Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2510 ggr
CayKantos
6/29/16, 8:55 AM

Leksaker och valp

Hej! Jag var i lite undrande då jag förr hade kommit fram till att jag inte vill ha leksaker ligga framme då det blir en större "belöning" under träning då. Visst ska vi använda dom utanför träning men det är inte så att valp/hund kan ta dom whenever. Men nu började jag fundera, är det egentligen inte bra att ha leksakerna framme för valpen att kunna få lov att tugga på istället för att tugga på en själv? Men blir det då inte nödvändigt att dom har leksakerna när dom blir äldre oxå? Skulle man kunna ge dom leksaker som valp och sen ta bort dom utan problem? Sen undrade lite som frågor i följd av Hoppas och Biter! - http://hundar.ifokus.se/discussions/574394b68e0e745caa00209b-hoppar-och-biter?discussions-1 inlägget här på iFokus. Om man ger en valp en leksak när dom biter på en för att få dom att sluta, ser dom då inte bara det som en belöning? Att det dom gjorde va bra? Tack! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
jenmjao
6/29/16, 9:01 AM
#1

Min valp är 5månader nu, Jag har ALLTID leksaker framme, har haft till tiken innan (5år) och valpen nu. Dom tar leksaker och underhåller varandra till och från, och jag lärde valpen vad som var "rätt" att ta och vad som var "fel", alltså mina skor är fel att ta, men den där bollen bredvid är helt okej. Jag tycker det är bra att ha leksaker framme till en valp då den kan tugga på sitt eget/leka med sitt. Och att ha 20leksaker runt dig medans du tränar med en leksak/godis lär hunden bara att ha mer fokus på dig när du tränar än att notera allt annat.

Nja trorinte det, valpen ser inte lek som belöning på samma sätt som en äldre hund, Valpar biter och hoppar och gör allt för dom vet inte bättre, Ingen har lärt dom. Hoppa är en sak att lära bort, Men bitandet är inget dom kan hindra när dom byter tänder, det kliar ju något enormt i deras tandkött. Jag har massa ben och leksaker framme så jag alltid kan trycka in något annat i min valps mun, Det funkade snabbt och bra (jag har en malinois), han "försökte" sluta bita mig och andra efter kanske 2-3veckor bara, I början var han omöjlig självklart, Men nu så stannar han upp, stirrar på mig och biter i luften frustrerat, Men han går inte och tuggar på mig. Han bits "försiktigt" när han väl bits.

Majken!
6/29/16, 9:04 AM
#2

Jag har inga av de leksaker som jag använder som belöning framme, däremot har jag förstås tuggben och andra tråkigare leksaker framme för henne att pyssla med. Men aldrig bollar eller kampleksaker, sånt levereras alltid via mig.

CayKantos
6/29/16, 9:11 AM
#3

#1 Tack för svar! Hade glömt det med tänderna klias och ska bytas ut! Såklart leksaker bör vara framme, men så kanske som #2 säger, kan dom mera högvärderade leksakerna tas bort när det inte tränas eller lekas mellan människa och hund 😎 Men vad ser du som "andra tråkiga leksaker"? 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
6/29/16, 9:13 AM
#4

#3 Knutar, kuddar, vanliga leksaker utan pip.

jenmjao
6/29/16, 9:16 AM
#5

Mina hundar har tillgång till allt inomhus, Alltså bollar, kampleksaker, mina "belöningsleksaker"m.m. Tiken på 5år är ändå döintresserad av bollar utomhus, Ibland även inomhus (brukar inte träna med tennisbollar inomhus dock inte direkt kul om något går fel).
Min valp kampar med det JAG har inte det som finns, Alltså det JAG har ska alltid vara roligare än vad som finns omkring mig, Och det gör jag själv mycket roligare. Jag tränar hellre fokuset på mig och vad jag gör än tar bort leksaker, Men det är nog en smaksak.

CayKantos
6/29/16, 9:17 AM
#6

#4 Kuddar? 🤔 Tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Majken!
6/29/16, 9:19 AM
#7

#6 ja, min hund gillar kuddar.

Jetaime
6/29/16, 11:01 AM
#8

Jag har alltid haft "fri tillgång" till leksaker inne (ligger över hela golvet i princip. haha..) Men vi har inte samma leksaker när man tränar.. Och det är sällan hon leker med leksakerna själv, ibland går hon och hämtar en och visar liksom. Men leksaker är nästan bara roliga sålänge jag leker med henne.

Em_
6/29/16, 11:46 AM
#9

Mina hundar delar upp sina leksaker i roliga och tråkiga själva. 
Superfin (och dyr) bläckfisk från djuraffären - tråkig
Halv frisbee hittad i skogen - jätterolig
Repdjur, 100 spänn - fruktansvärd! Stirrade ögon, tänker inte va i samma rum 
Toarulle - my preeeciusss

Och så vidare… När man köper får man halvt om halvt räkna med att saken inte kommer gå hem. 

Sen får man se lite vad man har för hund. När jag bara hade en låg det tugggrejer lite här och var, han tuggade tills han var nöjd och sen gömde han de i något bra hörn. Nu äter båda tills det tar slut oavsett hur stor grej de får. Kan ju vara farligt att råka dela med sig :P

En varning på slutet också, en del hundar kan inte ha gosedjur eller repleksaker utan uppsikt. Varken stoppning eller trådstumpar är bra för magen… Man får prova sig fram.


JoannaLi
6/29/16, 4:59 PM
#10

Jag kör på oxhorn framme jämt, och ett par leksaker i naturgummi. Stabila saker som inte går sönder, som tål att bli tuggade på. Allt annat är mina grejer som jag delar med mig av när vi tränar.

Upp till toppen
Annons: