Annons:
Etikettagility
Läst 1637 ggr
Kötttbull
2016-05-26 17:12

Måste man tävla?

Hej! Lite underlig fråga kanske, men måste man tävla med hunden? Om man tänker sig en aussie eller liknande, som man tränar ofta på hög nivå (i agility t.ex) måste man tävla med den då för att den ska känna sig "nöjd"? Eller kan man isåfall bara höja svårighetsgraden när man tränar? Vill bli mer insatt i agility mm men har sån himla scenskräck haha. Kan inprincip ingenting om tävling, men var lite nyfiken. :)

Annons:
jenmjao
2016-05-26 17:27
#1

Att tävla gör människor endast för sitt egna nöje.

Fisherling
2016-05-26 17:30
#2

Haha nej nej, hundar vet inte om de tävlar eller inte! Det är ett mänskligt påfynd. Om man vill tävla, så kan man göra det. Vill man inte tävla kan man nöja sig med att träna på den nivå som gör hunden nöjd och glad. Svårighetsgraden får man anpassa efter hunden. 

Benji till exempel ääälskar att träna, men han orkar knappt två minuter Agility. Han orkar dock säkert en halvtimme med intensiv jaktträning. På båda är han på en ganska enkel nivå, för det är det han klarar av och där han är nöjd. Tinja å andra sidan kan köra Agility 1,5 timmar (med pauser) utan att tröttna.

Brukshundar mår nog bra av att man kör "träning på tävlingsnivå". Alltså att man utmanar sig själv och hunden lite mer än den vanliga "sitt-ligg-kom-vackertass"-träningen. Det är bara att välja och vraka med vad man vill hålla på med, men det finns absolut inte några krav på att man ska tävla.

Joyous
2016-05-26 18:12
#3

För hundens skull, nej, men det kan absolut motivera träningen och hjälpa hund och förare att utvecklas. En helt personlig åsikt är att det låter mer seriöst när någon söker exempelvis en brukshund för att tävla men jag vet att det absolut inte behöver vara så! :) Sen tänker jag att vissa uppfödare till arbetande hundar gärna ser att "deras" hundar kommer ut på tävlingar och konkurrerar. Naturligtvis ska ett bra hem vara prio 1 men det är ju trots allt uppfödarens reklam utåt och de får då även se resultatet på sin uppfödning. Men nej, man måste inte tävla!

Majken!
2016-05-26 19:56
#4

Nej, man behöver inte tävla. Däremot har jag aldrig sett en hund som blir tränad för träningens skull imponera på mig. Jag tycker om detaljer och finlir och det är vad träning för tävling ger.

Lona
2016-05-26 21:48
#5

En nackdel med att inte tävla är att om man vill gå kurser eller åka på läger på lite högre nivå så är det ganska ofta krav på att hunden till exempel skall vara uppflyttad till en viss klass.
Ibland kan man istället göra ett inträdesprov men inte alltid.

Själv är jag ingen tävlingsmänniska, jag tycker att det är kul att träna och utvecklas tillsammans med hunden och går gärna kurs - men känner inte att jag behöver ha specifika mål utan vi tar det efterhand och beroende på vad vi känner för.
Jag blir snarare stressad och går i baklås vilket givetvis påverkar träningen negativt och får mig att tappa träningslusten.

För hundens skull spelar det förstås ändå inte någon roll om hon får komma ut på tävlingar och prov eller inte så länge hon får jobba och aktiveras med något vettigt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: