Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 898 ggr
FemFem
6/27/16, 11:18 AM

Att skaffa rottis

Hejsvejs!

Jag och mamma funderar på att skaffa varsin rottweiler. Just nu har vi inte tiden som krävs pga jobb, och jag vet inte riktigt hur min framtid ser ut (är student) så detta blir aktuellt först om några år. Men man ska ju börja planera i tid. ;) Vi har pratat lite löst om att köpa varsin valp från samma kull, hon vill ha en hane och jag en tik. Eftersom vi ofta ska träna hundarna ihop så kan det ju då bli lite problematiskt och jag funderar på att kastrera min tik isf. Eller att mamma kastrerar sin hane. Jag har aldrig haft tik så har aldrig behövt fundera på kastration av tik och vad det innebär, men den största fördelen som jag ser det är att risken för olika sjukdomar minskar. Men jag har även läst att de kan bli inkontinenta efter kastrationen? Skulle vara jättetacksam om ni som kastrerat era tikar kunde komma med lite erfarenheter.

Sen kräver ju en rottis mycket aktivering och vi tänkte som sagt träna tillsammans. Bruks (spår osv) och lite agility samt lydnad. Vad tränar ni med era rottisar? Vi har inte tänkt tävla eller så men vi vill aktivera dem på många olika sätt så lite fler tips vore välkommet. 🙂

Detta är som sagt bara på planeringsstadiet än så länge och inte aktuellt i nuläget eftersom vi inte kan ge hundarna vad de kräver just nu.

Annons:
jenmjao
6/27/16, 11:43 AM
#1

har ni hunderfarenhet? Har ni träffat rottisar?
Jag har ingen erfarenhet av rottis, Jag är inte ett så stort fan av rasen, många som köper den och inte gör något och gnäller på sin problemhund. Men jag har erfarenhet av schäfer/malinois (inte så stor av malle) INTE samma ras, men det är en bruksras, OCH det är mycket mycket mycket jobbigare med dessa som valpar/unghundar än "vanliga" raser, Det krävs att man vet vad man gör och har en speciell "vana i kroppen" eller hur jag ska förklara. Det kan helt enkelt handla om linjer och mycket annat, men jag skulle inte rekommendera en bruksavlad ras till någon utan vidare erfarenhet (erfarenhet behöver inte vara att man ägt rasen). 
Annars låter det bra det som är skrivet men jag kan inte veta exakt vad det är ni kommer göra m.m. Jag har som sagt en malle och han ska jag inte tävla med (kanske något litet men inge direkt stora grejer), Jag har för höga mål och krav av mig själv för att det ska spela någon roll, Fotgång ska vara perfekt, han ska kunna si han ska kunna så, ja väldigt mycket, Jag ser på klipp med andra hundar och tänker jämt "när jag är klar ska min hund vara BÄTTRE än det där", Så mina mål är oftast högre redan som det är.

Herveaux
6/27/16, 11:51 AM
#2

En rottis från en seriös uppfödare och som får den aktivering den behöver är en fantastisk hund! 😍
Jag har jobbat med ett antal rottisar och hade jag varit mer bruksintresserad hade det nog varit en ras på min önskelista.

Vad har du och din mamma för erfarenheter av hund?

Det stämmer att steriliserade tikar kan drabbas av olika grader av inkontinens.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Corgitok
6/27/16, 12:19 PM
#3

Älskar rottisar!! Så fin hundar!!

Och ett tips om ni inte vill kastrera pga ökad risk till problem; ha samma kön :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

mejamylove
6/27/16, 1:48 PM
#4

Tycker hon kan kastrera sin hane istället för att du kastrerar din tik, mycket större ingrepp på tikar och hanen kommer nog vara lättare att träna med sen också, bäst så för alla inblandade :)

FemFem
6/27/16, 1:51 PM
#5

#1 & #2 Mamma hade västgötaspets när hon växte upp och så hade vi borderterrier i  familjen. Plus att vi varit hundvakt åt hundar av olika raser; golden, münsterländer, dobermann osv. Aldrig nån tik dock, alla har varit hanar 😃 Men vi har ingen erfarenhet av rottisar, än iaf. Om vi nu ska köpa varsin såsmåningom ska vi naturligtvis läsa på och åka och träffa olika uppfödare mm. Vi är medvetna om att de kräver väldigt mycket av sin ägare och det är ju därför vi väntar tills vi har tid. När (om) vi skaffar dem vill vi verkligen satsa på träning, uppfostran och aktivering.

#3 Ja, jag är ganska flexibel när det gäller hane eller tik egentligen… Men då skulle jag nog kastrera hanen för att minska risken för sjukdomar och minimera revirtänk osv.

#4 Ja, det är ju också en idé! Har inte pratat med mamma om det så vet inte var hon står i frågan men hon är såklart för det som är bäst 👍

Nån som har rottis, kastrerad eller ej?

hemul
6/27/16, 2:21 PM
#6

Jag skulle inte kastrera en hund i förebyggande syfte… Hundarna kommer ju inte att bo ihop. En del som har båda könen påstår att det går att lära hanhundar att hålla sig lugna kring löpande tikar, men det vete sjutton om en normal människa klarar av.

Läs det här i alla fall.
http://andershallgren.blogg.se/2014/december/tank-efter-innan-du-kastrerar-din-hund.html

Annons:
jenmjao
6/27/16, 2:26 PM
#7

Hade jag köpt två hundar av motsatta kön hade jag kastrerat tiken, För att slippa alla problem med livmodern som kan uppstå, Hanar kan också få problem men jag hade valt tiken. Nu har jag köpt en hanhund som kommer kastreras istället, då min tik redan är över 5år, Jag känner att jag inte vill operera henne om det inte är akut.
Jag har en granne med en löpande tik och min hanhund är 5månader jag har fått säga till han få gånger för att få han att sluta lukta där bak och vara just där, Annars sköter han det fint, Men tränar man inte sådant oavsett vad kommer hanhunden fortfarande vilja "para sig", det kommer bara inte bli valpar och den kanske inte blir lika stressad vid löp (?).

belliiboii
6/27/16, 4:34 PM
#8

Rottisar kräver väldigt mycket aktivering. Utöver kiss promenader så behöver han springa av sig, leka och jobba med huvudet DAGLIGEN. Sen så tränar jag lydnad och lägger lite tid på att lära han lite tricks då och då. Jag lägger säkert 3-4 timmar dagligen på att aktivera honom  på olika sätt, och då är inte våran hund framavlad för tävlingssyfte. Jag tror detta gäller alla brukshundar, men om du skaffar en rottis så skulle jag inte förvänta mig att det kommer bli en soffpotatis. Igår så tyckte jag att det var jätteskönt då han sov från 10 på morgonen till 8 på kvällen och endast behövde en kiss promenad däremellan, HAN VAR UPPE TILL 3 PÅ NATTEN IGÅR OCH DÅ GICK VI ÄVEN EN TIMMES PROMENAD FRÅN 1-2 PÅ NATTEN. 

Om man bortser från att de är envisa som du säkert redan hört så är dom riktiga skithundar fram till 2-3års åldern har vi fått det berättat för oss. Våran är just nu 1år och han är en riktig liten djävul haha.. Någon mer nonchalant och envis varelse får man leta efter…. Passivitet och miljöträning är nog det jag skulle fokusera på mest, vi var dåliga på det och de har vi minsann fått sota för nu. 

Vår hund är nu 1år och vi har inga problem då han ej är kastrerad. Lukten kan han ju fastna för när vi är på promenader, men jag har lärt han att när jag säger "varsågod" så får han lukta och kissa, sen när jag säger "här" så kommer han tillbaka och går fint i kopplet. På så sätt så småskvätter han inte eller liknande och det har funkat jättebra. Tror det är personlighetsgrej men han är inte alls dominant mot andra hundar utan lägger sig på rygg och vill leka, han har juckat 3 gånger totalt mot någon i familjen, han har juckat endast 1 gång mot en okastrerad rottishane, varit påväg att jucka mot en rottis tik 1 gång (men när jag tog drog till i kopplet och gick en bit därifrån så skakade han av sig det snabbt och glömde bort tiken). En från tidigare kullen har en hane som dom kastrerat och det är stor skillnad på storlek när det kommer till kastrerad och okastrerade hanar. Men vi har inga planer på att kastrera honom då vi inte känner att vi har något problem med honom just nu.

MEN, jag är helt frälst av rasen. Helt underbara hundar, hittar du rätt uppfödare med mentalt stabila hundar så kommer du ha en skyddsängel som står vid din sida genom allt. Vi skaffade vår rottis nu som första hund och det är tufft, men det går. Men man får räkna med (speciellt när det är en första hund) att lägga ner i princip all tid på hunden, och den tid man får över måste man lägga ner på att lära sig mer om rasen. Det är i princip att säga hejdå till allt som heter fritid.

Upp till toppen
Annons: