Annons:
Etiketthälsa
Läst 2096 ggr
Isabelhr23
2016-05-27 13:10

Tappar sina klor - SLO?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en tvåårig blandrastik som de senaste 4 månaderna har haft problem med sina klor. Det började med att hon blev biten i tummen och tumklon (under sitt tredje löp),  som jag tillslut fick dra av och medicinera. När det kommer till hälsa så verkar hon inte ha ont, MEN hon tappar yttersta klokapseln på ett flertal klor, fyra fem stycken. Det kommer nya under, men jag har aldrig hört talas om detta fenomen förut och jag har hittills inte träffat någon annan som har det. Jag läste om sjukdomen SLO (klokapselavlossning) men den verkar vara allvarligare än vad jag kan se hos min tik, hon har inga sår eller liknande. Klorna blir ovanligt långa och sedan tappar hon dem, när det redan växt fram nya undertill. Här hon går låter de som de långa klorna är ihåliga och som ni kan se på bilderna så är det ju lite så.

Vad tror ni att detta kan bero på? Var det när hon blev biten som hon fick någon bakterie? Har det något med senaste löpet att göra? Eller kan hon ha brist på något? Finns det någon med liknande erfarenheter?

Jag vill, hoppas och tror inte att det är SLO, håller på att bryta ihop när jag läser om sjukdomen och konsekvenserna..

Tacksam för alla svar!

Annons:
Sasmal
2016-05-27 13:56
#1

Hur ofta klipper du klorna?

Naviifax
2016-05-27 14:54
#2

Har du varit hos veterinär?

@adventuresofnavi | instagram

Changrila
2016-05-27 15:10
#3

"Klorna blir ovanligt långa och sedan tappar hon dem, när det redan växt fram nya undertill. Här hon går låter de som de långa klorna är ihåliga och som ni kan se på bilderna så är det ju lite så."
Precis så var det för den hund jag träffade som hade just SLO. Jag tycker att du ska kontakta veterinär så snart som möjligt för att utreda om det är det som hunden har eller om det är något annat problem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

starcastle
2016-05-27 18:32
#4

Fast med SLO brukar det väl inte ha vuxit ut nya klor när gamla kapseln lossnar?
Det brukar ju bli helt öppet och ser lite köttigt ut.
Och vad jag har hört så brukar det bli inflammerat och göra väldigt, väldigt ont.

Så jag undrar om det verkligen är SLO?
En veterinär borde veta.

Isabelhr23
2016-05-27 23:28
#5

Jag hoppas verkligen på att det inte är SLO och att hon kanske bara har brist på något, vi får se…

Har bokat tid nu, hos blåstjärnan, 9e juni. Håller tummarna att det ska gå vägen. Kommer ekonomiskt att bli en jobbig månad som student, tråkigt att det ska vara så dyrt att gå dit, men det är det förhoppningsvis värt! :)

[AnimeV4]
2016-05-27 23:36
#6

#5 Håller tummarna och hoppas att du har en bra försäkring😃

Annons:
NinniH
2016-05-28 14:34
#7

Klokapselavlossning/SLO verkar finnas i olika grader. Vår hane fick diagnosen i november 2013. I hans fall började det med att sporren började bli "svampig" i konsistensen och gick av. Därefter följde fler klor som såg ut som om de bröts av och fick opereras bort. Han var lite besvärad direkt efter, mest pga bandagen, men det läkte på bra i princip alla gångerna. Det var bara en gång det blev lite infekterat, men det avhjälptes fort. Sista klorna som trillade av gjorde det själva och då hade ny klo börjat komma under redan. Han behandlas enbart med kosttillskott (fiskolja och biotin) och är helt besvärsfri sen januari 2014. Klorna börjar också se ut som vanligt, efter att ha sett fula ut sen sjukdomen debuterade.

Så SLO behöver inte vara en katastrofdiagnos.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: