grind-gränsen?

Vi har en inhägnad tomt mitt i ett radhus område. Vi har även en Kelpievalp som snart kommer lära sig hoppa över denna inhägnaden. Någon med ett tips på hur vi redan nu kan träna på att man inte hoppar över staketet och hälsar på alla som går förbi, även fast dom står och kollar på valpen och säger "naaaaw" trots att jag ber dom ej göra detta?

Kan ju tyvärr inte träna människorna lika lätt som att träna hunden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
6/29/16, 10:58 PM
#1

Vet kikopup har en video på youtube, "invisible borders" eller ngt liknande :D ngt liknande av att man 1. Går med hunden i snöre vid en tydlig kant, stanna då med hunden när ni kommer till kanten, belöna om hunden stannar med dig 2. Samma dom steg ett men man "hintar" till att man vill gå vidare, om hunden stannar vart den är belöna 3. Samma som stegen ovan men du går nu ett steg fram, belöna om hunden stannar. 4. Samma som stegen ovan förutom att du istället för att stanna går vidare, hunden ska dock stanna, belöna om hunden stannar av sig själv. 5. Börja nu lägga till distraktioner, prata dansa, etc, öka successivt! När ni är bra på den platsen kan du flytta vidare och öva vid tex ställen vart det går från gräs till asfalt = hund som inte springer ut på vägen. Börja om från början, hunden bör vara snabbare denna gången, inte säkert dock. Ta då vid ert staket, då kommer du ev behöva en extra hand och att du då klättra över staketet, belöna om hund stannar och INTE sätter tassarna upp mot staketet, tro mig det är jobbigt om barn skulle komma o klappa och så. Be ev personen som hjälper dig att innan du börjar på teget med att klättra över att han kan hålla sig lugn även med en spännande pratande, pipig, rörig, dansande, etc person på andra sidan, till slut får både dig och kompis vara på andra sidan och hålla på, ta fet lugnt med stegen! Lycka till hoppas det hjälpte!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
6/29/16, 11:00 PM
CayKantos
6/29/16, 11:04 PM
#3

Haha ja den jag tänkte på! #1 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
6/29/16, 11:05 PM
#4

Sitterpå telefon så är lite jobbigt med att hitta videos 😉 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
6/29/16, 11:41 PM
#5

Ja just det! Den har jag ju kikat på för länge sen! Tack :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
6/30/16, 8:32 PM
#6

Varsegod! Hoppas det kommer gå bra! Uppdatera os gärna! C:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: