Annons:
Etikettlydnad
Läst 1611 ggr
belliiboii
5/26/16, 10:55 PM

Tävla Lydnad

(La upp den här på brukshundraser men ändra mig och vill höra av andra också som inte har brukshundraser :D )

Jag funderar just nu på att anmäla mig till en lydnadstävling i augusti då det är i min hemstad. Jag känner att jag och hunden har detaljer vi vill finslipa men han förstår helheten, sen kan det vara bra för mig att få uppleva hur det är också. Men jag har endast pratat med uppfödaren, han har inte heller sett hur vi ligger till i dagsläget. Jag räknar inte med att vi ska vinna eller så, men jag vill mer prova på helt enkelt och göra det till en kul grej utan för mycket krav.

Men jag undrar, när var ni "redo"? För jag har inte gått någon kurs, jag har inte fått någon konstruktiv kritik, jag har ingen aning vad som egentligen krävs. Men ska jag ändå prova på eller råder ni mig att vänta? 

Vill höra hur ni förberedde er för att tävla! Behöver inte vara lydnad utan kan vara vad som helst, vill höra om jag kanske behöver ta det lugnt eller om jag bara ska köra på!

Annons:
Changrila
5/27/16, 3:51 AM
#1

Jag har tävlat en del i både rallylydnad och vanlig lydnad, trots att jag aldrig gått någon kurs i det, och jag har ändå saluki ;) Huruvida ni är redo eller inte kan bara du svara på. Om hunden på träning inte klarar sig genom hela lydnadsprogrammet utan belöningar så kommer den inte klara det på tävling heller. Mitt tips blir att besöka en tävling så snart som möjligt, titta på hur din hund reagerar, träna i utkanten av tävlingsområdet lite, titta hur tävlingen går till och träna sedan hemma så tävlingslikt som du kan. Om du filmar dig själv när du tränar så kan du kolla hur det ser ut och jämföra med hur det borde se ut, då kan det också bli lättare att träna. Jag ska snart tävla rallylydnad igen, då med båda mina hundar. Inom rallylydnaden har du ju fördelen att du kan prata med hunden genom hela banan om så behövs för att peppa den, berömma osv. Du kan också välja att diska dig genom att tex klappa hunden men ändå gå klart hela banan. Det går inte på vanlig lydnad. Med min vuxna tik är målet för årets tävlingar att få två kvalificerande ("godkända") rundor till, hon har en sådan sedan tidigare. Med unghunden blir målet först och främst att ta sig genom banan på ett bra sätt. Jag vet inte hur hon kommer reagera riktigt utan vi har tränat på här hemma och så känner jag av dagsformen på tävlingen. Blir hon väldigt ofokuserad, då blir målet bara att klara av första skylten på ett bra sätt, sedan kanske jag berömmer och går av banan. Klarar hon det bra så tar vi oss genom hela banan så gott det går.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Majken!
5/27/16, 6:09 AM
#2

Kör på, det enda sätt att skaffa sig rutin och erfarenhet på är att testa! Det värsta som kan hända är att man får 0 i betyg, och värre saker har ju faktiskt hänt i livet.

Paxxa
5/27/16, 5:39 PM
#3

Huvudsaken är att hunden inte reser sig i platsliggningen tycker jag, för där kan du förstöra för andra och det KAN gå tokigt. I alla andra moment "förstör" du bara för dig själv, det värsta som kan hända är att ni nollar som sagt.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

ipopuma
5/27/16, 5:43 PM
#4

Äh ut o testa det är det lättaste sättet att se de bra o sämre delarna. Fick reda på hur hon gick i ff o var lätt att jobba vidare på det! Springer hon nt yill andra platsen kör för tusan springer hon till andra hundar i platsen skippa den o bara ut o kör o ha kul!

Joyous
5/28/16, 8:48 AM
#5

Jag hade tävlat om hunden är redo för det. Jag vill ge både mig och hunden en ärlig chans och vill att det ska vara roligt, för oss båda. Vissa hundar hanterar hela tävlingssituationen med all störning, nervositet och utebliven belöning väldigt bra. Andra behöver mer tid och träning. Så som jag ser det är inte det värsta som kan hända att ni 0:ar ett eller flera moment. Det värsta som kan hända är att hunden inte tycker att situationen är rolig, att kontrasten mellan träning och tävling blir för stor och att han drar på sig ovanor på tävling. Att träna på själva tävlingssituationen är minst lika viktig som momentinlärning. Och det ska också få ta sin lilla tid. Har ni haft någon som kommenderar er? Hur grejar han lång tid utan belöning? Hur hanterar han andra hundar som kör på planen intill? Oftast ändras hela ens kroppsspråk vid tävling, man blir stel, nervös och oftast betydligt tystare, det kan också vara värt att träna på! Detta är sånt som jag tänker på. Men vill du väldigt gärna tävla nu så gör det! :)

Upp till toppen
Annons: