Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 11882 ggr
Snuffles
5/28/16, 7:29 PM

Röd fästing?

Kan fästingar vara röda? Min hund har en liten röd plopp eller något på magen, ser inte riktigt vad det är för det är hår ivägen och vill inte pilla för mycket ifall det skulle vara ett sår.

Annons:
[Klave]
5/28/16, 7:36 PM
#1

De kan vara svarta men även röda när de är fyllda med blod. De kan även vara ljusa nästan vita när de är små.

Snuffles
5/28/16, 7:39 PM
#2

Bad mamma att kolla och det var en fästing

Belphi
5/28/16, 8:21 PM
#3

Ja, det finns röda fästingar, då även innan de är fyllda med bod. Tror det beror på i vilken region man bor i, men här där jag bor (Blekinge) finns det både röda och svarta fästingar.

Zadeira
5/28/16, 9:08 PM
#4

Om jag inte minns fel så är det så att de röda är honor och de svarta är hanar. Färgen avgörs också av ålder på fästingen, samt hur länge den har suttit och sugit blod.

Belphi
5/28/16, 9:16 PM
#5

#4 Nej, det är bara fästinghonor som suger blod, och precis som jag sa så finns det både röda och svarta fästingar. En fästing som sugit blod länge (om den är svart t.ex) blir bara grå, gråare, aldrig röd.

Zadeira
5/28/16, 9:25 PM
#6

#5 Undrar vart jag fick det ifrån med fästingarnas kön. Jag vet att fästingar blir gråa, jag var kanske otydlig med just den biten.

Annons:
[AnimeV4]
5/28/16, 10:43 PM
#7

Jag minns att jag kollade i någon bok och då visade den att fästinghanen var svart eller röd medan honan var större och vit🤔

Belphi
5/28/16, 11:06 PM
#8

#7 Man kan googla fästing med! (vanlig fästing) Hanarna är helsvarta, honorna har en rödare ton på ryggskölden, så på sätt och vis är dom röda, MEN det finns faktiskt en röd-röd fästing, och den finns i Blekinge, på Gotland och Öland. Denna fästingen är alltså svart på ben, medan ryggskölden är röd. 

Den "vanliga" fästinghonan är alltså svart egentligen, men en ytterst svag röd ton. 

Den vanliga fästinghanen är svart. 

Alltså, jag hatar dessa små äckliga kryp 🤪 men är man nojig och vill veta allt så är man…

[AnimeV4]
5/29/16, 1:13 AM
#9

#8 Nu blev det knepigt..😃

Ja, riktigt vidriga! Inte bra till något!😡

russin
5/29/16, 6:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fästingar finns i 3 olika stadier med (eller 4 om man räknar med ägg) - det får inte glömmas. larv, nymf och vuxen. Så därför kan dom ju se lite olika ut.

Fästinglarven har 6 ben, nymfen och den vuxna 8 ben - och alla suger blod. Honan är röd och hanen svart. Men det röda kan se olika mycket ut på honan beroende på i vilket stadie den befinner sig i.

[AnimeV4]
5/29/16, 1:23 PM
#11

#10 ISCH!😮Tack för förtydligandet!🙂

tulinia
5/30/16, 6:42 PM
#12

Fästingar brrr jag har plockat allt för många på Felix redan. 
Det finns både röda och svarta och gråa. 
Om det är tjejer eller killar vet jag inte men ibland kan man se en fästing på en fästing. Då är det en hane som har satt sig på en hona

Upp till toppen
Annons: