Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 5946 ggr
Hanna
2016-05-31 04:48

Bra torrfoder?

Vet att det finns tusen likadana trådar, men blir inte klok på att sitta och läsa igenom alla när det skiljer sig så vad som anses bra. Därför frågar jag själv nu, är detta ett bra foder? https://animail.se/orijen-regional-red-2-5-kg.html Varför? Varför inte? Tips på annat? Ska innehålla mycket kött och inget spannmål. Priset är mindre viktigt. Lär gå över på färskfoder sen eventuellt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[tk1971]
2016-05-31 05:59
#1

Ja, det där märket brukar ju anses som ett av de bästa. Själv ger jag Brit Care Venison & Potato till min hund. Det har ett bra innehåll och hon mår bra av det. Färskfoder blev hon så sjuk av att vi tvingades göra en gastroskopi och medicinera henne. Nu behöver hon inga mediciner längre.

[Forest]
2016-05-31 08:07
#2

Ja det är ett mycket bra foder. Det som den får en minus för är väl resan fodret gör för att nå dig :)

Hanna
2016-05-31 12:15
#3

#2 Jo, jag vet. :/ Något svenskt/nordiskt som är motsvarande? Jag undrar lite över alla bär och grejer som är i. Det är ingen fara med det? I regel blir jag fundersam när det är många ingredienser, men det kanske faktiskt gör nytta de där grejerna?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[AnimeV4]
2016-05-31 18:25
#4

Inte svenskt, men du har ju Purenatural som finns i spannmålsfri variant och olika storlekar på bitarna. Canagan är jag inte säker på om det finns utan spannmål, men det är också bra. Med Orijen så behöver du inte oroa dig för dålig djurhållning då det produceras i Kanada under mycket bra förhållanden då de har restriktiv antibiotikaanvändning och riktigt stora ytor där djuren får gå på.

Angående bären och det så är det en liten andel men många ingredienser. Det enda du skulle behöva passa dig lite för är ärtor då de kan vara hormonhämmande, men pga att mängden är liten så är det ingen fara.

Kom på att Robur nog är svenskt också!

Lona
2016-05-31 19:30
#5

Jag tänker onekligen att alla dessa örter som just nu är poppis i en del torrfoder är ganska onödigt. Oftast är det inte någon större mängd så det gör varken från eller till närings- och hälsomässigt sett, mer än att det höjer prislappen. En del är dessutom rent av olämpliga att ha i ett hundfoder, såg ett foder häromdagen som innehöll Johannesört. Det är en växt som man har all anledning att se upp med, även om den kan göra nytta som naturläkemedel så interagerar den med väldigt många läkemedel! Antingen är den i så liten mängd så att den inte gör någon påverkan - men varför då ha i den i fodret? - eller så borde en varning på förpackningen vara på sin plats.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
2016-05-31 22:44
#6

#5 Jag håller med dig!

Annons:
lizton
2016-05-31 22:47
#7

#0 Det är ett mycket bra foder. Det får toppbetyg i alla foderbedömningssiter. Om det passar just din hund kan du  inte veta förrän du testat det. Om din hund inte är allergisk mot något i fodret, så har du gjort ett bra val!

Jag har använt ett annat av tillverkaren Champion Petfoods foder, Acana, under flera år och har bara positiva erfarenheter. Acana har ungefär samma råvaror, men mindre mängd kött och mer grönsaker. Det är billigare än Orijen.

Hanna
2016-05-31 22:52
#8

Tack för alla svar. Då blir det att testa Orijen och se vad blivande hund tycker. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

whiteangel13
2016-05-31 23:45
#9

Nej jag tycker inte att det är bra någonstans med det fodret faktiskt, inga bra ingredienser, för mycket skit och för mycket protein, nej tack det skulle jag slopa.

Hanna
2016-06-01 02:16
#10

#9 Okej? Ge mig tips på något bättre då är du vänlig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Sasmal
2016-06-01 07:20
#11

#9 En varg eller en vild hund får i sig mycket mer proteiner

[tk1971]
2016-06-01 07:40
#12

#11: behöver en tamhund så mycket proteiner?

Sasmal
2016-06-01 07:47
#13

#12 Nej men jag tycker inte att det är så jätte mycket proteiner. Om man t.ex BARFar så får hunden mycket mer, men det är bara min åsikt..

Annons:
whiteangel13
2016-06-01 08:52
#14

#13 En varg eller vildhund får INTE i sig mer proteiner än vad våra tamhundar får, tvärtom. Barf innehåller mycket mycket mindre proteiner än vad orijen gör, max 26% medan orijen innehåller 38-40% Inget hunddjur behöver så mycket proteiner som det är i Orijen. Om du inte tycker att 38-40% är en hög proteinhalt så vad är då högt för dig? Du har en åsikt som baserar på vad DU tror. Som svar till ts så skulle jag titta på ett foder med lägre proteinhalt och en innehållsförteckning som inte är 7 meter lång. Skulle även undvika hydrolyserat protein och majs. Finns mycket att undvika i ett foder, men detta är några exempel.

Hanna
2016-06-01 10:55
#15

Okej. Tack för svar. Några specifika tips på foder?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Catta-
2016-06-01 11:47
#16

Jag ger standardt och tycker det funkar mycket bra på min hund.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lona
2016-06-01 12:43
#17

#16, Standardt innehåller spannmål.

Angående protein i torrfoder kontra Barf eller färskfoder så får man tänka på att torrfoder innehåller betydligt mindre vätska, man måste alltså räkna om alltihop till torrsubstans för att få en någotsånär rättvisande jämförelse.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2016-06-01 12:47
#18

TS, Bland andra Carrier har spannmålsfria alternativ (och är svenska), jag har däremot ingen erfarenhet av deras foder.

Jag gillar annars Simpsons Premium som man får beställa från Zooplus.se, möjligen även från Bitiba.se som är någon form av systerföretag.
Spannmålsfritt, i mina ögon rätt vettigt innehåll och dessutom till ett mycket bra pris även om jag tror att de höjt det den sista tiden. Inte skyhöga proteinvärden heller och det tillverkas åtminstone i Europa och behöver inte fraktas runt halva jordklotet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TjockaBerta
2016-06-01 12:49
#19

Jag gav det tidigare och var väldigt nöjd. Gamla hundens förhöjda njurvärden blev normala och hans klåda försvann helt bara genom att byta till det fodret.

>>>Malum domesticum<<<

Hanna
2016-06-01 14:01
#20

#18 Nu när du nämner det så har jag faktiskt kollat på Simpsons. Dock har det fortfarande en för hög proteinhalt om man ska lyssna på föregående talare.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Hanna
2016-06-01 14:09
#21

Det här då? Som jag fick tips om tidigare. https://www.arkenzoo.se/purenatural-grain-free-lamm-c127320-6?gclid=Cj0KEQjwj7q6BRDcxfG4pNTQ2NoBEiQAzUpuW7RfeLcjgNH063_4ZFuijsOetxQkiAVjuD5LhyuuqMoaAutA8P8HAQ#product_tabs_additional_tabbed Vad är egentligen bra och vad är egentligen skit i ett foder? Gör potatis någon nytta? Gör örter och annat ogräs någon nytta? Jag är helt ny på detta och försöker googla så gott det går för att lära mig, med ibland är det skönt att kunna få lite direkt hjälp från kunniga.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[AnimeV4]
2016-06-01 14:46
#22

Angående vargar och tamhundar så får vi inte glömma att det handlar om olika arter. Vissa raser har blivit så annorlunda avlade att de inte alls kan hantera så mycket kött och därför behöver foder med spannmål i för att må bra. Då menar jag ett okej foder och inte Doggy, ICA basic och annat otäckt. Fast detta är individuellt då så många olika raser kan BARFas eller äta färskfoder.

#21 Enligt mig så är skitfoder spannmål om hunden mår bra på annat. Ska det vara något spannmål funkar väl ris då det är snällt mot magen. Lamm och ris är en bra kombo.

Vad du ska passa dig för är x-gluten då gluten = protein utvunnet ur spannmål = ersätter animaliskt protein. Alltså majsgluten, havregluten osv.. Därför kan hundar äta vegankost.

Helt spannmål som benämns korn, havre, vete osv går som kolhydrater. Potatis går som kolhydrater, vilket hundar kan tillgodogöra sig på, men de kräver det inte.

Angående örter, bär, aloe vera och sådant så gör de nog ingen större nytta i sin lilla mängd, däremot så används betfiber för att tillsätta fibrer som inte dör likt goda bakterier gör i munhålan pga enzymet som bryter ner dem. Betfiber gör alltså nytta i magen.

Grönsaker används antagligen för att tillföra vitaminer, men i de flesta foder är det ändå tillsatt.

Sedan så ska man komma ihåg att det brukar vara svårt att binda ihop ett torrfoder utan spannmål eller annat i.

Så basically:

Helt spannmål - kolhydrater

x-gluten - protein

Grönsaker - kolhydrater

[HundochKatt]
2016-06-01 18:53
#23

En viss mängd vegetabilier behövs för att man ska kunna forma de där kulorna. Det håller liksom ihop det. Därav så används ex. potatis istället för spannmål.

[AnimeV4]
2016-06-01 19:06
#24

#23 Ahaaa! Det har jag aldrig tänkt på🙂

Hanna
2016-06-01 19:21
#25

#23 Så fodret jag länkade i #21 är ett bra foder? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[HundochKatt]
2016-06-01 20:15
#26

Egentligen tycker jag inte om torrfoder idag med den kunskap jag har fått de senaste åren. Men om jag vara tvungen att välja torrfoder så skulle jag välja tex. Taste of the wild, Orijen. 

Jag Barfar och skulle välja färskfoder om jag inte gjorde det. Mest naturligt för hunden (och katten).

Hanna
2016-06-01 20:23
#27

#26 Som det ser ut nu är det inte möjligt med färskfoder, annars hade det inte varit något snack om saken. :) Vad tycker du om Orijens proteinmängd? Tyckte taste of the wild hade något otroligt med ingredienser.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
whiteangel13
2016-06-01 21:22
#28

Ris är ett snällt spannmål som kan finnas i vissa foder, det påverkar inte mage, tarm, hud, päls, lever, njure och blodsocker negativt som många andra spannmål och vegetabilier gör. grönsaker innehåller ingen näring som kan tillgodo se hundens behov och även om det skulle göra det så är det alldeles för svårsmält för hundens snabba matsmältningssystem (kort tarm) hinner inte ta upp näringen innan det slussas iväg och sedan ut. Jag barfar mina hundar men blir det att dom får torrfoder nångång så kör jag med standard normal, anser att det är det renaste torrfodret man kan hitta. Många spannmålsfria foder tillverkare använder dig av olika slag av vegetabilier som utfyllning eftersom att det Är billigt. Skulle de inte tänka på pengarna så skulle de spannmålsfria fodrena bara innehålla kött. Vegetabilier ger fodret ett högt protein, det är inte bara animaliska proteiner som de innehåller med sina 40% om nu någon skulle tro det.

lizton
2016-06-01 22:30
#29

#28 Arsenik finns i allt ris. Det är skadligt att äta för ofta.

Om du inte är så noga med din hunds hälsa så kan du mata den med ris varje dag. Om du vill att den ska leva så länge som möjligt  INTE mata med ris varje dag. Ingen ska äta ris varje dag och det är farligare ju mindre en varelse väger.    

Risprodukter vi äter innehåller arsenik, ett av världens farligaste grundämnen. Det visar sex laboratorieanalyser som SVT Nyheter låtit utföra.

Den giftiga arseniken kallas oorganisk arsenik. Den är cancerframkallande och påverkar cellerna i kroppen. Förutom cancer påverkar den immunförsvaret, lungorna, njurarna och levern.

Det räcker att få i sig en väldigt liten dos varje dag för att risken för cancer ska öka. 

- Det finns egentligen ingen dos där det inte finns någon risk alls, säger  professor Marie Vahter. 

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/arsenik-i-vanligt-ris-kan-orsaka-cancer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20340525.ab

lizton
2016-06-01 22:44
#30

#14 Det blir ungefär samma proteinprocent med torrfoder på runt 40 % och färskfoder utan spannmål om du räknar bort vattnet i färskfodret ( eller vilda hunddjurs naturliga föda.)  Jag räknade och fann att det blir runt 40 % protein i alla sorter. Någon procent upp eller ner ca 37 - 44 % beroende på sort.

Med torrfoder så dricker hunden vattnet bredvid. Med färskt kött så finns vattnet i köttet.  Det är ca 70 -80 % vatten i färskt kött.  Torrfoder med 20 - 25 % protein innehåller massor av kolhydrater - närmare hälften av ett sånt foder består av kolhydrater. Kolhydrater är vegetabilier. Ingen vildhund äter så mycket kolhydrater/vegetabilier.

[tk1971]
2016-06-01 22:45
#31

Jahapp, där kom den också… bara väntade på det. Ja, arseniken alltså.

[HundochKatt]
2016-06-01 23:07
#32

#27 Det är skillnad på proteiner och proteiner. Kommer det från animaliska produkter så är det givetvis mycket bättre, men kommer det från vegetabiliska ex. ris så är det ju sämre. 

Tycker inte att TOTW har mer ingredienser än Orijen som du tittat på. Tycker att Orijen har hur mycket som helst…

Nu har jag inte jämfört alla produkter utan bara kikat lite snabbt på en av vardera.

whiteangel13
2016-06-01 23:11
#33

#29 Finns mycket i foder som påverkar immunförsvaret som ger följd sjukdomar som gör våra hundar sjuka, några exempel på vad har jag nämt i mitt inlägg ovan. Jag anser att många fler hundar sjuknar in av att äta rc eukanuba, carnilove, orijen osv än vad hundar gör på standardt. Har aldrig hört någon hund som blivit svårt sjuk av standardt men däremot av de andra foder jag precis nämnt. Man får väga för och nackdelar. För mina hundar skulle det inte fungera att ge foder med hydrolyserat protein, för högt protein, majs, vete, ärtor, linfrö baljväxter, soja mm, de skulle inte må bra för jag har testat. Men att äta ris har de aldrig mått dåligt av. Så valet för mig är ju lätt om de skulle få torrfoder som basfoder. Att jag inte skulle vara noga med mina hundars hälsa för att jag väljer ris före annan utfyllnad i foder kan du ta tillbaka! Jag vet vad mina hundar mår bra av.

whiteangel13
2016-06-01 23:23
#34

#32 Det vegetabiliska proteinet som finns i många foder kommer från ärtor, sojabönor, linser och bönor. Ris har ett lågt proteinvärde.

Annons:
[HundochKatt]
2016-06-01 23:31
#35

#34 Det är jag fullt medveten om men min poäng (och som exempel) var just att ris som proteinkälla är inte lika bra och "nyttigt" som animalier. Dessutom består många torrfoder av mängder med ris, mer än animalier och sammantaget med ex. andra vegetabiliska proteinkällor så blir det en hel del och sämre protein än om det hade varit animalier.

Hanna
2016-06-02 02:02
#36

Hear hear. Så om man ska läsa och ta åt sig av vad alla tycker så finns inget bra torrfoder med andra ord. :p ;)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[tk1971]
2016-06-02 05:23
#37

#36: det där var väl att ta i rätt rejält. Det finns massor av hundar som mår bra av torrfoder - och så vissa, som min, som blir sjuka av färskfoder.

[Forest]
2016-06-02 08:52
#38

Nej jag tycker inte att det är bra någonstans med det fodret faktiskt, inga bra ingredienser, för mycket skit och för mycket protein, nej tack det skulle jag slopa. 

 Så inget är bra menar du? Kan du ge spannmålsfri tips på torrfoder då helt även utan ris eftersom systerns hund inte tål spannmål och inte heller ris. 

36 Detta foder har våra hundar gillat, nu ger vi acana. Det kommer alltid vara andra som tycker saker inte är bra utan vill proffsa på att andra foder är bättre oavsett vilket foder man köper så är det med allt. Jag personligen skulle testa med mindre påse först för se vad hunden gillar, sen köpa större eller annat foder. Lycka till med fodervalet :)

whiteangel13
2016-06-02 08:54
#39

#35 Ja visst är animalier bättre än all sorts spannmål och grönsaker men för att få en bra proteinmängd i fodret är det en fördel att använda ris. Både kött och vegetabilier skulle ge en för hög proteinmängd.

#36 klart det finns bra torrfoder, jag nämnde ju ett ;-) Att hundar bara skulle må bra på färskt stämmer inte, hundar kan bli lika sjuka på färskt som på torrt, många gånger för att balansen i fodret är fel, fattig eller för kraftig. Kraftiga foder ger ofta sjuka hundar lika som näringsfattiga foder gör. Så absolut behöver inte färskt vara det bästa åt alla hundar.

Hanna
2016-06-02 09:51
#40

Att det inte fanns något bra var mest ett skoj över att säger någon "det här är bäst" kommer någon annan och säger emot. :) Ska till djuraffären sen, så köper jag väl en liten påse av något nämnt torrfoder här och ser vad vovven tycker helt enkelt!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

whiteangel13
2016-06-02 15:41
#41

#38 Nej det kan jag tyvärr inte göra då jag inte hittat något spannmålsfritt foder som inte har ett högt proteinvärde. Man får helt enkelt välja antingen eller om man inte kan/vill barfa eller ge färskfoder #40 Hundmatsgruppen på facebook tycker jag är givande. Om du söker fler erfarenheter/svar så kan du gå med där :-)

Annons:
lizton
2016-06-02 22:29
#42

#21 Du frågar om Purenutral grain-free lamb är ett bra foder. Ja, av innehållsförteckningen att döma ser det bra ut. Det är inte lika köttrikt som Orijen och det ser man på proteinprocenten som är lägre (26 %). 

Alla torrfoder måste ha något som binder ihop en torrfoderkula och här är det bla sötpotatis. Sötpotatis är en mycketnäringsrik och värdefull ört (det är inte samma som potatis som är en rotsak) Folkslag som har haft sötpotatis som sin huvudföda är de som har längst livslängd ivärlden. De lever på öar utanför Japan och där finns flest 100-åringar i världen.  Fodret har betmassa och det anses kunna ge gaser, men MOS motverkar gaser så det är nog ingen fara. MOS är  viktiga tarmbakterier, som är bra för immunsystemet. 

Jag tycker det är viktigt att tillverkaren kan redogöra varifrån råvarorna kommer och att de ska vara av livsmedelskvalitet. Jag är inte påläst om just detta foder.

Kika på dogfoodadvisor.com 5-stjärniga torrfoder. Här bedöms foder som går att köpa i USA. Av dem som säljs i Sverige är det Orijen,  Acana och Eartborn Holistic som får 5 stjärnor.  Ev någon fler:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/dry/5-star/

En annan foderbedömningssite är bestdogfooduk. Här får Simsons högsta betyg. Rulla ned på sidan i länken så ser du foder som Simpsons jämförs med - Naturea,  Purizon och Canagan får också  höga betyg. Den här siten bedömer foder som säljs i Storbrittannien. 

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

Det du frågar om  Purenutral grain-free lamb ser ut så här:

Lamm 50% (30% färskt lamm, 18% torkat lamm och 2% lammbuljong), sötpotatis (23%), ärtor, ärtprotein, potatis (6%), linfrö, betmassa (2%), Omega-3 komplement, vitaminer och mineraler, grönsaksbuljong, mynta (motsvarar 7,5g per kg produkt), FOS (92 mg/kg), MOS (23 mg/kg).  

Råprotein 26%, råolja och råfett 14%, råfiber 3%, råaska 8%, vatten 8%, NFE (kolhydrater) 41%,

Hanna
2016-06-03 00:32
#43

Undrar förresten vad en hög proteinmängd kan göra?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[tk1971]
2016-06-03 06:03
#44

#43: det påstås vara ofördelaktigt för njurarna.

Hanna
2016-06-03 06:42
#45

#44 Okej, tack för svar. Vart går gränsen då, rent procentuellt? Eller beror det på vad som gör att det är högt protein? Som sagt har jag ju kikat lite på detta, vilket har aningen mindre än första nämnda. https://www.arkenzoo.se/purenatural-grain-free-lamm-c127320-6?gclid=Cj0KEQjwj7q6BRDcxfG4pNTQ2NoBEiQAzUpuW7Rf

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

whiteangel13
2016-06-03 08:41
#46

#43 För mycket protein ger belastning för de inre organen som njurar och lever om hunden inte gör av med proteinintaget. vilket kan yttra sig i dålig njurfunktion och förhöjda levervärden. När kroppen inte kan göra av med proteinet så kan hunden även få både mag och hudproblem, det är vanligare att hundar får klåda av för mycket protein än av spannmål. Hundar med njur och lever problem brukar få gå på ett dyrt veterinärfoder för att lugna kroppen men för att undvika det så kan man redan från början se till att hunden får bra mat som inte stressar och belastar organen. För en hund med normal aktivitetsnivå så skulle jag säga att max 26%. Jobbar hunden hårt så kan man givetvis ge lite mer för då gör ju hunden av med det också.

lizton
2016-06-03 20:54
#47

#43 Det finns ingen forskning som säger att hög proteinmängd på något sätt skulle vara skadligt för friska hundar

Om du tycker att Orijen är ett bra foder, men vill ha lägre proteinmängd så finns Acana från samma tillverkare. Det har samma råvaror, men mindre kött och alltså lägre proteinmängd.

Det viktigaste är att proteinet kommer från bra råvaror. Orijen och Acana har råvaror av livsmedelskvalitet och man vet exakt varifrån de kommer. Detsamma gäller för Simpsons, Earthborn Holistic,  Kingsmoor och några till.

Hög halt protein och spannmålsfritt är säkrare om hunden har risk för magomvridning. Magomvidning kommer på andra plats av  dödsorsaker hos hundar (efter cancer).

För en normal frisk hund behöver du inte oroa dig för proteinet. Om du däremot har en sjuk hund kan du vara tvungen att ge specialfoder. Det kan vara  av olika sjukdomsorsaker. Man kan då behöva ge låg halt av protein och  en sorts protein som är extra lättsmält (hydroliserat protein). Man kan behöva ge lägre nivåer av olika mineraler mm

whiteangel13
2016-06-04 01:27
#48

#47 vilken hund som helst kan påverkas av en för hög konsumentstion av protein, det har ingenting att göra med om hunden skulle vara frisk eller inte. En helt frisk hund kan helt plötligt få problem med lever heller huden/magen för att fodret inte är rätt! Om nu proteinet inte skulle påverka varför skulle då de hundar som blir dåliga bli satta på ett proteinfattigt foder? Klart det finns tillräckligt med underlag för att bevisa att protein är skadligt i så stora mängder. Många hundar blir bra av att man bara sänker proteintaget, svårare än så är det inte. Väldigt lätt!

Annons:
Herveaux
2016-06-04 07:35
#49

Ber er tänka på samtalstonen! 🙂

Kom ihåg att det inte finns ett ultimat foder(innehåll) som fungerar för alla hundar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

crins
2016-06-04 11:54
#50

Kolla olika märken, högenergifoder, då de är högt i protein!, vet att t.ex orijen, har fått kritik tror det var fosfor,(för mig att jag läste), men så länge djuret har välfungerade njurar är det ju ingen fara! Kör själv högenergi, vet att många också råutfodrar, risker är ju (bakterier som funnits i det)!

lizton
2016-06-05 01:58
#51

#48 Nej, det finns ingen forskning som säger det när det gäller friska, normala hundar. Sjuka hundar är en annan sak. Leta på pub.med om du hittar något.

Hundar kan få dåliga njurar av gifter, mögelgifter, arsenik eller andra tungmetaller. Om hunden ätit ris med höga arsenikvärden skadar det njurarna eller om den slickat på/ätit något gift ute eller om man t ex renoverar hemma och hunden fått i sig någon kemikalie. Det finns också ärftliga njursjukdomar. Dt finns en hundras, dalmatiner, som måste ha lågproteinfoder och av lättsmält sort.

Upp till toppen
Annons: