Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4595 ggr
JoannaLi
5/29/16, 12:15 PM

Raka labrador?

Labben har dragit på sig hotspots bakom öronen (som är rakade), och jag tycker att han kliar sig suspekt i armhålorna också. Jag badar själv mycket under sommaren, och då vill han ju allt som oftast följa med en bit - och pälsen torkar ju tamigfasiken aldrig, så nu har jag blivit helt nojig över att han ska få fler hotspots. Att inte bada eller blöta alls känns enormt svårt eftersom att han går enormt varm fr.o.m mars till oktober, så att då låta honom vara fullpälsad och inte kunna bada känns som tortyr under de riktiga sommarmånaderna. 

Är det "okej" att raka ner honom? Argument till varför inte? 

Och om jag nu rakar ner honom (isf i veckan) - när kan jag räkna med att han har tillbaka pälsen? Kommer den att vara funktionsduglig i vinter eller ska jag räkna med att det är täcke på? Kommer den att förlora sin vattenavstötande funktion?

Annons:
Maleficum
5/29/16, 1:01 PM
#1

Vi har rakat vår labbe de senaste somrarna för att hon blir så himla varm (hon är svart). Hon tycker det har varit jätteskönt! I år har hon däremot bara "täckrakning" eftersom hon har så ont i ryggen så det är bara underredet och sidorna som blivit rakade hittills (får se om det blir mer senare).

Förra sommaren raka jag tidigt på säsongen (ungefär runt denna tid) och fick raka henne en gång till senare under sommaren för pälsen vuxit på sig så mycket. Hon hade inga problem att få vinterpäls sen (dock har hon haft lite mindre "byxor" denna vinter).

Vattenavstötningen var inga problem. Den var nästan bättre än med full päls då allt vatten bara ligger som droppar på topparna.

Har då rakat med 3mm skär under magen och sen med 9mm skär på resten av henne (annar blir hon för naken och riskerar solbränna istället).

Har dock aldrig rakat svansen så den har fått vara fluffig (har sett en rakad labbe där de bara sparat yttersta spettsen med päls på svansen men det kändes dumt då uttereffekten av svansen känns bra för dem när de simmar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
5/29/16, 1:26 PM
#2

#1 Men heja vilket bra svar! Jag la upp i en fb-grupp också, där jag fick 6-7 svar där alla gav helt andra tips än jag sökte, så att jag till sist fick lirka ur dem lite åsikter om själva rakningen :D 

Mycket informativt, det här ska jag def. ha i åtanke till när det i så fall ska rakas :) 

Jag lånar rakapparat av skolan, så har möjlighet att ha honom nyrakad till mitten av juni, men sen kan jag tyvärr inte raka honom igen förrän i mitten av augusti. Tror du att det kan räcka?

Lona
5/29/16, 6:38 PM
#3

Jagar du med honom? I så fall kan det nog vara dumt, de behöver ju verkligen rejäl päls för att kunna ligga i och apportera även när det är kallt (och kunna sitta länge utan täcke också, för den delen). Annars så testa! Det är ju inte svårare än att slänga på ett täcke OM han skulle frysa framåt senhösten!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
5/29/16, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#2 Du kan ju se hur han verkar i pälsen till augusti och se då om det känns nödvändigt eller inte (beror väl lite på när han börjar byta till vinterpälsen också).

Just att jag har 3 och 9 mm är för det är dem skär jag har utan att behöva krångla med kammar som inte alls funkar bra på hennes päls så man kan ju använda lite andra också. Skulle väl helst ha en som kanske är 6 mm istället för 9 men det funkar bra (har en annan aparat som har ännu mindre än 3 mm jag någon gång använt på magen när jag ändå rakat puff/pudeln men tycker det blir lite onödigt naket även om det blir jätteenkelt att se fästingar ;))

Skickar med en bild från förra årets klippning tagen precis efter att jag var färdig. Tar enbart några dagar så syns det knappt att hon blivit rakad (rakade första gången 20 maj). Sen en bild tagen 21 juli, den enda jag hade på henne där man kan ana hur pälsen ser ut iallafall. Året innan så spara jag lite päls på rumpan i form av ett hjärta (lite krångligt att få till dock).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
5/29/16, 7:47 PM
#5

#3 Nej, ingen jakt för oss! Vi håller oss till lydnaden och söket, och där lär han ju inte behöva täcke :D Det är precis så jag tänker, att vi provar i år på vinst och förlust, så utvärderar vi till nästa år. #4 Tack för jättebra svar! Nu känner jag mig lite säkrare på vad jag ska göra, så i morgon blir han labradoriansk nakenhund :-D

Maleficum
5/29/16, 10:25 PM
#6

Lägg gärna in bild så man får se hyr det ser ut :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
JoannaLi
5/30/16, 7:01 PM
#7

Idag har han blivit rakad! Vi gjorde ett fuljobb, bara för att få bort pälsen, och får göra en bedömning. Någon annan dag i veckan ska han finrakas, det ska bli kortare, jämnare och ev ska jag raka ben och tassar också. Pälsen på huvudet måste också snyggas till ordentligt. 

Men jag är så förbenat jädrans nöjd! 

Han kom snabbare ner i andning efter ansträngning, han var kruttorr 5 minuter efter dusch och dessutom hittade vi fler ställen med antydan till hotspots, som vi annars knappast hade upptäckt förrän de helt blommat ut - så nu ska de behandlas direkt! Och Arrak själv verkar också ordentligt nöjd. 

Bild kommer sen, måste ladda telefonen :D

[AnimeV4]
5/30/16, 11:09 PM
#8

#7 Vad roligt att det blev så bra! Väntar förväntansfullt på bilder😃

JoannaLi
5/31/16, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#9

Här är min lilla fuling! Har inte än snyggats till, men så här ser han ut just nu i alla fall :D

[AnimeV4]
5/31/16, 6:29 PM
#10

Men oj! Vart tog hunden vägen?😃 Jättesött med svansen!😍

Zadeira
5/31/16, 7:11 PM
#11

Ser skönt ut för honom!

Zyloon
5/31/16, 7:18 PM
#12

Tycker han blev jättefin 🙂 Han kommer bli ännu finare i pälsen efter någon vecka då de har växt ut pyttelite till. Hoppas att du kan ta med honom till sjön i sommar och att du slipper oroa dig för fler hotspots 🙂

Pälsen bör ha växt ut ordentligt till vintern om du nu inte väljer att klippa honom en gång till nu under sommaren.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Maleficum
5/31/16, 8:18 PM
#13

Tjusig han blev! Lite roligt att se hur annorlunda han ser ut jämfört med Gletta när hon är rakad (hon har ju tex jättemycket löst skinn runt halsen och mycket mer stabbigt byggd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
JoannaLi
5/31/16, 10:49 PM
#14

#10 Ja, men eller hur! Både storleks- och åldermässigt blev han jätteliten! :D Tack! Vi får se om svansen blir kvar eller inte, men än så länge får den stanna. 

#11 Tack! Det tycker jag också :)

#12 Tack! Ja, han blev ordentligt fulsöt iaf. Vi ska bara få bort de befintliga hotspotsen, sen ska vi prova att bada lite :) Vad härligt att höra! (Annars har jag ändå en arsenal av täcken som vi kan ta till om det krisar - gratis är gott när det kommer till hundutrustning :D)

#13 Vi tackar och bockar! Ja, liten är han ju defintivt, bara 26 kilo. Och jag har också upptäckt mer lös hud än jag hade väntat mig, t.ex. korvar det sig lite i nacken när han höjer huvudet 🤔 Hade jag aldrig märkt förut!

Maleficum
6/1/16, 8:38 AM
#15

#14 Då är han ändå större än Gletta för hon väger bara 22,5 kg ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
6/1/16, 10:00 AM
#16

#15 Oj, men jösses vilken liten go'ing! 😍

Upp till toppen
Annons: