Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3671 ggr
Snuffles
2016-05-28 21:11

Ge hund vegansk kost

Är det någon här som har en hund som är vegan? Kollade på en youtubevideo, det var en bulldog som hade massa hälsoproblem och sen när de gav den veganskt foder så blev den mycket friskare. Funderar på att börja ge min veganskt, han är ju frisk nu men det skadar säkert inte att testa. Han är dock väldigt kräsen men hundarna kanske tror att det är kött i maten?

Annons:
Qepta
2016-05-28 21:12
#1

Hundar ska inte äta vegetarisk eller vegansk kost.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Fridaaaa
2016-05-28 21:14
#2

Säger som #1. Hundar ska inte ha varken vegetarisk eller vegansk kost.
Om det inte har svår allergi men inte speciellt vanligt.

Fortsätt ge din hund kött. Övergå till barf eller färskfoder rekommenderar jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2016-05-28 21:22
#3

Nej, nej och åter nej. Hundar ska INTE äta veganskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Snuffles
2016-05-28 21:38
#4

Fast egentligen så är det väl nästan bara tillsatser i hundfoder för att hunden ska få i sig det den behöver så vad gör det om det ej är animaliskt?

IngaTrnqvist
2016-05-28 21:41
#5

En hund kan inte vara vegan, då det är ett etiskt ställningstagande ;)

Men som andra säger, nej, det finns ingen anledning att ge en fullt frisk hund specialkost. Är du mer inne på den etiska biten skulle jag rekommendera BARF från ekologiska och/eller vilda djur.

panini
2016-05-28 21:41
#6

#4 Eller så gör man som dom flesta av oss och ger färskfoder, då vet man vad hunden får i sig eller inte 🙂

Annons:
Fridaaaa
2016-05-28 21:43
#7

#4 Inte i BARF eller färskfoder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Novelia
2016-05-28 22:10
#8

Nej. Ska man då även prata etik så är det inte etiskt rätt att ge sin hund enbart vegansk kost. Har man problem med att utfodra sin hund med animaliskt protein så skaffar man tex en kanin istället. Och i längden så är det inte hälsosamt att enbart ge veganskt då deras mage och tarmar inte är gjorda för detta :) men du har gett dig in på en intressant väg kunskapsmässigt iallafall. Finns mycket att läsa i ämnet.

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2016-05-28 23:01
#9

Fast jag ska egentligen inte säga något för min hund käkar ju gräs ibland , haha

I have no sympathy for people without empathy

Lexie82
2016-05-28 23:21
#10

#9 Ja, fast det är ju skillnad på att äta gräs ibland och att BARA äta gräs =)

whiteangel13
2016-05-29 00:15
#11

Oj det var det mest okompetenta jag hört. Hundar mår rent av dåligt av vegetabilier, mer skada än nytta hos hundens hälsa. Kött är livsviktigt för att hundar ska må bra. Vegansk kost skulle ge hunden näringsbrister så det bara skriker om det. Det kan aldrig bli en ersättning till animalisk föda. Att prova ett foder bara för skoj skull skulle jag aldrig heller göra oavsett om det är veganskt eller inte, ett foder val ska vara noga igenom tänkt.

IngaTrnqvist
2016-05-29 00:38
#12

#11 Det stämmer inte, en hund kan klara sig på enbart vegetabilier med tillskott av vitaminer och mineraler. Det är inte heller förbjudet att ge hundar vegetabilisk kost i Sverige. Men inte är det etiskt för det, i så fall kan man lika gärna skaffa sig en häst eller kanin..

Lona
2016-05-29 00:49
#13

Instämmer med #12, hundar kan klara sig på vegetarisk kost även om det inte är att rekommendera.
Däremot klarar sig inte katter utan kött.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
whiteangel13
2016-05-29 01:05
#14

#12 13 Alla hundar är individer så nja jag kan inte hålla med om att ALLA hundar kan klara sig enbart på vegetabilier och kosttillskott. Även om vitamin och mineral tillförseln är ok så är vegetabilier något som påverkar våra hundar negativt.  Skulle vi ta bort vegetabilier helt i våra hundfoder så skulle både mag och hud problemen minska drastiskt.

IngaTrnqvist
2016-05-29 01:16
#15

#14 Sant, men de allra flesta normalfriska hundar, skulle jag tro. Men jag är inte alls insatt eftersom det aldrig har varit på fråga för min hund. Han råutfodras (väldigt låg andel vegetabilier, främst grönsaker som extra) och visst har både mag- och hudproblem, ögonrinn m.m.  minskat. Jag skulle aldrig rekommendera annat än råfoder, det trots att jag själv äter veganskt. 

Det finns även en grupp på facebook vid namn Vegohundar. Har varit inne och kikat i den och i princip alla hundarna där är överviktiga med matt päls osv😐Det är skillnad att hunden kan klara sig på ett foder, och må bra på ett foder.

hemul
2016-05-29 01:38
#16

#4 Foder ja. Var ska du hitta ett veganskt hundfoder då? Fast det kanske finns. Finns så mycket tokigt.

Lona
2016-05-29 01:45
#17

#15, Definitivt att det är skillnad på att klara sig eller må bra!
Jag tror dessutom att man måste vara väldigt mycket noggrannare och ha stora kunskaper om man skall utfodra sin hund utan animaliska  varor än om man ger den en varierad, köttbaserad kost.

Nu är jag för all del varken vegan eller vegetarian själv även om jag inte äter särskilt mycket kött - men det skulle aldrig falla mig in att ge en hund eller annat djur med liknande behov en vegetarisk kost även om jag åt det själv.
Går det emot ens etiska eller moraliska principer får man väl som sagt skaffa ett djur som har utvecklats som växtätare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

whiteangel13
2016-05-29 02:29
#18

#15 Ja jag skulle då inte våga testa utfodra mina hundar med enbart vegetabilier.  Man kan ju undra om dessa människor utfodrar sina hundar för deras egen skull eller om det är för hundens :-( låter ju inte alls sunt.  Jag utesluter vegetabilier helt och hållet.  Vore intressant att ta del av det om skrivs där.

#17 Precis så är mina tankar också

poodlelicious
2016-05-29 09:17
#19

Om man är så mån om djur och miljön att man är vegan själv förstår jag faktiskt inte varför man har hund. Föda upp djur enbart för sitt eget nöjes skull och sedan tvinga djuret att bo inomhus och gå kopplad. Det är ju egentligen ett väldigt egoistiskt koncept.

Novelia
2016-05-29 13:44
#20

Säger som någon här ovan, det är skillnad på att klara sig och må bra. Jag skulle klara mig på att äta tandkräm men hur bra skulle jag må? Konsekvenserna kommer senare i livet.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Honestyisdead
2016-05-29 15:08
#21

Nej. En hund behöver animaliskt. Så ät du veganskt men ge hunden rätt kost.

hemul
2016-05-29 15:43
#22

Fast snuffles har inte sagt att hon är vegan. Bara att hon såg en video om en hund som mådde bättre på veggo. Det är kanske vi som drar lite förhastade slutsatser.

Honestyisdead
2016-05-29 15:50
#23

#22 Ts borde då ge barf. Då kommer hon se alla problem försvinna.

Lona
2016-05-29 19:32
#24

Fast det var inte TS hund som mådde dåligt utan en hon såg på YouTube :-) . Angående "veggohunden" i trådstarten så är ju frågan vad den åt INNAN den började äta veganskt, med tanke på att den blev bättre efter kostomläggningen :-O . Sannolikt inte någon vettig hundkost då heller…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2016-05-29 19:34
#25

Oavsett så ska man ge artanpassad kost. Vegan kost är inte artanpassad till hundar.

[Daniela1983]
2016-05-29 19:34
#26

# 12 Ditt svar får mig att tänka på min stackars allergiker. Det enda hans mage och allergi verkligen kan hantera är Royal Canins anallergenic. Ett skräpfoder egentligen med noll kött och bara majsbiprodukt och fjäderproteiner. Plus vitaminer och mineraler.

[Daniela1983]
2016-05-29 19:36
#27

# 23 Beror väl på vad problemen är. Vissa hundmagar klarar inte barf och färskfoder.

Annons:
Honestyisdead
2016-05-29 19:40
#28

#27 Färskfoder tror jag alla magar klarar om man gör övergången rätt. Samma med barf. Det är liksom den födan som är artanpassad.

Royalcanin är verkligen inget jag någonsin kommer ge mina djur. Garanterar att det finns bättre som fungerar.

Fridaaaa
2016-05-29 19:45
#29

#26 Lite kött är det i men inte mycket att hurra över.
Vad är hunden allergisk mot då? Bättre att utesluta det i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2016-05-29 19:53
#30

#28, Ja, de flesta FRISKA hundar tål säkert färskfoder och Barf - men alla gör det faktiskt inte. I det vilda hade de sannolikt dött men när det nu finns andra foder som funkar så kan de väl lika gärna få det även om innehållet inte ser bra ut på pappret? Min förra hund hade förmodligen tålt färskfoder men då fått ett betydligt kortare liv eftersom de olika värdena var helt uppåt väggarna för henne, hon hade fel på njurarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2016-05-29 20:04
#31

#30 Många sjuka hundar har blivit friska med färskfoder och barf. Det är ofta torrfodret som håller hundarna sjuka. Speciellt när det gäller allergier.

[Daniela1983]
2016-05-29 20:13
#32

# 29 nästan alla köttslag. Och de som han inte får klåda utav dem fixar inte magen, blir lös på en gång. Magen bra endast på Anallergenic av allt det man provat. Pyttelite av andra saker ger jag dock ändå ibland. Så han får nåt annat med kött i eller nåt att tugga på.

Men nu känns mitt svar off topic.

Lona
2016-05-29 20:19
#33

#31, Ja, jag vet det - men det finns som sagt hundar som det inte funkar på även om de är få.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[HundochKatt]
2016-05-29 23:33
#34

TS! Det finns inga skäl till att ge din hund veganskt foder! Bara för att det hjälpte EN hund så behöver det inte betyda att det är bra för alla hundar! Sedan är frågan vad denne hund fått för mat innan? Den kanske hade blivit lika bra på bara Barf/rå mat!

En hund behöver normalt kött och är man djurägare så ska man ge djuret det den är anpassad för att äta! Ingen ger väl en kanin kött eller? 

Att ens tänka tanken att ge en hund enbart veganskt foder tycker jag är långt ifrån djurvänligt! Och i synnerhet "bara för att"…. Det är skillnad på om en hund måste utesluta allt vad kött heter (högst ovanligt) och man inte har något val. Men bara tänka tanken av etiska skäl eller för att någon annan hund påstås blivit bra på det…. suck….

Annons:
thenewbreed
2016-05-30 06:34
#35

Jag har haft möss och äger för tillfället ett par gerbiler. De är huvudsakligen växtätare men kan äta larver, kattmat eller rå köttfärs som ett extra tillskott om de tycker om det. Precis som min hund får gurka, äpple, morot och sallad ibland när jag själv äter det. Men det betyder ju inte att tammössen ska leva på enbart animalier liksom min hund inte enbart ska äta vegetabilier. 

Blir så trött på att folk tänker så. Artanpassad föda ska det vara. Punkt slut.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Forest]
2016-05-30 10:25
#36

 Du verkar vara som våran dotter på 14 år allt på tuben är sant och bra. Dags att ta fram lite mer fakta om hur hunden är uppbyggd. Därefter tycker jag man ska ge den så nartuligt foder man kan, har man inte plats för barf så finns det färskfoder även utan en massa tillsatser.

Em_
2016-05-30 17:04
#37

Vi vet en enda sak om hunden i videon: att ägarna tyckte den mådde bättre med vegansk kost. Det kan bero på andra saker än att hunden nekas alla animalier.

1. Hunden var överviktigt och får i sig mindre kalorier nu
2. Hunden var allergisk mot något köttprotein som den inte äter längre
3. Placeboeffekt


Jaguar_
2016-05-31 08:25
#38

Som de flesta redan skrivit i tråden håller jag med om att inte trycka i djur som inte ska ha vegankost veganskt. Ge djuren rätt mat eller skaffa ett annat djur som bara ska äta grönt och är gjord för det. Sluta vara ego!

Hundar kan däremot även äta lite grönsaker i sin mat för det är inte så skadligt att ge en morot lite då och då. Men en varg går inte ut på en åker och dra upp en morot på morgonkvistens hunger. Däremot om en varg skulle hitta en morot på marken skulle den troligt testa äta den vid hunger/nyfikenhet, men det betyder inte att detta är förstahandsvalet av mat om det ligger en köttbit jämte och valet finns där. 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Zyloon
2016-05-31 11:28
#39

Om du bara tittar på vad hunden behöver för vitaminer och miniraler så kommer du snabbt se att det kan vara direkt livsfarligt att köra på en strikt vegansk kost för en hund. 

Citerar lite från boken "Få hunden i toppform - med rätt kost, träning och lek" av Victoria Stilwell. Där det står om vitaminer och mineraler.

Fosfor finns i kött, organkött, ägg och mjölk och har som funktion att hålla skelettet friskt.

Jod finns i fisk, jodsalt och ägg och har som funktion att reglera ämnesomsättningen. I brist på jod förekommer viktökning, svaghet, hårförlust och försämrad tillväxt.

Zink finns i kött och ben och är viktig för enzymfunktionen och ger frisk hud och främjar läkeprocessen. I brist på zink förekommer en matt, torr päls, hårförlust och viktförlust.

Vitamin B2 finns i organkött och mejeriprodukter och främjar normal tillväxt och frisk päls. I brist på vitamin B2 förekommer svaga bakben som viker sig, försämrad tillväxt, synproblem och hjärtsvikt.

Vitamin B3 finns i kött och är viktig för enzymfunktionen. I brist på vitamin B3 förekommer viktminskning, inflammation i tandkött, kinder och läppar , diareé och kan i extrema fall leda till döden.

Vitamin B7 finns i nötlever, bryggjäst och rå äggula och stimulerar tillväxt, matsmältning och håller hud och päls i bra form. I brist på vitamin B7 förekommer Dålig päls, sår och diareé.

Vitamin B12 och folsyra finns i organkött och behövs för att producera röda blodkroppar. I brist på Vitamin B12 och folsyra förekommer anemi (blodbrist).

Jag rekommenderar inte att du ska experimentera med hundens foder i onödan. Är du själv vegan och är mån om djur, va då mån om din hund. Köp ekologiskt foder istället. Att äventyra sitt djurs hälsa är bara inte värt det.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

reverse
2016-05-31 21:05
#40

Veterinär Becker informerar bra om varför hundar inte ska utfodras som vegetarianer/veganer här:

Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=xlN7LDMTjn0

Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=I33eSG731g4

 //Lina

belliiboii
2016-06-01 00:53
#41

Jag tror inte att man enbart vill att hunden eller en själv ska äta pågrund av etiska skäl. Det kan även vara pga hälsoskäl. Jag tror starkt på att en vegansk diet är det BÄSTA man kan göra, för en MÄNNISKA. Om vi gör det enkelt så är vi människor inte utröstade med samma saker som hundar, vi har inga långa klor, vi har inga vassa tänder och vi har inte tarmar som klarar av kött lika bra. Vi skulle ju aldrig kunna springa ut i skogen och döda ett djur för att sedan käka det rått. Jag förstår helt att man kan vilja ge en hund en vegansk kost och det kanske kan funka om man är riktigt noggrann med allt som hunden behöver få i sig, men jag tror fortfarande inte att det är den rätta vägen att gå. Förrutom om man har en hund med allergi och en vegansk kost är allrasista utvägen. Om vi tänker att hundarna härstammar från vargarna så äter ju vargar till mestadels kött, medans om man tänker att vi härstammar från schimpanserna så äter de till största del växtbaserat. Jag förstår att en vegansk kost för en hund kan verka positivt då det funkar så bra på människan, men en hund har inte alls samma kost som oss.

Annons:
Lojs
2016-06-01 15:14
#42

#41 Vi härstammar inte från chimpanser, de är vår närmaste släkting, vi härstammar från samma ursprung bara. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

belliiboii
2016-06-01 15:43
#43

#42 ja jag förstår att vi har utvecklas från samma varelse vi är idag, men använde det för att få fram det jag ville säga på ett så enkelt sätt som möjligt :)

belliiboii
2016-06-01 15:43
#44

#42 ja jag förstår att vi har utvecklas från samma varelse vi är idag, men använde det för att få fram det jag ville säga på ett så enkelt sätt som möjligt :)

Fisherling
2016-06-01 18:57
#45

#41 Fast vi har visst vassa hörntänder. Vi är gjorda för att slita i och äta kött, men inte som basföda. Vi är omnivores; vi kan röra käkarna i sidled och har platta tänder bak för att mala växter, men har också huggtänder för att äta kött med.

Även Schimpanser och babianer äter kött när de kommer över det, såg en dokumentär där Schimpanser till och med jagade andra mindre apor i grupp för att få sig ett skrovmål.

Vi är absolut gjorda för att äta växter, ägg, fisk och kött. Människor har jagat sen vi lärde oss gå på två ben. Det är bara mängden kött vi får i oss idag som är onaturlig.

belliiboii
2016-06-01 19:20
#46

#45 håller helt med dig och det du säger. Men känner nu att jag formulera mig väldigt fel i texten jag skrev. Jag försökte skriva det så kort som möjligt men ändå lättförståeligt, men jag inser att det på så långa punkter tolkas fel nu när jag läser det igen. Men det enda jag försöker få fram är att hunden är utvecklat på ett annat sätt än människan som gör att den behöver mer kött i sin kost haha:)

Loxo
2016-06-01 21:27
#47

Ja, hundar kan äta vegetariskt/veganskt och må prima.

Hyeonmu
2016-06-01 23:07
#48

Min schäfer växte upp på BARF för att jag tyckte det verkade mest logiskt och
alla hurrade för underbara BARF. Jag följde måltidsguider för storlek och 
för säkerhets skull åt hon färdiga BARF-korvar för valp också. Blandade 
grönsaksgrytor för att simulera djurmage.Jag satt bland annat här och på
BARF.ifokus och tittade. 

Hon utvecklade vid 1½ års ålder öroninflammationer som spårades till allergi.
Hon kan inte längre äta kött alls. Hon får klåda så hon blir psykiskt påverkad
och "hysterisk", flänger runt hyperaktivt och leknafsar HÅRT.
Det vid fem års ålder. Ingen valp. Hon äter vegansk hundmat. Den enda
negativa skillnaden är tänderna. Om man vill bygga en vegetarisk hundmat
till hundar bör man nog basera det på mer grönsaker och bönor och mindre
säd, vilket fodret min tik föredrar innehåller. Hundar har i alla fall större "erfarenhet" genetiskt av grönsaker i djurmagar än säd. 

Ska man utfodra veganskt ska man nog ge blötmat/blanda grönsaksröror
och ge torrfoder utan säd i första hand eller ge bara grönt färskfoder -
som TS verkade tala om - och ha bra koll på näringslära.

Jag tror också TS bara var nyfiken, och förutom att man inte tjänar på
att vara nedlåtande (då det sällan ger positivt gensvar, i stil med "åh nej,
när du är SÅ dryg mot mig förstår jag att vegansk mat är dumt!") är det 
väl lika dumt att generalisera om att alla hundar mår bra på BARF och
inga på vegansk kost som att anta (som några tyckte TS gjorde) att alla
hundar mår bra på  vegansk  kost för att en hund kanske gjorde det.

Jag vet att en av världens äldsta hundar åt veganskt, vilket egentligen är
lika relevant som att min 95-åriga morfar rökt hela sitt liv. 

Förhoppningsvis görs fler studier med hundar
på BARF, och även hundar vars ägare hade dem på vegansk kost (för att
de kanske såg mer i hunden som sällskapsdjur än "karnivor, med inslag av
allätare" och därmed inte likställde kaninägande med hundägande
- eller så fick de kanske bara inte plats med en häst i vardagsrummet).

 Att likställa att inte ge sin hund "den ultimata maten" med dåligt
djurägande är lite väl häftigt. Om man ska dra allt så till sin spets
kanske ingen utan ett hus med stora ägor skog hunden kan springa fritt i,
100.000 i buffert om hunden blir akut sjuk, en partner och valpar till flock 
likt vargens naturliga tillvaro (osv…) ska ha hund heller? 

En vegan är ju som flera sagt mån om djuren, och många veganer anser att
husdjur är icke-veganskt, så de flesta av dem lär ju faktiskt tänka både en och
två gånger på hur de ska ta hand om och föda ett djur de tar in i sin familj.

Jag drar iväg, men det är så hemskt tråkigt vilken otrevlig besserwisserstil
många hundmänniskor (djurmänniskor i allmänhet) antar när de "vet"
att de har rätt. Inte alla i den här tråden, absolut inte. Men tillräckligt för att kanske skrämma bort TS, som då nästa gång inte frågar om nåt han/hon kanske eller kanske inte överväger. Och då kanske det handlar om, säg, "ska jag bjuda min hund på pekannötter?" Jag vet fler familjemedlemmar (i en hundtät släkt) som gått
ur hundklubbarna på grund av dålig stämning, på grund av en eller flera
medlemmar, än vad jag vet sysslar med hund utanför hemmet idag. Och
man kan bara hjälpa och råda de som är där och kan lyssna. 

Hoppas det här berodde på chock över en ovan fråga, som kanske kändes
självklar, och att det inte är standardbemötande på hund.ifokus. :(

tl;dr? Har du inte tålamod till att läsa texten är det sannolikt inget du
tar till dig.Men här är tl;dr, om jag får citera käre Wil Wheaton:

Don't be a dick.

Annons:
[HundochKatt]
2016-06-01 23:26
#49

Givetvis tar jag till mig det du har skrivit #48

Då det gäller Barf så passar det givetvis inte alla hundar, liksom det här med torrfoder - en och samma sort - inte passar till alla hundar. Dock tycker jag inte att du kan skylla riktigt på Barfen för att din hund idag inte tål animalier för betänk att det finns tusentals och åter tusentals som fungerar alldeles utmärkt på Barf eller råfoder (inkl, färskfoder). Många mår ju mycket bättre på det än vad de gjort på "vanligt torrfoder", många har blivit hjälpta med hudproblem etc. Sedan är det som sagt var, någon som alltid sticker ut ur mängden och det fungerar bara inte. Men det gäller ju allt man stoppar i hunden vare sig det är Barf, torrfoder späckat med spannmål, husmanskost osv. 

Det ultimata för den "normala hunden" är att äta animalier, för det är den skapad för. Liksom kaninen eller marsvinet är skapad för att äta vegetabilier. 

Och det är där poängen med hela tråden ligger. Det finns absolut inget skäl till att ge enbart veganskt foder till en hund, lika lite som att ge kött till en kanin. 

MEN, som i ditt exempel så kan det finnas skäl till att man måste överge allt vad animalier heter, men det är ju en helt annan sak. För det fungerar inte på din hund med animalier, så då har du ju inget val än att ge det som just din hund mår bäst av. 

Är man strikt vegan, så ja, då anser jag inte att man ska äga djur, man ska heller inte som de mest militanta veganerna ändå ursäktar sig med "adoptera" djur som en katt eller hund och sedan ge dem en vegansk kost för att det är ens ideologi. 

För mig och många andra djurägare så är det inte snällt mot djuret om den är ämnad att äta kött! Då är man inte djurvän anser jag! 

Vi köttätare skulle ju aldrig komma på tanken att ge kött till en kanin eller ett marsvin! 

Men som sagt var, ibland så har man inget val som i ditt fall att ge veganskt foder och det är ok, för hundens bästa.

Kalli
2016-06-02 12:04
#50

Ska man prata generellt är det såklart bäst för hundar att få en så artanpassad föda som möjligt. Men hundar är individer, om hunden i klippet (som jag inte sett) av någon anledning inte tål kött så kan en vegansk kost såklart vara bäst för den individen. Det är dock en dålig anledning att ge sin fullt friska hunden vegansk kost bara för att.

När det gäller färskfoder så finns det hundar som inte mår bra av färskfoder, trots att det finns många hundar som mår alldeles fantastiskt. Men att säga det högt verkar vara lite som att svära i kyrkan.

Atropa
2016-06-30 10:41
#51

måste tillägga att jag inte läst hela tråden än men måste ändå säga att hundar klarar sig utmärkt på vegansk kost eftersom deras tarmflora fungerar som våran. katter däremot kan inte ta upp vegetabiler och är därmed livsfarligt att utfodra katter med vegansk kost.

Atropa
2016-06-30 10:43
#52

gör även tillägget att jag inte uppmuntrar någon att ge  varken det ena eller det andra, la bara till med fakta!

Jaguar_
2016-06-30 14:51
#53

#49 Håller helt med dig! Bra inlägg. 👍 Tyvärr så ser man allt för ofta att dessa människor inte bryr sig om djuren, enbart sin egen diet och vad de är strikt inriktade på……. *suck*

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

apportbocken
2016-06-30 15:14
#54

#53 och även #49 Tror inte just det handlar om att de vill ge sina hundar samma mat som de själva, utan det handlar nog också om djurens bästa, fast då alla djur som slaktas bästa. Jag kanske missuppfattade era inlägg och jag ber om ursäkt för att detta är lite OT, men de som ger sina hundar vegansk mat gör det (tror jag, rätt mig om det är fel) inte för som egen skull, utan för att de vill göra en skillnad för djur och miljö långsiktigt, även om jag kan hålla med om att många hundar mår betydligt bättre av att äta kött. :) Än en gång, förlåt för lite OT.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Honestyisdead
2016-06-30 15:17
#55

#53 Det handlar om att ge artanpassad kost. Inte att pracka på sin egen kost. En hund är inte vegan.

Annons:
kigon
2016-06-30 17:05
#56

#53 detta är inte en vegan-grej. Motiveringarna är olika men resultatet blir samma. Svensson som äter kött/animalier varje dag i veckan går också till ica och handlar ett vegetabiliskt baserat torrfoder till deras hund/katt (och den lilla mängd animaliska biprodukter gör ingen skillnad).

Tror inte att en vegansk hemmagjord diet/veganskt torrfoder är mer skadligt än t.ex. whiskas torrfoder (hade säkert varit hälsosammare t.om. och då är jag extremt emot vegetabilisk kost till hundar).

En förre detta vän till mig som åt animaliskt varje dag gav ett billigt vegetabiliskt baserat torrfoder med i princip inget kött i sig till sin hund och delade fakta om de ondskefulla veganerna i just detta ämnet, ångrar starkt att jag inte hade en konversation med dem om det när det hände 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fisherling
2016-06-30 17:06
#57

Nä men vet ni vad, jag ska nog skaffa en kanin och bara ge den kött.. Är ungefär lika logiskt. Skaffar man en köttätare ska man se till att denna får en välanpassad, naturlig diet. Skaffar man en växtätare ska man göra samma sak. Är man så himla mån om att inte stödja någon köttindustri så ska man inte skaffa en hund vars hela diet bör bestå av kött.

Jaguar_
2016-06-30 17:35
#58

Det är precis vad jag menade och höll med om. Anpassa mat efter vilket husdjur du har inte vad din diet går ut på vilket man kan läsa att många veganer gör (och andra som har valt att äta på sitt sätt mest ej kött dieter). Så ni behöver inte gå på mig personligen om detta. Jag skulle aldrig få för mig att mata ett djur med fel mat bara för att jag äter en speciell diet. Jag skulle aldrig få för mig att ens skaffa ett djur jag inte tål matvanorna hos.

Om där emot som vissa nämner att djuret mår bättre med en viss diet av hälsoskäl så är det mer ok att faktiskt ge en annorlunda kost till detta djur, men detta är lika med medicinskt syfte och är ok. Vilket inte det andra syftet är (som att ge en kanin kött eftersom man själv äter kött eller att ge en orm grönsaker för att man själv äter bara grönsaker).

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Fisherling
2016-06-30 17:45
#59

#58 Mitt inlägg var bara allmänt. Haft en diskussion med min lillasyster häromdagen som fortfarande sitter och gnager i hjärnan på mig. När hon skaffar hund (vilket jag hoppas är aldrig, hon är förlegad i hunduppfostringsmetoder och tycker alla hundar, oavsett ras, borde nöja sig med gos och promenader) så vill hon ge den vegetarisk kost.

Henne går det inte att argumentera med för hon är en egocentrisk liten besserwisser utan vetenskapliga belägg. Och ja, jag ät bitter. Hade väl trott hon var smartare än så..

lalaz4
2016-06-30 18:12
#60

Enligt en studie av forskare med koppling till Uppsala universitet och SLU framgick det att hundar, till skillnad från vargen, har en viss förmåga att bryta ner stärkelse och har en matsmältningsförmåga liknande vår egna.  

"Resultaten visar att hundar tidigt genomgick flera utvecklingssteg för att anpassa sin matsmältningsapparat till en mer stärkelserik föda än den som vargar äter." 

http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1889&area=3&typ=pm&na&lang=sv  

Många av dagens hundfoder anser jag är mycket bristfälliga och har själv sätt att de kan orsaka hälsoproblem för hunden. Ett väl utformat vegetabilisk och näringsriktigt foder är troligen bättre för hundar än det skräp som finns i många andra foder (som ofta har en låg animaliehalt).

I vissa fattigare länder där hundarna är väsentliga för ens överlevnad och försörjning (det här fallet vallhundar) kan det få gammal mjölk och mögligt bröd om de har tur (och de smådjur de lyckas fånga på egen hand), dessa hundar arbetar hela dagarna i krävande miljöer och lever ändå. Hundar klarar mycket, annars skulle de inte vara här idag och inte fören på senare tid har denna foderhets och foderrelaterade sjukdomar visat sig. Beror det bara på ökad kunskap eller en vilja att kontrollera hundens mat lika strikt som sin egna? Är verkligen enbart rått kött och ben det bästa för hundar som utvecklades till att leva på matrester?  

(Jag är vegan och ger mina hundar Acana lamb and apple och färskfoder, främst mush, skulle vilja ge bara färskfoder men har inte den möjligheten än. Jag vill inte stötta någon köttindustri, men har inte kunskapen om hur jag annars skulle göra utan att det på något sätt påverkar mina hundar negativt.)

frejaspluto
2016-06-30 18:27
#61

Varför ger man en hund och vill ge vegansk mat? Hunden ska äta kött och hunden är släkt med vargen. Om ni väljer ett djur ge rätt foder, vet ni vad som händer i tarmarna? Kroppen. Äh, fyfan, ät ni vegansk mat men ge fan och fel kost till djur. Min hund får riktiga ben , kött mm. Bra för tänderna, dessutom!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zyloon
2016-06-30 20:25
#62

Fattar att folk blir väldigt upprörda, men försök håll god ton inne på forumet det blir så tråkigt annars ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Jaguar_
2016-06-30 22:21
#63

#59 Usch de låter ju som hon aldrig bör få skaffa hund eller annat djur som äter kött. Det är synd det inte finns körkort på hund och andra djur. En kurs man måste gå igenom och bli godkänd på för att ens få ha dom. Att det ens behöver komma på tal är sorgligt. 😕 Hundar behöver mer än gos och promenader… blir ingen lycklig hund annars. Ha du visat henne undersökningar på vad en hund behöver och äter? Härstammar från osv haha verkar som hon behöver en påminnare. 😛

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Fisherling
2016-06-30 22:56
#64

#63 Jag har försökt prata med henne om det, men hon bara säger att jag gått på "dåliga föreläsningar" och läst "dåliga artiklar". Hon lyssnar inte på någon utom de som tycker som hon.. .. Blev lite stelt en gång när vi pratade om min framtida hunduppfödning och hon sa att hon såklart kommer få tinga en valp. Jag bara eh, nej, Aussies behöver definitivt mer än vad hon vill erbjuda. Hennes svar var "äh, jag tror inte på att hundar behöver så mycket aktivering". Att vi kunde bli så olika..

[HundochKatt]
2016-06-30 23:28
#65

Hrmmmm…. Om du blir uppfödare så vet du ju att hon inte ska ha en hund från dig. 

På sätt och vis har hon ju ändå liiiite rätt eller låt mig förklara, en del hundar behöver mindre aktivering, medan andra behöver mer. Som hundägare får man ju anpassa sig till den ras och individ man har. 

Själv har jag fött upp shelties och mamma till en valp jag behöll var riktig arbetsnarkoman. Älskade att jobba med både lydnad, tricks och agility. Fick aldrig nog.  Dottern hennes var precis tvärtom. "Okej, jag kan hoppa en gång men det räcker" tyckte hon. Hon var mer nöjd med att "vakta gården" och spana efter ev. inkräktare. ;)

Lona
2016-07-01 01:37
#66

#64 mfl; Totalt OT men din syster är väl inte så gammal? Dessbättre blir många lite mer ödmjuka med åren och inser att de inte har rätt om ALLT. Håll tummarna för att det gäller även din syster <3 :-) !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2016-07-01 10:30
#67

#66 Hon är 22, så hon kan inte direkt skylla på åldern..

Zyloon
2016-07-01 11:47
#68

#64 Tråkigt att hon inte vill vidga sina vyer .. Det kommer ju bli bakslag för henne om hon försöker skaffa valp i framtiden från en seriös uppfödare. 

Trodde helt ärligt att det var en 12åring det var frågan om 😂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Fisherling
2016-07-01 11:53
#69

#68 Jo, jag försökte säga till henne att hon kommer ha svårt att skaffa valp från en seriös uppfödare, men jag har ju alltid fel i allt 😃

Annons:
Lona
2016-07-01 20:53
#70

#67, Äh, min syrra var över 30 innan hon började få lite vett när det gällde vissa saker ;-) . Men det är klart, en del är ganska hopplösa fall…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2016-07-01 22:16
#71

#70 Herregud, jag har kämpat sen hon blev tonåring.. Hon blir liiite bättre varje år, men nu har hon ju störtdykt igen..

Alltså jag äter inte kött om jag kan undvika det, mina vänner har varit vegetarianer aslänge, ändå beter hon sig som att det är hon personligen som räddar världen..

hemul
2016-07-02 19:53
#72

#60 Är lite inne på din linje. Har även läst om en annan studie där det visades att hundar har viss( genestiskt) anpassning till tillagad mat, alltså tillagat kött. Men det innbär ju inte att idealet är kokt kött och bröd. Hundar kan nog överleva på lite allt möjligt, precis som vi. Men att överleva och ha optimal hälsa är inte samma sak.

Bara min personliga tro, men jag tror på mest rått kött/organ och ben, men tror inte inslag av kokt kött, rotfrukter o.s.v. är någon katastof, kanske t.o.m. bra. 

Vi får väl se vad kommande valp säger om det, men planen är rått kött med inslag av organ, mindre mängd kokta rotfrukter och kokta grönsaker till det, ett ben då och då och ibland lite frukt och när det faller sig så även tillagat kött.

Inte spannmål, inte socker, inte torrfoder (mer än i nödfall). Äter jag inte själv heller så… 😉

jojmaj0314
2016-07-05 00:05
#73

Absolut inte ge den vegetariskt eller vegansk mat. Fattar faktiskt inte varför vissa människor gör så mot sina köttätande djur… Hundar är carnivorer

frejaspluto
2016-07-05 08:19
#74

#73 Håller med dig , jag fattar inte heller, varför man ska göra så mot hundar det är befängt, egoistiskt och tänka så. Även om man är vegetarian , vegan, blandad kost . Låt bli hunden.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: