Annons:
Etiketthälsa
Läst 18322 ggr
minihamster
2016-06-27 00:14

Kissar på sig i sömnen

Min hund låg och sov i soffan igårkväll medans jag och min familj tittade på tv. Han skällde lite i sömnen men det brukar han göra ibland så han verkade inte onormal på nått sätt. Sen när han vaknade och ställde sig upp så såg vi att det var en kissfläck där han legat. Detta har hänt 2-3 gånger förut men då har vi inte varit hemma utan bara hittat en kissfläck i soffan/min lillasyster säng. Två gånger när han var valp så har han även fått epilepsianfall när han låg på golvet och skakade och kissade på sig men veterinären sa att vi skulle avvakta och se om det hände fler gånger. Men detta räknas väl inte som epilepsianfall? Vet ni vad detta kan bero på? Kan det vara epilepsi?

//Josephine :)

Annons:
Lona
2016-06-27 00:25
#1

Svårt att säga utan att ha sett honom men epilepsi kan yttra sig på många olika sätt, det är långt ifrån alla anfall som ser ut som de kramper som folk oftast förknippar med EP. Hur gammal är han nu? I "tonåren" är det annars inte helt ovanligt att det kissas lite här och var, inte på pin kiv utan mer för att det är tilt i skallen av alla hormoner. Jag tycker att ni skall kontakta veterinären igen för att kolla upp honom, det kan ju vara en så enkel sak som en urinvägsinfektion. Uppdatera gärna här sen, lycka till <3 !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

minihamster
2016-06-27 00:29
#2

Tack <3 Han fyller 2 nästa månad. Vi får väl kontakta veterinären igen, de kanske kan ta prover för att se om det är nåt? :/

//Josephine :)

Yipp
2016-06-28 00:27
#3

Är han okastrerad skulle han även kunnat drömt om löptikar, så att säga :P

hemul
2016-06-28 13:01
#4

Du menar att det inte skulle ha varit kiss? Jag lovar, DET missar man inte om man är inom synhåll när det händer. Det tar nämligen ganska lång tid och hunden lär resa sig upp och jucka också. Det kanske kan gå lugnare till, men jag tvivlar.

Yipp
2016-06-28 15:13
#5

#4 Dom gånger jag sett det har faktiskt aldrig hundarna ställt sig upp och juckat, och svullnaden kan också vara rätt lätt och missa om man inte ser snoppen tydligt eller tänker på att kolla efter.

Em_
2016-06-28 15:26
#6

Min hund har också kissade också i sömnen ibland när han drömde fram tills han var 3-4 år. Han blev låg efteråt och försökte städa efter sig. Tog honom till veterinär när det hände rätt ofta under en period, men de kunde inte säga vad det berodde på. Det fanns liksom inget annat fel. Min vilda gissning är att det är lite som med människor som går i sömnen.


Annons:
hemul
2016-06-28 23:43
#7

#5 OK, det kanske kan skilja då. Hade en som det hände då och då när han var unghund och det tog tid. För hundar kommer det ju inte allt på en gång  utan skvättar ut lite i taget.  Det gick bra att mata honom med leverpastej medans (försökte i min enfald distrahera i hopp om att skona parketten - jo hejsan!). Han verkade allmänt ointresserad av vad som hände i bakändan, den skötte sig liksom själv.  Vid senare tillfällen ledde jag bara in honom i duschen och så stod han där tills  det var klart. Låter inte så mysigt kanske, men helt OK med honom tydligen. 😃

CissiD
2016-06-29 00:29
#8

Min nu 2,5 åriga hane har under unghundsperioden kissat på sig några gånger i sömnen. Det har hänt mindre och mindre ju äldre han blivit. Den senaste tiden har det bara hänt när han mått dåligt av annan anledning. Vi har aldrig oroat oss över det eftersom det ofta varit minst 1 månad mellan gångerna. 

Nu har min hund aldrig haft epilepsi och vi har de flesta gångerna varit precis bredvid honom så vi har sett honom vakna av att det blev blött. Jag skulle nog ha ringt och rådfrågat er veterinär om jag var er eftersom hunden haft epilepsi attacker innan. Bara för att vara på säkra sidan. De kan ju svara på om det är något ni bör oroa er för eller inte.  De brukar kunna svara på telefon om det är något ni bör kolla upp eller om det är något speciellt ni bör hålla uppsikt efter hemma.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

minihamster
2016-07-01 19:36
#9

Tack för era svar! Har ringt till veterinären och de verkade inte tycka att det var något allvarligt så jag fick en tid den 2:a Augusti då de tydligen skulle ha sommarstängt fram tills dess. Efter att jag ringde så har han kissat på sig en gång till, denna gång i min säng men ingen såg när detta hände utan jag hittade bara en kissfläck där. #3 Han är kastrerad och jag är dessutom säker på att det var kiss.

//Josephine :)

Upp till toppen
Annons: