Annons:
Etikettövrigt
Läst 1927 ggr
Fridaaaa
2016-06-24 19:51

Få bort kiss? Eller annanbädd`?

När vi kom hem, hade Lillan kissat ner hela sin madrass.
Vi var borta max 3 timmar, aldrig hänt förut, var helt paff! Kan bara varit hon, eftersom det var så mycket.

Hur får man bort det på bästa sätt?
Är en sån skumgummimadrass.
Går det att rädda? Annars: vad kan man hitta på till henne som bädd som inte är dyrt? (måste vara tjockt, mjukt.)
(biltemas "fejkbia" är inget alternativ, har vi haft och de var skit till stor hund)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
mejamylove
2016-06-24 20:51
#1

Det är ju inte bra att hunden kissat? Om den aldrig har gjort så innan? Jag kom direkt att tänka på vår förra gammeltik som hade epilepsi. Det slog inte ut förrän hon var runt 12 och då kunde vi hitta kissfläckar i huset om hon haft kramper. Sen om madrassen så går den ju att tvätta i badkaret men det är krångligt om den är stor, annars är det bara att tvätta med såpa och varmvatten och krama ur. :)

Fridaaaa
2016-06-24 20:57
#2

#1 Nej vet, inte sagt att det är bra?
Äger inget badkar och det har gått rakt igenom. 
Ja detta är 90x200 madrass så :/ 

Nej hon har inte gjort det innan.
Åh säger inte så med Ep, hennes pappa hade det fast veterinärerna sa att det berodde på fästingbett, men kan det varit ärftligt med? :/ Aldrig märkt något, får hålla extra koll! Inte tänkt i dem banorna om jag ska vara ärlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mejamylove
2016-06-24 21:51
#3

#2 nej, menade intw att du sagt så heller, var inte meningen att det skulle låta så :) Det lättaste är nog att köpa ny, har man inget badkar blir det svårt att göra rent en så stor

Fridaaaa
2016-06-24 21:54
#4

#3 Ingen fara jag som kanske tog det lite fel, blir sån när jag blir orolig.
Ja jag har bara dusch

Hmm ja madrasser är inte så billiga.
Vet du stora bäddar som inte är allt för dyra? 
Får jag inte bort lukten och det, så får det bli ny men just denna månaden = inte så mycket pengar, hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
2016-06-24 21:59
#5

Jag såg en tråd för några dagar sen där någon pratade om en hemsida som heter bitiba.se, jag har själv kollat lite där och funderat på att beställa lite grejer. Kanske du kan hitta någon bädd där? Det är ganska bra priser.

//Flöffo

Fridaaaa
2016-06-24 22:00
#6

#5 Beställt från den sidan innan men de tar inte faktura :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
hemul
2016-06-24 22:02
#7

Om du inte har stor nog tvättmaskin själv kanske du känner någon som bor i lägenhet och har såna där riktigt stora maskiner i huset? Jag har tur för vi har en gammal manuell mattvätt i vårt hus. Man får ner vad som helst i den. Men en stor maskin typ Wascator klarar det också.

Fridaaaa
2016-06-24 22:04
#8

#7 Nej vi har bara en liten.
Känner ingen i  närheten som har så pass stor tvättmaskin dessvärre, är en 90x200 madrass nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mejamylove
2016-06-24 22:07
#9

#4 hmm, nee ingen aning faktiskt. Du kan ju fråga släktingar och vänner om dom har en gammal madrass som ligger och dammar nånstans? :)

Fridaaaa
2016-06-24 22:11
#10

#9 Ja får jag göra :) 
Denna hittade jag på vinden xD Så var perfekt hehe :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mejamylove
2016-06-24 22:19
#11

#10 haha det brukar vara så :P

LinaK
2016-06-24 22:21
#12

Usch då låter ju inge vidare att hon gjorde så :( bra att du håller koll på henne. Kolla på blocket och köp & säljsidor efter en liknande madrass. Brukar finnas för bra priser.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
2016-06-24 22:23
#13

#12 Nej vi blev helt paffa, det var mycket kiss också.
Ledig en vecka till, så kan ha extra koll.

Ja får kolla, får pengar på måndag, tycker synd om henne dock att ligga på golvet just nu, för hennes leder med tänker jag :/ Hon vägrade täcket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Vixxen
2016-06-25 00:22
#14

Ta henne till veterinär och kolla om hon har urinvägsinfektion!

Agda
2016-06-25 04:04
#15

Lämna in till tvätteri eller tvätta själv.

Vi har en stövare som under alla sin år kissat på madrasser (antingen sin dyna, de andra hundarnas dynor eller på madrasserna till människors sängar), hon gör det av ren lathet (om hon tycker att vädret är dåligt). Antingen har vi lämnat in madrasserna på tvätteriet i närheten (som tagit 100 kr), tvättat själv i vårt badkar (går säkert att göra i dusch också) eller vår tvättmaskin, eller i min systers större tvättmaskin.

Numera har alla hundbäddar sopsäckar dragna över sig (och fodral utanpå). Vi gjorde det i vintras, då min hund fick urinvägsinfektion och kunde kissa mindre mängder på madrasser.

Fridaaaa
2016-06-25 08:52
#16

#14 Hon kissar inte mer än normalt. Så UVI eller liknande misstänker jag inte.

#15 Tvätteri är det inte värt, på tok för dyrt för en sån madrass (den är inte värd många kronor) och hade vi kunnat tvätta i maskin själva hade vi såklart gjort det :) Men det får inte plats i vanlig tvättmaskin :) Och känner ingen med så pass stor tvättmaskin
Dusch tja då måste man ha något som tar bort lukt och skiten som går rakt igenom madrassen. Och frågade även hur man ska göra/kan göra dvs medel osv också :)

Lillankissar osv i alla väder och hade kissat innan vi körde.
Sopsäck, nja helst inte, prasslar som in i norden och då kommer jag aldrig kunna sova när hon går omkring på det xD Men bra förslag annars :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
2016-06-25 18:38
#17

Har man ingenting att förlora skulle jag personligen testat att tvätta den i duschen ändå… med medel man har hemma. Häll på lite diskmedel som det vore ketchup på fläcken, sen tar man duschmunstycket och dränker den. Gnugga, krama ur. Har man någon stor balja kan man kanske också ta den till hjälp. Detta är i alla fall vad jag skulle ha gjort. Dock beror det nog på hur tjock madrass man har samt hur stor fläcken är och vart den är, man lär nog behöva vrida och vända på madrassen för att försöka blöta ner den så lite som möjligt. Blöter man ner för mycket lär madrassen bli tung och dessutom kommer det ta evigheter för den att torka.

//Flöffo

Fridaaaa
2016-06-25 18:41
#18

#17 Har blött ner den ute med slangen och även nu hällt på ett medel vi fick av mamma, se om det hjälper :) Men den måste ligga ute, så hoppas att det inte blir regn inatt, och hoppas att det medlet hjälper. Annars får vi kassera den och försöka skaffa annan bädd.

Måste blöta ner den mycket, eftersom det gått rakt igenom och är stor fläck. Så finns inget val, bara det eller kasta direkt

Just nu ligger hon på golvet vilket jag inte är så glad över :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2016-06-25 21:24
#19

Har du inga gammla täcken som hon kan ligga på i väntan på att madrassen ska bli torr? Jag har själv vikt en 90X200 bäddmadrass till hundbädd denna gick en besökande hund o pissa på  😐 Jag hade tur att sonen bor i lägenhet där dom har en äldre matt-tvättmaskin så där kunde vi tvätta madrassen och den vart ren. Nu mera stänger vi när vi får vissa hundar på besök eftersom dom kan markerkissa (2 tikar och en hane) 😉 Hoppas det löser sig och att den torkar snabbt 🙂

Fridaaaa
2016-06-25 21:27
#20

#19 Testade med ett men hon vägrade ligga på det :/ 
Aa vilken lyx! ja den turen har inte jag :/ 

Ser ut att bli regn :S Så lär inte torka, åh, kan ju inte ha den inne dygnsur heller :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2016-06-26 10:58
#21

Hade medlet på, men madrassen går inte att rädda, attans :/

Blir att leta annat hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Turast
2016-06-26 14:46
#22

#2 Ep är ärftligt ja

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
2016-06-26 14:52
#23

#22 Vet att det kan vara ärftligt, finns 2 olika EP: ärftligt och icke ärftligt.
MEn enligt veterinären var den pappan hade inte ärftlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Turast
2016-06-26 21:49
#24

#23 "men kan det varit ärftligt med? " Tolkade det som att du inte visste att det kunde vara ärftligt öht

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Agda
2016-06-26 23:14
#25

Tror att vi brukar använda ajax på nerkissade dynor när vi tvättar dem i badkaret. En dyna fick också stå ute ett tag, sedan var den ok igen (tror att det fick regna på den, den fick sedan torka och stå i ett uthus ett tag, jag minns inte att vi använde något medel på den).

Fridaaaa
2016-06-27 09:51
#26

#24 Du som missuppfattade  det jag skrev :) , nej var inte så jag menade utan menade att veterinären kan ha sagt att det var från fästingbett men egentligen var den ärftligt, att han inte sagt rätt.

Men jag har läst mycket kring EP, bland annat i skolan och även efter.
Men vi håller stenhård koll på henne men inte skett något mer sen än så länge ialla fall.

#25 Madrassen är kastad nu, gick inte att rädda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zyloon
2016-06-27 11:58
#27

Går säkert att hitta någon vanlig madrass på blocket eller liknande. Annars hade jysk en madrass för 100kr men den kanske är lite väl tunn (5cm)? Sen kan det vara bra att köpa sånt vattentätt lakan man har till barn som kissar i sängen. Men det beror ju på hur mycket pengar du vill lägga.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Fridaaaa
2016-06-27 15:43
#28

#27 Ja jag var och kollade på en idag men det var för kass, egentligen skulle det kastast (vet inte hur de tänkte)

Jag vill lägga mer än jag kan. Mitt max är 300 kr. 

Men letar för fullt på loppissidor och så ang madrass :) 

Vart hittade du den på jysk? Ej sätt nämligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zyloon
2016-06-27 19:25
#29

http://jysk.se/sovrum/madrasser/barnmadrasser/skummadrass-60x120-price-star

Såg nyss att måtten kanske inte alls är vad du önskar, vet inte hur stor hund du har. Men det var den madrassen jag hade i åtanken. Men det finns andra större madrasser där också under 300kr.

http://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/skummadrass-70x190-price-star-skum

Den ligger runt din prisklass också, och är 7cm istället för 5cm.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Fridaaaa
2016-06-27 20:38
#30

#29 är en sankt bernhard. Behövs 80x200 eller 90x200 i madrassstorlek
Men ska int till närmaste jysk mer denna veckan, så får hoppas jag hittar begagnad eller får jag beställa någon form av hundbädd, men svårt med snabbleverans där med. Suck detta var svårt :( 
Måste ha skydd också, så madrassen i sig kan inte kosta mer än 150-200 kr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2016-06-28 20:10
#31

Kan hon inte bara ligga på filtar/plädar/lakan så länge? (Ledsen om jag missat att det står eller så)

Fridaaaa
2016-06-28 20:38
#32

#31 Hon har haft täcke nu, men vill inte lägga på det.
Filtar, plädar och sånt är för tunt egentligen, samma med täcke :/ 

Fortsatt kolla efter madrass men inte funnit en enda begagnad, sån skummgummimadrass till :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: