Annons:
Etiketthälsa
Läst 718 ggr
juliabellini
6/27/16, 4:44 PM

Kupering

Vet att det är olaglig att kupera i Sverige, lagligt att ta in från vissa länder. Har hört att man tar sin okuperade hund till ett land där man kuperar och gör det där för att sedan ta den hem igen på grund utav att det inte får göras i Sverige, är det lagligt? Bara en undran och inga diskussioner om hur synd det är, djur plågeri och lalala. Tack på förhand!

Annons:
Changrila
6/27/16, 4:51 PM
#1

Det är olagligt att kupera i Sverige och det är inte tillåtet att ställa ut kuperade hundar i Sverige oavsett vilket land hundarna kuperats i eller vilket land de är registrerade i. Det är inte förbjudet att ha en kuperad hund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

juliabellini
6/27/16, 4:53 PM
#2

Det vet jag redan, det var dock inte alls svar på min fråga.

Åsa S
6/27/16, 4:55 PM
#3

Fast det är lite skämmigt nu att ha en kuperad hund för folk i allmänhet vet att det är olagligt. Mina föräldrar hade till nyligen en gammal avelstik som de fått av en kennel hon kom ursprungligen från England = hon var kuperad. Man såg ibland att en del hundägare hajade till när de nyss fått henne och jag var ute och gick med henne så man kände att man var tvungen förklara att hon var importerad från England, sedan kände ju alla i området igen henne och då kändes det lugnare.

juliabellini
6/27/16, 4:58 PM
#4

Inte sagt att jag vill eller ska skaffa kuperad hund. Min fråga var om det är lagligt att ta sin hund till ett annat land där det är lagligt att kupera. Någon som kan besvara min fråga?

Fisherling
6/27/16, 5:09 PM
#5

#4 Ja, det är helt lagligt. Folk kan inte bli anmälda för att äga en kuperad hund. De kan inte bli anmälda för att de planerar att åka utomlands och kupera, eller för att de gör det.

Dock kommer hunden inte kunna ställas ut och folk kommer antagligen som sagt haja till.

ElinvBorg
6/27/16, 5:11 PM
#6

Det är ju en svenskfödd hund så den "ska" ju inte kuperas. Kanske kan uppstå problem om du tar den till ett land där det är lagligt att kupera men sedan tar tillbaka den till Sverige. Måste inte kuperingen ske på väldigt små valpar? Då uppstår problemet med att ta små valpar utomlands

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Lona
6/27/16, 6:53 PM
#7

#6, Åker man till "rätt" land och "rätt" veterinär med tillräckligt mycket pengar i plånboken så kan man säkerligen få även en äldre valp/unghund kuperad :-( .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: