Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1373 ggr
densomundrar
2016-06-21 20:01

Bröstomfång sele

Skulle vilja beställa ett sele till min hund, Julius K9, och dom mäter då i bröstomfång. Hur ska jag då mäta för att få rätt storlek? Tacksam för all hjälp :-)

Annons:
Catta-
2016-06-21 20:06
#1

Mät runt bröstkorgen strax bakom frambenen. Där bröstkorgen är som bredast :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
2016-06-21 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lila(C)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

densomundrar
2016-06-21 20:23
#3

Tusen tack :-)

densomundrar
2016-06-28 17:15
#4

Måste missuppfattat något, selen kom hem och var på tok för liten :-(

CayKantos
2016-06-28 18:01
#5

Vart mätte du då?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

densomundrar
2016-06-28 19:23
#6

"c" som bild ovan visar, kanske läste fel på sidan eller något. Får kolla närmare på det där, antingen får jag väl returnera, byta eller försöka sälja vidare den. Den satt alldeles för långt fram och rammen som ska gå runt magen satt och klämde under och mot frambenen. Remen som ska gå runt "bogen"(?) satt långt upp på halsen på stackarn :-/

Annons:
densomundrar
2016-06-28 19:42
#7

Sorry för min konstiga text, var inne på affären när jag skev den men jag hoppas ni förstår hur jag menar ändå :-P

CayKantos
2016-06-28 20:31
#8

Finns ju vissa modeller som inte passar vissa hundar, så om den passar i bröstomfång, ochd et var den endaste information du skulle ge, så passar en sån modell säkert bara inte din hund. Jag hade rekommenderat att åka till affär och testa olika seler, då kan du ju alltid beställa dom på nätet efter du vet vilka som sitter bra på din hund. Kan vi ev få se en bild med den på'?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

densomundrar
2016-06-28 20:47
#9

#8 har köpt både en ruka och en tre point med expertis hjälp i djuraffär, rukan fick dom välja ut helt själv, men tycker att båda sitter märkligt runt halsen, för långt upp så de få gånger när han drar börjar han hosta och nästan kräks. Får titta i annan djuraffär, närmaste arkens zoo har dåligt med selar hemma tyvärr. Tänkte prova en sådan som ser ut typ som tre point men med rörliga remmar istället för en stelare plats/gummi del. Vet inte vad selen heter men har sett många som har en sådan.

CayKantos
2016-06-28 21:13
#10

Kolla annars på en lite större klinik eller djursjukhus, dom har några gånger seler, och dom vet med säkerhet vilka som sitter bra :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

densomundrar
2016-06-28 21:15
#11

Tack för tipset :-) Att det skulle vara så svårt att hitta ett passande sele :-P

CayKantos
2016-06-28 21:21
#12

Visst är det! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-06-28 21:22
#13

BTW även om djursjukhuset inte har seler, kan du fråga till råds hur dom verkligen ska sitta, så du vet med säkerhet och du då själv kan köpa sele i affär utan att behöva hjälp från folk som kanske inte vet vad fan dom pratar om. Då kan Gekås ju vara ett bra ställe att köpa ifrån!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
densomundrar
2016-06-28 21:27
#14

Ja, det var ett bra tips. Kan ju inte klandra dom, att selen som dom provar ut inte sitter så bra, det är ju en mittelspitz, liten och med massor av hår. De kanske inte törs klämma och känna ordentligt och jag har ju "godkänt" passformen innan jag köpte dom.

CayKantos
2016-06-28 21:34
#15

Nä självklart inte, men det finns många som tror dom vet hur en sele ska sitta även om det inte är rätt, så bra att lära från vet eller djursjukvårdare :P Många seler sitter så att dom inte blir mycket annorlunda från ett halsband och lägger ändå mycket tryck på halsen. Bar för att "den sitter bra" på själva hunden i passform betyder det inte att selen faktisk sitter bra på hunden som modell :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
2016-06-28 21:37
#16

Jag rekommenderar att du provar en Metizo-sele,
på dom kan du reglera mer eller mindre alla remmar.
Här hittar du deras återförsäljare:
http://www.metizodezign.se/har-finns-vi/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

densomundrar
2016-06-28 21:40
#17

Nej, det är ju sant. Vet inte om det dessutom kan vara lite knöliga med selar åt små hundar? Aja, de jag har funkar, det jag köpte fungerar absolut inte. Bara att leta vidare, tillslut lär jag ju hitta selet jag letar efter :-)

CayKantos
2016-06-28 21:50
#18

Skulle lätt föreställa mig det är knäligare med mindre hundar eftersom det inte ger lika mycket utrymma för inställning samt är kroppsdelarna ju mycket mindre :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

densomundrar
2016-07-08 19:19
#19

Hoppas att det är ok att jag skriver detta inlägg, men vill berätta vilken otroligt fin service jag fick. Hörde av mig till inköpsstället, zooplus, om att selet ej passade och att jag ville returnera det. Fick snabbt svar att jag inte behövde returnera selet men att dom gärna önskade att jag skänkte det till ett hundhem av något slag. Jag vart så oerhört rörd av detta bemötande, så fint gjort av dom. Hade tänkt posta selet till ett hundhem som omplaceras hundar utan ägare :-)

tiger tok
2016-07-08 21:49
#20

Gud vad bra!👍😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: