Annons:
Etikettraser
Läst 1398 ggr
Catta-
6/25/16, 11:02 AM

Rastips

Någon som har tips om vad som skulle passa mig som nästa ras? :) just nu har jag en storpudel tik på 3,5 år men funderar på tillökning nästa år. Jag kan erbjuda dagliga långa promenader. Träning i form av trix/rally/freestyle/spår ett par gånger i veckan. Krav. Lite eller ingen jaktlust Vill vara där jag är men även kunna stå på egna ben Ej översocial mot främlingar Ej väldigt lätt till skall, som är svårt att dämpa Vaken och alert Tycker om att träna lite då och då men anpassar sig lätt till vilodagar Få rastypiska sjukdomar Storlek ca 7-15kg Lite eller ingen pälsvård Ingen "fluffboll" Kan tillägga att hunden ska ställas ut så ang pälsvården vill jag inte att den ska ha sådan päls som tex min storpudel som tar en halv dag att fixa inför utställning. Lite borstning kan jag tänka mig.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Herveaux
6/25/16, 11:08 AM
#1

Eurasier!

Edit: Vikten/storleken är något högre än vad du hade som önskemål, men allt annat tycker jag stämmer in bra.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Nalle-]
6/25/16, 11:54 AM
#2

Jag tänkte på någon mindre terrier, men där kan det ju finnas en del jaktlust och även pälsvård inför utställning. Dvärgschnauzer? Men där blir det ju också pälsvård. Dansk-svensk gårdshund? 
Tycker faktiskt det är hemskt svårt att komma på små sällskapshundar, som inte kräver pälsvård, har lätt till skall eller har jaktlust. Är det något krav du kan tänka dig tumma på?

CayKantos
6/25/16, 12:25 PM
#3

Släthårig Kromfohrländer? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
6/25/16, 12:48 PM
#4

#3 Tänkte också att kromis skulle kunna funka!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Catta-
6/25/16, 7:17 PM
#5

Tack för era tips. Jaktlust och skall kan jag väl ha lite överseende med. Däremot har jag höns som går fritt och jag vill inte ha en galen hund som inte går att ha lös bland dom :) Eurasier är lite för stora. Känner att jag vill ha en mindre hund än den jag har nu(23kg). Dvärgschnauzer är jag vääldigt sugen på. Jag vet att dessa kan ha lätt till skall men jag har träffat några individer där ägaren tränat mycket på att inte skälla i tid och otid, med bra resultat. Pälsvården känns inte överdrivet jobbig till utställning. Tar då hellre en strävhårig än en pälshund så som pudel m.m Dansk/svensk går tyvärr bort tsm med JRT. Lite för mkt terrier för min smak. Kromisen verkar trevlig! Ska kika mer på den :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

CayKantos
6/25/16, 9:32 PM
#6

I ditt tillfälle skulle jag nog rekommendera den släthåriga som kräver lite mindre i pälsvård vid utställning men som även inte är lika "terrier" lik i sit beteende som några ville kalla det. En som jag har skrivit med som äger slät har även sagt dom inte har lika stor tendens till att skälla, det händer dock då dom vaktar hemmet, men det går visst att få tyst på :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[Forest]
6/25/16, 9:46 PM
#7

Jag tänke på mindre pudel men det kanske är för mycket pälsvård. Där har du redan kunskap och redskapen som man annars behöver köpa på sig 😉 Jag har annars träffat så otroligt många trevliga Dvärgschnauzer flera av dom bor på landet med lösa mindre djur, kanin men även höns utan att dom visat intresse för dom. Men det kommer krävas en del pälsvård om du ska ställa ut. Jag ska försöka klura ut en ras men det var dessa jag tänkte på (och antar det är för mycket pälsvård på båda dom) 😎

Herseruds
6/25/16, 10:07 PM
#8

En spaniel, cocker tex? 😊

Yipp
6/25/16, 10:41 PM
#9

Schapendoes kanske? :)

ipopuma
6/25/16, 11:06 PM
#10

dvärgschnauzern har mycket pälsvård för utställning eller rättare sagt lite hela tiden. plus man måste lära.sig att bli duktig på att trimma vilket tar ett tag att lära sig :) men tror att det finns kurser för det annars om du köper från rätt uppfödare bör hen vara villig att lära dig. Min uppis ställer ut min dvärg o hon trimmas ofta kanske vart sjätte-åttonde o där emmellan är borsta skägg o ben 2-3 gånger i veckan samt tänder då ds lätt får tandsten o underullskamma då o då. en vanlig ds kanske behöver trimmas 3 gånger per år o vår förra klippte vi men då blor pälsen dålig. Det är mer än en tex en aussie men tkr man det är kul kör på ;) men det är mycket mer än lite borstning. Är impade av sådana som min uppis som orkar hålla på tkr klippning då o då är mkt smidigare xD . Men såklart kan det kanske gå om man lämnar in hunden för trimmning o sedan ställer ut dem om man ej vill hålla på själv. Går ju att man trimmar precis innan utställning vet vid vilor trimmas ej min ds mkt men när hennes säsong är igång är det mkt ds skulle jag också säga att de är lätta. Men de är.envisa o kan vara lite tjurskalliga. Men annars är det en helt underbar hund med mycket karaktär. Alla ds jag har mötr har haft en underbar näsa o är fantastiska i spåret. Inte smarta som en bc kanske eller ja…. de lägger sin list iböand på andra saker hahahaha. O vissa kan vara lite småtröga höhö men är en del charmen. en fantastisk vän! mina har haft typ nada jakt förutom när det kommer till sorkar, råttor o möss då det är råttjägare. en perfekt allroundhund som man kan ha med sig allt o som trivs i isch alla situationer perfekta familjehunden. kort o gott en hund som är nöjd med livet

Catta-
6/26/16, 9:18 AM
#11

#6 googlade lite på kromisen och de verkar vara väldigt roliga hundar, och den släta var ju otroligt söt! :) har definitivt fått upp ögonen på den. Lite skall gör inget. Min storpudel är rätt duktig på att varna vid "faror" men jag vill inte ha en hund som gnäller/skäller bara för att, eller är överdrivet svår att dämpa. #7 en till pudel är jag sugen på men jag vill ha en ny utställningskompis och de har lite för mycket pälsvård för de ändamålet just nu :) har tröttnat lite på att de måste se ut på ett visst sätt för att få ställas. Vill hellre ha en hund som det typ bara går att borsta/bada och sen är den klar. Schnauzer är jag sugen på men kanske inte just nu pga pälsvården. #8 ja, dom är ju helmysiga! Har faktiskt haft dom i tanken. Funderar lite på deras öron bara.. Har dom lätt för att få öroninfektion? Min pudel har stora hängande öron och har haft lite problem. #9 de jag träffat av den rasen har varit lite överallt och ingenstans, kanske var de lite understimulerade? Annars verkar det vara en trevlig ras.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
6/26/16, 9:26 AM
#12

#10 tack för ditt långa svar! DV schnauzern har jag suktat efter länge. Jag är igentligen inte rädd för pälsvård. Jag ställde min storpudel i lejonfrillan förut och jag älskar att hålla på och klippa och fixa. Däremot känns det lite som att hennes pälsvård räcker just nu. Vill ha en hund som det är lite mer att bara "torka av" och sen kan vi gå in i ringen. Lite bad och fix kan jag absolut tänka mig men frågan är om schnauzern har lite för mycket fix och trix inför utställning just nu. Jobbade på ett hunddagis förut där de hade ett par DV schnauzer hanar. Alla var så olika men så charmiga på sitt sätt. Är lite rädd för det inte ska gå att dämpa skallet men ena hanen på dagiset skällde nästan aldrig. Ägaren hade tränat massor så jag har ju sett att det går :) definitivt en ras för mig i framtiden!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

ipopuma
6/26/16, 11:30 AM
#13

#12 Ja är nog en fråga jag inte riktigt kan svara på då jag ej är insatt i utställningsbiten på min hund men upplever det mer att du trimmar sedan är det klart liksom. (du mst såklart upprätthålla det) Tror nt det är hemskt mkt dagen före jobb o på utställningen är det typ att kamma igenom hunden. Är i alla fall den inblicken jag har fått :P Men fråga en uppfödare vet en som är superduktig (tkr jag ) som jag kanske kan rekka :D om du vill

Annons:
Catta-
6/26/16, 8:07 PM
#14

#13 ja gör det :) du kan skicka PM. Om man inte tänker på jakt, vad tror ni om whippet?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Herveaux
6/26/16, 8:13 PM
#15

#14 Whippet kan vara lite svåra att motivera (vinthund = felförpackad katt),
men hittar man bara rätt muta så är det en lattjo träningskompis! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Catta-
6/26/16, 9:32 PM
#16

#15 Hehe har hört det också :P Jag gick på rallykurs för en kvinna som tävlade med sina whippet tikar, hon sa själv att de var lite svårmotiverade men det gick helt ok om man hade rätt belöning ;)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Herseruds
6/26/16, 10:36 PM
#17

#11 Jag älskar spaniels, mjuka vänliga, följsamma med mkt will to please och inte speciellt intresserade av sin egen röst. En del jaktintresse men de är avlade till sån följsamhet att du relativt lätt lär dem gränser för vad som får göras. Lite trim med ngr månad emellan och borst så har du en fin hund. Öronproblem drabbas vissa linjer av sa nån till mig. Men visst, jag har ju själv bytt ras nu från springer spaniel till storpudel, och det är ju fantastiskt att leva utan ständig päls på golv och möbler och med en torr mun med typ släktens bästa andedräkt! Har dessutom fått en fantastisk, pigg arbetsvillig och följsam hund igen!  Har min kortklippt dock så enkelt med pälsvården. Utställning känns inte som vår grej. 

fridarebecka
6/27/16, 9:37 AM
Yipp
6/28/16, 12:20 AM
#19

#11 Jag tycker inte jag har upplevt dom som överallt, men jag är van vid högaktiva hundar så jag kanske inte är en så bra måttstock? :P Dom schappar jag har känt bäst har levt ungefär ett sådant liv som du erbjuder (ev lite mindre aktiviteter), och verkar ha trivts alldeles utmärkt. Upplever att dom flesta gör ännu mindre (kanske då dom kan bli understimulerade?). Jag tycker dom har potential till att hålla på ännu mer om man nu skulle vilja, men att dom inte kräver det alls. Kom och tänka på nu! "Alla" schapendoesägare är mycket stolta över rasens otroliga hoppegenskaper, om jag kommer ihåg rätt så tror jag det står i rastandarden till och med. Det kan ju självklart göra att man upplever dem som överallt och ingenstans när dom står och hopar rakt upp och ned framför ägaren. Har aldrig tänkt tanken att det är pga stress, utan mer för att dom kan och det är ett bra sätt för dom att få uppmärksamhet på. Personligen gillar jag inte hundar som hoppar på mig (trots att min egna hoppar haha) men jag kände aldrig att det var jobbigt eller ett problem när jag umgicks som mest intensivt med ett gäng schappar :) Så det är inte så illa som det låter. Annars tycker jag rasen stämmer in väldigt bra på alla punkter du har. Det enda är väl att dom har lång päls men med ditt tillägg angående pälskötseln så kände jag att jag ändå kunde tipsa om rasen. Det hävdas ibland att dom kräver nästan ingen pälsvård alls, vilket såklart inte är helt sant men jag har fått uppfattningen om att den ändå är rätt lättskött. Inför utställning ska dom helst inte ens kammas. Det som jag tyckte var jobbigt med pälsen var att det kunde fastna grejer i den som följde med in och att den såklart tog lite tid att torka. Men mina raser kräver väldigt lite pälsvård och vatten rinner av som på en gås så min måttstock är väl inte så bra där heller ;) Det påstås även att dom inte fäller vilket jag också upplever är en sanning med modifikation, men kan hålla med om att det inte är särskilt mycket päls som trillar av. Annars är det väl storleken som kanske inte är helt optimal för dig ifall du vill ha en hane, tikarna ligger nog oftare under 15 kg än hanarna.

tiger tok
6/28/16, 7:17 AM
#20

Jag tänkte lunde hund? (vet dock inte så mycket om dem, så ursäkta om dem inte alls passar😊) Annars schipperke, japansk spets och Bearded collie ( min granne har beardisar och dem är helt underbara och "lagom" aktiva,men kanske lite stora för dina kriterier?) Kanske korthårig collie eller långhårig men där är det ju lite pälsvård också!

Annons:
Upp till toppen
Annons: